روز جهانی سیارک؛ تاریخچه و برنامه‌ها

روز سیارک یک فرصت اطلاعاتی جهانی است که هدف آن آموزش مردم در مورد خطرات ناشی از برخورد سیارک‌ها است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروز چهارشنبه_ ۹ تیرماه_ مصادف با ۳۰ ژوئن و هفتمین سالگرد روز جهانی سیارک است. روز سیارک‌ها برای کسانی که نگران تأثیرات سیارک‌ها و به طور کلی علم و عاشقان فضا هستند یک رویداد قابل توجه است.

تاریخچه روز جهانی سیارک‌

واقعه تونگوسکا سیبری (Tunguska ) انفجار مهیبی بود که در ساعت ۷:۱۷ روز سه‌شنبه_ ۳۰ ژوئن سال ۱۹۰۸ _ در نزدیکی رودخانه Podkamennaya Tunguska در سیبری روسیه رخ داد. احتمالاً این انفجار توسط سیارکی با قطر ۱۵۰-۱۰۰ فوت (۵۰-۱۰۰ متر) ایجاد شده است.

انرژی این انفجار هزار برابر قدرت بیشتر نسبت به بمب اتمی انداخته شده روی هیروشیمای ژاپن داشت. این رویداد سبب ویرانی ۷۷۰ مایل مربع از جنگل شد همچنین گرمای حاصل از انفجار نیز به بیش از هفت هزار ساختمان خسارت زد و بیش از هزار نفر زخمی شدند. موج ناشی از آن پنجره خانه‌هایی در فاصله ۵۸ مایلی را شکست. سازمان ملل در سال ۲۰۱۶ رسماً نامگذاری ۳۰ ژوئن را به نام روز جهانی سیارک‌ها را تأیید کرد.

برنامه‌های روز جهانی سیارک

برای روز جهانی سیارک اجرای برنامه‌های متعددی در سراسر جهان در نظر گرفته شده است برای مثال، امضای بیانیه روز سیارک که به طور رسمی اعلامیه X 100 نامگذاری شده است. این بیانیه خواستار کشف سیارک‌های موجود در طی ده سال آینده است. آن‌ها همچنین خواستار پیگیری جدی برای پیشرفت تکنولوژی برای شناسایی، مسیریابی و افزایش توانایی ما در مقابله با یک سیارک که از نزدیکی زمین عبور می‌کند هستند.

بنیانگذاران این روز این بیانیه را مطرح کرده‌اند که به دلیل این که تعداد فعلی سیارک‌های کشف شده با پتانسیل برخورد با زمین بسیار کم است، اما بیش از یک میلیون سیارک در آینده احتمالاً می‌توانند به سیاره ما برخورد کنند. ما فقط حدود یک درصد از آنها را شناسایی کرده ایم.

این اعلامیه بیشتر مورد توجه دانشمندان قرار می‌گیرد، اما همه می‌توانند در آن شرکت کرده و آن را امضا کنند. برخورد یک سیارک به زمین امروزه می‌تواند باعث نابودی تعداد زیادی انسان و موجودات زنده دیگر شود پس احتمال چنین برخوردی بر لزوم بحث در مورد راهکارهای انحراف سیارک‌ها تأکید می‌کند.

کد خبر 504123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.