۵۰ درصد واحدهای روستایی کشور نوسازی شده است

مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن با بیان این که ۵۰ درصد واحدهای روستایی کشور نوسازی شده است، گفت: خانه‌هایی که مقاوم‌سازی شده در زلزله و سیل‌های اخیر کوچکترین آسیبی ندیدند.

به گزارش ایمنا، حمیدرضا سهرابی اظهار کرد: بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ بالغ بر پنج میلیون و ۶۷۷ هزار واحد مسکونی روستایی داریم که تا کنون حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد که ۵۰ درصد را شامل می‌شود بهسازی و مقاوم‌سازی شده است.

وی افزود: تا قبل از سال ۱۳۸۴ که طرح نوسازی مسکن روستایی شروع شد تنها هفت درصد واحدها مقاوم بودند. البته ۱۰ سال پیش از آن طرح بهسازی داشتیم اما بیشتر به نوسازی واحدهای آسیب دیده در سوانح پرداخته می‌شد. از سال ۱۳۸۴ به شکل جدی مقاوم‌سازی سالیانه حدود ۲۰۰ هزار کلید خرد که با فراز و فرودها یک میلیون و ۸۵۳ هزار واحد در این ۱۶ سال نوسازی شده است. در بخش واحدهای آسیب دیده در سوانح نیز ۵۵۰ هزار واحد بازسازی شد که جمعاً با هفت درصد قبلی به حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار یعنی تقریباً ۵۰ درصد کل واحدهای روستایی واحد می‌رسد.

مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن تا سال ۱۴۰۵ طبق برنامه ۷۰ درصد واحدهای مسکونی روستایی مقاوم‌سازی می‌شود گفت: کیفیت ساخت‌وساز در روستاها به تأیید وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی، بسیار بالا رفته است. در پرداخت تسهیلات ساخت، مرحله به مرحله تسهیلات را آزاد می‌کنیم. علاوه بر نظارت بنیاد مسکن، نظام مهندسی نیز بر مراحل مختلف پیشرفت کار را زیر نظر دارد و حق‌الزحمه مهندسان نیز مرحله به مرحله پرداخت می‌شود.

به گفته سهرابی، واحدهای روستایی که نوسازی شده است در زلزله و سیل‌های اخیر کوچک‌ترین آسیبی ندیدند. عمده تخریب‌ها مربوط به واحدهای خشت و گلی و فرسوده است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر بحث نوسازی و بهسازی، بنیاد مسکن برنامه‌های مختلفی شامل ساخت ۲۵ هزار واحد برای اقشار کم‌درآمد و آسیب‌پذیر، احداث ۱۱۵ هزار واحد در روستاها و حاشیه شهرها، ساخت ۷۰ هزار واحد با پرداخت کمک و تسهیلات از حساب ۱۰۰ امام (ره)، ساخت دو هزار واحد برای ایتام، شش هزرار و ۵۰۰ واحد برای خانوارهای دو معلولیتی روستایی را در دستور کار دارد.

منبع: ایسنا

کد خبر 504111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.