حکایت این روزهای "فیلم کوتاه ایران"

جریان خود جوش فیلم کوتاه بی سر و صدا رو به گسترش است و روز به روز جای خود را در سینما پیدا می کند. در این میان می توان با استفاده از تجربه های پراکنده این حوزه، به یک جریان ماندگار رسید یا بی تفاوت از کنار آن گذشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فیلم کوتاه با وجود زمان کمی که می‌گیرد، می‌تواند مفاهیم مهمی را انتقال دهد. تاریخچه این نوع فیلم را می‌توان تا سال ۴۷ و شکل گیری سینمای آزاد ایران پیگیری کرد. با وجود این که این روزها موفقیت فیلم‌های کوتاه ایرانی در فستیوال‌های خارجی چشمگیر شده است، اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد نبود نگاه جدی به این گونه فیلمسازی در ایران است.

از دیگر معضلات این نوع فیلم کمبود منابع در این حوزه است. با وجود تلاش‌های که برای تألیف و ترجمه آثار مختلف در حوزه فیلم کوتاه صورت گرفته است، اما می‌توان گفت این سبک از ساخت فیلم از نظر منابع با مشکلاتی جدی مواجه است. آثاری که شیوه فیلمنامه نویسی در فیلم کوتاه را آموزش داده باشد کم است و این خود آغازی برای مشکلات حوزه فیلمنامه است.

مصطفی حیدری، مدیر دفتر تخصصی سینما در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با توجه به امکان فضای مجازی، دیگر همه با فیلم کوتاه آشنایی دارند و آن را می‌شناسند. اگرچه می‌توان ادعا کرد که مخاطب فیلم کوتاه خاص تر است، اما این نوع فیلم جایگاه ویژه ای در میان مردم پیدا کرده است.

وی می‌افزاید: البته به نظر می‌رسد که جایگاه این سبک از فیلم‌ها به لحاظ حمایتی و کیفیتی در اصفهان چندان خوب نباشد. برای نمونه فیلم کوتاه، در زمینه فیلمنامه با مشکل رو به رو است بزرگترین مشکل نیز فقدان نگاه است و این یعنی هنوز نگاه ما به دنیای پیرامون و هستی درست نیست.

مشکل اساسی فیلم‌های کوتاه نبود فیلمنامه است

این نوع فیلم اغلب مورد توجه فیلمسازان جوان است، اما بزرگترین معضلی که فیلمسازان جوان با آن رو به رو هستند، دسترسی نداشتن به امکانات حرفه ای است. از طرفی نبود حمایت‌های لازم اغلب باعث می‌شود که برخی از آنها با هزینه‌های شخصی فیلم بسازند.

مدیر دفتر تخصصی سینما ادامه می‌دهد: این واقعیت نیز قابل انکار نیست که ساخت فیلم‌ها پر هزینه شده است، اما به نظر من این موضوع در مرحله دوم قرار دارد. باید گفت که متولی اصلی این حوزه انجمن سینمای جوان است و ارگان‌های دیگر، مثل شهرداری نیز متناسب با شرایط تا حدودی از این موضوع حمایت کرده‌اند.

حیدری اظهار می‌کند: قطعاً حمایت شدن می‌تواند به حرفه‌ای تر و با تجربه تر شدن این فعالان کمک کند و می‌توان گفت از اولین و مهمترین ویژگی جشن‌هایی مثل "جشن فیلم کوتاه اصفهان" نیز دیدار این فعالان با یکدیگر است و این چیز کمی نیست.

وی اضافه می‌کند: اینکه فعالان این حوزه طی گپ و گفت ها و جلسه‌های نقد و بررسی بتوانند تجربه کسب کنند، از راه‌هایی است که علاقمندان بتوانند به مرحله ساخت فیلم‌های بلند راه پیدا کنند.

مدیر دفتر تخصصی سینما در پاسخ به این سوال که "دستیابی به یک فیلمنامه خوب مستلزم چیست؟ " تصریح می‌کند: نوشتن فیلمنامه دشوار است و کار هر کسی نیست. برای این کار باید تلاش کرد و رنج کشید. بی‌خوابی ها، تحقیق درباره موضوع و پیدا کردن "نگاه" درباره سوژه همه مستلزم صرف زمان است.

حیدری خاطر نشان می‌کند: تا وقتی فیلمنامه نویس دنیای پیرامون و موضوعی که می‌خواهد بنویسند را درک نکند، اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد. فقدان نگاه ناشی از تلاش نکردن است. متأسفانه نگاه بسیاری از افراد، صرفاً به جشنواره‌ها است.

وی درباره متقاضیان این رشته از فیلمسازی، تصریح کرد: متقاضیان حوزه هنر همیشه بسیار بوده است، اما متقاضیان معمولاً راهی را انتخاب می‌کنند که شهرت بسیار در پی داشته باشد. در حوزه سینما نیز راه منتهی به شهرت، بازیگری است و به ندرت پیش می‌آید که کسی فیلمنامه نویسی را برگزیند. البته قطعاً بحث مادیات نیز در میان است.

فیلم کوتاه و جشنواره‌ها

از آنجایی که فیلم کوتاه از امکان اکران عمومی محروم است تنها موقعیت عرضه و ارائه‌ای که در اختیار دارد، محدود به جشنواره‌های داخلی و خارجی است بنابراین حضور در جشنواره‌ها برای فیلمسازان اهمیت ویژه ای دارد و از طرفی همین موضوع باعث می‌شود که جشنواره‌ها جهت دهنده جریان فیلم کوتاه شود.

مدیر دفتر تخصصی سینما درباره "جشن فیلم کوتاه اصفهان گفت: از ششم تا هشتم تیر ماه در سالن حوزه هنری اصفهان به اکران فیلم‌های این جشن پرداخته می‌شود. متولی این امر انجمن سینمای جوانان است و سازمان رفاهی تفریحی شهرداری بیشتر نقش را به عنوان یک کمک کننده دارد. این جشنواره شامل دو بخش نگاه نو و مسابقه است. فیلم‌های بخش نگاه نو مخصوص "فیلم اولی" ها است و فیلم‌های بخش مسابقه مخصوص افراد حرفه‌ای تر است که پیش از این هم کارهایی را به انجام رسانده‌اند.

حیدری خاطرنشان می‌کند: دبیر این جشنواره محمد طباطبایی، مدیر انجمن سینما جوان است. اختتامیه جشنواره نیز روز دهم تیرماه در هنرستان هنرهای زیبا برگزار می‌شود همچنین شبانه ساعت ۹ تا ۱۱، در صفحه اینستاگرام پاتوق فیلم کوتاه، جلسات نقد و بررسی فیلم‌ها پخش می‌شود. اکران‌ها حضوری است و ورود علاقمندان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با تعداد محدود آزاد است.

کد خبر 503821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.