تولیدکنندگان در انتظار شیر ۶۴۰۰ تومانی

با وجود این که ستاد تنظیم بازار برای اعلام قیمت جدید شیر خام تصمیم نگرفته است، اما در روزهای گذشته خبرهایی در رابطه با افزایش قیمت شیر منتشر شد و به نابسامانی شدیدی در این بازار منجر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تجمع اعتراضی اخیر دامداران ایرانی در شهرهایی مانند اصفهان، همدان، یزد، شیراز و مشهد نسبت به محدودیت اعمال شده از سوی دولت در تعیین قیمت شیر، از مباحثی است که بسیار مورد توجه قرارگرفته است.

طبق تصمیم دولت، قیمت شیر نباید از ۴ هزار و ۵۰۰ تومان بیشتر شود و این امر موجب اعتراض دامداران شده است؛ زیرا بر اساس گفته‌های این فعالان، به دلیل افزایش نرخ نهاده‌ها و دیگر هزینه‌های تولید، قیمت تمام شده شیر با هر کیلو ۴ هزار و ۵۰۰ تومان مصوب ستاد تنظیم بازار همخوانی ندارد.

به گفته فعالان امسال بازار تولید شیر و دام سنگین در بهترین وضعیت خود قرار دارد و نهاده‌های دامی و علوفه طبق برنامه دقیق به تولید کنندگان تحویل داده شده است، اما دامداران همچنان از وضعیت فعلی ناراضی هستند و در تلاش برای آن که برای دومین‌بار در یک سال اخیر، مجوز افزایش قیمت شیر خام را از سازمان حمایت بگیرند تا با آرامش خاطر بیشتری در دوران دولت جدید به تولید مشغول باشند.

این اعتراضات و پافشاری از سوی دامداران برای گرانی شیر در حالی انجام گرفته که با اعلام محمود واعظی، رئیس دفتر ریاست جمهوری مبنی بر این که «هیچ تصمیم‌گیری بر افزایش قیمت شیر اتخاذ نشده است»، افزایش قیمت شیر خام منتفی شد.

به گفته وی وزارت جهاد کشاورزی و اصناف پیشنهاد افزایش قیمت شیر خام داده‌اند اما هیچ تصمیمی در وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار برای افزایش قیمت شیر اتخاذ نشده است و هرگونه گران‌فروشی بیش از نرخ مصوب تخلف است و با آن مقابله می‌شود.

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی در خصوص افزایش قیمت شیر خام گفته بود که با توجه به افزایش قیمت شیر خام به ۶۴۰۰ تومان، قیمت محصولات لبنی نیز حدود ۷۰ درصد افزایش را تجربه خواهد کرد. در شرایطی عده‌ای برای گرانی شیر توجیهاتی مطرح می‌کنند که به کشش بازار و توان خرید مصرف‌کنندگان توجهی ندارند؛ زیرا با افزایش قیمت شیر خام، کارخانه‌ها لبنی طبق روال گذشته قیمت‌هایشان را گران خواهند کرد و در این میان، متضرر نهایی مصرف‌کننده می‌شود.

اتحادیه دامداران سراسر کشور نیز به موضوع گرانی لبنیات واکنش نشان داده و این افزایش قیمت را به ضرر دامدار و منافع کشور می‌داند.

گرانی شیر با چه دلایلی؟

دلایل دامداران و فعالان مرتبط با این حوزه برای گران شدن دوباره بهای شیر در یک سال اخیر چیست؟ زیرا آخرین بار آذرماه سال گذشته بود که قیمت شیر خام افزایش پیدا کرد و با افزایش قیمت شیر خام، صنایع لبنی محصولات خود را مجدداً افزایش داده که این نرخ‌ها باعث کاهش میزان مصرف لبنیات به ویژه در خانوارهای متوسط و ضعیف شده است.

یکی از دلایل درخواست افزایش قیمت شیر، افزایش قیمت نهاده‌های دامی است؛ با این که نهاده‌ها با ارز دولتی تأمین و وارد می‌شود اما به واسطه حضور دلالان در این بازار، سهمیه اندکی از نهاده با قیمت دولتی به دست دامداران می‌رسد و بیشتر نهاده‌ها با افزایش قیمت در بازار آزاد فروخته می‌شود. با این که متولیان تأمین نهاده‌ها بارها از اقدامات خود برای ساماندهی بازار نهاده‌ها صحبت کرده‌اند اما دامداران تأکید می‌کنند که نمی‌توانند نهاده را به‌اندازه نیاز و با قیمت دولتی خریداری کنند و مجبور به خرید با قیمت بالا از بازار آزاد هستند.

ناتوانی دامدار برای ادامه فعالیت

یکی از فعالان صنعت دامداری درباره دلایل درخواست افزایش قیمت شیر به خبرنگار ایمنا می‌گوید: از سال گذشته تاکنون هزینه‌های حمل و نقل چند برابر شده است و نرخ نهاده‌های دامی و دستمزد کارگران هم افزایش یافته است. با وجود آن که نرخ شیر، پاییز سال گذشته گران شد اما پس از آن دوباره با گرانی‌هایی در زمینهٔ هزینه‌های تولید شیر مواجه بودیم که در حال حاضر تولید شیر را برای دامدار بدون سود کرده است.

فعال دیگری در این باره اظهار می‌کند: گرانی شیر موجب افزایش نرخ لبنیات می‌شود و این موضوعی است که شخص دامدار از آن آگاه است و راضی به ایجاد مشکل برای مصرف‌ کننده نیست. اما چگونه تولید کننده با وجود چنین مخارجی، توان ادامه فعالیت را داشته باشد. اگر دولت نهاده‌های دامی ما را تأمین می‌کرد و باقیمت مناسب به دستمان می‌رساند، مابقی مخارج را تقبل می‌کردیم.

وی تاکید می‌کند: ولی موضوع آن است که اکنون هزینه حمل و نقل و دستمزدها گران و مهم‌تر از همه خوراک دام هم افزایش قیمت داشته است و اغلب تا زمانی که نهاده‌های دولتی به دست دامدار برسد ما مجبور به خرید از بازار آزاد با نرخ چند برابری می‌شویم که چنین شرایطی، تولید را برای فعالان دامداری بسیار دشوار کرده است بنابراین سوال ما از دولت و از مخالفان افزایش نرخ شیر آن است با چه دلایل و منطقی یک دامدار در این شرایط به تولید ادامه دهد؟

تولیدکننده نمی‌تواند به مصرف‌ کننده یارانه بدهد

حسین ایراندوست، معاون جهاد کشاورزی اصفهان در رابطه با درخواست دامداران مبنی بر افزایش نرخ شیر به خبرنگار ایمنا می‌گوید: این درخواست نه برای گران شدن شیر بلکه در راستای اصلاح قیمت شیر انجام گرفته است زیرا با توجه به افزایش هزینه‌های تولید از نرخ نهاده‌ها گرفته تا دستمزد کارگران، لازم است قیمت شیر متفاوت از سال گذشته باشد بنابراین ضرورت دارد ستاد تنظیم بازار قیمت جدیدی را اعلام نماید.

وی در رابطه با ارز تخصیصی به نهاده‌های دامی اظهار می‌کند: نهاده‌ها با ارز دولتی وارد می‌شود اما این که چرا با وجود تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به نهاده‌های دامی، یک مرتبه با گرانی آن‌ها مواجه شده‌ایم از اختیار من خارج است و باید مسئولان مربوطه پاسخگو باشند.

معاون جهاد کشاورزی اصفهان ادامه می‌دهد: با وجود دلایل اشاره شده، افزایش نرخ شیر، توسط سازمان جهاد کشاورزی، وزارت صمت و اتحادیه دامداران بررسی شد و با عدد ۶,۴۰۰ تومان برای هر کیلوگرم شیر موافقت شد و قرار بر ابلاغ بود اما هنوز تصویب نشده است زیرا اعلام شد که باید این موضوع با نظرخواهی دولت جدید نیز همراه شود و سپس در صورت موافقت به تصویب برسد.

ایراندوست در پاسخ به این سوال که تکلیف مصرف‌ کنندگانی که با گرانی دوباره لبنیات مواجه خواهند شد چیست؟ می‌گوید: این مورد مرتبط با دولت است و باید تدابیری را برای چنین موضوعی داشته باشد وگرنه تولید کننده نمی‌تواند شیر را با نرخ بالا تولید کند و به علت منافع مصرف کننده با قیمت قبلی عرضه کند به عبارتی تولید کننده نمی‌تواند از جیب خود به مصرف‌کننده یارانه بدهد. با این اوصاف رسیدگی نسبت به چنین امری، بر عهده دولت است.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 503818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.