شهرداری بهترین پیمانکار برای دولت است

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: تحقق شعارهای دولت جدید با شرایط فعلی و کنار نگذاشتن تحریم ها و بسته ماندن راه سرمایه گذاری خارجی امکان پذیر نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمیدرضا موحدی زاده امروز (دوشنبه) در یکصد و سی و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد با گرامیداشت یاد و خاطره شهید دکتر بهشتی و شهدای هفتم تیرماه اظهار کرد: شایسته است این سخن ارزشمند دکتر بهشتی که " ما تلخی برخورد صادقانه را بر شیرینی برخورد ریاکارانه ترجیح می‌دهیم" سرلوحه کارهای خودمان قرار بدهیم. اگر تنها خوب حرف بزنیم ولی بد عمل کنیم صداقت ما دچار نقصان است. این صدق در کنار گفتار نیک و کردار نیک باید در پندار نیک تجلی یابد یعنی هر قضاوتی که می‌شود نیت نیک هم در پشت آن باشد. امیدواریم کسانی که عملکرد ما را نقد می‌کنند فریب تملق‌ها و برخوردهای ریاکارانه را نخورند.

وی در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری افزود: از آنجا که رئیس قوه قضائیه سکان قوه مجریه را بر عهده می‌گیرد و ساز و کارهای برخورد با فساد را می‌داند، امیدواریم در قوه مجریه نیز همین اتفاق رقم بخورد که لازمه آن عزم و اراده و نیت درست است و همه در برابر قانون مساوی هستند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد ابراز امیدواری کرد: نامزدهای پیروز انتخابات که البته رقبای جدی هم برایشان وجود نداشت امید و اعتماد از دست رفته را به جامعه باز گردانند و بتوانند به شعارهایی که داده‌اند جامه عمل بپوشانند.

وی اضافه کرد: وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال که دولت جدید داده است با شرایط فعلی و تا راه سرمایه گذاری خارجی باز نشود امکان پذیر نخواهد بود مگر آن که شرایط تغییر کند و تحریم‌ها کنار گذاشته شود.

رونق اشتغال و تولید مسکن با سرمایه خارجی

موحدی زاده ادامه داد: در تمام دنیا تجربه شده است که تأمین اشتغال و مسکن برای مردم جز از راه سرمایه گذاری امکان پذیر نیست و در خلأ نمی‌توان کوره ساخت. باید زمینه ساخت و ساز مسکن فراهم شود و مصالح مورد نیاز ساخت یک میلیون خانه وعده داده شده در شعارها محقق باشد. باید دید آیا کارخانجات ما توان تولید این مقدار مصالح را دارند؟ آیا زمین به میزان لازم داریم؟ آیا زیربنای ساخت یک میلیون خانه فراهم است؟ برای آن آب، برق، گاز، جاده و مدرسه باید اندیشه شود.

وی افزود: در دنیای جدید بخش زیادی از سرمایه گذاری‌ها خارجی است یعنی تا راه سرمایه گذار خارجی به داخل باز نشود، سرمایه گذار داخلی سرمایه خود را وارد گردونه‌های اصلی نمی‌کند که آن هم منهای رفع تحریم امکان پذیر نیست.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد خطاب به جناح پیروز در انتخابات افزود: گاهی گفته می‌شود می‌توان مسائل اقتصادی و سیاسی را از برجام جدا کرد شاید هم بتوانند و ما به آن خرده نمی‌گیریم. اما باید بدانند اگر تحریم‌ها بماند، اعتماد سرمایه گذارها از بین خواهد رفت و ممکن است همانطور که بخشی از مردم از ما اصلاح طلبان ناامید شدند از شما اصولگراها هم ناامید شوند پس باید مراقب باشید. ما نیز از هر گونه مشورت و یاری که خیر جامعه در آن دخیل باشد کوتاهی نخواهیم کرد و تجربیات را انتقال خواهیم داد.

وی خاطرنشان کرد: استاندار مشهد چند روز قبل مسئله‌ای را بیان کرد که حدود سه هزار و ۸۰۰ پروژه نیمه تمام در استان داریم و اگر بخواهیم این تعداد را تکمیل کنیم و هیچ پروژه جدیدی هم اجرا نشود به ۴۰ هزار میلیارد بودجه یعنی به اندازه ۴۰ سال بودجه عمرانی استان نیاز است؛ لازم دانستم بگویم ما در مدیریت شهری مشهد ده‌ها و صدها پروژه کوچک و بزرگ داریم که حتی یکی از آن‌ها هم روی زمین نمانده است و پروژه‌های انجام شده طی این چهار سال نشان می‌دهد که شهرداری بهترین پیمانکار برای دولت است.

وی افزود: البته قول‌هایی داده‌اند که اختیارات شورا را زیاد می‌کنند که ان‌شاءالله در چهار سال آینده این مهم عملی شود و اختیار تعیین عوارض را به شوراها بازگردانند چون شهرداری‌ها بدون درآمد پایدار قادر به ساختن شهرها نخواهند بود. شورای جدید شهر باید قدر تولید منابع را بداند.

موحدی زاده در رابطه با عملکرد شورای پنجم اظهار کرد: در عمران و توسعه شهر بسیار موفق عمل کردیم و تا همین چند روز قبل هم که اواخر دوره است، پارک مادر و کودک را با ۶۰ میلیارد تومان اعتبار افتتاح کردیم. به گفته خود شهروندان این تفکر پرداختن به نیاز مادران و کودکان به تفریح و ورزش و پر کردن اوقات فراغتشان بسیار نو و جدید بود. ما بین متن و حاشیه شهر ارتباط برقرار کردیم همچنین پروژه‌های بزرگی مثل ساخت مترو، پل سازی‌ها، مصلی، ابوطالب، خلج و کوشش و تمام پروژه‌هایی که دیدید در این دوره به نحو مطلوبی به سرانجام رسید.

مشارکت مردم مشهد در انتخابات ۲۰ درصد کاهش یافت

وی با بیان این که شاید نقدهایی بر عملکرد شورای پنجم وارد باشد که ما هم آن را می‌پذیریم چون انسان هستیم و خطاکار و ادعای خاصی هم نداریم، ادامه داد: طبق آمار و ارقام تا اینجا هم رکورددار مشارکت بالای ۶۰ درصد مردم مشهد هستیم که در این انتخابات ۲۰ درصد کاهش داشت و هم رکورد دار تعداد رأی مردم. در لیست امید چهار سال پیش ۲۶۰ هزار نفر به نفر اول لیست رأی دادند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: ممکن است سوال پیش بیاید که با این عملکرد و کارنامه خوب، چرا تکرار نشدید و مردم به شما رأی ندادند؟ من قصد توجیه آن را ندارم چون ثبت نام نکرده بودم اما همکارانی هم بودند که فداکاری به خرج دادند و برای مشارکت در انتخابات وارد صحنه شدند تا بتوانند تریبونی برای دفاع از کارنامه شورای پنجم داشته باشند.

وی با بیان این که در کلانشهرها انتخابات شوراها تابعی از متغیر انتخابات ریاست جمهوری است، خاطرنشان کرد: چهار سال پیش رئیس جمهوری حدود ۶۰۰ هزار رأی از مردم مشهد گرفت و ۲۶۰ هزار نفر از مردمی که به ایشان رأی دادند به شورای پنجم هم رأی دادند ولی در این دوره سهم آقای همتی از مردم مشهد ۵۰ هزار رأی شد و انگیزه‌ای برای شرکت در انتخابات در مردم وجود نداشت که البته دلایل آن از بحث این جلسه خارج است.

موحدی ادامه داد: بدیهی است مردمی که باید با شرکت در انتخابات ریاست جمهوری به شوراها رأی می‌دادند هم مشارکتی نداشتند و پایگاه اجتماعی ما در صحنه غایب بود.

نایب رئیس شورای شهر مشهد ادامه داد: من حتی نگران دوستان اصولگرا هستم چرا که آقای صاحبی با ۱۷۰ هزار رأی جایگزین آقای شهلا شدند که دور قبل ۲۶۰ هزار رأی مردم را داشت و رایشان کاهش پیدا کرد پس این خطر ناامید شدن مردم خطر مشترک برای همه احزاب و گروه‌ها است.

وی ابراز امیدواری کرد: منتخبان شورای شهر از تجربیات گذشته استفاده کنند و پروژه‌های ناتمامی مثل پروژه پردیس تئاتر را تعطیل نکنند و کاربری آن را عوض نکنند تا اعتماد مردم بیش از پیش از دست نرود.

کلایی قدرت ریسک بالایی داشت

وی در پایان سخنانش اظهار کرد: در نهایت از دو شهردار منتخب شورای پنجم تشکر می‌کنم. ما اعتقاد داشتیم برای شهرداری باید یک نیروی متخصص بیاوریم و آقای تقی زاده را که نیرویی متخصص و تکنوکرات بود انتخاب کردیم که حضور ایشان را به علت بازنشستگی از دست دادیم.

موحدی زاده افزود: بعد از ایشان آقای کلایی رأی اکثریت شورا را کسب کرد، ایشان نسبت به آقای تقی زاده قدرت ریسک پذیری بالاتری داشت و از کمبود منابع اقتصادی واهمه‌ای نداشت و نگران تامین هزینه‌ها هم نبود.

وی تاکید کرد: حالا بعضی ممکن است ما را به تحویل یک شهرداری مقروض متهم کنند اما واقعیت این است که منابع قرض گرفته شده صرف چه کارهایی شده است؟ اگر با این منابع مترو ساخته شده است، جاده‌ها آسفالت شده است و اتوبوس جدید خریداری شود هیچ اشکالی ندارد. شهرداری‌ها از طریق اوراق مشارکت و تهاتر می‌توانند منابع جذب کنند و ما حدود پنج هزار میلیارد تومان بودجه از طریق بند "و" وارد شهرداری کردیم.

وی گفت: امیدواریم این طعم در کام مردم بماند و چه ما را بخواهند و چه نخواهند به آن‌ها خدمت رسانی کنیم.

کد خبر 503689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.