متوفیان فعلی کووید -۱۹ از افراد واکسینه نشده هستند

 نتایج یک تحقیق نشان داد که تقریباً همه فوتی‌های ناشی از کووید -۱۹ در آمریکا از افرادی هستند که واکسن کرونا نزده‌اند.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اینترنتی یاهو نیوز، این تجزیه و تحلیل که توسط خبرگزاری آسوشیتدپرس انجام شده است، نشان داد: از بیش از ۸۳۵ هزار نفری که به دلیل ابتلاء به کووید -۱۹ در ماه مه در بیمارستان بستری شده بودند، کمتر از ۱۲ هزار نفر یعنی حدود ۰.۱ درصد، افرادی بودند که کاملاً واکسینه شده بودند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس برای این تجزیه و تحلیل از داده‌های مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا استفاده کرد. بر اساس نتایج این تحلیل، از ۱۸ هزار فوتی ناشی از کووید -۱۹ تنها ۱۵۰ نفر یا کمتر از ۰.۸ درصد افرادی بودند که کاملاً واکسینه شده بودند.

دکتر «راشل والنسکی» مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا گفت: واکسن‌های کرونا تقریباً ۱۰۰ درصد در پیشگیری از ابتلاء به موارد شدید این بیماری یا مرگ ناشی از آن مؤثر هستند؛ این بدان معنی است که تقریباً هر مرگ ناشی از کووید -۱۹ بسیار غم انگیز است زیرا در این مرحله تقریباً هر مرگ ناشی از این بیماری به ویژه در میان بزرگسالان قابل پیشگیری است.

داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا نشان می‌دهد که بیش از ۴۵ درصد تمام آمریکای ها کاملاً علیه کرونا واکسینه شده‌اند اما گزارش روزنامه واشنگتن پست حاکی از آن است که میزان واکسیناسیون رو به کاهش است و آمریکایی‌های کمتری برای واکسینه شدن ثبت نام می‌کنند.

این در شرایطی است که مقامات ارشد بهداشت آمریکا از مردم این کشور می‌خواهند که واکسن بزنند زیرا گونه به شدت مسری «دلتا» ویروس کرونا که از هند نشأت می‌گیرد، به یک نگرانی فزاینده تبدیل می‌شود. بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی «بیزینس اینسایدر» ممکن است این گونه بتواند از محافظت ایجادشده توسط واکسن‌های کرونای موجود، فرار کند.

از زمانی که سازمان بهداشت جهانی تصمیم گرفت به جای نام کشورها از الفبای یونانی برای نامگذاری گونه‌های کرونا استفاده کند، نام کرونا دلتا در صدر اخبار قرار گرفت. دلتا همان گونه‌ای است که ابتدا اواخر ۲۰۲۰ در هند شناسایی شد و همین ماه، ۸۰ کشور در سراسر جهان از شناسایی آن خبر دادند. البته اخیراً گونه دلتا پلاس هم در هند شیوع پیدا کرده که شمار مبتلایان به آن هنوز کم است.

گونه دلتا کرونا با سرعت بالاتری شیوع پیدا می‌کند اما هنوز نمی‌دانیم دقیقاً چگونه این کار را انجام می‌هد. با این حال سرعت سرایتش بسیار بالاتر از گونه آلفا، یعنی سویه‌ای است که در بریتانیا پیدا شد. انتظار می‌رود دلتا در آینده نزدیک در تمام جهان به گونه غالب تبدیل شود، موضوعی که نگرانی دانشمندان و مقامات را در پی داشته است.

والنسکی به شبکه خبری NBC News گفت که اطلاعات تاکنون نشان می‌دهد که تزریق دو دوز واکسن فایزر و مدرنا باید در برابر نوع دلتا واقعاً خوب عمل کنند؛ وی مردم را تشویق می‌کند تا در صورت عدم دریافت دوزهای دوم، دوزهای خود را دریافت کنند.

وی به ویژه نگران شهرستان‌هایی در سراسر آمریکا است که ساکنان آن نسبت به شهرستان‌های دیگر کمتر واکسینه شده اند. این محقق خاطر نشان کرد: تفاوت واضحی میان شهرستان‌های سراسر آمریکا در زمینه تزریق واکسن کرونا وجود دارد، در برخی از شهرستان‌ها تنها ۰.۱ درصد از اهالی آن واکسینه شده‌اند این در حالی است که ساکنان شهرستان‌های دیگر حدود ۱۰۰ درصد واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

والنسکی گفت: شهرستان‌هایی که میزان واکسیناسیون پایین‌تری دارند، در نتیجه ظهور گونه دلتا ویروس کرونا در معرض خطر شدید بروز یک شیوع دیگر قرار دارند.

ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد، نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد، اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

اولین بار، شرکت داروسازی فایزر آمریکا آبان ماه ۱۳۹۹ اعلام کرد که به واکسن کرونا دست یافته و این واکسن تا ۹۰ درصد در پیشگیری از ابتلاء به کرونا مؤثر عمل کرده است.

علاوه بر این کشورهای زیادی همچون ایران، هند، روسیه، چین، انگلیس و کوبا وارد عرصه تولید واکسن کرونا شده اند و موفقیت‌های چشمگیری در این زمینه کسب کرده اند. همچنین در حال حاضر در بسیاری از کشورها واکسیناسیون علیه ویروس کووید ۱۹ در حال انجام است.

منبع: ایرنا

کد خبر 503659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.