پایان مذاکره، وقت تصمیم‌گیری

اظهارات عباس عراقچی در کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، رویه متفاوت اصولگرایان درباره تروریست‌های همسایه شرقی، دلایل اعتراضات کارگران روزمزد صنعت نفت و مخالفت برخی نمایندگان مجلس با مسدودسازی فضای مجازی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز_ دوشنبه هفتم تیرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پایان مذاکره، وقت تصمیم گیری» به بررسی اظهارات عباس عراقچی در کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی پرداخت و نوشت: مذاکره کننده ارشد ایران در وین با اشاره به مذاکرات وین با ۴+۱، گفت: یک سری مسائل باقی مانده که مذاکره درباره آنها به اندازه کافی صورت گرفته و زمان تصمیم‌گیری کشورها فرا رسیده است.

عراقچی با اشاره به نشست خود با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: فرصت مجددی پیدا شد تا در کمیسیون امنیت ملی حضور پیدا کنم و درباره آخرین وضعیت مذاکرات وین، مباحث مطرح در تهران، نظرات و پیشنهادات با نمایندگان کمیسیون صحبت کنم.

جلسات با نمایندگان به پدید آمدن تفاهم و اجماع ملی کمک می‌کند. مذاکره کننده ارشد کشورمان در وین در ادامه یادآور شد: تعامل بسیار خوبی امروز صورت گرفت البته این مراودات از قبل هم وجود داشت و با نمایندگان تبادل نظر داشتیم. امروز هم برخی از نمایندگان پیشنهادات خوبی مطرح کردند، بعضاً سوالاتی داشتند که پاسخ داده شد. این جلسات به پدید آمدن تفاهم و اجماع ملی کمک می‌کند.

عراقچی در ادامه پیرامون نتایج مذاکرات وین، اظهار کرد: تاکنون ۶ دور مذاکرات با ۴+۱ انجام گرفته است و تقریباً به مراحل پایانی نزدیک شدیم، یک سری مسائل باقی مانده که مذاکره درباره آنها به اندازه کافی صورت گرفته است و زمان تصمیم‌گیری کشورها فرا رسیده است. وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران قبلاً تصمیمات سخت خود را گرفته است؛ زمانی که ایالات متحده آمریکا از برجام خارج شد و ایران تصمیم گرفت در برجام بماند، تصمیم بزرگ و سخت ایران بود که منجر به حفظ برجام تا الان شده است. در حال حاضر نوبت طرف‌های مقابل است و با توجه به مذاکراتی که داشتیم باید تصمیم بگیرند و در مورد احیا مجدد برجام به جمع بندی برسند تا توافق حاصل شود.

مذاکره کننده ارشد کشورمان در وین در پایان تاکید کرد: زمان تصمیم‌گیری برای همه طرف‌های برجام است و کشورهای مقابل باید تصمیمات سخت خود را بگیرند.

پایان مذاکره، وقت تصمیم گیری

روزنامه همدلی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دلواپسی برای طالبان‌» به بررسی رویه متفاوت اصولگرایان درباره تروریست‌های همسایه شرقی پرداخت و نوشت: تروریست‌های طالبان با سرعت در حال پیشروی در خاک افغانستان هستند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که حملات این گروه تروریستی به‌شدت افزایش یافته است و در عین حال برخی پیش‌بینی می‌کنند که ممکن است به‌زودی دولت مرکزی سقوط کند. این اتفاق از زمانی که زمزمه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان مطرح بود، پیش‌بینی می‌شود اما نکته اینجاست که در ایران اصولگرایان به ویژه طیفی از آنان که در سال‌های اخیر به دلواپسان مشهور شده‌اند، سیاست عجیبی در قبال طالبان در پیش گرفتند و مواضعی متفاوت با تصور مردم ایران از طالبان، نشان می‌دهند. موضع‌گیری‌هایی که طالبان را به عنوان یک گروه نه چندان نامطلوب و خشن نشان داده و به تطهیر جنایت‌های آنان پهلو می‌زند در حالی که برای همه روشن است طالبان یک گروه تروریستی است که برای قدرت گرفتن دست به هر جنایتی زده است. این گروه ثابت کرده که هیچ رحمی نسبت به ایران و مردم ایران و شیعیان افغانستان نیز ندارد.

دو روز پیش روزنامه کیهان در مطلبی درباره طالبان موضع‌گیری خاصی کرد که معلوم می‌شود می‌خواهد از آنان حمایت کند. موضع کیهان از این جهت مهم است که بسیاری از اصولگرایان از او تبعیت می‌کنند.

کیهان نوشت: «اگر طالبان، همان طالبان سال ۷۷ تا ۸۰ باشد، قدرت گرفتن آن در افغانستان به صلاح آمریکا خواهد بود و آمریکا با برآوردن دولت طالبانی که با طالبان گذشته تفاوت دارد، به‌دنبال آزار رساندن به ایران یا راه‌ انداختن جنگ شیعه و سنی است مگر این‌ که این گروه پرنفوذ تغییر رویه داده باشد و در حال پیشروی باشد که پس از خروج آمریکا، با دستان پر وارد مذاکره شد. اما حواس‌ها به ترکیه نیز باید باشد. ماجراجویی‌های این کشور در قره‌باغ، سوریه، عراق، یونان، لیبی و… نشان می‌دهد، برخی کشورها نان‌شان در بحران است.»

کیهان افزوده: «طالبان با طالبان گذشته تفاوت دارد و حتی اعلام کرده با شیعیان این کشور هم کاری ندارد. طالبان، نیروی منسجم نیست. بسیاری‌شان جوانانی هستند که خانواده‌شان را در ناآرامی‌ها از دست داده‌اند و به دلیل فقر یا انتقام به این گروه پیوسته‌اند. جمعیتی از مردم افغانستان نیز مشکلات را نه در مراکز دولتی که با رجوع به ریش‌سفیدها یا همین بزرگان طالبان حل و فصل می‌کنند.»

این موضعگیری خاص با اظهارات دیگر اصولگرایان تکمیل شده است. به گزارش دیده‌بان ایران، حسام رضوی، مدیرکل دفترهای خارجی خبرگزاری اصولگرای تسنیم، در برنامه زنده صداوسیمای جمهوری‌اسلامی در جهت تطهیر طالبان افغانستان می‌گوید اگر شیعیان با طالبان بجنگند و شیعیان کشته شوند، تقصیر شیعیان است و تاکید دارد که این به‌معنای شیعه‌کشی نیست.

این در حالی است که فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی از سوی کاربران افغان منتشر می‌شود حاکی از این است که تروریست‌های طالبان برای تصاحب ولسوالی‌های افغانستان از هیچ جنایتی دریغ نمی‌کنند.

در همین حال هم اکبر رائفی‌پور از چهره‌های اصولگرا نیز چند روز پیش در توئیتر خود نوشت: «شیعیان افغانستان نباید جان خودشان را برای دفاع از دولت آمریکایی اشرف غنی هدر بدهند. در زمان فتنه مانند ابن البون (بچه شتر نر دو ساله) باش که پشت دارد تا بر آن سوار شوند، و نه پستانی که از آن شیر بدوشند.»

چندی پیش نیز احمد نادری نماینده اصولگرای تهران با توصیفی مثبت از گروه طالبان در صفحه توئیتر خود نوشت: «طالبان یکی از جنبش‌های اصیل منطقه و با زمینه قوم پشتون است. حضور در سفارت جمهوری اسلامی ایران در دوحه را بایستی به فال نیک گرفت. همکاری با آنان می‌تواند به گسترش ثبات در جامعه افغانستان و جلوگیری از نفوذ گروه‌هایی همچون داعش منجر شود.‏ نباید در دام بازنمایی‌های اشتباه رسانه‌های آمریکایی از آنان بیفتیم.»

این رویکرد اصولگرایان در حالی مطرح می‌شود که حمله گروه طالبان در بیست‌وسه سال پیش به کنسولگری ایران و شهادت دیپلمات‌های ایرانی هنوز از ذهن بسیاری از مردم ایران پاک نشده است. اما این بخش از اصولگرایان که هیچ خطایی از رقیب داخلی خود را فراموش نمی‌کند، گویی به طور کلی نمی‌خواهند آن جنایت بزرگ را به یاد بیاورند در همین حال گزارش‌های مختلفی از تفکرات این گروه تروریستی علیه ایران و شیعیان وجود دارد که سوگیری این گروه تروریستی را نشان می‌دهد. این موضع‌گیری‌ها در حالی انجام می‌شود که تحرکات طالبان باعث نگرانی جامعه جهانی شده است.

پایان مذاکره، وقت تصمیم گیری

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «چرا کارگران نفتی معترض اند» به بررسی دلایل اعتراضات کارگران روزمزد صنعت نفت پرداخت و نوشت: به دنبال تداوم مناقشات کارگران روزمزد صنعت نفت با پیمانکاران و اعتراضات این کارگران در شهرهای نفتی همچون عسلویه و پالایشگاه تهران، قوه قضائیه هم به اعتراضات این گروه از کارگران ورود کرد و قول پیگیری اعتراضات صنفی کارگران در استان‌های مختلف را داد. کارگران روزمزد صنعت نفت، از ابتدای امسال در اعتراض به تبعیض مشهود در بهره‌مندی از مزایای قانونی در مقایسه با همکاران رسمی خود، اعتراضات گسترده‌ای را آغاز کردند و به خصوص، اعلام می‌کردند که با وجود دشواری کار در شرایط سخت، دریافتی ایشان در حدی ناچیز است که کفاف تأمین معیشت‌شان را نمی‌دهد.

اعتراضات کارگران روزمزد صنعت نفت با انتقاد از وضعیت خدمات درمانی آغاز شد و سپس به نحوه محاسبه اضافه‌کاری‌ها و دستمزدها رسید و چنان ادامه یافت که پیمانکاران پالایشگاه تهران حکم اخراج ۷۰۰ نفر از کارگران روزمزد را امضا کردند. البته به دنبال رسانه‌ای شدن خبر این اخراج گسترده، واقعیت‌ها تکذیب و از سوی مدیران پالایش نفت تهران اعلام شد که اخراج‌ها به هیچ‌وجه اینگونه نبوده و فقط ۳۵ کارگر روزمزد که قرارداد ۳۰ روزه داشتند به تسویه حساب رسیده‌اند اما حالا گستردگی اعتراضات کارگران روزمزد صنعت نفت، بخش دیگری از سوءمدیریت‌ها را از پشت پرده بیرون آورده و آن چیزی نیست جز تأیید چندباره ناتوانی پیمانکارانی که آنها هم به نوعی از همکاری با دولت گله‌مند هستند.

طی سه ماه گذشته، یکی از مهم‌ترین اعتراضات کارگران روزمزد صنعت نفت، بازگرداندن این صنعت استراتژیک به دولت بوده و دیروز هم کارگران پیمانکاری نفت، با راه‌اندازی یک توفان توییتری و با مضمون «نه به پیمانکاران در دولت سیزدهم»، خواستار برچیده شدن تمام شرکت‌های پیمانکاری نفت در دولت بعدی شدند که البته از اسفند ماه سال گذشته هم مجلس درصدد قطع ید پیمانکاران از صنعت نفت است

پایان مذاکره، وقت تصمیم گیری

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «محرمانه؛ حتی‌مجلسی‌ها» به بررسی مخالفت برخی از نمایندگان مجلس با مسدودسازی فضای مجازی پرداخت و نوشت: طرحی که با سرنوشت تمام کاربران ایرانی در فضای مجازی ارتباط دارد تا صبح دیروز حتی در اختیار نمایندگان مجلس هم قرار نگرفته بود. آن بخشی از متن «طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» که در روزهای پیشین منتشر شد با دسترسی یک رسانه به محتوای این طرح محرمانه اتفاق افتاده است. هر چند طرح یاد شده در دستور جلسه دیروز قرار داشت، اما درنهایت فرصتی برای بررسی نهایی آن فراهم نشد تا واکنش اکثریت مجلس به این طرح فعلاً در هاله‌ای از ابهام باقی بماند.

طرحی که قرار است استفاده‌ کنندگان از پیام‌رسان‌های خارجی فیلتر شده را راهی زندان و تهیه و توزیع فیلترشکن را ممنوع کند و بازار رمز ارزها را نیز به تعطیلی بکشاند.

طرحی این‌چنین مهم صبح دیروز در سایت برای بازدید و استفاده نمایندگان مجلس بارگذاری شد؛ البته پیش‌ازاین یکی از خبرگزاری‌های اصولگرا به متن محرمانه این طرح دست یافته و آن را منتشر کرده بود. غلامرضا نوری‌قزلچه، نماینده بستان‌آباد در مجلس، درباره طرح ساماندهی فضای مجازی که چندی پیش از سوی یک خبرگزاری منتشر شد، گفت: کمیسیون فرهنگی این طرح را محرمانه نگه داشت و تاکنون اطلاعاتی به نمایندگان ندادند و ساعاتی قبل از آغاز جلسه علنی مجلس این را در سایت بارگذاری کردند. او به برنا گفت: جالب است که ما نمایندگان به این طرح دسترسی نداشتیم؛ اما یک خبرگزاری آن را منتشر کرد. هرچه پیگیری کردم تا این طرح را در اختیارم قرار بدهند، این کار را نکردند. تعجب می‌کنم که این‌قدر محرمانه با این طرح برخورد کردند.

طرح مذکور که تقریباً ۵۰ میلیون کاربر شبکه‌های پیام‌رسان خارجی ازجمله تلگرام و ۱۲ میلیون فعال بازار رمز ارزها را نادیده گرفته، با انتقادات گسترده‌ای مواجه شده است. در همین زمینه یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت که طرح محدودسازی و مسدودسازی پیام‌رسان‌ها نه‌تنها ‫صیانت از کاربران نیست؛ بلکه ‫مخالفت‬ با خواست و اراده آنهاست.

سیداحمد آوایی در مطلبی در صفحه توئیتر خود با اشاره به طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی نوشت: «با ولنگاری در فضای مجازی باید مقابله کرد؛ اما نه به این معنا که به‌دنبال «بازگشت به عقب» باشیم.

طرح محدودسازی و مسدودسازی پیام‌رسان‌ها نه‌تنها صیانت از کاربران نیست بلکه ‫مخالفت‬ با خواست و اراده آنهاست. بی‌توجهی به مردمان مستضعف، اما خلاقی است که در این اوضاع آشفته اقتصادی، از طریق همین پیام‌رسان‌ها امرار معاش می‌کنند. جلوگیری از ولنگاری در فضای مجازی، روش‌های مدیریتی نرم می‌طلبد، نه عقب‌گرد با اقدامات آمرانه سخت. از ‫فرصت‌ها‬، تهدید نسازیم، ما نمی‌توانیم در مقابل مردم بایستیم». با قرار گرفتن «تقاضای عده‌ای از نمایندگان مجلس درباره رسیدگی به طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی طبق اصل ۸۵ قانون اساسی» در دستور کار دیروز مجلس، انتقادات درباره این طرح در فضای مجازی ادامه پیدا کرد.

پایان مذاکره، وقت تصمیم گیری

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «راستی‌آزمایی یک ادعا آیا کشور بدون نفت اداره شد؟» به بررسی ادعای حسن روحانی در مورد اداره کردن کشور بدون نفت پرداخت و نوشت: حسن روحانی، رئیس‌جمهوری روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت با اشاره به موفقیت دولت در جنگ اقتصادی طی سه و نیم سال گذشته، مدعی شد: «ما کشور را بدون نفت اداره کردیم. یک نفر این را نگفت که به دولت خسته نباشید بگوید که بعد از صد سال که نفت کشور کشف شده برای اولین بار در تاریخ ایران را بدون پول نفت اداره کردید».

البته روحانی این اظهارات را در حالی بیان کرد که چند دقیقه قبل از آن در همان جلسه به فروش نفت و تأمین ارز اشاره کرده و گفته بود: «وزارت نفت در همین هفته گزارشی را در ستاد اقتصادی ارائه کرد که واقعاً جای افتخار بود که در طول این سه سال وزارت نفت چه کارهایی انجام داده است و با چه پیچ و خم‌هایی توانسته بخشی از نفت را بفروشد، برای اینکه ارز لازم را تأمین و کشور اداره کند و برای اینکه به ترامپ بگوییم تو شکست خوردی و به آمریکا بگویم حریف ملت ایران نیستی!»

هرچند این قبیل تناقضات در اظهارات مسئولان دولت تدبیر و امید کم نبوده، ولی بیان ادعای اداره کشور بدون نفت آن هم در حالی که گواه آماری از یک سو و اظهارات کارشناسان از سوی دیگر و حتی سخنان خود مسئولان دولت آن را تأیید نمی‌کند، در جای خود جالب توجه است!

ادعای اداره کشور بدون نفت در حالی برای چندمین بار مطرح می‌شود که رجوع به لایحه بودجه سال‌های اخیر خلاف آن را اثبات می‌کند.

خبرگزاری مهر دراین‌باره نوشت: لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ که به عنوان آخرین لایحه بودجه تدوینی دولت دوازدهم که نمایانگر رویکرد دولت برای اداره کشور می‌باشد سال گذشته تقدیم مجلس شد، حداقل ۴۱ درصد وابسته به رآمد نفت بود.

در آن لایحه، دولت مدعی فروش ۲.۳ میلیون بشکه نفت در روز شده بود که هر چند با انتقاد کارشناسان مبنی بر غیرواقعی بودن ارقام فروش نفت مواجه شد، اما حسن روحانی چند روز بعد از این موضع دولت حمایت کرد بنابراین همین اصرار دولت بر فروش ۲/۳ میلیون بشکه نفت با ادعای اداره بدون نفت متناقض است.

پایان مذاکره، وقت تصمیم گیری

کد خبر 503628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.