ایجاد مرکز «بالندگی مسیر شغلی دانشجویان» برای نخستین بار در کشور

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان گفت: مرکز CBC ( بالندگی مسیر شغلی دانشجویان) برای نخستین بار در ایران در دانشگاه اصفهان تشکیل شده و هدف آن، ایجاد پرونده شغلی برای هر دانشجو با اولویت دانشجویان مقطع کارشناسی بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید شاقول امروز_ یکشنبه ششم تیرماه_ در نشست خبری با اشاره به سابقه فعالیت ۷۰ ساله دانشگاه اصفهان، اظهار کرد: در حال حاضر ۶۷۰ عضو هیئت علمی که ۱۰۵ نفر آنها با درجه استاد تمام هستند، رسالت تعلیم و تربیت ۱۶ هزار و ۵۰۰ دانشجوی شاغل به تحصیل این دانشگاه در ۱۴ دانشکده، ۵۵ گروه آموزشی و ۳۸۰ رشته را بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه حدود ۱۰ هزار نفر از دانشجویان این دانشگاه بانوان هستند، اضافه کرد: یک‌هزار نفر دانشجوی غیر ایرانی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان افزود: از سال ۹۲ ترکیب دانشجویان با هدف تقویت مقاطع تحصیلات تکمیلی تغییر کرد و امیدواریم اثر آن را در سال‌های آینده مشاهده کنیم.

شاقول گفت: تعداد مراکز آموزش عالی ایران در حالی بسیار بیشتر از کشورهای دیگر است که با کمبود دانش آموخته نیز مواجه نیستیم، محدودیت ظرفیت‌های اشتغال هم به یک مشکل ملی تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: در سال‌های پیشین جهت‌گیری عمده به سمت کمیت بوده، اما در طی سال‌های اخیر این موضوع تغییر کرده و افزایش کیفیت و اثر بخشی جزو اهداف هر دانشگاهی قرار گرفته است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه ارتقای کیفیت شامل چند بعد است، افزود: مهمترین ارکان ارتقای کیفیت در دانشگاه‌ها دانشجویان، اعضای هیئت علمی، ساختار و فرآیندها است.

شاقول در خصوص تأسیس مرکز CBC (مرکز بالندگی مسیر شغلی دانشجویان) در دانشگاه اصفهان برای اشتغال دانشجویان گفت: این مرکز برای نخستین بار به این شکل در دانشگاه اصفهان با اهدافی خاص تشکیل شده که در مراکز دیگر نیست و هدف آن، ایجاد پرونده شغلی برای هر دانشجو با اولویت دانشجویان مقطع کارشناسی بوده است؛ رصد اشتغال در همین دوره آغاز شده و در این زمینه از دانش‌آموختگان خلاصه وضعیت گرفته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تدوین پایان‌نامه بخش مهمی از فعالیت علمی دانشجویان تحصیلات تکمیلی است، اظهار کرد: طرح‌های تشویق دانشجویان برتر و انتخاب رشته خردمندانه اجرا می‌شود؛ برای مهارت آموزی دانشجویان نیز با سازمان فنی و حرفه‌ای تفاهم‌نامه‌ای منعقد شده تا زمینه مهارت آموزی دانشجویان فراهم شود.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه مرکز توسعه صلاحیت‌های حرفه‌ای اساتید برای به روز شدن اطلاعات علمی آنها در چهارچوب متمرکزی قرار گرفته است، ادامه داد: این مرکز نقش زیادی در انگیزه دادن به اعضای هیئت علمی و اساتید داشته است؛ همچنین دانشگاه اصفهان به صورت منظم در چهارچوب آئین‌نامه‌ای خاص، طرح تشویق اساتید را اجرا می‌کند.

شاقول با بیان اینکه تمام گروهای آموزشی دانشگاه برنامه جامع پنج ساله‌ای تحت برنامه کلی دانشگاه دارند، خاطرنشان کرد: تمام اعمال گروه‌ها باید تحت برنامه باشد تا به سرانجام برسد، البته ارزیابی درونی و بیرونی برنامه‌های جامع گروه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

وی با تاکید بر اینکه آموزش در چهارچوب ارتقای کیفیت انجام می‌شود، گفت: افزایش ظرفیت دانشجو باید هدفمند باشد و در این خصوص باید کیفیت را مد نظر قرار دهیم؛ دانشگاه اصفهان ارتقا پیدا نمی‌کند مگر اینکه بین‌الملل شدن را در برنامه خود قرار دهد. در این راستا ۱۰ استاد وابسته بین‌المللی در دانشگاه اصفهان مشغول فعالیت هستند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه سالانه حدود دو تا سه هزار پایان نامه در این دانشگاه تدوین می‌شود، گفت: در سال ۹۲ کمتر از ۱۸۰ دانشجوی خارجی در این دانشگاه مشغول به تحصیل بودند، اما در حال حاضر این تعداد به حدود یک هزار نفر رسیده است. ۹۰ درصد دانشجویان بین‌الملل خودشان دانشگاه اصفهان را انتخاب کرده‌اند و بورسیه دولت ایران نیستند، امیدواریم تنوع ملیت دانشجویان خارجی افزایش پیدا کند.

شاقول با اشاره به برنامه دانشگاه اصفهان برای برگزاری دوره‌های مشترک با دانشگاه‌های بین‌المللی، عنوان کرد: دانشجویان می‌توانند دو مدرک از دانشگاه‌های مختلف دریافت کنند.

وی با اشاره به شیوع کرونا، خاطرنشان کرد: تمام اساتید از سیستم‌های آموزش مجازی استفاده می‌کنند و بر این سیستم مسلط هستند، دانشگاه اصفهان به‌همراه برخی دانشگاه‌های دیگر به دنبال نهادینه کردن قوانین پیش از کرونا برای دوران پساکرونا است.

وی ادامه داد: پیش از همه‌گیری ویروس کرونا اساتید در طول ترم نمی‌توانستند در کنفرانس‌ها شرکت کنند، اما اگر آموزش‌ها مجازی باشد اساتید می‌توانند هم به کنفرانس برسند و هم کلاس خود را برگزار کنند، باید بتوانیم از مزایای ایجاد شده در دوران کرونا بهترین استفاده را بکنیم.

انعطاف پذیری فرآیندهای آموزشی با ظهور کرونا

کوروش حسین‌پور، مدیر امور آموزشی دانشگاه اصفهان نیز در این نشست خبری گفت: کرونا انعطاف فرآیندهای آموزشی را افزایش داد و با توجه به شرایط پیش آمده، باید ضوابط حضور دانشجویان بازنگری شود.

وی ادامه داد: در نیم سال دوم سال ۹۸ برای انعطاف‌پذیرتر کردن آئین‌نامه‌ها شرایطی مصوب و به موجب آنها تسهیلاتی نظیر اجازه حذف اضطراری حتی در مقاطع ارشد و دکتری، افزایش ظرفیت تعداد حذف دروس و امکان حذف ترم بدون احتساب سنوات فراهم شد.

مدیر امور آموزشی دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: سامانه گلستان تقویت شده است و اساتید ارتباط بهتری با آن برقرار کرده‌اند؛ الکترونیکی‌کردن پرونده‌ها با تمام فراز و فرودها انجام شده و در حال حاضر پرونده الکترونیکی دانشجویان ورودی سال ۸۰ به بعد در سامانه گلستان موجود است.

نیاز به بازنگری در برنامه‌ها

سید محسن طباطبایی‌نژاد، مدیر برنامه‌ریزی و نظارت آموزشی دانشگاه اصفهان نیز در این نشست خبری اظهار کرد: باید برنامه‌های علمی و دانشگاهی بازنگری و از این طرق نیازهای جامعه و صنعت برطرف شود، برنامه‌های درسی در ستاد مدیریت برنامه‌ریزی مورد بررسی قرار می‌گیردکه هدف آن جامعه محور بودن است.

وی ادامه داد: در بخش نظارتی دانشگاه نیز شیوه نامه‌های مختلفی تدوین شده و اعضا هیئت علمی در طول ترم اجازه مرخصی ندارند.

مدیر برنامه‌ریزی و نظارت آموزشی دانشگاه اصفهان گفت: در سال تحصیلی ۱۳۹۹ – ۱۴۰۰ تمام کلاس‌ها آنلاین برگزار و در دفتر نظارت آموزشی مشکلات دانشجویان بررسی شد.

کد خبر 503450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.