کشورهای فرامنطقه‌ای نقش مهمی در تولید مواد مخدر در افغانستان دارند

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر یکی از چالش‌های بزرگ ایران را افزایش تولید مواد مخدر و روانگردان‌ها در افغانستان دانست و گفت: این مسئله با همکاری، حمایت و ارائه تکنولوژی‌های نوین برای ساخت مواد و بذرهای پربار از سوی کشورهای فرامنطقه‌ای در افغانستان صورت می‌گیرد.

به گزارش ایمنا، سردار اسکندر مؤمنی روز شنبه و مصادف با روز جهانی مبارزه با مواد مخدر در نشست تخصصی «یاریگران زندگی، همکاری‌های فرابخشی و بین‌المللی و پیشگیری از اعتیاد» که با حضور سردار اشتری فرمانده ناجا، کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم ایران در وین و فدولوف نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل در تهران برگزار شد، اظهار کرد: متأسفانه علیرغم تصویب سه کنوانسیون بین‌المللی و پروتکل‌های الحاقی در سطح بین‌المللی، شاهد افزایش فزاینده عرضه و تولید و مصرف مواد مخدر در سطح جهان هستیم.

وی ادامه داد: به گونه‌ای که در ۱۴ سال گذشته مصرف مواد مخدر، ۲۹ درصد افزایش یافته و زنگ خطر جدی است که بکارگیری شیوه‌های نو در امر مقابله را هشدار می‌دهد.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر اینکه یکی از چالش‌های بزرگ ما افزایش فراوان تولید مواد مخدر و روان گردان‌هایی مانند شیشه در همسایگی ایران است، خاطرنشان کرد: این افزایش با همکاری و حمایت کشورهای فرامنطقه‌ای و ارائه تکنولوژی‌های نوین برای ساخت مواد و بذرهای پربار توسط این کشورها صورت گرفته که موجب افزایش تولید مواد در افغانستان شده است.

مؤمنی افزود: ایران به عنوان پرچمدار مبارزه با مواد مخدر است و علیرغم تولید فزاینده مواد و تحریم‌های ظالمانه آمریکا و شرایط کرونایی آمارهای بی سابقه‌ای در عرصه مبارزه با مواد مخدر رقم زده است.

کشف حدود ۱۲۰۰ تن مواد مخدر در سال ۹۹

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: سال ۹۹ سال ویژه‌ای بود و حدود ۱۲۰۰ تن مواد مخدر در کشور در این سال کشف شد که‌این میزان نسبت به سال‌های گذشته رقمی دو برابر را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد تریاک و ۷۰ درصد مرفین جهان از این طریق کشف شده، تصریح کرد: معنای این حجم از کشفیات، کاهش ورود آن به کشورهای اروپایی است.

مؤمنی گفت: در سال ۹۹، جمهوری اسلامی ۹ شهید و ده‌ها جانباز تقدیم کرد اما قاطعانه و صادقانه با همه انواع مواد مخدر برخورد می‌کند و فرقی ندارد این مواد داخل کشور توزیع یا از کشور ترانزیت شود زیرا امنیت و صلابت را یکپارچه می‌بیند و برای ایران جوان ایرانی یا غربی فرقی نمی‌کند.

چالش بزرگ در مبارزه با مواد مخدر پایبند نبودن کشورهای جهان بر مسئولیت مشترک

وی تاکید کرد: چالش بزرگ امروز در امر مبارزه با مواد مخدر، عدم هماهنگی و یکپارچگی و اجرای مسئولیت مشترک توسط کشورها است و نه تنها کمک نمی‌کنند بلکه خود ترویج دهنده کشت و تولید مواد هستند.

مؤمنی اظهار کرد: این در حالیست که‌ایران با رویکردی متوازن بر اساس شرع مقدس و قوانین، همواره پایبند به مسؤول بوده است. تا آنجا که در عرصه کاهش تقاضا و پیشگیری طرح یاریگران زندگی را به تصویب رسانده تا همه مردم و گروه‌های مرجع پای کار بیایند تا پیشگیری کنند. این طرح در بیش از چهل هزار مدرسه به اجرا گذاشته شده و هشت میلیون دانش‌آموز تحت پوشش آن قرار گرفتند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر اینکه چهار محور مقابله، پیشگیری، درمان و کاهش آسیب و توانمندسازی در اولویت ایران است، افزود: در حوزه درمان ماه گذشته خط تولید داروهای گیاهی در درمان اعتیاد راه اندازی شد و ۹ هزار مرکز درمانی در کشور در حال فعالیت در این حوزه هستند که به بیش از یک میلیون و ۴۰۰ صد هزار معتاد خدمت داده‌اند. همچنین در جهت اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر حدود سه هزار سازمان مردم نهاد در حال فعالیت هستند زیرا معتقدیم در امر مبارزه با مواد مخدر اتحاد و همکاری ملی نقش برجسته‌ای دارد.

منبع: ایرنا

کد خبر 503263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.