تشکیل بنیاد خیران حامی دانشگاه فرهنگیان در اصفهان

رییس دانشگاه فرهنگی استان اصفهان گفت: امروز شاهد تشکیل بنیاد خیران حامی دانشگاه فرهنگیان در اصفهان هستیم و امیدواریم این بنیاد باید سایر خیران را نیز شناسایی و معرفی کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تقی آقا حسینی عصر امروز _ سه‌شنبه یکم تیرماه _ در نشست خبری راه‌اندازی بنیاد خیران حامی دانشگاه فرهنگیان، اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان میراث یکصد سال فعالیت دانشگاهی از دارالفنون تاکنون و این مرکز، قدیمی‌ترین دانشگاه کشور است. دانش‌سراهای تربیت معلم در این سال‌ها وظیفه تربیت معلم‌های مورد نیاز کشور را بر عهده داشته است و با پیروزی انقلاب اسلامی شاهد تحول چشمگیری در دانش‌سراها بودیم.

وی با بیان اینکه شهیدان رجایی و باهنر با رویکرد فرهنگی ویژه‌ای به این مجموعه توجه می‌کردند، افزود: یکی دو دهه در مجموعه دانشگاه فرهنگیان رکود ایجاد شد و تربیت معلم از رسالت خود فاصله گرفت تا اینکه در سال ۱۳۹۳ بزرگان نظام به این نتیجه رسیدند که این مرکز علمی نیاز به احیا و ارتقا دارد؛ از آن سال تربیت معلم عنوان دانشگاه گرفته و با ارتقای ساختار، دانشگاه فرهنگیان شکل گرفت که خدمات ارزشمندی را نیز ارائه داده است.

دانشگاه فرهنگیان مأموریت‌گرا و تربیت محور است

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان گفت: این دانشگاه به دلیل رسالت خاصی که دارد، مأموریت‌گرا و تربیت محور است. این رسالت سنگین از سمت حاکمیت به این دانشگاه ابلاغ شده و هدف اصلی آن تربیت معلمانی است که نگرش دینی و مهارت لازم را در کنار هم داشته باشند. الگو بودن، شخصیت، مهارت و علم معلمان همزمان در این دانشگاه مورد توجه است که ساز و کارهای ویژه‌ای را نیاز دارد.

آقاحسینی افزود: طی چند سال اخیر تعداد قابل توجهی عضو هیئت علمی در این مرکز جذب شده، برنامه‌های درسی دانشگاه به تأیید وزارت علوم رسیده، محتوای آموزشی ارتقا یافته و تمرکز رشته‌های دانشگاهی بر آموزش بوده است و اساتید نیز همگی مهارت‌های تعلیم و تربیت را به دانشجویان آموزش می‌دهند. منابع دولتی به تنهایی جوابگوی نیازهای این دانشگاه نیست، تعلیم و تربیت و نهاد تربیتی در دنیا صرفاً با منابع دولتی اداره نخواهد شد و آحاد جامعه به عنوان مسئولیت اجتماعی خود باید این مجموعه را حمایت کنند.

راه اندازی بیست و چهارمین مجمع حامیان دانشگاه فرهنگیان در استان اصفهان

وی ادامه داد: مجمع خیران با هدف ترویج فرهنگ اسلامی و وقف برای فراهم سازی زیرساخت‌های لازم تعلیم و تربیت، برنامه‌ریزی برای جذب کمک‌های مردمی، پیگیری تعهدات دانشگاه، حمایت از فعالیت‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی و دانشجویان مستعد و در نهایت ارتقای نیازهای کیفی و کمی در سال ۹۷ تشکیل شده تا بتواند مشارکت‌های مردمی و کمک‌های آنان را جذب کند تا مسیر تعالی دانشگاه را سرعت بخشد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان گفت: دانشگاه فرهنگیان اصفهان دارای دو پردیس شهید باهنر، فاطمه الزهرا (س) و چهار مرکز آموزشی است که وظیفه آنها ارتقای نظام آموزشی است. این دانشگاه فرهنگیان اکنون حدود شش هزار و ۵۰ دانشجوی دارد که از دیپلم تا کارشناسی به صورت شبانه روزی در این واحدها مشغول تحصیل هستند و از این تعداد حدود ۶۰ درصد خوابگاهی و دو هزار و ۴۰۰ دانشجو از شهرهای اطراف به اصفهان تردد می‌کنند. البته برنامه ایده‌آل دانشگاه فرهنگیان این است که همه دانشجویان خوابگاهی باشند و بتوانند در فوق برنامه‌ها و برنامه‌های آموزشی شرکت کنند.

آقاحسینی افزود: ۱۱ بلوک خوابگاهی با ظرفیت دو هزار و ۷۰۰ نفر در اختیار دانشگاه فرهنگیان اصفهان بوده و محدودیت تأمین خوابگاه برای بیش از هزار دانشجو، دانشگاه فرهنگیان را با چالش‌هایی مواجه کرده که امید است با کمک خیران بتوانیم این مشکل را حل کنیم. از این تعداد ۵۷ درصد دانشجوی پسر و ۴۳ درصد دانشجوی دختر در ۱۳ رشته کارشناسی و دو رشته کارشناسی ارشد تحصیل می‌کنند.

استخدام در آموزش و پرورش فقط از طریق دانشگاه فرهنگیان انجام می‌شود

وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش به دلیل کاهش تعداد معلمان، هر سال مجوز استخدام افرادی با عنوان مهارت‌آموزی را از دولت دریافت می‌کند، ادامه داد: اکنون سه هزار مهارت‌آموزی در دانشگاه فرهنگیان در حال تحصیل هستند و تا چند ماه آینده نیز سه هزار نفر به این تعداد اضافه می‌شود. تمام فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها حتماً باید این دوره صلاحیت حرفه‌ای را در دانشگاه فرهنگیان گذرانده و از این طریق در وزارت آموزش و پرورش استخدام شوند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان گفت: فرسودگی ساختمان‌های آموزشی که بیش از ۴۰ تا ۵۰ سال قدمت داشته و به بازسازی نیاز دارد، محدودیت فضاهای خوابگاهی و آموزشی، کمبود تجهیزات، امکانات و زیرساخت رسانه‌ای و آزمایشگاهی مواردی است که دانشگاه را با چالش مواجه کرده و امید است تشکیل مجمع خیران بتواند به رفع آن کمک کند. یکی از خیران اصفهانی با هزینه بیش از ۵۰ میلیارد تومان یک واحد دانشگاهی در کاشان ساخت که می‌تواند بخشی از مشکلات دانشگاه فرهنگیان اصفهان را حل کند.

آقا حسینی افزود: کمک خیران به دانشگاه‌ها در سراسر دنیا امری همگانی بوده و در فرهنگ دینی ما نیز بار معنوی و ارزشی دارد، اما در آموزش عالی خیران توجه لازم را نداشته‌اند؛ با توجه به اهمیت دانشگاه فرهنگیان در تربیت معلمان اگر این دانشگاه بتواند از کمک خیران و حمایت آنها بهره مند شود، می‌تواند رشد جامعه را رقم بزند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی تشکیل مجمع خیران، گفت: به دلیل شرایط کرونایی، استان اصفهان تاکنون نتوانسته بود این مجمع را تشکیل دهد در حالی که این استان دارای رتبه سوم در بین دانشگاه‌های فرهنگیان کشور است.

همه نهادها و مردم دانشگاه فرهنگیان را حمایت کنند

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان گفت: مسائل تربیت معلم در تمام دنیا صرفاً به وسیله دولت‌ها حل نشده است. مسئولیت اجتماعی همه نهادها و افراد است که این دانشگاه را حمایت کنند. بیشتر دانشگاه‌های معتبر دنیا معاونت موقوفات دارد. نظام تربیتی باید توسط مردم حمایت شود، زیرا منابع دولتی به تنهایی جوابگوی نیاز آن نبوده و مستلزم تلاش همه جانبه و بسیج ملی است.

آقاحسینی افزود: در زمینه فکری نیز اندیشمندان باید به این مرکز علمی کمک کنند؛ کمک گرفتن از خیران شادابی، نشاط و مشارکت را در سطح جامعه گسترش داده و تعلق دو جانبه بین نهاد تعلیم و تربیت و مردم ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: امروز شاهد تشکیل بنیاد خیران حامی دانشگاه فرهنگیان در اصفهان هستیم و امیدواریم این بنیاد باید سایر خیران را نیز شناسایی و معرفی کند. ۲۷ عضو این بنیاد به عنوان بازوی فکری در کنار دانشگاه قرار خواهند گرفت و در شناسایی فرصت‌های متعددی که در استان وجود دارد به دانشگاه کمک خواهند کرد.

واگذاری زمین مجتمع بزرگ فرهنگیان در حال پیگیری است

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان درباره طرح ۱۰۰۳۱ و ساخت مجتمع بزرگ دانشگاه فرهنگیان در بهارستان گفت: دانشگاه فرهنگیان به عنوان نخستین دانشگاه کشور، به این نتیجه رسید که در هر استانی یک دانشگاه جامع ایجاد و همه پردیس‌های استان را در آن مستقر کند. ساخت چنین پروژه‌ای زمان‌بر و موضوع واگذاری زمین این پروژه در حال پیگیری است.

وی در رابطه با استخدام سرباز معلم‌ها گفت: اگر قرار باشد سرباز معلمان در آموزش و پرورش استخدام شوند طبق قانون حتماً باید در آزمون استخدامی شرکت و حتماً دوره یکساله آموزش صلاحیت حرفه‌ای را طی کنند.

آقاحسینی گفت: از کمک ایرانیان خارج از کشور نیز برای حمایت از دانشگاه فرهنگیان استفاده خواهد شد.

کد خبر 502531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.