گوگل ترندز (Google Trends) چیست؟ + لیست آموزش و راهنمای فارسی

گوگل ترندز برای آگاهی از ترندهای گوگل و سرچ کلمات در گوگل کاربرد دارد؛ آموزش استفاده از گوگل ترند فارسی و کار با آن به تجزیه و تحلیل بازار و داده‌های سئو کمک می کند و آموزش نرم افزار Google trend برای بسیاری از افراد مفید است.

به گزارش ایمنا، گوگل ترندز (Google Trends) به عنوان یکی از سرویس‌های گوگل، اطلاعات زیادی برای جستجوی کلمه کلیدی به شما می‌دهد. Trends در زبان لاتین به معنای گرایش و تمایل است. قطعاً شما در بازدید از وب سایت‌های خارجی با چنین کلمه‌ای برخورد داشته‌اید. معمولاً در بخش trend یا trending هر وب سایت، گرایش کاربران در هر بخش به شما نشان داده می‌شود. بسیاری از کاربران در حوزه‌های مختلف و زمان‌های مختلف امکان دارد، کنجکاوی‌های خاصی داشته باشند که معمولاً این موارد در بخش trending برای شما به نمایش در می‌آید.

کاربرد گوگل ترندز

با استفاده از گوگل ترندز می‌توان به تجزیه و تحلیل بازارها و داده‌های سئو پرداخت. این ابزار با فیلتر کردن اطلاعات به وسیله مکان کاربران، دسته بندی محصولات، موضوع محتوا و تاریخ انتشار به ما امکان می‌دهد تا دید عمیق‌تری به آنالیزهایمان داشته و فراتر از ابزارهای سنتی سئو برویم.

آشنایی با گوگل ترندز

اگر اولین بار است که با این ابزار برخورد کرده‌اید، مواردی وجود دارند که بهتر است قبل از تصویر سازی داده‌ها، از همین ابتدا در ذهن داشته باشید.

اول از همه اینکه داده‌های گوگل ترندز برای مقایسه بصری داده‌های مختلف به کار می‌رود تا برای همه کاربران قابل درک باشد. گوگل، اصول کار گوگل ترندز را به شکل زیر توضیح داده است:

نتایج جست جو، متناسب با زمان و مکان کاربر در هنگام جستجوی عبارت مورد نظر هستند:

  • هر نموداری به واسطه تعداد جستجوها در بازه زمانی و مکان مورد نظر شما ترسیم شده و اعداد آن برای مقایسه محبوبیت آنها در زمان‌های مختلف هستند. در غیر این صورت مکان‌هایی با بیشترین تعداد جست جو همواره در صدر قرار می‌گرفتند و امکان مقایسه از بین می‌رفت.
  • نتایج به دست آمده بر اساس تعداد جستجوی هر عبارت نسبت به تعداد کل جست جوهای تمام عبارات، بین صفر تا صد مقیاس بندی می‌شوند.
  • برابر بودن اعداد برای یک عبارت مورد جست جو در مناطق جغرافیایی مختلف نشان دهنده یکسان بودن تعداد جستجوها نیست.

در حالت عملی خروجی گوگل ترندز برای مقایسه دو کلمه مورد جست جو به شکل زیر خواهد بود که تعداد جستجوها بین ۰ تا ۱۰۰ مقیاس بندی شده‌اند.

آموزش استفاده از گوگل ترندز (Google Trends)؛ ابزاری برای سنجش محبوبیت کلمات

فرض کنید می‌خواهید کسب و کاری در زمینه فروش لباس راه بیندازید ولی اول کار از سرمایه چندانی برخوردار نیستید که بتوانید انواع لباس را بیاورید یا جامعه هدف بزرگی داشته باشید، بنابراین نیاز دارید فعلاً فقط یک نوع از لباس را انتخاب کنید. اما کدام را؟

شما در کیورد پلنر کلمات مربوط به لباس را جست جو کرده‌اید و متوجه شده‌اید که لباس مجلسی و لباس بچه‌گانه جستجوی زیادی دارند؛ اما شما فعلاٌ قصد دارید فقط یکی از این دوتا را هدف قرار دهید؛ بنابراین خیلی راحت وارد گوگل ترند شده و این دو عبارت را از نظر آمار جست جو و روندی که دارند با هم مقایسه می‌کنید.

گوگل ترندز چیست؟

گوگل ترندز وب‌سایتی است که امکان مشاهده «ترِند» یا روند جستجوی کلمات کلیدی، موضوعات و عبارات موردنظر در طول بازه‌های زمانی خاص را فراهم می‌کند. از این ابزار قدرتمند می‌توان با اهداف مختلف ی ازجمله تحقیق مقایسه‌ای درباره کلمات کلیدی و همچنین تشخیص رشد ناگهانی حجم جست جو به دلایل و مناسبت‌های مختلف به‌منظور انجام اقدامات مقتضی استفاده کرد.

گوگل ترندز آمار روندهای جست جو را از زمان شروع جمع‌آوری اطلاعاتش، یعنی از سال ۲۰۰۴ میلادی در اختیار عموم می‌گذارد. البته این ابزار سودمند در سال ۲۰۰۶ تحت عنوان Insights for Search عرضه و در سال ۲۰۱۲ با گوگل ترندز ادغام شد.

گوگل در ابتدا اطلاعات گوگل ترندز را زیاد به‌روزرسانی نمی‌کرد؛ به‌عنوان‌مثال، از ماه نوامبر سال ۲۰۰۶ میلادی تا ماه مارس سال ۲۰۰۷ هیچ آمار جدیدی در این سیستم ثبت نشد، اما از ماه ژوئن سال ۲۰۰۷ اطلاعات این سیستم به‌طور منظم به‌روز شده است. گوگل در سال ۲۰۱۳، قابلیت مشاهده و جستجوی ترندز یا روندهای جاری جست جو را برای یوتیوب، بخش جستجوی تصاویر و Google Shopping نیز اضافه کرد و از سال ۲۰۱۷ اطلاعات گوگل ترندز به‌صورت فوری و در لحظه به‌روز می‌شود.

چه زمان باید از گوگل ترندز استفاده کنیم؟

به صورت کلیدر سه حالت می‌توان از گوگل ترندز استفاده کرد:

  • وقتی سرمایه کافی برای استفاده از سرویس‌های پولی مانند کیورد پلننر یا کوفیندر ندارید.
  • و زمانیکه می‌خواهید میزان محبوب شدن یک موضوع را در یک بازه زمانی مشاهده کنید.
  • مقایسه شکل‌های نوشتاری مختلف یک کلمه. می‌توان گفت کاربردی‌ترین ابزار گوگل ترندز همین بخش است و نمی‌توانید به طور کامل و رایگان در ابزارهای دیگر گوگل پیدا کنید.

آموزش استفاده از گوگل ترندز (Google Trends)؛ ابزاری برای سنجش محبوبیت کلمات

کاربرد گوگل ترندز

گوگل در کنار ابزارهایی که طراحی می‌کند برخی ویژگی‌های جذاب نیز به آن اضافه می‌کند که استفاده آن برای کاربر بسیار آسان است. در هر کادر از نتایج گوگل ترندز یک گزینه وجود دارد که شامل سه مورد زیر است:

  • کسو: با استفاده از این ویژگی شما می‌توانید از نتایج نشان داده شده یک خروجی اکسل با پسوند کسو بگیرید.
  • شرح یا اشتراک‌گذاری: با انتخاب این گزینه می‌توانید نتایج آن بخش را در شبکه‌های اجتماعی (Social Media Traffic) مختلف با دیگران به اشتراک بگذارید.
  • امبد یا درون‌ریزی: با کلیک روی این گزینه یک تگ اسکریپت در اختیار شما قرار می‌گیرد که با قرار دادن این کُد درون سایت خود می‌توانید همان نتیجه را به صورت یک ای فرم (آی فریم) نشان دهید.

آموزش گوگل ترندز

برای وارد شدن به وب‌سایت گوگل ترندز کافیست به آدرس Google.com /Trends بروید تا وارد صفحه اصلی گوگل ترندز شوید.

آموزش استفاده از گوگل ترندز (Google Trends)؛ ابزاری برای سنجش محبوبیت کلمات

در این صفحه کلمه کلیدی مد نظر خود برای جست جو را در قسمت مربوط به سرچ وارد کنید تا وارد صفحه زیر شوید. برای مثال کلمه سئو در تصویر زیر جست جو شده است.

آموزش استفاده از گوگل ترندز (Google Trends)؛ ابزاری برای سنجش محبوبیت کلمات

در این صفحه در زیر کلمه‌ای که جست جو کردید شما ۴ گزینه را خواهید دید.

  • گزینه اول می‌توانید کشوری که می‌خواهید آمار کلمه در آن مشخص شود را انتخاب کنید
  • گزینه دوم می‌توانید بازه زمانی که کلمه در آن جست جو شده است را انتخاب کنید
  • گزینه سوم می‌توانید دسته بندی که کلمه شما به آن مربوط است را انتخاب کنید
  • گزینه چهارم می‌توانید انتخاب کنید که ابزار آمار کلمه را در قسمت وب، قسمت عکس، قسمت اخبار، قسمت مربوط به خرید گوگل یا در یوتیوب به شما دهد.

آموزش استفاده از گوگل ترندز (Google Trends)؛ ابزاری برای سنجش محبوبیت کلمات

در زیر این نمودار قسمت دیگری قرار دارد که آماری بر اساس مکان‌های جغرافیایی که کلمه در آن‌ها جست جو شده به شما می‌هد و در قسمت مشخص شده در عکس زیر شما می‌توانید این آمار را بر اساس کشور، منطقه یا استان و شهر تغییر دهید.

آموزش استفاده از گوگل ترندز (Google Trends)؛ ابزاری برای سنجش محبوبیت کلمات

آخرین قسمت از این ابزار قسمت Related Topics و Related Queries می‌باشد. Related Topics به شما عنوان‌های مرتبط و مانند با کلمه را که جست جو شده‌اند نشان می‌دهد و Related Queries جست جوهای مشابه با این کلمه را به شما نشان می‌دهد. در قسمتی که در عکس زیر مشخص شده است شما می‌توانید این دو قسمت را بر اساس کلماتی که در حال پیشرفت هستند و یا کلمات برتر تنظیم کنید.

آموزش استفاده از گوگل ترندز (Google Trends)؛ ابزاری برای سنجش محبوبیت کلمات

حال بر روی دکمه Subregion کلیک می‌کنیم. کشویی باز می‌شود. گزینه City را انتخاب می‌کنیم تا متوجه شویم این عبارت کلیدی در کدام شهر بالاترین حد محبوبیت را دارد.

قابلیت دیگری که این ابزار دارد این است که شما می‌توانید کلمات دیگری نیز به آن اضافه کنید و سپس کلمات وارد شده را با هم مقایسه کنید. برای مثال اکنون ما کلمه دیجیتال مارکتینگ را هم به قسمت بالا اضافه می‌کنیم و سپس آمار کلمات وارد شده را با هم مقایسه می‌کنیم. این کلمات بر اساس رنگ از هم جدا می‌شوند.

آموزش استفاده از گوگل ترندز (Google Trends)؛ ابزاری برای سنجش محبوبیت کلمات

همانطور که می‌بینید هنوز هم می‌توانیم کلمه دیگری را اضافه کنیم و کلمات وارد شده با دو رنگ آبی و قرمز از هم جدا شده‌اند. بر اساس این آمار میزان جستجوی کلمه کلیدی سئو از کلمه کلیدی دیجیتال مارکتینگ در یک ماه گذشته در ایران بیشتر بوده است. در قسمت آمار بر اساس مکان‌ها نیز آمار دو کلمه به صورت جدا به شما نشان داده می‌شود.

آموزش استفاده از گوگل ترندز (Google Trends)؛ ابزاری برای سنجش محبوبیت کلمات

استفاده از گوگل ترندز

از آماری که گوگل ترندز در اختیار شما قرار می‌دهد می‌توانید در چند زمینه استفاده کنید:

  • اگر شما تولید محتوا می‌کنید و فرضا می‌خواهید بدانید که از بین گزینه‌هایی که برای محتوا نویسی در نظر دارید کدام یک نظر مردم را بیشتر جذب خواهد کرد با مقایسه کلمات کلیدی مربوط به موضوع‌هایتان در این ابزار و مقایسه آمار به راحتی می‌توانید موضوع بهتر را انتخاب کنید.
  • این ابزار برای آگاهی از میزان محبوبیت برند شما نیز مناسب است. کافیست نام برند خود را جست جو کنید و ببینید در بازه‌های زمانی مختلف چقدر جست جو شده است و میزان جستجوی آن چقدر افزایش یافته است.
  • اگر قصد دارید به سفر کاری بروید می‌توانید با جستجوی چند کلمه کلیدی مربوط به کارتان کلمه‌ای که بیشترین جست جو را در آن مکان دارد پیدا کنید و از این آمار برای کار خود استفاده کنید.
  • می‌توانید برای گسترش بازار کار خود از این ابزار استفاده کنید. برای مثال شما قصد دارید در شهر دیگری نیز شعبه بزنید و محصولات خود را بفروشید. کافیست با استفاده از این ابزار مشخص کنید کدام شهر بیشترین جست جو مربوط به محصول یا خدمات شما را دارد و از آنجا شروع کنید. البته برای گرفتن چنین تصمیم مهمی فقط به این ابزار متکی نشوید و سعی کنید این ابزار فقط کمکی برای شما باشد تا تصمیم بهتری بگیرید.
  • این ابزار همچنین می‌تواند کلمات کلیدی مناسب را برای استفاده در سایت، مقاله و غیره برای شما بر اساس مقایسه آمار پیدا کند.

ترند گوگل امروز

گوگل ترندز یکی از ابزارهای بسیار مفید و کاربردی برای سئو است، چراکه اطلاعات به‌روزی را در رابطه با روندها یا به‌اصطلاح «ترند» های محبوب در اختیار شما قرار می‌دهد. به‌علاوه، با بررسی و آنالیز اطلاعات این وب‌سایت می‌توانید از روندهایی که معمولاً در بازه‌های زمانی مشخص تکرار می‌شوند آگاهی پیدا کرده و با تولید محتوا برای دوره تکرار بعدی آن‌ها افراد موردنظر را هدف قرار دهید.

کد خبر 502447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.