راهکار سنگاپور برای افزایش زیست‌پذیری شهرها در پاندمی‌ها

دزموند لی، وزیر توسعه ملی سنگاپور در نشست سران شهرهای جهان ادعا کرد که دولت به زودی جنبش جذب عموم مردم در اهداف توسعه درازمدت کشور را آغاز خواهد کرد؛ در این نشست مدیران نقاط مختلف دنیا گرد هم می‌آیند تا تجربیاتشان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و به بررسی چالش‌های پیش روی شهرهای پایدار بپردازند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، علوم ارتباطات یکی از مهم‌ترین مولفه‌هایی است که به جمهوری سنگاپور کمک می‌کند در طراحی شهری و حفظ زیست‌پذیری شهرها موفق عمل کند. این کشور به افزایش زمین برای اهدافی فراتر از کاربرد امروزی آن‌ها نیاز دارد تا بتواند به توسعه پایدار دست یابد و جایگاه خود را به عنوان یکی از زیست‌پذیرترین نقاط جهان حفظ کند. شیوع بیماری کووید -۱۹ نشان داد که نه تنها استفاده کارآمد از منابع کمیاب اهمیت ویژه‌ای دارد، بلکه سنگاپور نیازمند زمین‌های بیشتری است تا در مواقع ضرورت برای اهداف جدیدی مورد استفاده قرار دهد به عنوان مثال طی پاندمی کرونا کمبود فضا باعث شد بسیاری از مدارس و مراکز همایش‌ها به مکان‌هایی برای قرنطینه افراد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ تبدیل شود و هتل‌های سراسر کشور نیز توسط اقشار مختلف جامعه، با هدف خودجداسازی اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد.

راهکار سنگاپور برای افزایش زیست پذیری شهرها در پاندمی‌ها

علاوه بر این، افراد بی‌خانمان زیادی از ساختمان‌های عمومی کمتر استفاده شده طی دوران کرونا به عنوان واحدهایی مسکونی بهره گرفتند و حتی پارکینگ‌های خودرو در سراسر کشور به مکان‌هایی برای مراقبت از بیماران مبتلا به ویروس کرونا تبدیل شد. آقای لی همچنین ادعا کرده است از آن‌جا که شیوع بیماری کووید -۱۹ زندگی بشر را از جنبه‌های مختلف تحت تأثیر قرار داده است، بنابراین مقامات کشور باید در نحوه استفاده از زمین و طراحی شهری تجدید نظر کنند و بهبودهای قابل توجهی در آن به وجود آورند به عنوان مثال شاید لازم باشد فضای به کار برده شده برای دفاتر کاری برای اهداف جدیدی مورد استفاده قرار گیرد چرا که دورکاری در میان جمعیت زیادی از مردم سراسر کشور ترویج یافته است از سوی دیگر مدیران باید طراحی منازل را تغییر دهند و فضایی هر چند کوچک از آن را به فعالیت افرادی اختصاص دهد که برای همیشه قرار است دورکار باقی بمانند.

راهکار سنگاپور برای افزایش زیست پذیری شهرها در پاندمی‌ها

دولت سنگاپور به زودی جنبش جذب مردم به مشارکت در برنامه بازبینی طراحی درازمدت را آغاز خواهد کرد که در آن، مقامات طراحی مربوط به استفاده از زمین برای مدت ۱۰ سال را آغاز خواهند کرد. این طرح توسط وزیر آقای لی و سازمان توسعه شهری اداره می‌شود و شامل دستورالعمل‌هایی برای توسعه بیشتر کشور در آینده با استفاده از زمین‌های کوچک شهری است. آقای لی ادعا کرده است که برای پیاده‌سازی این طرح در سال جاری و پس از گذشت یک دهه، ایده‌های ارائه شده از سوی عموم مردم برای شهرهای آینده مورد توجه مقامات ارشد قرار خواهد گرفت تا از این طریق شهرهایی زیست‌پذیر برای خود مردم از نو طراحی شود.

بسیاری از مقامات نیز در این نشست اظهار کردند که سنگاپور به زمین‌هایی بدون استفاده نیاز دارد تا برای بحران‌های احتمالی در آینده مورد استفاده قرار دهد و با کمبود فضا برای برداشتن چالش‌های پیش روی زندگی شهروندان در هنگام وقوع فجایع مواجه نشود. در این راستا، ایجاد مکان‌هایی چندمنظوره می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود چرا که این فضاها در مواجهه با موقعیت‌های مختلف و وقوع پاندمی‌هایی نظیر کرونا، به بهترین شکل ممکن سازگار می‌شوند و چالش پیش روی کمبود فضا در شهرها را حل می‌کنند.

وزیر توسعه ملی سنگاپور بر این باور است که اگر سازه‌هایی نظیر هتل‌ها با هدف چندمنظوره بودن طراحی شود آنگاه در مواجهه با پاندمی‌های آینده، کمبود فضاهای شهری برای کاربردهای دیگر را جبران می‌کند. پروژه‌های زیرساختی جدید شهرهای سراسر کشور نیز باید با در نظر گرفتن کاربردی دو یا چندگانه طراحی شود تا در زمان بحران برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

پاندمی کرونا باعث شد مردم سنگاپور به دور از سایرین به گذراندن اوقات فراغت خود در پارک‌ها و فضاهای سبز بپردازند و همین امر، اهمیت چنین مکان‌هایی را در نگاه آن‌ها، به طور قابل توجهی افزایش داد. علاوه بر این، سیستم‌های حمل و نقل و ارتباطات دیجیتالی نیز از ارزش بسیار بالایی در دوران کرونا برخوردار شد چرا که امکان تردد و ارتباط افراد با یکدیگر به روشی امن را فراهم می‌آورد.

از نظر وزیر توسعه ملی سنگاپور، وجود اعتماد بین مردم و دولت از دیگر مؤلفه‌های مهمی به شمار می‌رود که از طریق تعامل بین جوامع و مقامات ارشد حاصل می‌شود و طی دوران کرونا، به واسطه فداکاری مردم برای نجات همنوعان خود شکل گرفته است. اعتماد در سنگاپور طی دوران کرونا بین سه گروه کارگران، افراد اهل کسب و کار و دولت شکل گرفت و به آن‌ها در یافتن استراتژی‌هایی به سود همه کمک کرد.

کد خبر 502437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.