رئیسی اصولگراست، اما می‌خواهد در دایره اعتدال عمل کند

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: نخستین نشست رسانه‌ای ابراهیم رئیسی این پیام روشن را داشت که وی اصولگراست، اما می‌خواهد در دایره اعتدال عمل کند.

جلال خوشچهره در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص اظهارات روز گذشته ابراهیم رئیسی اظهار کرد: نخستین نشست رسانه‌ای ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور منتخب، حاوی یک پیام روشن بود؛ این که اصولگراست اما تند رو نیست. همه اظهارات وی در پاسخ به پرسش خبرنگاران، تلاش برای القای این مفهوم به مخاطبان و ناظران بود که برخلاف تصور عام، در آینده با چهره و رویکردی، متفاوت از آنچه پیش بینی شده از رئیس دولت سیزدهم روبه‌رو خواهیم بود.

وی افزود: زمان محدود نشست رئیسی با اصحاب رسانه، فرصت طرح پرسش‌های کلیدی را فراهم نکرد و نوع مواجهه پرسشگران بیشتر به تعارف و پرهیز از پرسش‌های چالشی، نزدیک بود و پاسخ‌ها نیز با مراقبت در بیان الفاظ همراه شد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: ترتیب دهندگان نخستین نشست رسانه‌ای رئیس دولت سیزدهم، با هوشیاری در تعیین سقف زمان برگزاری آن و نیز خودداری رئیسی از پرگویی‌های معمول اکثر سیاسیون و صاحب منصبان کشور، از دو وجه حائز توجه است؛ نخست این که این نشست فرصتی بود برای منتخب ریاست دولت سیزدهم تا به برخی دغدغه‌های افکار عمومی درباره خود و رویکرد دولتش در آینده پاسخ دهد. دوم این که افکار عمومی ضمن فاصله‌سنجی وی با رویکردهای افراطی برخی از طیف‌های تند رو، با دیدگاه‌هایش درباره اصلی‌ترین مسائل کشور و راه‌های برون رفت از آن آشنا شوند.

خوشچهره اضافه کرد: کوتاهی زمان نشست رسانه‌ای دوشنبه ٣١ خرداد ١٤٠٠ به رغم حضور مدیران، سردبیران و خبرنگاران همه طیف‌های سیاسی داخلی و نیز نمایندگان رسانه‌های خارجی و پرهیز رئیسی از تشریح و تبیین سیاست دولت آینده، اجازه نداد که رئیس جمهور منتخب بتواند به بسیاری از پرسش‌هایی پاسخ دهد که چشم‌انداز روشنی را از آینده نهاد اجرایی کشور نزد مخاطبان ترسیم می‌کند.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد هدف برگزاری این نشست، تنها به دلیل انتقال این پیام بود که رئیسی در قاعده، سیاستمداری متعادل و واقع گرا بوده و دولتش نیز این رویکرد را در دستور کار خود خواهد داشت.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: رئیسی در حالی به حل فوری مشکلات معیشتی، مسکن، تورم، بیکاری و ترمیم روابط با همسایگان عرب حوزه جنوب خلیج فارس اشاره کرد که ارتباط موارد یاد شده را با سیاست خارجی و مساله تحریم‌ها کمرنگ نشان داد.

خوشچهره ادامه داد: در واقع این همان دغدغه‌ای است که ذهن مخاطبان را درباره برنامه نامزدهای انتخاباتی اخیر مشغول کرد؛ این که آیا دولت آینده برنامه‌های خود را با لحاظ ادامه تحریم‌ها تنظیم کرده یا اراده‌ای برای برون رفت از این وضع وجود دارد؟ پیوستگی و همپوشانی مشکلات داخلی با سیاست خارجی در نگاه رئیس دولت آینده و به تبع آن اعضای کابینه‌اش چه میزان است؟ برجام به چه اندازه در گشودن گره‌های موجود نقش خواهد داشت؟

وی افزود: تنش زدایی در روابط با همسایگان و بهره‌مندی از مزایای اقتصادی-سیاسی، چه میزان با توافق‌های برجامی تنیده است؟ مهم‌تر این که تیم عملیاتی رئیس جمهور منتخب در کابینه و بدنه اجرایی دولت چگونه خود را با سیاست‌هایی که رئیسی در نشست مطبوعاتی وعده داد، هماهنگ و همراه خواهند کرد؟ گره گشایی از مشکلات اقتصادی آیا به رشد کوتاه مدت اقتصادی در پناه منافع حاصل از توافق هسته‌ای حاصل خواهد شد و یا بلند مدت است؟

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: نخستین نشست رسانه‌ای ابراهیم رئیسی این پیام روشن را داشت که وی اصولگرا است، اما می‌خواهد در دایره اعتدال عمل کند.

کد خبر 502391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.