لزوم به کارگیری عناصر هویتی در شهرسازی و معماری

یک کارشناس معماری گفت: بحران هویت در معماری باعث بحران هویت شهری در شهرسازی شده است.

فرزانه جهانبخشی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: هویت در معماری و شهرسازی از موضوعات بحث برانگیز معماری معاصر است در واقع ضرورت دستیابی به معماری با هویت شهری موضوعی است که ضمن تاکید محققان و پژوهشگران به خواست کلیه جوامع تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه مفهوم هویت سابقه‌ای به بلندای تاریخ دارد، افزود: هویت یک ملت و فرهنگ یک کشور در یک دهه یا یک سده ساخته نمی‌شود بلکه هویت و فرهنگ شاخص یک تمدن است که در قرن‌ها شکل می‌گیرد و تأثیر خود را در معماری و شهرسازی آن کشور می‌نمایاند لذا ضمن بررسی مفهوم هویت در معماری و شهرسازی تحلیل‌های زیادی انجام شده است.

این کارشناس معماری ادامه داد: هویت یکی از مهمترین مسائل و چالش‌های پیش روی جوامع در حال توسعه در فرایند جهانی شدن عصر حاضر است و از آنجایی که هویت مجموعه‌ای از صفات و مشخصاتی است که باعث «تشخص» یک فرد یا اجتماع از افراد و جوامع دیگر می‌شود، شهر نیز به تبعیت از این معیار، شخصیت یافته و مستقل می‌شود.

وی با بیان اینکه هویت در شهر به واسطه ایجاد و تداعی خاطرات عمومی در شهروندان، تعلق خاطر و وابستگی را نزد آنان فراهم کرده و شهرنشینان را به سوی شهروند شدن که گستره فعال‌تر از ساکن شدن صرف دارد، هدایت می‌کند، تاکید کرد: هویت واژه ساده‌ای است که در معماری و شهرسازی بعضاً با پیچیدگی‌های زیادی همراه بوده و بحران هویت در معماری باعث بحران هویت شهری در شهرسازی شده است.

جهانبخشی گفت: علیرغم آنکه عموم معماران برجسته ایرانی همواره تلاش‌هایی در جهت پیوند مصنوعات خویش به گذشته و فرهنگ این سرزمین معمول داشتند، اما این تلاش‌ها بیشتر سطحی و ظاهری بوده و توجه عمیق به روح کلی و همچنین اصول و مبانی معماری سنتی مبذول شده و به رغم دیدگاه‌های مشترک بسیاری که در میان معماران و شهرسازان است، هنوز این جریان شکل مشخصی نیافته و مبانی نظری خود را تنظیم کرده است.

وی افزود: از آنجایی که کیفیت پیوندی بین ذهن و بستر عینی است، بنابراین ابزار تحقیق آن طبعاً به دو دسته فعالیت اصلی تغییر در سطح شهر و از طرف دیگر تغییر در تصورات ذهنی تقسیم می‌شود، البته طراحان بیشتر در مورد اول تکیه کردند که می‌توان فهرست مفصلی از تدابیر اتخاذ شده به وسیله آنان ارائه داد.

این کارشناس معماری تصریح کرد: باید توجه داشت که معنای محیط به باورها، جهان بینی و فرهنگ انسان بستگی دارد و به همین جهت است که انگیزه و تجربه انسان می‌تواند در تبیین معنای مکان نقش اصلی ایفا کند.

وی با بیان اینکه برای درک هویت فضا، مکان یا عنصر محیطی باید توجه کرد این موارد علی‌رغم موجودیتی مستقل و خارج از انسان، در یک فرآیند ادراکی تبدیل به یک پدیده ذهن می‌شود، اظهار کرد: به نظر می‌رسد بهترین راه مطالعه و اصلاح دقیق مبانی نظری خود به همراه مطالعه دقیق هویت پیشینیان و انطباق معماری آنها با مبانی نظری، معماری، هویت، نیازها و تکنولوژی جامعه خود است.

جهانبخشی تاکید کرد: به‌کارگیری عناصر هویتی توجه به عناصر طبیعی و بستر مکانی یک شهر طراحی مناسب به عرصه‌های عمومی و بهره گیری از رنگ‌های مناسب در جایگاه ویژه خود اهمیت دارد و باید مورد توجه و تقویت قرار گیرد.

کد خبر 502282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.