دستگیری بیش از ۱۷ هزار قاچاقچی در استان اصفهان/افزایش مصرف موادمخدر صنعتی در بین جوانان

کارشناس پژوهش، برنامه‌ریزی و مقابله شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان اصفهان با بیان اینکه مصرف مواد مخدر در بین جوانان از سنتی به صنعتی گرایش یافته است، گفت: در سال ۹۹ بیش از ۱۷ هزار قاچاقچی در استان دستگیر و بیش از هفت هزار معتاد در طرح‌های مختلف جمع آوری شده اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احسان شریفی صبح امروز _دوشنبه ۳۱ خردادماه_ در نشست خبری به مناسبت هفته مبارزه با موادمخدر در خصوص اقدامات کاهش عرضه و تقاضای موادمخدر در سطح ملی و استانی، اظهار کرد: تولید و توزیع موادمخدر سابقه هفت هزار ساله دارد و موضوعی است که سال‌ها ادامه داشته و از جایی که این امر در دنیا پررنگ شده از نظر کارشناسان قابل پیشگیری حتمی نیست اما این امر زمینه ساز گرایش به سایر مواد و آسیب‌ها می‌شود.

وی افزود: مشکلات امنیتی، اجتماعی، بهداشتی و روانی بسیاری در اثر مصرف مواد مخدر برای کشورها به وجود آمده، در کشور ما نیز استان اصفهان یک چهار راه مواصلاتی است که سرریز توزیع مواد مخدر وارد استان می‌شود و این استان را دچار چالش‌های بسیاری می‌کند. مبارزه با بنیان‌های مالی و اقتصادی قاچاقچیان باعث می‌شود تا بیشتر بتوانیم با آنها مقابله کنیم. کمیته مقابله با اموال قاچاقچیان به رفع بسیاری از معضلات در زمینه مواد مخدر کمک کرده است همچنین در این کمیته اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر، افزایش و نگهداری مراکز حمایت از معتادان و پاکسازی شهر با دستگیری، ساماندهی و حرفه آموزی معتادان انجام می‌شود.

رتبه دوم استان اصفهان در زمینه دستگیری و جمع‌آوری قاچاقچیان

کارشناس پژوهش، برنامه‌ریزی و مقابله شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان در خصوص کشفیات کشوری در سال‌های ۹۸ و ۹۹ خاطرنشان کرد: بیش از ۹۵۰ تن در سال ۹۸ و حدود یک هزار و ۱۷۰ تن انواع مواد مخدر در سال ۹۹ در کشور کشف شده که حدود ۸۰ درصد این آمار مربوط به نیروی انتظامی و ۱۳ درصد مربوط به وزارت اطلاعات است و سایر کشفیات نیز توسط زندان‌ها و گمرک انجام شده است، حدود ۲۴ درصد از کشفیات تریاک و بقیه کشفیات سایر مواد مانند حشیش بوده است.

وی با بیان اینکه ۲۲۴ هزار قاچاقچی در سال ۹۹ در کشور دستگیر شده است، تصریح کرد: حدود ۷۰ درصد از کشفیات در کشور اطلاعاتی و ۲۶ درصد آن انتظامی و چهار درصد رزمی بوده است همچنین استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان در صدر کاشفان مواد مخدر هستند، اما تهران و اصفهان بیشترین میزان دستگیری قاچاقچیان را دارند و استان اصفهان در این زمینه رتبه دوم کشوری را دارد.

شریفی با اشاره به اینکه استان اصفهان از نظر جمع آوری معتادان نیز رتبه دوم کشوری را دارد، اضافه کرد: در سال ۹۸ حدود ۴۵ تن کشفیات انواع مواد مخدر در استان انجام شده همچنین در سال ۹۹ نیز ۵۴ تن کشفیات انواع مواد مخدر استان بوده است که بیشترین میزان توسط ناجا و اطلاعات بوده و نزدیک به دو میلیون و ۸۰۰ هزار معتاد خالص در رده سنی ۱۵ تا ۶۰ سال در کشور داریم که علی‌رغم ترک مواد مخدر نمی‌توانند مصرف مواد مخدر را کنار بگذارند و اگر این افراد بخواهند روزانه حدود دو گرم مواد هم مصرف کنند به عدد بزرگی در زمینه مصرف مواد مخدر در کشور می‌رسیم، در دنیا مطرح است که یک پلیس خوب باید حدود ۲۵ درصد مواد ورودی به کشور را کشف کند که این آمار در کشور ما بیش از آمار جهانی است.

جمع آوری هفت هزار معتاد در سال ۹۹

وی با اشاره به آمار دستگیری قاچاقچیان در سال ۹۹ اظهار کرد: در سال ۹۹ بیش از ۱۷ هزار قاچاقچی در استان دستگیر و بیش از هفت هزار معتاد در طرح‌های مختلف جمع آوری شده اند، در سال ۹۰ نرخ شیوع مصرف مواد مخدر در استان ۱.۹۹ بوده که این رقم در سال ۹۵ که آخرین سرشماری نرخ شیوع بوده به ۲.۴ دهم رسیده است. این ارقام نرخ شیوع مصرف مواد مخدر است و شیوع به این معناست که هر نفر یک بار یک ماده مخدر را تست کرده باشد بنابراین این آمار قطعی نیست. رتبه استان اصفهان در زمینه نرخ شیوع مصرف مواد مخدر در کشور در سال ۹۰، ۱۹ بوده و در سال ۹۵ به ۲۳ رسیده است، لازم به ذکر است تمام آمارها تخمینی است چرا که بحث موادمخدر یک موضوع زیرزمینی است و هیچ گاه نمی‌توان آمار دقیقی از این موضوع در موارد مختلف داشته باشیم.

کارشناس پژوهش، برنامه‌ریزی و مقابله شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان با اشاره به اینکه صنعتی بودن استان اصفهان باعث شده تا مهاجرت و حاشیه نشینی در این استان افزایش یابد، ادامه داد: به دنبال افزایش مهاجرت و حاشیه نشینی مصرف مواد نیز بیشتر می‌شود همچنین خرده فرهنگ‌هایی از جمله اینکه برخی از طریق توزیع مواد مخدر ارتزاق می‌کنند نیز در این میان افزایش می‌یابد که باید با این خرده فرهنگ‌ها به طور جدی مقابله شود.

آشپزخانه تولید مواد مخدر در استان اصفهان نداریم

وی در خصوص وجود آشپزخانه‌های تولید مواد مخدر در استان اصفهان اظهار کرد: در حال حاضر آشپزخانه تولید مواد مخدر در استان اصفهان نداریم البته در سال ۹۲ و ۹۳ این موضوع در استان مطرح بود که به مرور و در اثر برخوردها کم شد و سال گذشته نیز تنها یک مورد آشپزخانه تولید مواد مخدر در استان اصفهان وجود داشت که با آن برخورد و جمع آوری شد. در کشور نیز این موضوع بسیار کم است چرا که برخوردهای تندی با سازندگان می‌شود.

شریفی با اشاره به اینکه مصرف مواد مخدر در بین جوانان از سنتی به صنعتی گرایش یافته، اظهار کرد: در شکل گیری مصرف مواد مخدر ۳۲۰ عامل مؤثر است و جوانان بیشتر به سمت مواد صنعتی رفته‌اند و در این میان نیز مصرف روانگردان‌ها بین جوانان به شدت افزایش یافته است، همچنین شکل توزیع موادمخدر نیز در تمام دنیا فرق کرده و شبکه توزیع هوشمندتر شده و موادمخدری که تولید می‌شود نیز کمتر بر روی ظاهر تأثیر می‌گذارد و کمتر می‌توان از روی ظاهر کسی متوجه شد که معتاد است.

کد خبر 502181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.