ایجاد شهرهای پایدار در مقابل پاندمی‌ها

صرف نظر از چالش‌های بسیاری که بیماری کووید -۱۹ در جهان به وجود آورد، با این حال، مدیران در اغلب نقاط دنیا این پاندمی را به عنوان فرصتی برای ایجاد اصلاحات لازم جهت بهبود وضعیت اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی و همچنین افزایش تاب‌آوری شهرها در مقابل فجایع طبیعی در نظر گرفتند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شهرهای سراسر جهان در مقابل پاندمی‌ها و حوادث طبیعی بسیار آسیب‌پذیرتر از مناطق روستایی است که البته تا کنون، بیش از هر فاجعه دیگری تحت تأثیر کرونا قرار گرفته است. گزارشات حاکی است که بیش از ۹۵ درصد افرادی که متأثر از شیوع بیماری کووید -۱۹ با آسیب جسمی یا زیان مالی مواجه شده‌اند، در شهرها سکونت دارند و تنها پنج درصد باقیمانده، در مناطق روستایی یا حومه‌های شهری زندگی کرده‌اند. این در حالی است که سازمان ملل متحد چنین ارزیابی کرده است که تقریباً دو سوم شهرهایی با بیش از ۵۰۰ هزار جمعیت، در معرض وقوع سیل، خشکسالی، زمین‌لرزه و دیگر حوادث طبیعی هستند.

ایجاد شهرهای پایدار در مقابل پاندمی‌ها

نتایج بررسی‌های متعددی که در خصوص توانایی شهرهای مختلف جهان در مهار کرونا انجام شد، نشان داد که واکنش هماهنگ و فعال در مقابل پاندمی کرونا، منجر به بهبودی زودهنگام از وضعیت آن خواهد شد و زمینه را برای پایداری درازمدت نیز فراهم خواهد آورد. از مهم‌ترین کلانشهرهای جهان که با استفاده از این استراتژی توانستند ویروس کرونا را با موفقیت زیاد و در کمترین زمان ممکن مهار کنند و به پایداری قابل توجهی دست یابند، می‌توان به بوستون در ایالت ماساچوست آمریکا، هلسینکی پایتخت فنلاند، ریاض در عربستان سعودی، سنگاپور و وین پایتخت اتریش اشاره کرد.

شهرها در خط مقدم تحلیل اثرات ناشی از کرونا قرار دارد؛ مدیران در آن دسته از شهرهایی که در توسعه قابلیت‌های خود سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا به حل چالش‌های پیش روی بحران کرونا و بهبودی از آن بپردازند، در مقابل اثرات اجتماعی-اقتصادی ناشی از پاندمی بسیار موفق عمل کرده‌اند. بدیهی است که برنامه‌ریزان شهری باید رویکردی یکپارچه را در پیش گیرند و به همکاری با تمام ذی‌نفعان بپردازند تا از این طریق، آمادگی خود برای رویارویی با بحران‌های احتمالی در آینده را تقویت کنند.

ایجاد شهرهای پایدار در مقابل پاندمی‌ها

چهارچوب پایداری شهرها

کارکنان پرایس واتر هاوس کوپرز، دومین شرکت خدمات حرفه‌ای جهان در بریتانیا، که در زمینه ارائه مشاوره مالی و سرمایه‌گذاری، خدمات مشاوره مدیریت، مشاوره حقوقی، خدمات حسابداری و آمار بیمه فعالیت می‌کند، چهارچوبی برای مدیریت بحران کووید -۱۹ و ایجاد تاب‌آوری درازمدت در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی ارائه داده است. در این دستورالعمل، افرادی بسیار فعال مشغول به کار هستند که در زمینه‌های مختلف نظیر استفاده دوباره از امکانات موجود، تحلیل داده‌های هوشمند، توسعه گزینه‌های مالی فوری و از همه مهم‌تر، مدیریت کارآمدتر شهرها، مخاطبین خود را راهنمایی می‌کنند.

اتخاذ فناوری‌های شهر هوشمند می‌تواند به مدیران کمک می‌کند خدمات اساسی را در شهرهای خود فراهم آورند و شهروندان نیز به تعامل با یکدیگر و با مقامات محلی خود بپردازند. این کار به افزایش پایداری شهرها در مقابل بحران‌های احتمالی شبیه به کرونا در آینده کمک خواهد کرد و چهارچوبی کارآمد در اختیار مدیران شهری قرار خواهد تا در مقابل پاندمی‌ها، واکنش درست از خود نشان دهند.

ایجاد شهرهای پایدار در مقابل پاندمی‌ها

درس‌هایی از شهرهای موفق در مهار کرونا

شیوع بیماری کووید -۱۹ فرصتی بسیار ارزشمند برای مدیران شهری بود تا از تجربیات خود در مبارزه با کرونا نهایت استفاده را ببرند و مناطق شهری را برای مقابله با پاندمی‌های مشابه در آینده، از آمادگی بیشتری برخوردار کنند. اثرات پیش‌بینی نشده کرونا بر تمام جنبه‌های زندگی بشر، اطلاعات بسیار مفیدی در زمینه چگونگی بهبود واکنش‌ها و استراتژی‌های اعمال شده در مواقع بحران در اختیار مقامات هر شهر قرار داد. برنامه‌ریزان در کلانشهرهای هلسینکی، بوستون، ریاض، سنگاپور و وین همگی اقداماتی خلاقانه اتخاذ کردند و توانستند در مدت زمانی کوتاه، ویروس کرونا را مهار کنند که رویکردهای آن‌ها می‌تواند به عنوان الگویی برای آماده‌سازی هر چه بیشتر سایر شهرهای جهان جهت نابودی کرونا و حتی مقابله با پاندمی‌های آینده به کار گرفته شود.

ایجاد شهرهای پایدار در مقابل پاندمی‌ها

هلسینکی به عنوان کاربردی‌ترین شهر جهان شناخته شده و استراتژی آن برای افزایش پایداری، مبتنی بر الگوی مدیریت همه‌جانبه است که در آن، تمام جنبه‌های مدیریت شهری با پیروی از ایده "قابلیت کاربرد" بهبود می‌یابد.

شهر آمریکایی بوستون نیز در ابتدای ظهور ویروس کرونا، از آمادگی لازم برخوردار نبود و به همین دلیل، موج اول شیوع بیماری را با زیان‌های زیادی پشت سر نهاد. با این حال، افزایش همکاری بین تمام ذی‌نفعان شهر، در مدت زمانی کوتاه، دستاوردهای زیادی برای شهر در پی داشت و به طور باور نکردنی منجر به مهار بیماری در آن شد.

مقامات سنگاپور نیز در اولین فرصت با تخصیص صندوقی به نام "بودجه پایداری" و با حمایت کشورهای همسایه خود، توانست در موج اول کرونا در زمینه زنجیره تأمین، قدرتمند ظاهر شود و تمامی کالاهای ضروری را در اوج نابسامانی جهانی فراهم بیاورد.

ایجاد شهرهای پایدار در مقابل پاندمی‌ها

کد خبر 502118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.