مرمت موزه هنرهای معاصر ۶ ماه طول می‌کشد

مدیر موزه هنرهای معاصر گفت: شهرداری اصفهان مبلغ سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای مرمت کامل موزه مصوب کرد که از ۲۷ خردادماه آغاز شد. مدت زمان مرمت معمولاً به دلیل مشکلات پیش‌بینی نشده مشخص نیست، اما آن چیزی که از سوی سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان اعلام شده، مدت شش ماه است.

مهدی تمیزی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: موزه هنرهای معاصر اصفهان بنایی متعلق به عصر صفویه بوده که در دوره ظل‌السلطان، تخریب و به سبک قاجاری بر بنای تخریب شده صفوی ساخته می‌شود. تقریباً از دوره قاجار به این سو این ساختمان همیشه در حوزه دارالحکومه فعالیت می‌کرده و در دوره قاجار محل سکونت ظل‌السلطان بوده است.

وی افزود: حتی پیش از اینکه این ساختمان تبدیل به موزه شود، یعنی تا پیش از سال ۱۳۷۳، محل دفتر استانداری اصفهان بوده است و جایی که امروزه گالری سه نام دارد، دفتر کار آقای غلام حسین کرباسچی بود. این مکان به دستور رئیس جمهور وقت به موزه هنرهای معاصر اصفهان تبدیل شد.

مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان اضافه کرد: در ایران سه موزه هنرهای معاصر وجود دارد. اولین موزه پیش از انقلاب در تهران تأسیس شد، دومین موزه در کرمان است و سومین موزه هم در سال ۷۳ در اصفهان تأسیس شد. موزه هنرهای معاصر وظیفه دارد که آثار واجد ارزش هنر معاصر ایران و جهان را به صورت دوره‌ای به نمایش در بیاورد.

تمیزی تصریح کرد: البته این موزه‌ها دارای گنجینه نیز هست. برای نمونه آثار بسیاری زیادی در گنجینه موزه هنرهای معاصر اصفهان وجود دارد که یا خریداری شده یا اهدا شده است.

وی خاطر نشان کرد: از ابتدا تا به حال که حدود ۲۷ سال از تأسیس این موزه می‌گذرد، مسلماً چندین بار مرمت‌های مقطعی انجام شده است. چند دوره ایزوگام‌های سقف عوض شد یا چند دوره در و پنجره‌ها مرمت شد. حتی در چهار سال گذشته که مسئولیت مدیریت این موزه بر عهده من بوده است، یکی از مهمترین اتفاقاتی که افتاد بهسازی کامل تأسیسات برق بود. همچنین پنجره‌های خورشیدی این ساختمان که بیش از ۵۰ قطعه پنجره بود، نیز به صورت کامل بازسازی شد.

مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان درباره وضعیت کنونی ساختمان، گفت: ساختمان موزه دارای یک بنا در ضلع شمالی است که به آن گالری یک و دو گفته می‌شود، و یک بنا در ضلع غربی وجود دارد که گالری سه و چهار نام دارد. متأسفانه بنای ضلع شمالی از سمت جلو کاملاً نشست کرده است و این نشست دلایل مختلفی از جمله قدمت ساختمان دارد. این موضوع چه برای مردم و چه برای آثار موجود در موزه بسیار خطرناک است.

تمیزی تصریح کرد: خوشبختانه شهرداری اصفهان مبلغ سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای مرمت کامل موزه مصوب کرد که از ۲۷ خردادماه آغاز شد. مدت زمان مرمت معمولاً به دلیل مشکلات پیش‌بینی نشده مشخص نیست، اما آن چیزی که از سوی سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان اعلام شده، مدت شش ماه است.

وی در باره اولویت‌های مرمت گفت: اولویت اول بازسازی ساختمان ضلع شمالی است. اولویت‌های بعدی نیز آجر فرش سقف، ناکش‌های کامل ساختمان و تبدیل گالری۴ به گنجینه دائمی موزه هنرهای معاصر است.

مرمت موزه هنرهای معاصر ۶ ماه طول می کشد

کد خبر 502103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.