بورس امروز یکشنبه ۳۰ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

درآمد عملیاتی شرکت فولاد آلیاژی ایران با رشد ۱۲۹ درصدی به شش هزار و ۴۰۰ تومان، سود ناخالص شرکت با رشد ۱۹۴ درصدی به دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و سود خالص شرکت با رشد ۱۸۱ درصدی به دو هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _ یکشنبه ۳۰ خردادماه_ را اینگونه تحلیل می‌کند:

نمای کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با رشد ۱.۶۹۰ واحدی به سطح ۱.۱۶۳.۷۲۲ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با کاهش ۹۱۳ واحدی در سطح ۳۶۹.۸۸۷ واحد قرار گرفت. شاخص کل بازار رشد ۰.۱۵ درصدی و شاخص هم وزن کاهش ۰.۲۵ درصدی را تجربه کردند.

بورس امروز شنبه ۳۰ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۲۸ و احدی به سطح ۱۷.۳۱۳ واحد رسید.

بورس امروز شنبه ۳۰ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۵۰.۱۵۵ و ۸۱.۳۲۱ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۷.۲۱۴B و ۱.۳۳۴B بود.( B به معنای میلیارد و M به معنای میلیون است)

بنا به گزارش بانک مرکزی، رشد نقطه به نقطه نقدینگی در اردیبهشت ماه، ۳۸.۸ درصد به ثبت رسیده است. حجم نقدینگی در پایان دومین ماه از سال جاری به ۳,۶۰۱ هزار میلیارد تومان رسیده است. رشد ماهانه پایه پایه پولی در اردیبهشت ۱۴۰۰ حدود شش درصد برآورد شده است.

با توجه به رشد شدید نقدینگی در سال‌های اخیر اگر این روند ادامه یابد می‌تواند در سال‌های آینده نرخ‌های تورم بالاتری را برای ایران ایجاد کند، در اقتصاد ایران رشد نقدینگی همیشه یکی از مشکلات اساسی آن بوده و عمده‌ترین علت تورم می‌باشد، به علت تورم دوست بودن بازار سرمایه با این روند رشد نقدینگی به زودی بازار سرمایه نیز حرکت خود را آغاز خواهد کرد، امید است که دولت جدید بتواند با سوق دادن نقدینگی به بازار سرمایه نه بازارهای طلا و سکه خودرو و سیاست‌ها مناسب جلوی رشد نقدینگی را بگیرد اما به صورت کلی این روندی که در پیش روی نقدینگی کشور می‌باشد اگر ادامه یابد تا یک سال آینده مجدد به شاخص بالای دو میلیون واحد خواهیم رسید.

نگاهی به عملکرد تولید و فروش شرکت فولاژ

بورس امروز شنبه ۳۰ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

درآمد عملیاتی شرکت رشد ۱۲۹ درصدی داشته است و به شش هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

سود ناخالص شرکت رشد ۱۹۴ درصدی داشته است و به دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

سود خالص شرکت رشد ۱۸۱ درصدی داشته است و به دو هزار میلیارد تومان رسیده است.

سود خالص هر سهم معادل با ۱۷۴ تومان می‌باشد که با قیمت هزار و ۳۷۴ تومانی سهم پی بر ای هشت واحد را به خود می‌گیرد.

سرمایه ثبت شده شرکت ۱۲ هزار میلیارد ریال است.

تغییرات حقوق مالکانه، تغییرات سود انباشته

بورس امروز شنبه ۳۰ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

سود انباشته شرکت با رشد ۱۳۲ درصدی به دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. حقوق مالکانه شرکت رشد ۱۱۸ درصدی داشته است و به سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

تابلوی معاملات

بورس امروز شنبه ۳۰ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

سهام این شرکت با وضعیت مناسب سودآوری و پی بر ای هشت واحدی پتانسیل رشد قیمتی را دارد.

اخبار بازار بورس

قوانین مربوط به تابلو قرمز بازار پایه تغییر یافت و ضوابط آن منتشر شد. بخشی از مقررات مصوب در تاریخ ۹ آذر سال ۹۹ ملغی شد که جزئیات آن در سایت فرابورس موجود است. و سپس لغو شد

لغو اصلاحات تابلو قرمز بازار پایه فرابورس: فرابورس از لغو اصلاحات مربوط به تابلو قرمز بازار پایه و لزوم بازبینی نسبت به طبقه بندی شرکت‌های درج شده در این تابلو ظرف مدت پنج روز کاری از تاریخ ابلاغ مصوبه خبر داد.

رئیس سازمان بورس در پاسخ به پرسش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی پیرامون مکانیزم پیشنهادی مجلس برای خرید و فروش خودرو در بورس اظهار کرد که خودرو کالای مناسبی برای ورود به بورس نیست زیرا معمولاً کالایی وارد بورس می‌شود که تا این حد دارای تنوع نباشد.

ثامید در یک شفاف سازی می‌گوید: تعداد محدودی از اراضی را با شرایط ویژه از طریق برگزاری مزایده عمومی واگذار می‌نماید. حجم ریالی فروش پیش بینی شده در آگهی به میزان حداقل ۴۳۵ میلیارد تومان برآورد شده است که عملکرد آن در گزارشات آتی منعکس می‌گردد.

اخبار شرکت‌ها

رفع محدودیت‌های صادراتی ذوب آهن با عرضه در بورس کالا

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان گفت: منوط کردن صادرات فولاد به رعایت کف عرضه برای جلوگیری از تنش در بازار داخلی زمانی تأثیر مثبت دارد که توسط همه واحدها رعایت شود.

منصور یزدی‌زاده افزود: در حال حاضر ذوب آهن اصفهان، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، فولاد خراسان و عمده شرکت‌های بزرگ فولادی کف عرضه‌ها را رعایت می‌کنند ولی متأسفانه سایرین رعایت نمی‌کنند.

در بورس کالا، الکیل بنزن خطی ۳۷۵ میلیون ریال، اوره ۶۴-۷۰ میلیون ریال، PVC آبادان ۲۸۶-۳۰۶ میلیون ریال، سیمان تیپ ۲ فله ۳۴۵۰ هزار ریال. لوب کات سبک ۸۶.۸ میلیون ریال، ورق سرد لوازم خانگی ۲۴۳ میلیون ریال است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شستا می‌گوید "در خصوص بحث تجدید ارزیابی، در حال حاضر مشغول کارشناسی هستیم و ظرف دو هفته آینده نتایج کارشناسی انتشار خواهد یافت و در کدال افشا خواهد شد."

بر اساس توافق اعضای حاضر در مجمع شرکت پتروشیمی شیراز مقرر شد در راستای اصلاح ساختار مالی، موضوع افزایش سرمایه شرکت توسط هیئت مدیره در یک دوره زمانه سه ماهه مورد بررسی قرار گرفته و نتایج آن به اطلاع سهامداران برسد. متوسط نرخ فروش اوره در سال ۹۹ رقم ۱۹۴ دلار بوده است. این رقم در دوماهه ۱۴۰۰ به ۳۰۰ دلار رسیده است. برآوردها برای ادامه سال فروش با نرخ ۳۵۰ دلار است.

در مجمع وملی گفته شد که این شرکت قصد دارد در سال ۱۴۰۰ با افزایش تعداد شعب، درآمد خود را افزایش دهد و از مدل‌های فروش اینترنتی بهره ببرد. ۳۲ ملک جهت تجدید ارزیابی به منظور افزایش سرمایه معرفی شده است.

بازارهای جهانی

صنعت و معدن می‌گوید: قیمت اتیلن جنوب شرق آسیا در جمعه ۲۸ خرداد با کاهش ۷۵ دلاری نسبت به هفته قبل به ۸۳۵ دلار رسیده است. سطح عرضه چین قوی بوده و باعث کاهش قیمت‌های نقدی شده است.

پایین بودن تقاضای محصولات پایین دست باعث تضعیف قیمت متانول شد البته این کاهش قیمت در سطح ۲-۳ دلار هر تن بود. متانول آسیا هفته را با اندکی افت به پایان رساند، اما شاهد انبوه فعالیت‌های تجاری به ویژه در کره جنوبی و تایوان بود. در این هفته از یک سو تقاضای پایین‌دست در مالزی ضعیف و از سوی دیگر تمایل به خرید در تایلند بالا بود.

استایرن طی هفته گذشته ۱۶ دلار کاهش داشت و قیمت ۱،۱۶۴ دلار را بر حسب سی اف ار چین ثبت کرد.

صنعت و معدن می‌گوید "قیمت مس کاهش پیدا کرد اما بازار این محصول همچنان با کسری مواجه است که انتظار می‌رود تا ۲۰۲۲ نیز ادامه پیدا کند. برنامه چین در جهت نظارت بر قیمت‌ها نیز می‌تواند قیمت کالاها را تحت فشار قرار دهد ارزیابی گلدمن ساکس حاکی از آن است که قیمت مس می‌تواند کاهش بیشتری را در کوتاه مدت ثبت کند اما این افت قیمت فرصتی برای خرید خواهد بود.

قیمت LAB شیران علی رغم ثبات نسبی قیمت نفت سفید، همچنان روند صعودی دارد و به هزار و ۸۶۵ دلار رسیده و در بورس کالا نیز سقف‌های جدیدی را تجربه می‌کند. قیمت ABS آسیا در هفته‌ی گذشته ۲۰ دلار کاهش داشت و به دو هزار و ۳۴۰ دلار در تن به ازای CFR چین رسید.

بلومبرگ می‌گوید: ذخایر نفتی که در سال گذشته میلادی به خاطر محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا و زمین‌گیر شدن هواپیماها پر شده بودند، در آمریکا خالی می‌شوند. این جدیدترین نشانه افزایش تقاضا در بزرگترین کشور مصرف کننده نفت است. برای اولین بار از آغاز همه‌گیری کرونا، منابع ذخیره‌سازی خالی شده و برای اجاره دادن در کوشینگ اوکلاهاما یعنی مرکز توزیع نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ارائه می‌شوند. خالی شدن ذخایر نفتی در ماه‌های آینده تشدید می‌شود.

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز شنبه ۳۰ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز شنبه ۳۰ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نقشه بازار بورس

بورس امروز شنبه ۳۰ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

منابع: سایت tsetmc شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، codal سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران، کانال تحلیلی ولید هلالات، پایگاه خبری بازار سرمایه، کارگزاری صنعت معدن، کانال تحلیلی کامودیتی، کانال تحلیلی مبین تحلیل

کد خبر 501955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.