هدهد؛ سرمایه‌ای برای ماندن مغزهای خلاق در اصفهان

پیش از ظهر امروز _یکشنبه ۳۰ خردادماه ۱۴۰۰_ در ادامه برنامه « هر یکشنبه، یک افتتاح» شرکت سرمایه‌گذاری جسورانه هدهد با حضور شهردار اصفهان، اعضای شورای شهر و فعالان اقتصادی و کارآفرینان به صورت رسمی افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شرکت سرمایه‌گذاری جسورانه هدهد به منظور مشارکت در طرح‌های فناورانه و نوآورانه با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

سرمایه گذاران شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر هدهد شامل ۳۲ درصد سهام شهرداری، دو میلیارد تومان گروه توسعه کارآفرینی بهمن و دو میلیارد تومان صندوق غیردولتی پژوهش و فناوری استان اصفهان است، همچنین در این صندوق «محمد اطرج»، «محمد علی زاهدی» و «مسعود فرقدانی» سهامداران حقیقی هستند.

تک تک سهامداران شرکت هدهد دارای ظرفیت بالایی در حوزه خود هستند و هم افزایی و تجمیع این روابط و توانمندی‌ها با یکدیگر تسهیل و تسریع اهداف شرکت را موجب می‌شود.

شرکت سرمایه گذاری جسورانه هدهد حاصل تلاش گروهی از سرمایه‌گذاران است که باور دارند ظرفیت‌های فراوانی برای خلق شرکت‌های شاخص و سرآمد وجود دارد.

از جمله مجموعه‌هایی که تحت حمایت صندوق قرار گرفته‌اند، گروه پویش پیشتازی در حوزه فعالیت توانمندسازی منابع انسانی، مجموعه تراول گرام در حوزه فعالیت گردشگری، مجموعه سلوا در حوزه فروش آنلاین محصولات سالم روستایی، مجموعه داشبورد در حوزه نرم افزار تحلیل داده‌های مدیریتی، مجموعه دانشیار در حوزه زیرساخت آموزش آنلاین، مجموعه کید بوک در حوزه کتاب کودکان، مجموعه دوسل با حوزه فعالیت موسیقی است.

هدهد؛ سرمایه‌ای برای ماندن مغزهای خلاق در اصفهان

سرمایه گذاری خطرپذیر در اصفهان مهجور بود

قدرت الله نوروزی، شهردار اصفهان در این مراسم اظهار کرد: بسیار خوشحالم که در پایان مأموریت مدیریت شهری به آنچه که رؤیا داشتیم دسترسی پیدا می‌کنیم؛ در ابتدای آغاز فعالیت در این دوره مدیریت شهری هفت محور را مورد تأکید قرار دادیم که نخستین مورد آن «گردشگری» بود و زیرساخت‌های خوبی برای آن مهیا شد؛ هر چند شرایط کشور، تحریم‌ها، برهم خوردن برجام و کرونا موشک‌های قوی در قلب گردشگری بود.

وی با بیان اینکه محور بعدی فعالیت‌های اعلام شده این مدیریت شهری موضوع کارآفرینی بود، افزود: وقتی برنامه‌ها را اعلام کردیم و با بررسی‌های اعضای شورای اسلامی شهر به عنوان شهردار انتخاب و به کار ورود کردم بسیار خوشحال شدم که اکثر اعضای شورای شهر علاقه مند به کارهای مبتنی بر دانش، علم، نوآوری و خلاقیت هستند؛ کوروش خسروی به عنوان کسی که سال‌ها با واژه کارآفرینی آشنا بوده و عمر خود را در این مسیر طی کرده است از مبانی علم شیمی برای کارآفرینی در شهر و کشور استفاده کرد و البته شهرداری و شورای شهر در یک موضوع واحد با کمک هم مسیری را آغاز کردند که اهمیت آن از دیگر زیرساخت‌های بزرگ شهری کمتر نیست.

شهردار اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر شاهد زیرساخت‌های بزرگ حمل و نقل شهری هستیم، خاطرنشان کرد: بسیاری از اقدامات انجام شده ملموس و قابل رؤیت است، اما در این بخش گرچه قابل مشاهده نیست اما پله پرشی برای یک جهش بزرگ توسط کسانی است که اگر به آنها توجه نشود ممکن است به تکمیل حرفی که امروزه تحت عنوان «فرار مغزها» گفته می‌شود، منجر شود.

نوروزی ادامه داد: ایده شرکت خطرپذیر در حالی امروز شکل گرفته که در دنیا عمر ۸۰ ساله دارد؛ امروزه در برخی از کشورها همچون چین، آمریکا و دبی این موضوعات جایگاه بسیار بالایی پیدا کرده و اگر اعضای مدیریت شهری فعلی نبود این موضوع ازهم مهجور می‌ماند.

وی تأکید کرد: در استانی با ۳۰ دانشگاه، ۲۰۰ هزار دانشجو، صنایع بزرگ و دانشگاه‌های برتر، وجود شرکت‌های جسورانه و کارآفرین بسیار ضروری است.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم اقتصاد پویا داشته باشیم، اشتغال‌زایی و از مغزهای خلاق استفاده کنیم و به فضای مجازی و شتاب دهنده‌ها سرعت ببخشیم، اگر می‌خواهیم از سرمایه‌ها به خوبی استفاده کنیم باید به سراغ شرکت‌های خطرپذیر برویم، البته در این راستا فاصله‌های بسیار زیادی داریم با دنیایی که سرعت رشد تکنولوژی و نوآوری در آن به قدری زیاد است که اگر لحظه‌ای غفلت کنیم، فاصله بسیار زیادی خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه امروزه یک چشم بهم زدن ما را از کاروان علم و تکنولوژی عقب می‌اندازد و دور نگه می‌دارد، گفت: اگر غفلت کنیم و متمرکز نشویم قطعاً خطر کرده و زیان ده هستیم.

نوروزی ادامه داد: اینکه شورای آینده چه کند صحبت از ۴۵ روز آینده است بنابراین ۴۵ روز فرصت داریم که به امر مهم در حوزه نوآوری، خلاقیت و شتاب دهنده‌ها بپردازیم.

وی گفت: وقتی برنامه‌ریزی انجام شد تا ۱۰۰ هزار شهروند آموزش کسب و کار ببینند این به معنای انجام یک حرکت بزرگ بود و آموزشی بود که زیرساخت و مسیری ایجاد کرد که گام بعدی واحد خلاقیت شهرداری طرح‌هایی را از مردم مطالبه کرد؛ امروز اینجا گرد هم آمدیم و در گام سوم از موضوع سرمایه گذاری جسورانه صحبت می‌کنیم، از سرمایه گذاری و کارآفرینی سخن می‌گوئیم و می‌رویم تا با استفاده از امکانات شهری در کنار افراد دارای خلاقیت قرار گرفته و با آنها شریک شویم.

شهردار اصفهان ادامه داد: به عنوان کسانی که می‌توانیم سرمایه گذاری کنیم باید در کنار افرادی قرار بگیریم که می‌توانند نوآوری کنند تا بتوانیم به سرمایه‌های اصلی دست یابیم و شهرداری باید این مسیر را تا همیشه ادامه دهد، اگر کسی به این مسیر ذره‌ای خلل وارد کند در واقع به حل مسائل اقتصادی کشور توجه نکرده و می‌خواهد از روش سنتی اقداماتی که به روش نوین قابل حل است را انجام دهد.

نوروزی با بیان اینکه برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ چشم اندازی برای آینده کسانی است که می‌خواهد بر کرسی قدرت برای خدمت به مردم بنشینند، گفت: باید در بودجه‌ریزی های آینده به سمتی حرکت کنیم که آنچه می‌درخشد این برنامه‌ها باشد و به نوآوری، خلاقیت و تکنولوژی‌های نوین توجه شود.

وی تأکید کرد: اگر کسانی اینجا احساس می‌کنند جایشان تنگ است، می‌روند تا جایی دیگر از ایده‌های خود استفاده کنند، به دلیل عدم جذب در اینجا است بنابراین باید برای این امور برنامه‌ریزی کرد.

شهردار اصفهان با قدردانی از اعضای شورای اسلامی شهر که به این موضوع مهم توجه داشته و گام استواری برداشته‌اند، اظهار امیدواری کرد: با کمک بخش خصوصی و جوانان صاحب ایده که تعداد آنها در شهر کم نیست و جوانانی که با حضور خود در ساختمان مرده جهان نما پویایی را به آن بردند و کسانی که به زودی در مقابل هتل عباسی در مجموعه‌ای مناسب مستقر می‌شوند شاهد آینده‌ای بهتر برای شهر باشیم.

وی با بیان اینکه در این شهر تا ۴۵ روز آینده با پروژه‌ای که آغاز شده جایگاه اینگونه نگاه‌ها و عملکردها و سرمایه گذاری‌های کارآفرین تقویت می‌شود که این خدمتی ماندگار است، تصریح کرد: فکر نکنیم اگر امروز اعضای شورای اسلامی شهر فعلی برگزیده نشده‌اند خدمات آنها در تاریخ و ذهن مردم ثبت نشده؛ باید کمی درنگ کرد چرا که این مسائل را کسانی می‌فهمند که دانش و درک درستی از این موضوع دارند.

نوروزی ادامه داد: اگر امروز جایگاه این نوع اقدامات در کشور پایین است به دلیل نبود نگاه به این مسائل بوده که باید این نوع درک ارتقا یابد تا مسائل حل و اقتصاد رونق پیدا کند و اشتغال ایجاد شود، زیرا دیگر گذشته نیست که فکر کنیم می‌توانیم با کارخانه ریسندگی سه هزار نفر کارگر را به کار گیریم، امروز حرف اول را تکنولوژی‌های نوین می‌زند و فشردگی زمان شرایطی ایجاد کرده که دیگر قابل مقایسه با دوره‌های گذشته نیست.

وی با بیان اینکه افتتاح رسمی شرکت سرمایه گذاری جسورانه هدهد با همت و تلاش مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر انجام شده است، خاطرنشان کرد: هر افتتاح رفع یک نیاز برای شهروندان بوده و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و کسی گمان نکند در این کاروانِ با سرعت افتتاحیه‌ها خللی وارد شده یا انگیزه‌ای کم شده است چرا که تا لحظه آخر خدمت به مردم وظیفه انسانی و اخلاقی است و تداوم خواهد داشت.

شهردار اصفهان ادامه داد: بی شک صنعتگران، دانشجویان و فعالان کسب و کار کمک می‌کنند که این فرآیندها به عنوان مطالبه جدی از مدیریت شهری استمرار یابد.

هدهد؛ سرمایه‌ای برای ماندن مغزهای خلاق در اصفهان

رونق کارآفرینی توصیه بزرگان دین است

علیرضا نصراصفهانی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در این مراسم اظهار کرد: باید قدردانی کنم از کسانی که فضای جدیدی در شهر به وجود آوردند؛ چهار سال قبل در زمان برگزاری انتخابات هر گروهی شعاری را مطرح می‌کرد تا مورد استقبال مردم قرار گیرد و در این میان تیم اصلاحات نیز با برنامه ورود کرد که یکی از شعارهای آن «چهل ستون شهر فردا» بود.

وی افزود: یکی از ارکان این شعار اکوسیستم کارآفرینی بود که مورد استقبال شهروندان قرار گرفت و منجر به انتخاب شورای اصلاح‌طلب برای دوره پنجم مدیریت شهری شد؛ این شورا نیز منشأ تحولات جدید در شهر بود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: بی شک هیچ گروه یا جریان فکری نمی‌تواند با اتفاقاتی که در این دوره رقم خورد به تقابل بپردازد زیرا مردم خواستار ادامه آن هستند و هرکسی بخواهد جهت را عوض کند مورد انتقاد شهروندان قرار می‌گیرد.

وی اشتغال را یکی از دغدغه‌های شورای سوم که همزمان با مشکلات اقتصادی دولت قبل بود دانست و تصریح کرد: در آن زمان مراجعه مکرر مردم به شورای شهر برای اشتغال از یک سو و شرمندگی اعضای شورا را از سوی دیگر باعث شد فراهم کردن زمینه اشتغال در کلانشهر اصفهان یکی از دغدغه‌های بزرگ شورای شهر باشد.

نصراصفهانی با بیان اینکه نگاه مردم به شورا، نگاهی در وسعت شهر است نه شهرداری، افزود: یکی از گرفتاری‌های مهم مردم مسئله اشتغال است و هرچه آدرس اداره کار به مردم بدهیم و آنها مراجعه کنند بازهم مشکل حل نمی‌شود.

وی با اشاره به ورود جدی مدیریت شهری به حوزه کارآفرینی ادامه داد: در راستای بها دادن به جوانان و نوجوانان و تکریم جایگاه آنها باید زمینه‌ای را فراهم کنیم که این افراد به حوزه کارآفرینی وارد شوند زیرا این اتفاق برای مدیریت شهری یک افتخار بزرگ بوده و پیروی از سیره بزرگان دین است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه اکوسیستم کارآفرینی و فعالیت استارتاپ‌ها فضای بسیار خوبی مهیا کرده و باید استمرار یابد، خاطرنشان کرد: فضای ایجاد شده باعث امیدبخشی به مردم شده و امیدبخشی قطعاً منجر به اتفاقات خوشایند در شهر خواهد شد.

وی با بیان اینکه یکی از برجستگی‌های شورای پنجم نقش مرکز پژوهش‌های شورای شهر بوده است، تصریح کرد: در شورای پنجم بالغ بر ۵۵ طرح بررسی و مصوب شد که تعدادی از آنها عملیاتی شده است.

نصراصفهانی با بیان اینکه شورای شهر در نهایت همکاری با مدیریت شهری باید مبدع، خلاق و نوآور باشد، ادامه داد: بخش عمده‌ای از طرح‌های شورا به مرکز پژوهش‌های شورا و کمیسیون‌های هفتگانه شورای شهر ارجاع شده تا با طرح‌های بررسی شده در چهار دوره قبل مقایسه و تطبیق شود.

افزایش منابع مالی خطرپذیر مانع از مهاجرت طبقه خلاق می‌شود

کوروش خسروی رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر اصفهان نیز اظهار کرد: سال ۹۶ که درگیر رقابت انتخابات بودیم یکی از قول‌هایی که به شهروندان دادیم این بود که شورای شهرداری نخواهیم بود بلکه شورای شهر هستیم و این قول را به خوبی عملیاتی کردیم.

وی با تاکید بر این که شورای پنجم به عنوان شورای شهر فعالیت کرد و مانع از فرار طبقه خلاق و نخبگان از شهر شد، تصریح کرد: شهریورماه ۹۷ با تصویب شورای شهر، صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر با مشارکت شهرداری ایجاد شد و پاییز ۹۹ شکل گرفت؛ تعهد شهرداری در این صندوق دو میلیارد تومان و تعهد بخش خصوصی پنج میلیارد تومان بود.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر اصفهان ادامه داد: اگر در شهرها منابع مالی خطرپذیر نباشد جوان خلاق برای جذب سرمایه باید از شهر مهاجرت کند و شهر از طبقه خلاق خالی می‌شود بنابراین نباید اجازه داد این اتفاق در اصفهان رخ دهد.

خسروی اظهار کرد: اگر شورای آینده چشم خود را روی این مصوبه ببندد روند خروج طبقه خلاق از شهر باز هم شدت می‌گیرد در حالی که عمل به آن می‌تواند این ۲۰ میلیارد تومان را به اهرمی برای سرمایه‌گذاری تا میزان ۱۰۰ میلیارد تومان تبدیل کرده و سبب ترغیب دیگر دستگاه‌ها در زمینه توجه به طبقه خلاق باشد.

وی ادامه داد: نگرانی جدی مردم این است که شورای ششم مصوبه شهریورماه ۹۷ شورای پنجم مبنی بر تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر را فراموش کند بنابراین نیاز است یکی از اعضای شورای شهر آینده پیگیری کند که شهرداری در بودجه سنواتی اعتبار حدود چهار یا پنج میلیارد تومانی برای صندوق در نظر بگیرد تا سال ۱۴۰۵ به سرمایه ۲۰ میلیاردی برسد.

هدهد؛ سرمایه‌ای برای ماندن مغزهای خلاق در اصفهان

تأمین مالی طرح‌های فناورانه و نوآورانه به روش مشارکت مالی

محمد علی زاهدی، مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری خطر پذیر هدهد در این مراسم اظهار کرد: با توجه به این که هم افزایی کارآفرینان باعث افزایش سرعت رشد شهر و کارآفرینی می‌شود تأمین زیرساخت‌های لازم در شأن اصفهان برای ادامه فعالیت‌ها لازم و ضروری است.

وی با بیان این که فعالیت رسمی شرکت سرمایه‌گذاری جسورانه هدهد تحقق یک رؤیا است، ادامه داد: سرمایه‌گذاری جسورانه VC در واقع تأمین مالی طرح‌های فناورانه و نوآورانه به روش مشارکت مالی در سهم آنها همراه با کمک‌های مدیریتی، شبکه ارتباطی و دانشی است.

مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری خطر پذیر هدهد خاطرنشان کرد: این سرمایه‌گذاری کاهش احتمال شکست طرح‌های نوآوری و فناوری، افزایش سرعت رشد و توسعه نوپا و اختراعات، سود اقتصادی برای ذی‌نفعان خرد و کلان، سکوی پرتاب هوشمند بلندپروازان را به همراه داشته است.

زاهدی با بیان این که سابقه سرمایه‌گذاری VC در ایران به دهه ۷۰ باز می‌گردد، گفت: پیرو آن صندوق‌های پژوهش و فناوری در دهه ۸۰ شکل گرفت و در دهه ۹۰ نیز انجمن سرمایه‌گذاری خطر پذیر تأسیس شد؛ تأسیس صندوق پژوهش و فناوری استان اصفهان نیز در سال ۸۴ به صورت جدی در بخش سرمایه‌گذاری فعال شد.

وی افزود: طرح کمک شهرداری اصفهان به تأمین منابع سرمایه‌گذاری جسورانه مورد نیاز کارآفرینی توسط شورای شهر اصفهان شهریور ۹۷ تهیه، تصویب و ابلاغ شد و هیئت مؤسس پس از برگزاری جلسات متعدد با سرمایه‌گذاران بالقوه در تهران و اصفهان تشکیل شد.

مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری خطر پذیر هدهد ادامه داد: بهمن ۹۸ تهیه و امضای موافقت‌نامه سهامداری، امید نامه، اساسنامه و فراخوان واریز سرمایه از هیئت مؤسس جهت انجام امور ثبتی صورت گرفت و در تیر ماه ۹۹ واریز سرمایه تعهدی و امور ثبتی انجام شد در نهایت مهرماه سال گذشته شرکت به صورت رسمی شروع به کار کرد و مستندات قراردادها و آئین‌نامه‌های لازم برای شروع سرمایه‌گذاری تهیه شد.

وی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر هدهد شامل ۳۲ درصد سهام شهرداری، دو میلیارد تومان سهام گروه توسعه کارآفرینی بهمن و دو میلیارد تومان سهام صندوق غیردولتی پژوهش و فناوری استان اصفهان است.

زاهدی با بیان این که تشکیل شرکت سرمایه‌گذاری جسورانه هدهد حاصل تلاش گروهی از سرمایه‌گذاران است که باور دارند ظرفیت‌های فراوانی برای خلق شرکت‌های شاخص و سرآمد وجود دارد، ادامه داد: تک‌تک سهامداران شرکت هدهد دارای ظرفیت بالایی در حوزه خود هستند و هم افزایی و تجمیع این روابط و توانمندی‌ها با یکدیگر تسهیل و تسریع اهداف شرکت را موجب می‌شود.

وی با اشاره به گزارش اقدامات انجام شده صندوق در شش ماه گذشته تصریح کرد: طراحی هویت بصری کانال‌های ارتباطی و تهیه و تنظیم آئین نامه‌ها و مستندات لازم همچنین شرکت در رویدادهای سرمایه‌گذاری و حضور فعال در رویداد سکوی پرتاب زاینده‌رود، بررسی طرح‌های ارسالی، امضای قراردادهای سکوی پرتاب زاینده‌رود، امضای تفاهم‌نامه هدهد وهاب اصفهان، امضای تفاهم‌نامه با شناسا، حمایت از برگزاری اولین دوره از دوره آموزش کارشناس اکوسیستم نوآوری و استارتاپی، برگزاری کارگاه دانش افزایی حقوقی استارتاپ‌ها از جمله اقدامات انجام شده است.

کد خبر 501882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.