۱۴ پرونده اخلال در نظام اقتصادی در دست بررسی است

دادستان اصفهان با بیان اینکه اقدامات اجرایی دادستانی بر اقدامات قضائی آن غلبه داشته است، گفت: ۱۴ پرونده اخلال در نظام اقتصادی در دادستانی اصفهانی موجود است که دو مورد این پرونده‌ها با کیفرخواست به دادگاه ارسال شده و مابقی در دست رسیدگی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی اصفهانی صبح امروز _ یکشنبه ۳۰ خردادماه_ در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: امید است با دوره جدید ریاست جمهوری به آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی بازگشته و اعتماد مردم به نظام بازگردانده شود.

وی با بیان اینکه ۱۴ پرونده اخلال در نظام اقتصادی در دادستانی اصفهان موجود است، افزود: دو مورد این پرونده‌ها با کیفرخواست به دادگاه ارسال شده و مابقی در دست رسیدگی است. اقدامات اجرایی دادستانی بر اقدامات قضائی آن غلبه داشته است، اگر قرار باشد دادستان‌ها تنها در امور قضائی متمرکز باشند و مسائل حقوق عامه جامعه را کنار بگذارند به مردم ظلم شده است.

رسیدگی به ۷۹۰ پرونده در قالب ۳۰ موضوع در سال گذشته

دادستان اصفهان تصریح کرد: با توجه به اینکه شعار امسال نیز بر مسائل اقتصادی تاکید داشته است، دستگاه قضائی نیز در همین جهت حرکت کرده و از تولیدکنندگان و گردانندگان چرخ صنعت حمایت می‌کند.

وی بابیان اینکه حمایت از تولید اولویت دستگاه قضائی است، ادامه داد: دادسرا گزارش‌هایی که از مردم، دستگاه‌های اجرایی و نظارتی دریافت می‌کند را طبقه بندی کرده و نظامی برای پیگیری آن پیش‌بینی کرده است. در سال گذشته هزار و ۸۹۰ مورد گزارش در نظام پیگیری قرار گرفته و ۷۹۰ پرونده در قالب ۳۰ موضوع تشکیل شده است.

دادسرا به دنبال راه اندازی پردیس زنان و کودکان است

اصفهانی تصریح کرد: موضوعاتی همچون میراث فرهنگی، ایمنی زیرساخت و اماکن دولتی و فرهنگی، حمایت از حقوق کودکان و معلولان، زاینده رود و مشکلات کشاورزان، وضعیت غیرایمن ناشی از مسیرهای دوچرخه و دیگر موضوعات در دستور کار دادستانی بوده است و در کل ۷۵۰ مکاتبه، ۸۴۰ جلسه، ۲۸۹ مصوبه ابلاغ شده است.

وی افزود: برای حمایت از حقوق کودکان و زنان دادسرا به دنبال تشکیل پردیسی برای انجام این کار است. در حوزه بهداشت و درمان نیز ۴۷۲ دستور قضائی برای جلوگیری از شیوع کرونا صادر شده است.

دادستان اصفهان تصریح کرد: ساماندهی کفن و دفن در آرامستان‌های محلی و پیگیری طرح دادپزشک نیز انجام شده است. دستگاه قضائی و دادستانی با جرایم خشن قاطعانه برخورد می‌کند، حتی با محدودیت به این افراد مرخصی داده شده و اغماضی در مورد این افراد نمی‌شود.

اصحاب رسانه در ایجاد شفافیت و اعلام مفاسد نقش ویژه‌ای دارند

وی افزود: در ایجاد شفافیت، اعلام مفاسد به دستگاه قضائی، اصحاب رسانه نقش ویژه‌ای داشته‌اند، هدف شفافیت در اجرای عدالت و احقاق حق و امهال باطل بوده است.

اصفهانی در خصوص پخش کلیپ‌هایی توسط یک فرزند شهید در فضای مجازی به بهانه ایجاد شفافیت، گفت: با این فرد برخورد شده و پرونده او به دادگاه رفت که از برخی از آنها تبرئه شده و مابقی نیز در دست بررسی است، نباید بدون دادرسی و اجرای حکم آبروی افراد مورد اهانت قرار بگیرد.

وی در رابطه با تشویق مجرمان جرایم خشن نیز افزود: برخی برنامه‌های اصلاحی در زندان برای این افراد اجرایی می‌شود، اگر احساس شود این افراد اصلاح شده‌اند، ارفاق شامل حال آنها خواهد شد، با افرادی که سابقه دار هستند نیز با جدیت کامل برخورد می‌شود.

دادستان اصفهان گفت: هدف قوه قضائیه کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها است، در دادسرا مواردی که در آن محکوم شرایط مجازات جایگزین حبس را داشته باشد، حتماً این پیشنهاد داده خواهد شد.

دستور توقف هتل چهارباغ داده شده است

اصفهانی در رابطه با پرونده‌های میراث فرهنگی اظهار کرد: به رغم رأی قطعی دیوان عدالت اداری پیگیر برگرداندن حکم هستیم، حکم الزام به ابلاغ حریم ارتفاعی آثار تاریخی به میراث فرهنگی ابلاغ شده است تا از ساخت و سازهای غیرمجاز جلوگیری شود. دستور توقف هتل چهارباغ داده شده اما سازندگان به دنبال پیدا کردن راه دیگری هستند. هنوز مستندی بر اجازه ارتفاع بیشتر به دادستانی ارائه نشده است، ملاک برخورد با این ساخت و سازها قانون است، مگر اینکه بر اساس رأی قطعی دیوان عدالت اداری حکم مکتسبه ایجاد شده باشد.

همه دستگاه‌های استان به دنبال احقاق حقابه کشاورزان هستند

دادستان اصفهان در رابطه با وعده‌ای که به کشاورزان داده شده است، گفت: همه دستگاه‌های استان به دنبال احقاق حقابه کشاورزان هستند، دادستانی نیز پیگیر اجرایی شدن مصوبات استان اصفهان خواهد بود، مصوبات سایر استان‌ها نیز پیگیری شده و از حقوق کشاورزان دفاع می‌کنیم. اخیراً یک مدیر حوضه برای حوضه آبریز زاینده رود تعیین شده که جلساتی نیز با حضور ایشان برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه افرادی از تجمعات کشاورزان سوءاستفاده می‌کنند و قطعاً این دسته از افراد از خارج کشور خط گرفته‌اند، گفت: به دنبال حقوق کشاورزان و همه اقشار جامعه هستیم. یکی از معاونان دادستانی برای این کار مأمور و کمیته مشترک بین استان چهارمحال و بختیاری و اصفهان تشکیل شده تا برداشت‌های غیر مجاز از آب را پیگیری کرده و کنترل کنند و به منظور احقاق حق تا آخر از کشاورزان حمایت می‌شود.

به زودی کیفرخواست پرونده قاچاق سوخت صادر می‌شود

اصفهانی تصریح کرد: حوادث آبان ماه در اثر بی تدبیری در اعلام قیمت بنزین شکل گرفت، هیچکس نمی‌خواست به این صورت عمل و برخورد شود اما دستگاه قضائی امنیتی ناگزیر بود با مواردی که در پی تخریب اموال عمومی بودند برخورد کند. کسانی که معترض واقعی بودند این کارها را انجام ندادند، با رعایت کرامت با متخلفانی که قصد تخریب بیت‌المال و به خطر انداختن امنیت مردم را داشتند، برخورد شد.

وی خاطرنشان کرد: افرادی نیز که آسیب دیدند دسته بندی شده برخی از آنها شهید اعلام شدند، برای برخی نیز دیه پرداخت شد و در این بین تنها با معاندان برخورد شد.

دادستان اصفهان با بیان اینکه پرونده قاچاق سوخت در مراحل نهایی است و به زودی کیفرخواست آن صادر می‌شود، ادامه داد: شایعه ارتباط رئیس دادگاه مهردشت با این افراد غلط است، اگر کسی از حمایت از تولید و اقتصاد سالم سوءاستفاده کند حتماً با او برخورد خواهد شد حتی اگر ظاهراً تولید کننده باشند.

تشکیل پرونده تخلف برای برخی معاونان اداره راه و شهرسازی سابق

اصفهانی تصریح کرد: پرونده‌ای برای برخی از معاونان راه و شهرسازی سابق تشکیل شده که مربوط به تخلفات سال‌های گذشته آنان است، برای دو نفر از متهمان بازداشت موقت صادر شده و برخی از آنان نیز با قرار وثیقه آزاد هستند، پرونده هنوز تکمیل نشده است.

وی افزود: در رابطه با فردی که چند روز پیش ادعای امام زمانی کرد، این فرد بازداشت شده، در سوابق او اختلالات روانی و بستری شدن در بیمارستان مدرس دیده می‌شود، اما پزشکی قانونی باید اعلام کند آیا در زمان انجام این حرکات وضعیت روانی سالمی داشته است یا خیر، در صورت تأیید، دادستان می‌تواند او را در مکان مناسبی نگهداری کند، در غیر این صورت مجازات او حتی در حد اعدام نیز می‌تواند باشد.

کد خبر 501880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.