افزایش یک میلیون هکتاری وسعت بیابان‌های کشور

افزایش یک میلیون هکتاری وسعت بیابان‌های کشور، خطر زباله‌های الکترونیکی برای سلامت کودکان، سوختن ۵۰ هکتار از جنگل‌های کرخه در آتش، تجهیز محیط بانان به ۱۲۰۰ دستگاه موتورسیکلت و واگذاری پنج تفرجگاه عمومی در پارک ملی گلستان به جوامع محلی را در بسته محیط زیست ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: تغییر اقلیم و دخالت‌های انسانی حدود یک میلیون هکتار به وسعت بیابان‌های کشور افزوده است.

پرویز گرشاسبی با اشاره به موضوع تخریب سرزمین و بیابانی شدن اظهار کرد: بر اساس دستورالعمل‌های کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی دو مقوله بیابانی شدن و تخریب سرزمین مفاهیمی جدا از یکدیگر هستند. بر اساس آخرین اطلاعاتی که ما به این کنوانسیون ارائه داده‌ایم حدود ۱۰۰ میلیون هکتار از اراضی کشور ما در معرض تخریب سرزمین است که در این بین ۷۵ میلیون هکتار در معرض فرسایش آبی و ۲۵ میلیون هکتار در معرض فرسایش بادی قرار دارد.

وی با بیان اینکه ما در کشور ۳۲ میلیون هکتار بیابان داریم که هم منشأ زمین‌شناسی دارند و هم منشأ اقلیمی، تصریح کرد: طی دهه اخیر به دلیل اعمال سیاست‌های اشتباه در زمینه مدیریت منابع آب و کشاورزی و در مجموع به دلیل تغییر اقلیم و دخالت‌های انسانی حدود یک میلیون هکتار کانون گرد و غبار فعال به آمار بیابان‌های کشور افزود شده است.

گرشاسبی افزود: با وجود این برخی از کانون‌های خطرناک گرد و غبار در کشور مانند دریاچه ارومیه، دشت خوزستان و کانون‌های مرکزی تا حدود زیادی کنترل شده‌اند. از سوی دیگر می‌توان گفت که طی ۵۰ سال اخیر حدود هشت میلیون هکتار از کانون‌های فعال بیابانی و طوفان‌های شن مهار شده‌اند.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه ما نیاز نداریم که در تمامی عرصه‌های بیابانی کشور اقدامات بیابان‌زدایی انجام دهیم، گفت: برای مثال می‌توان از طرح‌های مرتع داری و طرح‌های مدیریت مناطق بیابانی استفاده کرد.

افزایش یک میلیون هکتاری وسعت بیابان‌های کشور

خطر زباله‌های الکترونیکی برای سلامت میلیون‌ها کودک

سازمان جهانی بهداشت (WHO) هشدار داد: افزایش زباله‌های الکترونیکی در جهان، سلامت میلیون‌ها کودک را تحت تأثیر قرار داده است.

سازمان جهانی بهداشت اولین گزارش خود در مورد زباله‌های الکترونیکی و سلامت کودکان را منتشر کرده و خواستار آن شد تا اقدامات مؤثر و منسجمی به منظور حفاظت از کودکان در برابر این تهدید فزاینده در نظر گرفته شود.

در گزارش سازمان بهداشت جهانی تاکید شده است: اقدام مؤثر و منسجم برای حفاظت از سلامت میلیون‌ها کودک، نوجوان و مادران باردار در سراسر جهان ضروری است چرا که سلامت آنان با تجزیه و بازیافت نادرست تجهیزات الکترونیکی در معرض خطر جدی قرار دارد.

" تدروس آدهانوم" دبیرکل سازمان جهانی بهداشت گفت: با افزایش حجم تولید و دفع زباله‌های الکترونیکی، جهان با آنچه که اخیراً "سونامی زباله‌های الکترونیکی" توصیف شده و زندگی و سلامت افراد را در معرض خطر قرار می‌دهد، مواجه است.

وی تاکید کرد: همانطور که جهان برای محافظت از دریاها و اکوسیستم‌ها در برابر آلودگی‌های پلاستیکی و میکروپلاستیکی متحد شده است، باید برای محافظت از با ارزش‌ترین منابع خود یعنی سلامت فرزندان از تهدید فزاینده زباله‌های الکترونیکی نیز با هم متحد شویم، حدود ۱۲.۹ میلیون زن در مراکز غیررسمی جمع آوری زباله مشغول به کار هستند که به طور بالقوه آنان را در معرض زباله‌های الکترونیکی سمی قرار داده و سلامت آنان و فرزندانشان را با خطر مواجه می‌سازد.

افزایش یک میلیون هکتاری وسعت بیابان‌های کشور

سوختن ۵۰ هکتار از جنگل‌های کرخه در آتش

رئیس پارک ملی کرخه گفت: حدود ۲۵ حریق در جنگل‌های پارک ملی کرخه رخ داده است.

محمد الوندی با اشاره به وقوع حریق در جنگل‌های کرخه، اظهار کرد: در روزهای گذشته مجدداً آتش در جنگل‌های کرخه در محدوده روستای سیدعدنان شعله‌ور شد که در چند مرحله حریق مهار شد اما به دلیل وزش باد، مجدداً شعله‌های آتش زبانه می‌کشید که در نهایت پس از یک روز، حریق کاملاً مهار شد.

وی افزود: از ابتدای امسال تاکنون جنگل‌های کرخه حدود ۲۵ بار دچار آتش‌سوزی شده‌اند و حدود ۵۰ هکتار از جنگل‌های این منطقه در آتش سوخته‌اند. در هر دو تا سه متر مربع حداقل یک بوته، نهال یا درخت از بین می‌رود بنابراین میزان خسارت این آتش‌سوزی‌ها زیاد بوده است.

رئیس پارک ملی کرخه گفت: همچنین با توجه به اینکه اکثر پرندگان پارک ملی کرخه شاخه‌نشین هستند و روی درختان آشیانه دارند، در این آتش‌سوزی‌ها آشیانه و جوجه‌های پرندگان نیز از بین می‌رود.

وی تصریح کرد: آتش زدن کاه و کلش اراضی کشاورزی و سرایت حریق به جنگل‌های کرخه، علت وقوع این آتش‌سوزی‌ها است.

افزایش یک میلیون هکتاری وسعت بیابان‌های کشور

تجهیز محیط بانان به ۱۲۰۰ دستگاه موتورسیکلت

سازمان حفاظت محیط زیست با شرکت تولیدی نیرو محرکه برای خرید و تحویل ۱۲۰۰ دستگاه موتورسیکلت در راستای تأمین تجهیزات مورد نیاز محیط‌بانان قرارداد امضا کرد.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست گفت: با حمایت‌های خوبی که از سوی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست صورت گرفت و تأمین اعتبار، امروز می‌توانیم با افتخار اعلام کنیم در طول فعالیت این سازمان شاهد یکی از بزرگترین اتفاقات مهم در بخش ناوگانی حوزه محیط زیست هستیم.

اصغر دانشیان افزود: از این پس محیط بانان می‌توانند با این وسیله نقلیه که توانایی جابه‌جا شدن در مسیرهای صعب العبور را دارد، محیط را برای شکارچیان غیر مجاز و افرادی که مخل حفظ محیط زیست هستند، ناامن کنند همچنین اولین بار است قراردادی در این سطح منعقد می‌شود، امیدواریم در موعد مقرر شاهد تحویل موتورسیکلت‌ها به محیط بانان باشیم.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست، ایران خودرو را شرکتی بسیار بزرگ و با قدمت و سابقه‌ای طولانی خواند و افزود: برخورداری از خدمات پس از فروش مناسب، یکی دیگر از دلایلی بود که موجب شد تا ترغیب شویم از میان چهار کارخانه تولید موتورسیکلت، ایران خودرو را انتخاب کنیم.

افزایش یک میلیون هکتاری وسعت بیابان‌های کشور

واگذاری ۵ تفرجگاه عمومی در پارک ملی گلستان به جوامع محلی

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: با هدف ایجاد اشتغال و درآمد پایدار برای ساکنان مناطق پیرامونی، جلوگیری از توقف‌های غیراصولی در حریم راه و ترغیب به تلاش حداکثری در راستای حفظ زیست بوم، پنج منطقه تفرجگاه در پارک ملی گلستان ساخته و به روستاییان واگذار می‌شود.

محمدرضا کنعانی اظهار کرد: این تفرجگاه‌ها که احداث آن از سال گذشته آغاز شده امکاناتی مانند استراحت‌گاه، سرویس بهداشتی و نمازخانه دارد و در مجاورت آن نیز نمایشگاه دائمی صنایع دستی و تولیدات این مناطق نیز دایر خواهد شد.

وی ادامه داد: توقف خطرآفرین گردشگران در حاشیه پارک ملی گلستان، سبب بروز تصادفات زیادی برای مسافران و طبیعت‌گردان شده و آسیب زیادی نیز به حیات وحش منطقه وارد کرد که احداث این تفرجگاه‌ها در مناطق امن می‌تواند این خطر را تا حد زیادی کاهش داده و امنیت را برای حیوانات ساکن پارک ملی فراهم آورد.

وی اظهار امیدواری کرد که ساکنان روستاهای حاشیه پارک ملی گلستان با استفاده صحیح از این فرصت بتوانند با رویکرد طبیعت گردی درآمد بیشتری کسب کرده و به حفظ بهتر این عرصه مهم کمک کنند.

کد خبر 501208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.