ساخت بنای «دروازه قرآن شیراز» در «مینی‌ورلد» ملایر

شهردار ملایر گفت: بنای «دروازه قرآن» که یکی از آثار دیدنی شیراز به شمار می‌رود، در ابعاد کوچکتر از واقعی در ورودی مجموعه تفریحی توریستی جهان کوچک ملایر از سمت بوستان کوهسار در حال ساخت است.

به گزارش ایمنا، حسین بابایی در این باره اظهار کرد: شهر شیراز در زمان‌های قدیم شش دروازه داشته و اکنون هیچکدام از این دروازه‌ها وجود ندارند و تنها دروازه‌ای که در این سال‌ها باقی مانده، دروازه قرآن است.

وی با بیان اینکه این دروازه یکی از بناهای اسلامی با ارزش محسوب می‌شود که در سال ۱۳۷۵ با شماره ۱۸۰۰ به عنوان آثار ملی ایران ثبت شده است، اظهار کرد: دروازه قرآن بنایی طاقی شکل بوده و در بالای این طاق‌ها در جایگاه ویژه‌ای قرآنی به دستور امیر قرار داده شد تا مسافران و مردمی که از زیر آن عبور می‌کنند، متبرک شوند و به خاطر همین ویژگی نام آن را دروازه قرآن گذاشتند.

شهردار ملایر درباره تاریخچه این اثر خاطرنشان کرد: دروازه قرآن شیراز توسط عضدالدوله دیلمی ساخته شده و در سالیان متمادی دچار آسیب و تخریب زیادی شد تا زمانی که مجدداً توسط کریم خان زند در دوره زندیه بازسازی شد و بخش‌هایی همچون یک اتاق در بالای آن و دو جلد قرآن بزرگ نفیس به خط سلطان ابراهیم بن شاهرخ تیموری را به این بنا اضافه کرد، در عصر قاجار دروازه قرآن بر اثر عوامل طبیعی و زلزله، آسیب زیادی دید اما در سال‌های بعد به دست محمد زکی خان نوری مرمت و بازسازی شد.

وی گفت: دروازه قرآن در سال ۱۳۱۵ به دستور شهرداری شیراز از طریق قرار دادن دینامیت تخریب شد، چندین سال بعد در سال ۱۳۲۸ شمسی بازرگان شیرازی به اسم حاج حسین ایگار که با لقب اعتماد التجار هم شناخته می‌شد، با فاصله کمی از دروازه قبلی اقدام به ساخت دروازه قرآن کرد.

وی ادامه داد: دروازه جدید در ظاهر تفاوت‌های اندکی با دروازه قبلی دارد مانند داشتن ابعاد بزرگ‌تر، اتاق مستطیلی شکل در بالای آن، دهانه قوس تیزه دار و دو ورودی که بر جرزهای دو طرف قرار گرفته اند، در حال حاضر روی پیشانی شمالی طاق آیه ۹ سوره اسرا، روی پیشانی جنوبی آیه ۸۸ سوره اسرا و روی گوشه غربی آن آیه ۹ سوره حجر به خط ثلث و نسخ نوشته شده اند.

بابایی درباره ساخت بنای دروازه قرآن در مجموعه جهان کوچک ملایر خاطرنشان کرد: این بنا به ارتفاع ۸.۵ متر و طول ۱۳ متر و عرض ۳.۲۰ متر ساخته شده و قرار است نمای آن با آجر و کاشی و سنگ شبیه بنای واقعی اجرا شود و یکی از ورودی‌های اصلی مجموعه مینی ورلد باشد.

منبع: ایسنا

کد خبر 500930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.