افزایش ۳۰ درصدی کشفیات چوب قاچاق در کشور

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: میزان کشفیات چوب قاچاق در کشور امسال نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش ایمنا، مسعود منصور اظهار کرد: افزایش میزان کشفیات چوب قاچاق در سطح کشور در حالی اتفاق افتاده که میزان حجم این محموله‌های قاچاق بین ۲۳ تا ۲۴ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کمتر شده که نشان از تقویت اقدامات حفاظتی است.

وی ادامه داد: تشدید اقداماتی حفاظتی، اجتماعی کردن موضوع قاچاق چوب، اهمیت دادن به زراعت چوب و استفاده از جوامع محلی عواملی است که می‌تواند ذخایر چوب کشور را حفظ و از میزان قاچاق آن کم کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اضافه کرد: دستگاه قضائی نیز امر قاچاق چوب را به عنوان یک جرم و ضرر قابل توجه به ذخایر چوبی تلقی کرده و با در نظر گرفتن اشد مجازات به عاملان آن زمینه کاهش قاچاق چوب را در کشور فراهم کند.

منصور با بیان اینکه اجرای طرح تنفس جنگل و زراعت چوب بهره برداری از جنگل‌های طبیعی را متوقف کرد، اظهار داشت: طی دو سال گذشته بیش از ۲۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی ملی و عرصه‌های دیگر سطح کشور زیر کشت زراعت چوب رفته و جهش بسیار خوبی در این زمینه انجام شده است.

وی با بیان اینکه در سال جاری حدود ۴۰ هزار هکتار از اراضی ملی و سایر عرصه‌های غیر ملی زیر کشت زراعت چوب قرار می‌گیرد افزود: باید با افزایش میزان زراعت چوب و تأمین نیاز واحدهای چوبی به گونه‌ای عمل کرد که بازاری برای خرید قاچاق وجود نداشته باشد و در این صورت این معضل ریشه کن می‌شود.

وی تاکید کرد: زراعت چوب یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور برای حفاظت از جنگل‌ها و منابع طبیعی است که با اجرای آن تلاش شده ضمن ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، درآمدزایی برای جوامع محلی، تأمین مواد اولیه صنایع سلولزی، تأمین نیاز صنایع چوبی کشور، از تخریب جنگل‌ها جلوگیری شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 500929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.