ارتباط بین میوکاردیت و دریافت واکسن کرونا چیست؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده است که برخی افراد پس از دریافت واکسن کووید-۱۹ به میوکاردیت یا التهاب عضله قلب مبتلا می‌شوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، میلیون‌ها انسان در سراسر جهان اخیراً واکسن‌های کرونا را دریافت کرده‌اند و بسیاری از آن‌ها نیز عوارض جانبی ناشی از آن را تجربه کرده‌اند. التهاب عضله قلب یا میوکاردیت یکی از عوارض جانبی است که تعدادی از جوانان پس از دریافت واکسن کرونای فایزر آن را تجربه کرده‌اند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) تأیید کرده است که بیش از ۲۰۰ فرد کمتر از ۳۰ سال پس از دریافت واکسن کرونا به میوکاردیت مبتلا شده‌اند.

آیا ارتباطی بین دریافت واکسن کرونا و بیماری میوکاردیت وجود دارد؟

قرار است کمیته مشورتی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا در تاریخ ۱۸ ژوئن جلسه‌ای برگزار کند و در مورد افزایش تعداد افراد مبتلا به بیماری میوکاردیت به ویژه در میان افراد جوان‌تر بحث کنند. مرکز CDC تأیید کرده است که ۲۲۶ فرد کمتر از ۳۰ سال به میوکاردیت یا التهاب عضله قلب مبتلا شده‌اند، البته محققان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا بروز این اتفاق به دلیل دریافت واکسن کرونا بوده است یا خیر. بیشتر افراد مبتلا به میوکاردیت با مصرف دارو و استراحت کردن در مدت زمان کوتاهی بهبود پیدا می‌کنند.

بیماری میوکاردیت چیست؟

میوکاردیت نوعی بیماری قلبی است که منجر به التهاب عضلات قلب می‌شود این التهاب نتیجه پاسخ سیستم ایمنی بدن به نوعی عفونت خاص است که باعث ضعیف و متورم شدن قلب می‌شود. در این صورت توانایی قلب در پمپاژ کردن خون و اکسیژن به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند و باعث بروز ریتم غیر طبیعی قلب می‌شود. در موارد جدی‌تر و شدیدتر میوکاردیت ممکن است به نارسایی قلبی، ضربان غیرطبیعی قلب و مرگ ناگهانی منجر شود.

بیماری میوکاردیت چه افرادی را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟

بیماری میوکاردیت می‌تواند بزرگسالان، کودکان و حتی نوزادان را تحت تأثیر قرار دهد، اما افرادی که در اوایل دهه ۳۰ زندگی خود هستند بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. گزارشات منتشر شده نشان می‌دهد که خطر ابتلا به میوکاردیت در میان مردان بیشتر است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده است که بیماری میوکاردیت بیشتر در میان مردان جوانی که دوز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند مشاهده شده است.

علائم مربوط به بیماری میوکاردیت چیست؟

افرادی که به بیماری میوکاردیت مبتلا می‌شوند، معمولاً علائمی مانند درد قفسه سینه، خستگی، سرگیجه، تورم پا و مچ پا، ضربان غیر عادی قلب و ایست قلبی را تجربه می‌کنند البته ممکن است برخی افراد نیز به علائم خفیف آن مبتلا شوند یا به طور کلی علائم خاصی را تجربه نکنند.

چه تعداد از افراد در اسرائیل پس از دریافت واکسن کرونا میوکاردیت را تجربه کردند؟

وزارت بهداشت اسرائیل اعلام کرده است که از بین پنج میلیون نفری که در این کشور از ماه دسامبر ۲۰۲۰ تا ماه مه ۲۰۲۱ واکسن فایزر دریافت کرده‌اند ۲۷۵ نفر به بیماری میوکاردیت مبتلا شده‌اند. نتایج یک مطالعه انجام شده در این کشور نشان می‌دهد که یک ارتباط مستقیم بین دریافت دوز دوم واکسن کرونای فایزر و بروز بیماری میوکاردیت در میان مردان ۱۶ تا ۳۰ سال وجود دارد.

آیا دریافت واکسن کرونا ضرورت دارد؟

اگر چه ممکن است افراد پس از دریافت واکسن کووید -۱۹ عوارض جانبی مرتبط با آن را تجربه کنند، اما هنوز متخصصان معتقدند که دریافت این واکسن در اسرع وقت ضرورت دارد زیرا در حال حاضر کووید -۱۹ یک بیماری بسیار مسری است و واکسیناسیون تنها راه محافظت از خود و عزیزانمان در برابر این بیماری است.

کد خبر 500848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.