بررسی گذشته، حال و آینده اصفهان در آخرین مناظره انتخاباتی ایمنا

"شهر زندگی"، عنوان سلسله برنامه‌های مناظره انتخاباتی شورای اسلامی شهر اصفهان است که به میزبانی خبرگزاری ایمنا و با حضور نامزدهای لیست‌های شاخص انتخاباتی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهمان شب پایانی این مناظره، کوروش خسروی رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر، احسان امینی معاون مالی اقتصادی منطقه ۱۰ از لیست "تن‌ها برای مردم" و حامد یزدیان دبیرکل حزب رویش نیروهای انقلاب اسلامی و بهروز نصرآزادانی معاون مالی سازمان فاوا شهرداری از لیست ائتلافی قرارگاه‌های "سلام" و "گام دوم" است.

سوال اول: وجه تمایز فعالیت شورای پنجم را که پس از ۱۴ سال مدیریت اصولگرایان به دست اصلاح طلبان افتاد، چه بود؟

کوروش خسروی رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان: تفاوت فعالیت‌ها به اندازه تفاوت بین جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب زیاد است، زیرا تفاوت در مبانی فکری و سیستم مدیریتی دو جناح وجود دارد؛ وقتی که این مدیریت شهری را تحویل گرفتیم ۲,۷۰۰ میلیارد تومان شهرداری بدهی داشت و با بی نظمی شدید مالی روبرو شدیم؛ هر بار با ازدحام طلبکاران روبرو بودیم، اما علیرغم اینکه در حال حاضر بودجه شهرداری اصفهان به ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته شرایط خوب بهبود یافته است، سرمایه‌گذاری زیربنایی در شهر انجام شده، سالانه هزار میلیارد تومان در مترو هزینه می‌شود و پروژه نمایشگاه اصفهان با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل هزینه شد که با این احتساب هزینه هزار میلیارد تومانی زیر زمین برای مترو می‌توان گفت می‌توانستیم ۵ پروژه همسطح نمایشگاه اصفهان روی زمین اجرا کنیم که جلوی دیدگان شهروندان باشد اما پروژه‌های زیرساختی را در دستور کار قرار دادیم بعد از آن سرمایه گذاری بر روی پروژه رینگ چهارم انجام شد که سال‌ها در دستور کار شهرداری بود؛ با توجه به افزایش آلودگی هوا و ترافیک در شهر درصدد اجرای این پروژه برآمدیم در دوره‌های قبل وقتی برای اجرای پروژه رینگ چهارم وجود نداشت، اما در این دوره می‌خواستیم به نفع شهر کار کنیم البته یکی از محاسن شورای چهارم گفتمان‌سازی بود که شهردار وقت آقای جمالی نژاد به تنهایی آن را رقم زد، زیرا هیچکس گفتمان ساز نبود.

احسان امینی معاون مالی اقتصادی منطقه ۱۰ شهرداری: وجه تمایز رویکرد اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی است؛ هر دوره مدیریت شهری کارنامه برای ارائه دارد، در دوران ۱۴ ساله که بخشی از جریان اصولگرا نسبت به تغییر مسیر در دو سال منتهی به ۱۴ سال اقدامات اصلاحی انجام داد که در شورای پنجم آن اصلاحات کامل شد، در حوزه اجتماعی باید گفت ۱۴ سال قبل توجه به سرمایه اجتماعی و منابع انسانی شهرداری و توجه به زنان و جوانان ضعیف شد، اما در دوره جمالی‌نژاد مدیران جوان سر کار آمدند، موضوع دیگر عدم توجه به مشارکت اجتماعی است باید در این راستا اقلیت‌های دینی، زنان و نهادهای مدنی مورد توجه قرار گیرند، زیرا همه اقشار جامعه باید اداره شهر را در دست بگیرند تا هزینه‌های شهر کاهش یابد در این دوره در این شاخص‌ها کارنامه قابل قبولی داریم همچنین انضباط مالی یکی از افتخارات اصلاح‌طلبان است، ایجاد صندوق واحد درآمد در شهرداری باعث شد بسیاری از پروژه‌ها شتاب بیشتری پیدا کند و از نا عدالتی بین مناطق شهرداری جلوگیری شود این یک سند افتخار بود که امیدواریم ادامه پیدا کند؛ پروژه‌های مبتنی بر توسعه پایدار وجه تمایز دیگر فعالیت جبهه اصلاح‌طلبان و اصولگرایان است؛ از خط ۲ مترو اصفهان نمی‌توان برداشت‌های سیاسی کرد چرا که شجاعت اجرای پروژه‌ها را در این دوره شهرداری داشتیم.

بهروز نصرآزادانی معاون مالی سازمان فاوا شهرداری اصفهان: وجه تمایز شوراها را نباید در قالب عملکرد شهرداری بررسی کرد زیرا شورا نهادی فارغ از شهرداری است، در دوره سوم، شورای شهر سیاست‌هایی را مشخص و بر اساس آن بودجه بندی کرد که در دوره‌های بعد سیاست‌ها کمرنگ و سپس در دوره چهارم و پنجم از بین رفت. البته شورای چهارم مشارکت پذیری بیشتری نسبت به شورای پنجم داشته و همچنین هماهنگی بین دستگاهی و هماهنگی بین شهرهای همجوار نیز در دوره چهارم بیشتر از دوره پنجم شورا وجود داشت. انتظار می‌رفت هماهنگی بیشتری در دوره شورای پنجم بین دستگاه‌ها باشد. اصفهان از اقشار و سلایق مختلف تشکیل شده، اما در این دوره فقط انتظارات آن صنف خاص برطرف شد.

حامد یزدیان دبیرکل حزب رویش نیروهای انقلاب اسلامی: مشخص نیست تا کی می‌خواهیم پشت شعارهایی از جمله اصلاح طلبی و اصول گرایی بمانیم، بدنه شهرداری آن قدرها سیاسی نیست و در دوره‌های مختلف بسیاری از بدنه کارشناسی شهرداری ثابت بوده است، این دسته بندی ها صحیح نیست. جریانی که امروز به عنوان گام دوم از دل جریان انقلابی سطح شهر بروز کرده و اقدام به ارائه لیست انتخاباتی کرده به نگاهی که در دل جریان اصولگرایی وجود داشت نزدیک است و هدف آن انتقال مدیریت شهری به نفع مردم بوده است، شورای شهر و این نوع مدیریت شورایی سابقه چندانی ندارد، نمی‌توان مدیریت‌ها را در دوره ۱۴ ساله با دوره چهار ساله مقایسه کرد، باید بپذیریم مدیریت‌ها رشد داشته است و باید در مقاطع مختلف زمانی نرخ رشدها با یکدیگر مقایسه شود.

سوال دوم: در دوره اخیر انتخابات، شاهد رد صلاحیت‌های گسترده در بین کاندیداهای شورای ششم بودیم، که مورد اعتراض برخی جناح‌ها بوده است، نظر شما در این رابطه چیست؟

کوروش خسروی رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان: انتخابات سال ۱۴۰۰ نقطه عطفی برای دو جناح است باید هر دو جناح کنار هم مشکلات را حل کنند؛ هیچ کشوری برای مردم کشور دیگر تصمیم نمی‌گیرند؛ در این دوره از همه طیف‌ها رد صلاحیت داشتیم؛ در شورای شهر هم از اصولگرا تعدادی رد صلاحیت شدند، اما با اصلاح‌طلبان کاری شد که دیر توانستند لیست خود را ارائه دهند، این اتفاق در آینده بحران ساز می‌شود، بنابراین هر دو جناح باید با هم افزایی قانون را اصلاح کنند، در واقع اگر کاندیدا محکومیت مؤثر و یا غیر مؤثر دارند و یا به طور مثال خسروی پرونده محکومیت مالی دارد باید شفاف‌سازی شود.

احسان امینی معاون مالی اقتصادی منطقه ۱۰ شهرداری: انتخابات شهر و روستا بر اساس پیش‌بینی قانون اساسی و احیای اصل قانون انتخابات بوده و مردمی‌ترین رویداد انتخابات در سطح جامعه است؛ انتظار می‌رود نهادهای نظارتی سخت گیری زیادی نسبت به انتخابات شوراها نداشته باشند تا مشارکت اجتماعی مردم را شاهد باشیم؛ این اتفاق در دوره‌های مختلف افتاده است در دوره قبل مجلس، عضو هیئت نظارت شهرستان بودم باید مکانیسم انتخاب اعضای هیئت اجرایی را بگویم که بر اساس پیشنهادات نمایندگان شهرستان و استان انتخاب می‌شوند. ترکیب هیئت اجرایی بر اساس نظر نمایندگان مجلس انجام شده؛ آنجا سه نفر اعضای هیئت اجرایی منصوب به جریان اصلاح طلبی بودند؛ رد صلاحیت‌ها تبعاتی دارد که نتایج آن را ملموس بین مردم می‌بینیم؛ در دوره فعلی ۱۱ نفر از اعضای شورای اسلامی شهر برای انتخابات ثبت نام کردند و هم رد صلاحیت شدند در این بین اولین سوالی که برای مردم پیش آمد اینکه چگونه افرادی که برایمان تصمیم‌گیری و بودجه تصویب می‌کنند که صلاحیت ندارند و چرا جایگاه آنها قبل از انتخابات سلب نمی‌شود البته اینکه گفته شود برای هر دو جناح اتفاق می‌افتد مردم می‌بینند که در انتخابات ریاست جمهوری نیز رد صلاحیت در دو جناح را در بر می‌گیرد؛ بستن لیست، تبلیغات و برنامه‌ریزی ستاد انتخابات به دلیل همین رد صلاحیت‌ها متوقف شده بود که بعضی از اعضای شورای شهر از جمله آقای خسروی بلاتکلیف بود و باید منتظر تأیید صلاحیت می‌ماند؛ امیدواریم تغییری در رویکرد افرادی که در نهادهای نظارتی مشغول می‌شوند ایجاد شده و حاکمیت قانون مبنا شود.

بهروز نصرآزادانی معاون مالی سازمان فاوا شهرداری اصفهان: در این دوره در کنار سخت گیری‌ها عدالت نیز وجود داشت و این موضوع برای همه افراد بود البته سخت گیری در رد و یا تأیید صلاحیت‌ها باعث شده عدالت بر قرار باشد.

حامد یزدیان دبیرکل حزب رویش نیروهای انقلاب اسلامی: ما نیز به برخی از رد صلاحیت‌ها اعتراض داشتیم زیرا مطابق قانون، محکومیت‌های مؤثر باید ملاک رد صلاحیت می‌شد، برخی از افرادی که سابقه اجرایی داشتند به واسطه این مسئولیت محکومیت‌هایی داشتند که مؤثر نبود. حجم گسترده رد صلاحیت‌ها که نسبت به دوره‌های گذشته بی سابقه بود را در این دوره نظاره کردیم حتی بسیاری از اعضای شورای فعلی نیز توسط هیئت اجرایی رد صلاحیت شدند که البته برخی از موارد توسط هیئت نظارت اصلاح شد. باید فیلترهای تأیید صلاحیت برای مردم شفاف باشد، هدف این نیست که هر فردی با هر اعتقادی بتواند وارد عرصه شورا شود، اما باید بپذیریم با دید باز تری نسبت به تأیید صلاحیت‌ها در شورا نگاه شود، متأسفانه روی افراد سیاسی بیشتر توجه می‌شود، به نظر می‌رسد این تنگ نظری تا حدی در هیئت اجرای و هیئت نظارت شهرستان شکل گرفته بود. البته باید سعی کنیم در مدیریت شهری انتخاب به مردم سپرده شده البته خط قرمزها، مخالفت و نداشتن التزام عملی به اسلام، انقلاب و اصل ولایت فقیه بوده و سلایق سیاسی نباید در تأیید صلاحیت‌ها تأثیرگذار باشد.

سوال سوم: گفته شده، شورای پنجم صرفاً نامگذاری بوده و حواس مردم را به مسائلی همچون دوچرخه سواری بانوان پرت می‌کنند تا ضعف‌های عملکردشان را بپوشانند. نظر شما در این مورد چیست؟ یا این یک اتهام است؟

کوروش خسروی رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان: اینکه گفته شود شورای پنجم صرف شورای نامگذاری بوده نوعی بی‌عدالتی در بیان است و در این باره مردم باید قضاوت کنند اگر تنها عملکرد شهرداری اسم و فامیل بازی بود ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه شهرداری در نظر گرفته نمی‌شد و پروژه‌های زیرساختی در شهر در دستور کار قرار نمی‌گرفت و اجرایی نمی‌شد در حال حاضر سه «تی بی ام» در خط دو متروی اصفهان در حال حفاری است و ۱۳ ایستگاه آن به صورت همزمان در حال احداث است در حوزه‌های عمرانی با افتخار خود را موظف داشتیم پروژه‌های نیمه‌کاره را تکمیل و سپس به سمت اجرای پروژه‌های جدید گام برداریم در اجرای پروژه‌های عمرانی با محدودیتی رو به رو نبوده‌ایم چنانکه از مترو تا رینگ چهارم و نمایشگاه بین المللی اصفهان و سالن اجلاس آماده بهره‌برداری است.

در این دوره مدیریت شهری، شورای شهر شروع به گفتمان سازی کرد و تنها شورای کشور بودیم که برای تأمین سرمایه خطرپذیر شهر تدبیر شد. مرکز پژوهش‌های شورای شهر اصفهان گزارشی ارائه کرد که در تهران ۴۰۰ میلیارد تومان منابع مالی خطرپذیر وجود داشته این در حالی است که در اصفهان این آمار صفر بوده این یعنی از دست دادن طبقه خلاق شهر که با مشارکت بخش خصوصی صندوق خطرپذیر را تشکیل دادیم این صندوق با هفت میلیارد تومان منابع تشکیل و باعث شد حال و هوای شهر تغییر کند و امروز جوانان خلاق شهر می‌توانند فعالیت خود را بدون دغدغه انجام دهند. انصاف نیست بگویم اصفهانی انجام می‌شد شورای شهر و شهرداری ۱۰۰ هزار نفر از شهروندان را ۱۰۰ ساعت آموزش داد چرا که معتقدیم هر چه شهروند توانمندتر باشد شهر ثروتمندتر خواهد بود.

از دستاوردهای شورای پنجم می‌توان به این موضوع نیز اشاره کرد که شورا و شهرداری اطلاعات خود را به صورت شفاف به شهروندان ارائه کرده‌اند؛ همچنین اجرای پارکینگ مکانیزه و باز چرخانی آب خاکستری در داخل ساختمان‌ها از دیگر دستاوردهای شورای پنجم بود که شهرداری برای اجرای آن مکلف شد.

احسان امینی معاون مالی اقتصادی منطقه ۱۰ شهرداری: شورای نامگذاری نهاد ضابطه مند در تمام ادوار شورای شهر بوده است. جالب اینکه رقبای ما آنقدر چیزی برای گفتن ندارند که مباحث را تقلیل به این موضوعات می‌دهند شهروندان نسبت به عملکرد شهرداری واقف هستند و اینکه گفته شود شورای شهر، شورای نامگذاری بوده همین بیان نشان دهنده سست بودن سخن دارد. معتقدیم اگر مردم در شهر علاقه مند هستند خیابانی به نام «شجریان» نامگذاری شود باید صورت بگیرد نظرسنجی کنید چند درصد مردم اصفهان علاقه به شجریان دارند. بسیاری از نهادهای مدنی معتقد بودن روز اصفهان روز اول آذر است شورای شهر با بررسی‌های علمی و استفاده از نظر کارشناسان این رویداد را در روز اول آذرماه به نام اصفهان نامگذاری کرد و این یک سرمایه اجتماعی محسوب می‌شود بنابراین در مجموع باید تاکید کنم مسائل را تقلیل ندهید.

بهروز نصرآزادانی معاون مالی سازمان فاوا شهرداری اصفهان: هر اتفاقی مسیر تاریخی را پشت سر گذاشته است، همه پروژه‌هایی که شهرداری اکنون در حال اجرای آن است از گذشته آغاز به کار کرده است، شهرداری در این سال‌ها فعالیت‌های ویژه‌ای داشته است، اما عملکرد آن باید متناسب با اقتضائات زمان و مکان بررسی شود. در دوره‌های گذشته نیز ممکن است اتفاقات اشتباهی افتاده باشد، در چهار سال اخیر نیز بودجه‌های بزرگی صرف عمران شهر شد، اما در این دوران طلایی خطاهایی نیز صورت گرفته است، یکی از خطاهای عملکردی این بود که با توجه به مصادف شدن آغاز به کار شورا با مصوبه ادغام سازمان‌ها، همزمان معاونت فرهنگی، سازمان ورزشی و سازمان فرهنگی با یکدیگر ادغام شده و در سال اول با رکود شدید و افت عملکرد رو به رو شد.

حامد یزدیان دبیرکل حزب رویش نیروهای انقلاب اسلامی: گفته شد در دو سال اخیر چه اقداماتی انجام شده است، ما معتقدیم دوره پنجم به دلیل ترکیب شورا و نوع انتخاب سیاسی و نبود تجربه مدیریت شهری اعضای شورا که عمدتاً فعالان سیاسی احزاب بودند، دو سال طول کشید تا مسئولیت‌ها و ویژگی‌های مدیریت شهری را متوجه شوند و سپس اقدامات لازم توسط شورا انجام شد.

سوال چهارم: میزان بدهی دوران مدیریت شهری همواره مورد انتقاد بوده است، آیا همان انتقادات موجود برای شورای فعلی نیز وجود داشته و شهرداری بدهکار به شورای ششم وارد می‌شود؟

کوروش خسروی رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان: مدیریت ریسک در شهرداری یک جنس نیست و ریسک‌پذیری استارتاپ ها زیادتر شده است؛ هرچه پروژه‌ها به دلیل بی‌انضباطی مالی نیمه‌کاره بمانند هزینه‌های بیشتری به شهر متحمل می‌سازد، گرفتن سهام قند نقش جهان در دوره قبلی انجام شده بود و به این دوره رسید؛ وضعیت سازمان فاوا زیان ده بود اما در حال حاضر شرایط خوبی را تجربه می‌کند؛ در حال حاضر اگر حدود ۳ هزار میلیارد بدهی وجود دارد در حالی است که بودجه شهرداری اصفهان ۱۰ هزار میلیارد تومان شده است.

احسان امینی معاون مالی اقتصادی منطقه ۱۰ شهرداری: بین مدیریت ریسک و بی‌انضباطی مالی باید تفکیک قائل شد؛ میدان استقلال که در کارنامه فعالیت دوره‌های قبلی بود مانور تبلیغاتی شأن هم بر این پروژه متمرکز بود؛ اما اتفاقاتی افتاده که باید شفاف کنیم در این پروژه به پیمانکار گفته شد فعالیت کند و وقتی نتوانستند مطالبات پیمانکار را پرداخت کنند به او گفتند که از بانک وام بگیرد و در شهرداری در قبال بدهی خود اقساط را پرداخت می‌کند؛ پیمانکار وام را دریافت کرد اما شهرداری اقساط خود را پرداخت نکرد و پیمانکار در پیچ و خم دستگاه‌های قضائی گرفتار شد؛ بنابراین مدیریت ریسک را قبول داریم اگر کسی بدهی نداشته باشد عملکردی نیز نخواهد داشت؛ در پروژه میدان امام علی (ع) اتفاقاتی افتاد پول خط یک مترو را در میدان امام علی هزینه می‌کردند و برای همین اجرای خط یک متروی اصفهان ۱۷ سال طول کشید و در حالی که در این دوره مدیریت شهری خط ۲ مترو با جدیت در حال احداث است و ۱۳ ایستگاه آن نیز به صورت همزمان در دستور کار است؛ بنابراین بی انضباطی مالی آنقدر فرسایشی شده بود در دوره قبل که کارگاه‌های مترو منظره شهر را از بین برده بود بنابراین باید شاخص‌ها را در نظر بگیریم و آن وقت بگویم بدهی‌ها چگونه بوده است؛ در این دوره دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت از دولت دریافت کردیم که نصف آن را دولت پرداخت می‌کند و نصف دیگر را در آینده شهرداری پرداخت خواهد کرد.

اینکه گفته می‌شود از اداره نمی‌توان شهر را اداره کرد و شهرداری ارتباطی با دولت نداشته و نتوانسته از اعتبارات دولتی استفاده کند باید بگویم که شهردار در این دوره همراه با معاون مالی و اقتصادی خود هر هفته روزهای دوشنبه سفر به تهران داشت و پیگیر این موضوعات بود و تأثیر آن را در نبود تراکم فروشی در شهر می‌بینیم؛ این به معنای شجاعت و ریسک در مدیریت است.

بهروز نصرآزادانی معاون مالی سازمان فاوا شهرداری اصفهان: تسهیلات بانکی با سودهای مشخص دریافت شده و با در نظر گرفتن نرخ تورم شاید بتوان گفت شهرداری برد کرده است در حوزه اوراق قرضه نیز هر میزان این اوراق دریافت شود کم است، زیرا ۵۰ درصد اصل و سود این اوراق را دولت پرداخت می‌کند البته دریافت این اوراق در اصفهان کمتر از سایر کلانشهرها بوده است. سال‌ها به دنبال انجام پروژه قطار شهری با اوراق قرضه بوده‌اند که در این دوره عملی شد حتی بهتر بود این کار در حجم بیشتری نیز عملیاتی می‌شد حال اگر مبانی ریسک پذیری مدیریتی در نظر گرفته شود، این اقدامات با جسارت بیشتری انجام می‌شود. اگر تسهیلات بانکی در سال‌های گذشته دریافت نشده و اوراق قرضه منتشر نشده بود امروز با همان مبالغ نیز نمی‌توانستیم پروژه‌ها را به انجام برسانیم.

حامد یزدیان دبیرکل حزب رویش نیروهای انقلاب اسلامی: برای ارائه گزارش، اعلام بدهی مجموعه‌ها باید همراه با میزان دارایی‌ها باشد، اینکه فقط بدهی‌ها به مردم گفته شود دور از انصاف است، حتی گفته نمی‌شود بدهی‌ها عمدتاً تسهیلات و اوراق قرضه بوده و این موضوع باعث می‌شود مردم تصور کنند این بدهی به پیمانکاران بوده و کارگاه‌ها به واسطه آن تعطیل شده است. زمانی که شهرداری تحویل شورای پنجم شد شهر به عنوان یک کارگاه بزرگ عمرانی بوده است و سازمان عمران با تراز مثبت تحویل داده شده و امروز تراز آن منفی است.

سوال پنجم: انتقادات زیادی بر دو طرح مسیر دوچرخه و تراموا وجود داشت، چقدر این دو طرح را علمی می‌دانید؟ همچنین به طور کلی عملکرد شهرداری در حوزه حمل و نقل را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

کوروش خسروی رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان: معتقدم به جای سرمایه‌گذاری بر روی سیستم‌های جدید حمل و نقلی باید از ظرفیت‌های فعلی به خوبی استفاده کنیم؛ رساندن اتوبوس‌ها به ۵۰ درصد ظرفیت کار سختی نیست، البته در حال حاضر یک هزار و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس شهر اصفهان به جی پی اس مجهز شده‌اند و شهروندان می‌توانند با نصب یک اپلیکیشن از زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه‌ها مطلع شوند، باید از ظرفیت‌ها حداکثر استفاده را داشت؛ موضوع هم پیمایی را بارها مورد تاکید قرار داریم هر روز ۶ میلیون صندلی خالی در شهر سفر می‌کند که می‌توان آن را مدیریت کرد تا مردم از ظرفیت خودروها بیشتر استفاده کنند.

در مورد تراموا مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر ورود شده و تا مطالعات تکمیل نشود اتفاقی نمی‌افتد؛ از این رو در بودجه سال جاری هیچ اعتباری برای اجرای تراموا در نظر گرفته نشده است چون هنوز شورای شهر در این باره متقاعد نشده است؛ احداث مسیرهای دوچرخه سواری در شهر یک اقدام متهورانه توسط شهرداری اصفهان بود که اجرایی شد البته در شورای ششم باید بخشی از این مسیرها جمع‌آوری و بخشی حفظ شود؛ اینکه شهرداری پارکینگ‌ها را حذف می‌کند به شهروند پیام می‌دهد که خودرو خود را از منزل خارج نکند و سفرهای درون شهری خود را با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی انجام دهد؛ البته شهروندان در ابتدا این موضوع را سخت می‌پذیرند اما پس از مدتی لذت آن را می‌برند؛ وقتی اتوبان و زیرگذر در شهر ساخته شود در واقع به شهروند این پیام را داده‌ایم که بیشتر از وسایل حمل و نقلی‌های شخصی خود استفاده کنند، اما این اتفاق مسیرهای ایجاد شده و پل‌ها را از وجود خودروها اشباع می‌کند؛ وقتی در شهر مسیرهای بی آر تی ایجاد می‌شود و مسیر برای خودروهای سواری تنگ می‌شود به شهروند پیام می‌دهیم که برای سفر سریع از اتوبوس استفاده کنند؛ معتقدم بعضی از اتفاقات باید در شهر بیفتد و مدیریت انعطاف لازم را برای اجرای فعالیت‌ها داشته باشد، البته برخی مسیرهای دوچرخه در شهر باید اصلاح شود شود

احسان امینی معاون مالی اقتصادی منطقه ۱۰ شهرداری: در دوره قبلی ایستگاه‌های دوچرخه در شهر تقویت شده، اما در این دوره مسیرهای دوچرخه سواری که در سایر کشورهای اروپایی اجرا شده بود و برای ما یک آرمانی بود در شهر ایجاد شد و باید این اتفاق رقم می‌خورد؛ این فرهنگ سازی باید از یک نقطه آغاز می‌شد اینکه در حال حاضر در مسیرهای دوچرخه سواری تردد عابران پیاده یا موتورسیکلت‌ها را شاهد باشیم درست نیست و باید فرهنگ را تغییر داد و فرهنگ سازی کرد تا این مشکلات نیز رفع شود، البته مشکلات فنی پروژه بر اساس مطالعات کارشناسی شده باید اصلاح شود.

بهروز نصرآزادانی معاون مالی سازمان فاوا شهرداری اصفهان: یک ریال از اوراق مشارکت را نمی‌توان جا به جا کرد و جای دیگری هزینه شود. انضباط مالی باید در سطح کل شهرداری بررسی شود و در سطح یک پروژه نباشد. حدود چهار میلیون سفر روزانه امروز در اصفهان انجام می‌شود که سهم اتوبوس ۱۰ درصد، تاکسی ۱۰ درصد و مترو کمتر از یک درصد است همچنین چندین هزار میلیارد تومان در زیرزمین هزینه شده است، به نسبت سهم سفر اگر یک یا دو سال این هزینه صرف اتوبوسرانی، تاکسی و… شود، شاید نتیجه بهتری حتی برای محیط زیست داشته باشد. تکمیل پروژه‌های قبلی یک سیاست نانوشته است، شورای شهر باید با برنامه‌ریزی منطقه‌ای با بهارستان، خمینی شهر، شاهین شهر و سایر مناطق شبکه قطار شهری را شکل می‌داد، اما فقط بهره برداری از ایستگاه‌های داخل شهر مورد توجه بوده است و اگر این خطور به سایر شهرها متصل نشود کارایی لازم را ندارد.

حامد یزدیان دبیرکل حزب رویش نیروهای انقلاب اسلامی: در این چهار سال شهردار اصفهان سه معاون حمل و نقل داشته است که منجر به تغییر سیاست‌ها در این سال‌ها شده است که باید به حمل و نقل نگاه یکپارچه و هماهنگ داشت و ایجاد مسیر دوچرخه باید با در نظر گرفتن سایر زیرساخت‌ها و فرهنگ سازی انجام شود.

سوال ششم: با توجه به اظهارات اقتصادی کاندیداها، برنامه شما برای اینکه سرمایه گذاران به سمت اصفهان بیایند چیست و چه اقدامی برای سرمایه گریز نشدن اصفهان انجام می‌دهید؟

کوروش خسروی رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان: برای اتصال مترو اصفهان به بهارستان و شاهین شهر تعامل با آنها انجام شد یکی از مأموریت‌های شورای ششم تصمیم‌گیری برای خط سوم متروی اصفهان است ما سعی کردیم در این دوره سرمایه‌گذاری روی خط سوم مترو انجام نشود. در سال اول فعالیت شورای پنجم هجمه سنگین به ما وارد شد که اصفهان وضعیت خوبی به لحاظ سرمایه گذاری ندارد و توریست‌ها از نبود سرویس بهداشتی گلایه دارند از این رو یکی از اعضای مرکز پژوهش‌های شورای شهر را موظف کرده‌ایم در این باره بررسی لازم انجام داده و کامنت های گردشگران را در سایت‌های مربوطه تحلیل کنند، بررسی‌ها نشان داد که تنها یک کامنت از بین انبوه پیام‌ها از طرف یکی از گردشگران مبنی بر نبود سرویس‌بهداشتی آن هم به اشتباه اعلام شده بود از این رو باید گفت سرمایه‌گریزی از جنس کمبود سرویس بهداشتی در اصفهان واقعیت ندارد چرا که مدرکی وجود ندارد که اصفهان سرمایه گریز است؛ نباید برچسب سرمایه‌گریزی را به مدیریت شهری اصفهان زد، آسیب‌هایی که این برچسب‌ها به شهر می‌زنند، زیاد و پرهزینه است چرا که از ده‌ها کامنت گردشگران تنها یک نفر درباره سرویس‌بهداشتی آن هم به اشتباه انتقاد کرده بود.

این در حالی است که در حوزه مشارکت با استارت‌آپ‌ها ورود کردیم و ادبیات آن در شهر حاکم شد هم خرید و فروش سهام و هم مشارکت را همزمان رقم زدیم و مدل سرمایه‌گذاری فرهنگی را آغاز کردیم و تاکید داشتیم این فرهنگسراها باید با روش «TOD» اداره شود. خوشبختانه گفتمان مشارکت با سرمایه گذار در سازمان فرهنگی به خوبی رقم خورد و می‌توان سرمایه گذاران فرهنگی را جذب کرد.


در منطقه‌ای که مشغول فعالیت هستم از زاویه حقوقی قراردادهایی که در حوزه سرمایه گذاری و مشارکت وجود داشت را بررسی کرده و به این نتیجه رسیدیم که قراردادها بیشتر متضرر سازی بوده تا سرمایه گذاری؛ زیرا بسیاری از قراردادهای سرمایه گذاری به دلیل نبود شاخص‌ها و الزامات مربوط به فراخوان نتایج مطلوبی نداشته است، برخی از پروژه‌های مشارکتی پس از ۹ سال هنوز تحویل داده نشده است و این به معنای متضرر سازی است؛ در این دوره مدیریت شهری علاوه بر شفاف‌سازی، قراردادها اصلاح شد و از یک سری فرآیندهای غلط جلوگیری به عمل آمد؛ آمایش سرزمین در اصفهان، محور توسعه گردشگری است؛ البته توسعه گردشگری نیاز به زیرساخت دارد و این در حالی است که زیرساخت‌های گردشگری اصفهان ضعیف است در سال ۱۹۶۰ استفاده از روش TOD در دنیا مرسوم بود و جای سال است که بعد از این همه سال چرا الان یادمان افتاده که می‌توانیم از این ابزارهای نوین استفاده کنیم.

بهروز نصرآزادانی معاون مالی سازمان فاوا شهرداری اصفهان: باید به موضوع سرمایه گذاری نگاه ویژه داشت متأسفانه اکنون بروکراسی اداری مشکلات زیادی را برای سرمایه گذاران ایجاد کرده که افراد در هزارتوی این فرآیندها سرگردان شده‌اند و زمان خود را از دست می‌دهند به همین دلیل شاید سرمایه گذاران رغبت خود را از دست می‌دهند. در حوزه فرهنگی، فناوری اطلاعات، حمل و نقل و حوزه‌هایی به جز ساخت و ساز سرمایه گذاری به اندازه کافی انجام نشده است اکنون سرمایه‌های زیادی از اصفهان گریخته است. نگاه شورای شهر و شهرداری به این حوزه باید تغییر کند، طرح‌های سرمایه گذاری باید جذاب‌تر و گسترده‌تر شود، اگر حوزه‌های سرمایه گذاری تغییر کند می‌توان راحت و موفق در این حوزه عمل کرد.

حامد یزدیان دبیرکل حزب رویش نیروهای انقلاب اسلامی: نگاه ما این است که سرمایه گذاری کلان انجام شود، اما مدیریت مشارکتی نیز می‌تواند راهگشا باشد، اگر به سمت مدل‌های مشارکتی مردم حرکت کنیم نتایج بهتری خواهیم گرفت آن چنان که این اتفاق در محله «همت آباد» نیز انجام شد. شاید مردم به سرمایه گذاری‌های کلان خوش بین نباشند، اما می‌توان مردم را نیز در کلان پروژه‌ها شریک کرد که نتیجه آن به نفع شهر اصفهان است.

سوال هفتم: موضوع اخلاق در حکمرانی بسیاری از اوقات مغفول مانده، هر دو گروه در تبلیغات انتخاباتی مورد اتهاماتی قرار گرفتند که انصاف را رعایت نکرده‌اند، جایگاه اخلاق در مدیریت شهری را چقدر حائز اهمیت می‌دانید؟ در مورد این اتهامات چه نظری دارید؟


کوروش خسروی رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان: مافیا ادبیات مختلفی دارد و به نظر من استفاده از این کلمه در تبلیغات انتخاباتی بی اخلاقی نیست؛ این موضوع خلاف واقعیت است و این ادبیات را نباید رایج کرد؛ البته باید اشاره کرد برچسب سرمایه گریزی را به مدیریت شهری نزنید؛ آسیبی که این برچسب‌ها به شهر می‌زند زیاد و پر هزینه است

احسان امینی معاون مالی اقتصادی منطقه ۱۰ شهرداری: کسی که خود را در معرض مناظره و انتخابات قرار می‌دهد مثل دو تیم فوتبال است که هواداران شعارهای متعددی سر می‌دهند و تبلیغات را محقق می‌کنند که این تبلیغات و شعارها می‌تواند در میزان مشارکت مردم تأثیرگذار باشد به نظرم روش‌های تبلیغاتی انجام شده مشکلی ندارد شاید عده‌ای بخواهند بهره‌برداری‌های لازم را انجام دهند.

حامد یزدیان دبیرکل حزب رویش نیروهای انقلاب اسلامی: خلاقیت در شعارها وجود داشت که منجر به دیده شدن آن شد؛ ما معتقدیم شهر باید با مدیریت جهادی اداره شود این نقد به بدنه مدیریت شهری وارد است که مدیریت جهادی در این چهار سال اتفاق نیفتاده است. مدیرانی که به سیستم نگاه اداری دارند، نمی‌توانند پاسخگوی نیازهای امروز شهر اصفهان باشند، مافیا لزوماً شامل فساد اقتصادی و اخلاقی نیست و شامل فساد در ناکارآمدی نیز می‌شود، مردم انتظار دارند، مدیریت زمان آقای جمالی نژاد به شهر باز گردد.

سوال هشتم: به نظر شما، اصفهان شهر زندگی است؟ شهر زندگی چه مؤلفه‌ای دارد؟ شما برای شهر زندگی شدن اصفهان چه برنامه‌ای دارید؟

کوروش خسروی رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان: معتقدم اداره شهر باید از اداره انجام شود؛ چرا که اداره محل انجام کارهای کارشناسی و بررسی دقیق پرونده‌ها است؛ گفتمان‌هایی مبنی بر اینکه مدیریت جهادی مدیریت حضور در میدان‌ها است به نظرم گفتمان‌های خطرناکی است و نباید آن را ترویج کرد؛ در خصوص برنامه ۱۴۰۰ باید بگویم که این برنامه زیردست شورای شهر نبود و هیچ اتصالی بین چشم‌انداز برنامه ۱۴۰۰ و برنامه‌های عملیاتی وجود نداشت زیرا نمی‌توانستیم بر اساس برنامه ۱۴۰۰ شهردار انتخاب کنیم یا بودجه بنویسیم بنابراین برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ بین چشم‌انداز و بودجه‌های سنواتی ارتباط برقرار کرده است؛ در این دوره مدیریت شهری بعضی از شهرداران منصوب جمالی‌نژاد را نگه داشتیم و تغییر ندادیم.

در ارتباط با شاخص‌های شهر زندگی باید بگویم که از سه روز پیش نقاهتگاه حیوانات با مشارکت دوستداران محیط زیست تعیین تکلیف شد؛ باز چرخانی آب خاکستری و توسعه انرژی‌های خورشیدی از دیگر اقدامات این دوره مدیریت شهری بوده است؛ اینکه کمیسیون ماده ۵ را برای استفاده از آبگرمکن های خورشیدی در ساختمان‌های گروه ج و د متقاعد کنیم کاری بس دشوار بود؛ در حوزه ترافیک جاده‌های سلامت هم پیمایی و رونمایی از نرم افزارهای جدید برای ناوگان اتوبوسرانی اصفهان از اقدامات صورت گرفته به شمار می‌آید همچنین در حوزه کسب و کار اصفهان ویژگی منحصر به فردی دارد که المان‌های نوآوری اصفهان مورد توجه قرار گرفت و ۱۷ مرکز رشد، پارک فناوری و شتاب دهنده به شهر ورود کرد؛ در این راستا شورای ششم مأموریت دارد محورهای نوآوری را در شهر تقویت کند.

احسان امینی معاون مالی اقتصادی منطقه ۱۰ شهرداری: از جمله مؤلفه‌های اداره شهر دسترس پذیر کردن آن، انسان محور، زیست پذیر کردن شهر و توسعه کسب و کار پاک و اقتصاد پاک است؛ دسترس پذیر کردن شهر این است که در مناطق محروم شهر سینما ساختیم؛ در حال حاضر مناطقی همچون خوراسگان و رهنان در حال حاضر از سینما بهره مند شده اند؛ در شهرداری اصفهان ستاد مناسب سازی ایجاد شد و مناسب سازی در خط یک متروی اصفهان ملموس است؛ برای دسترس پذیر کردن شهر برای نخستین بار عوارض کسر پارکینگ را در یک صندوق جمع کرده و از این منابع در راستای احداث پارکینگ‌های شهر هزینه می‌شود؛ در حصه شعار محرومیت زدایی ندادیم بلکه در عمل با احداث فرهنگسرای استاد شریعت به عنوان یکی از زیباترین و کارآمدترین فرهنگسراهای شهر در حصه به عنوان یکی از محروم‌ترین منطقه اصفهان اقدام کردیم؛ بازسازی تالار هنر، احداث کتابخانه در زینبیه و آغاز عملیات اجرایی خط ۲ متروی اصفهان از این نقطه شهر در راستای دسترس پذیر کردن شهر اصفهان بوده است.

با توجه به اینکه آلودگی هوا و ترافیک و معضل اصلی شهر اصفهان بود رینگ چهارم را برای رفع این مسائل در دستور کار قرار داده و اجرای آن را با جدیت انجام دادیم که در حال حاضر پیشرفت قابل توجهی دارد؛ معتقدیم اگر شهروندان در اداره شهر نقشی نداشته باشند شهر را برای چه کسی اداره کنیم، به زنان، اقلیت‌های دینی، کلیمیان و زرتشتیان باید به عنوان سرمایه‌های شهر نگاه کنیم؛ باید از هنرهای متعددی که در شهر وجود دارد برای رونق اقتصاد شهر استفاده کنیم مردم اگر می‌خواهند تأثیر رأی خود را ببینند می‌توانند در چهارباغ قدم بزنند و اگر تغییری آنجا دیدند به لیست اصلاح طلبان رأی بدهند
برای دیدن تفاوت دو رویکرد به میدان امام علی بروند و آنجا را نیز ببینند؛ توصیه‌ای به اصولگرایان می‌کنم اگر من اصول‌گرا بودم به دلیل آنکه لیست گام دوم جوان‌تر و با برنامه تر است اصولگرایان را تشویق می‌کردم که به لیست اصلاح طلبان رأی بدهند.

بهروز نصرآزادانی معاون مالی سازمان فاوا شهرداری اصفهان: در شهر زندگی باید به بافت محلات بیشتر پرداخته شود؛ بازارها و مراکز خدماتی باید به گونه‌ای ایجاد شود که از سفرهای درون شهری غیر ضرور جلوگیری کند و مردم بتوانند در سطح شهر راه بروند، این کار منجر به انس و الفت بین شهروندان خواهد شد. قرار بود نازیبایی‌های شهری حذف شده و سپس حس مکان و هویت سازی شکل بگیرد که این امر مورد غفلت واقع شد.

معاونت هماهنگی نباید از شهرداری حذف می‌شد، اما در الزامات وزارت کشور، چارت تشکیلاتی تغییر کرده و نخستین و تنها ساز و کار برای تحقق مدیریت هماهنگ شهری از دست رفت البته در ادامه برنامه‌های قبلی این مؤلفه‌ها احیا شده و سعی می‌کنیم شهر زیست پذیر تر و سرزنده‌تر شود. بازآفرینی بافت فرسوده و سرزنده سازی مادی‌ها نیز در برنامه‌ها قرار دارد. در انتخاب شهردار، برنامه سنجش پذیر پیش از این تعریف شده بود که ابلاغ نشد که سعی شده این برنامه از اکنون آماده شود، همچنین انتخابات سیاستی نیز باید در دستور کار قرار بگیرد.

حامد یزدیان دبیرکل حزب رویش نیروهای انقلاب اسلامی: در اولویت‌های برنامه شهری اگر شهر با نشاط و شاداب را در نظر بگیریم باید الزاماتی در اجرای پروژه‌ها تعریف کنیم که از ایجاد تنش جلوگیری شود، برخی از پروژه‌های کنونی شهر به نحوی اجرا و زمان‌بر شده که منجر به تنش شده است. طولانی شدن زمان پروژه‌ها که در این دوره برای مردم مشهود بوده است در شهر تنش‌های زیادی ایجاد کرد. در سیستم‌های شهری ساختار متمرکز قراردادی وجود ندارد به همین دلیل نمی‌توان هزینه یک پروژه به طور متمرکز محاسبه شود و هزینه تمام شده طرح‌ها مشخص نیست.

در این دوره پروژه‌ها گران تعریف شده و نیاز به مهندسی و بازنگری مالی دارد. برخی پروژه‌ها اکنون منحرف شده است که از جمله آن می‌توان به بازارهای کوثر که با هدف رفاه مردم ایجاد شد اشاره کرد که اکنون مزیتی در این فروشگاه‌ها وجود ندارد. برای انتخاب شهردار نیز گفته شده شهردار باید دیدگاه موافق با احزاب داشته باشد، شورا باید به جای پاسخگویی به احزاب پاسخگوی مردم باشد، اگر شهرداری به خوبی فعالیت می‌کند نباید تغییر کند و شرط‌هایی که در جا به جایی نیروها گذاشته شد در انتخاب شهردار نیز تأثیر منفی گذاشته است.

کد خبر 500789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.