بحران کم آبی جدی است اما همچنان شاهد هدر رفت آب هستیم

فرماندار خواف با بیان اینکه میزان برداشت آب در بخش کشاورزی حجم بزرگی در حدود هفتاد درصد است، گفت:‌کنترل این حجم بزرگ آب طبیعتاً تأثیر بسزایی در صرفه‌جویی آب خواهد داشت و البته این صرفه‌جویی از سوی صنایع، دامپروری، مصارف خانگی و… نیز باید انجام شود.

به گزارش ایمنا، حسین سنجرانی اظهار کرد: تمامی آب مورد نیاز شرکت‌های معدنی در حال حاضر هشت میلیون متر مکعب در سال است که در طرح توسعه ده ساله نیاز شرکت‌های معدنی به حداکثر میزان ۲۴ میلیون متر مکعب خواهد رسید. میزان روان آب‌هایی که در سطح شهرستان خواف وجود دارد، بیش از ۲۳۰ میلیون متر مکعب است؛ شرکت‌های معدنی می‌توانند با توجه به نیاز آب مصرفی خود از محل روان آب‌ها و استخراج منابع آب از چاه‌ها و قنوات که سالیانه تقریباً ۶ میلیون متر مکعب صورت می‌گیرد با برنامه‌ریزی علمی میزان آب مصرفی کشاورزان را طوری طراحی نمایند که به روش آبیاری‌های قطره‌ای، سنتر و بارانی به یک بیستم کاهش دهند.

وی ادامه داد: هر میزان آبی که در این زمینه صرفه‌جویی شود، می‌تواند در بخش صنعت و شرب مورد استفاده قرار گیرد و در بخش کشاورزی نیز صرفه‌جویی شود و این امر موجب می‌گردد که میزان برداشت آب از چاه‌ها کاهش یابد و سفره‌های زیر زمینی نیز تقویت شوند و همچنین ما می‌توانیم شرایط بهتری برای زیست، کشاورزی و دامپروری مردم مهیا کنیم.

مصرف حجم بزرگی از آب شرب خواف در کشاورزی

سنجرانی خطر کم آبی را در بخش آب شرب، دامپروری و کشاورزی عنوان کرد و افزود: میزان برداشت آب برای شرب، حدود دوازده درصد؛ در بخش کشاورزی حجم بزرگی در حدود هفتاد درصد و همچنین در بخش دامپروری هجده درصد است.

فرماندار خواف اظهار کرد: با تلاش مسئولان آبفای شهرستان ما در روستاها کمبود آب نداریم اما در توزیع و انتقال آب با مشکلاتی همچون فرسودگی شدید شبکه آب رسانی و هدر رفت آب مواجه هستیم.
حسین سنجرانی خاطر نشان کرد: همه ما باید در صرفه‌جویی آب سهیم باشیم و در میان مردم فرهنگ سازی کنیم و باید تمام افراد در این امر پیشگام باشند که ما بتوانیم محصولات و صنایعی که پر مصرف هستند، از چرخه حذف کنیم و راهکارهای جدیدی که کمترین میزان مصرف آب را دارا می‌باشند در دستور کار قرار دهیم تا با تلاش همکاران و مدیریت آبفای خواف تابستانی بدون کمبود و قطعی آب داشته باشیم.

با صرفه‌جویی ۱۰ لیتری هر خانواده در شبانه روز جیره بندی آب نداریم

وی در خصوص جیره‌بندی آب در شهرستان خواف گفت: لازمه جلوگیری از قطعی آب و جیره‌بندی، صرفه‌جویی توسط مردم است اگر هر خانواده در هر شبانه روز ده لیتر صرفه‌جویی کنیم مطمئناً مصارف کاهش می‌یابد، تأسیسات در ایمنی هستند و همچنین همکاران ما در آبفا در حوزه تأمین آب مشکلی نخواهند داشت.

فرماندار خواف اظهار کرد: باید امور آبفا در قدم اول به مشترکان پرمصرف اخطار دهد اگر کسانی که توجهی به هشدارها و توصیه‌های این امور نداشتند ما پیشگام می‌شویم تا آب مشترک قطع شود این امر باید در ادارات و ارگان‌ها نیز رعایت شود تا همه ما بدانیم که مسئله کم آبی، مشکل جدی امروز جامعه ما مخصوصاً در فصل تابستان به شمار می‌رود.

میزان هدر رفت در روستاها بالای ۵۰ درصد است و نیازمند اعتبار هستیم

سنجرانی با بیان اینکه میزان هدر رفت آب در روستاها را بالای پنجاه درصد است، افزود: این امر به دلیل فرسودگی شبکه آب رسانی است که از دهه شصت بوده است. یکی از عمده نگرانی‌های ما مصرف بی‌رویه آب در بخش کشاورزی و باغداری و انشعابات غیر مجاز است. در این زمینه با همکاری دستگاه محترم قضائی برخورد می‌کنیم و کسی حق ندارد بیت‌المال را در مصارف غیر قانونی استفاده کند.

کسری آب شهر خواف با اجاره دو چاه از شهرداری جبران شد

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان خواف نیز در خصوص تأمین آب شرب شهر خواف در ایام پیک مصرف آب تابستان گفت: با انجام برنامه‌ریزی و پیگیری فرمانداری خواف، خرید آب از ۲ حلقه چاه شهرداری و آموزش پرورش در روزهای آتی اجرایی خواهد شد تا مشکل کم آبی و قطعی آب را بتوانیم به حداقل برسانیم.

سید حسن رضائیان توضیح داد: این چاه‌ها دارای ۱۵ لیتر دبی است و به صورت موقت و برای گذر از بحران به تأمین آب شرب شهر اضافه خواهد شد و پیگیری‌ها برای تجهیز و بهره‌برداری از ۲ حلقه چاه جدیدالحفر در شهر خواف در حال انجام است، اما باید توجه داشت که مدیریت مصرف توسط مشترکان محترم بسیار کارساز است و نتایج بلند مدت به همراه خواهد داشت.

وی همچنین افزود: خادمان مردم در امور آب و فاضلاب شهرستان خواف به صورت شبانه روزی در تلاش هستند تا خللی در تأمین آب شرب سالم و بهداشتی مشترکان به وجود نیاید و با مدیریت فشار ضمن جلوگیری از هدر رفت ناشی از نشت شبانه شرایط آب رسانی را مدیریت می‌کنیم.

آب شرب بیمارستان خواف در هیچ شرایطی قطع نمی‌شود

رضائیان در خصوص تأمین آب شرب بیمارستان ۲۲ بهمن خواف نیز اظهار کرد: با توجه به اپیدمی بیماری کرونا و افزایش مصرف آب در حوزه بهداشتی، آب مصرفی بیمارستان ۲۲ بهمن شهر خواف حدود دو برابر بیشتر از مقدار ظرفیت قراردادی است و گاهاً درخواست تأمین آب به صورت تانکر نیز دارند، بنابراین با برنامه‌ریزی، تأمین آب مازاد به صورت تانکری در مخازن بیمارستان در حال انجام است تا مشکلی در این خصوص وجود نداشته باشد.
مدیر امور آبفای خواف گفت: یکی از برنامه‌های این امور قطع انشعابات غیر مجاز و مشترکان پر مصرف بوده که از سال گذشته تا کنون بیش از ۲۰۰ انشعاب غیر مجاز در شهرستان خواف کشف و جمع آوری شده است.
وی همچنین بیان کرد: ۱۷۴ مشترک در شهر خواف در جرگه مشترکان پر مصرف هستند که اخطار دریافت کرده‌اند و اگر رعایت و صرفه‌جویی نکنند، آب این مشترکان قطع خواهد شد.
رضائیان گفت: بیشترین انشعابات غیر مجاز در بخش باغات است که با برنامه‌ریزی و ایجاد اکیپ، انشعابات غیر مجاز شناسایی خواهند شد و با همکاری دستگاه محترم قضائی با متخلفان برخورد قانونی صورت خواهد گرفت و انشعابات نیز قطع می‌شوند.

قطعی برق موجب قطعی آب هم می‌شود

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان خواف گفت: زمانی که برق قطع شود، آب هم قطع خواهد شد. در روزهای گذشته با قطعی برق ۲ ساعته در شهر نشتیفان و روستاهای بخش سلامی شاهد افت فشار آب و قطعی آب مشترکان بودیم.

وی همچنین اظهار کرد: هر زمانی قطع برق صورت می‌گیرد، مخازن و تأسیسات آبفا نیز از مدار خارج می‌شوند به همین سبب ۲۴ ساعت طول می‌کشد تا مخازن آبگیری شوند و مشکل مشترکان رفع شود. با همکاری اداره برق خواف توانستیم این موضوعات و قطعی برق را مدیریت کنیم تا شاهد بروز مشکلات کمتری در این زمینه باشیم.

فرسودگی شدید شبکه آب رسانی شهرستان خواف

وی تصریح کرد: در بخش روستایی بیش از ۵۰ درصد و در بخش شهری ۳۵ درصد فرسودگی خطوط انتقال و شبکه توزیع داریم که در سال گذشته تا کنون بیش از ۶۰۰۰ اتفاق با تلاش نیروهای اتفاقات امور رفع شده است.

رضائیان با بیان اینکه این امور دارای ۱۵ هزار مشترک است؛ گفت: پس از ادغام آب و فاضلاب شهری و روستایی ۸۳ روستا تحت پوشش امور آب و فاضلاب شهرستان خواف قرار گرفت که توانستیم در طول یک سال گذشته پنجاه درصد مشکلات را مرتفع کنیم.


مسئول روابط عمومی امور آب و فاضلاب شهرستان خواف نیز گفت: در راستای تکریم ارباب رجوع برای اولین بار در سطح استان در هر ماه برنامه‌ای با عنوان پرسش و پاسخ آنلاین در بستر فضای مجازی با حضور مدیر امور برگزار می‌شود.

دانیال صنعتی رودی در این رابطه توضیح داد: این اقدام در گروه تلگرامی که بالغ بر هشتاد هزار عضو را داراست و مردم خواف در آن حضور دارند، برگزار می‌شود و مردم شریف شهرستان خواف با عنوان کردن سوالات خود می‌توانند پاسخ خود را به صورت صوت از جانب مدیریت آبفا دریافت کنند.

وی در پایان گفت: به زودی با برگزاری تریبون گفتمان آب در سطح شهرستان خواف ما می‌توانیم با مردم شهرستان خواف در خصوص آب شرب هم اندیشی کنیم تا راه‌های گذر از تنش کم آبی را در ایام پیک مصرف تابستان بیان کنند و ما از نظرات مردم نیز بهره‌مند شویم.

کد خبر 500754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.