ایجاد کریدورهای بصری هویت بخش به شهر خواهد بود

یک کارشناس شهرسازی گفت: حفظ و ایجاد کریدورهای بصری هم از منظر محیط زیستی و هم از منظر خوانایی و هویت بخشی به شهر اهمیت زیادی دارد.

فرزاد مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه نخستین تصویری که از یک شهر به چشم مخاطب می‌آید، نمایانگر منظر آن شهر است، اظهار کرد: منظر شهری بر نوع نگاه مخاطب به شهر تأثیر زیادی می‌گذارد و در این میان توجه به نشانه‌های شهری اهمیت زیادی دارد.

وی با اشاره به ضرورت وجود کریدورهای بصری شهر خاطرنشان کرد: کریدورهای بصری تأثیر زیادی بر نوع نگاه مخاطب نسبت به شهر دارد و در این جهت نیاز است کریدورهای بصری چشم‌انداز مطلوبی برای شهروندان فراهم کند تا آنها نشانه‌های شهری را پیدا کنند همچنین طراحی این کریدورها تنفس گاهی برای شهر است تا هوا در میان انبوه بناها جریان داشته باشد.

این کارشناس شهرسازی با اشاره به راهکارهای ایجاد کریدورهای بصری تصریح کرد: شاخص سازی ورودی‌های شهر، نصب المان‌های شهری، نورپردازی ساختمان‌ها و در نظر داشتن عناصر و نشانه‌های تاریخی از جمله این راهکارها است.

وی با تاکید بر اینکه طرح‌ها و برنامه‌های شهری باید از قبل جانمایی عناصر و نشانه‌های شهری را پیش بینی کند، اضافه کرد: برنامه ریزی شهری باید به نحوی باشد که طراحی کریدورهای بصری در نقاط مختلف شهر مختص به همان مکان باشد تا حس تعلق نسبت به فضاهای شهری افزایش پیدا کند و خوانایی شهر نیز بیشتر شود.

مؤمنی با اشاره به نقش نمادهای شهری در افزایش خوانایی شهر، گفت: نماها یک عامل عینی هستند که از منظر فرهنگی، خاطره انگیزی، هویتی و تاریخی مخاطب را تحت تأثیر قرار می‌دهند و نشانه‌ای هستند تا شهروندان و گردشگران مسیر خود را در شهر برای رسیدن به مقصد بهتر پیدا کنند.

این کارشناس شهرسازی تاکید کرد: حفظ کریدورهای بصری هم از منظر محیط زیستی و هم از منظر خوانایی و هویت بخشی به شهر اهمیت زیادی دارد، اما به دلیل ضوابط غیر اصولی و اجرای نادرست برنامه‌ها چندان در شهرهای ما به خصوص شهرهای جدید مورد توجه قرار نمی‌گیرند.

کد خبر 500686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.