۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴
فصلی برای کارتون

نخستین جشنواره کارتونی "فصل کارتون" از سوی خانه کاریکاتور حوزه هنری اصفهان برگزار شد. داوری آثار رسیده به این جشنواره از ۱۳ خردادماه آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مسابقه فصلی خانه کاریکاتور اصفهان عنوان سلسله مسابقات فصلی کارتون است که اکنون فصل یک آن با موضوع «وعده وعیدها، شعارهای توخالی» در حال برگزاری است. منصوره دهقانی یکی از کاریکاتوریست‌های باسابقه اصفهان است که به عنوان یکی از داوران مسابقه فصل یک کارتون به داوری آثار این مسابقه می‌پردازد. به همین بهانه با وی گفت و گویی داشته ایم که در ادامه می‌خوانید:

از چه زمانی کاریکاتور را به صورت حرفه‌ای آغاز کردید و در حال حاضر بیشتر در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنید؟

من کارتونیست، تصویرگر و ژورنالیست هستیم و ۸ سال است که به صورت حرفه ای در زمینه مطبوعات و تصویرگری کتاب مشغول به کار هستم.

در داوری آثار دوره نخست از مسابقات فصلی کارتون چه مسائلی مدنظرتان بود و ملاک داوری آثار چه بود؟

قاعدتاً در ابتدا آثاری که به لحاظ اجرا فاقد کیفیت مناسب بود، از گردونه رقابت کنار می‌رفت. البته در این میان آثاری که ایده خوبی داشت هم وجود داشت و سعی کردیم برای تشویق کارتونیست اجرا را فدای ایده نکنیم و اثر را در بین آثار نگه داریم. در وهله دوم مفهوم آثار بسیار مهم بود، حرفی که کارتونیست به وسیله اثر خود به خوبی می‌توانست انتقال بدهد، حرفی که از دل و زبان مردم باشد و بر دل و زبان مردم بنشیند و نکته دیگر خلاقیت و بکر بودن نگاه کارتونیست ها برای ما مهم بود، چون با این موضوع آثار زیادی تا به حال کار شده است و این مساله رقابت را سخت‌تر می‌کند.

زیباترین و مؤثرترین اثر کارتونی که دیدید از کدام کارتون است و اثر کیست؟

در زمینه آثار کارتونی با موضوع انتخابات اثر پاول کوژینسکی که سخنرانی را در حین صحبت نشان می‌دهد که حرف‌هایش به عنوان جرقه‌ای پرتاب شده و باعث شده که بمب‌های پایین تریبون در معرض اشتعال قرار بگیرد.

مسابقات کارتونی مانند مسابقات فصلی کارتون تا چه اندازه می‌تواند در پیشرفت کاریکاتوریست‌ها یا علاقه مند شدن جامعه به کارتون مؤثر باشد؟

چیزی که همیشه می‌تواند یک خط فکری را رو به رشد قرار دهد، باعث تداوم حرکت در آن می‌شود. به نظرم مسابقات فصلی می‌تواند راه را برای رقابت و اشتیاق دوستداران کارتون هموار کند.

نکته جالب این دوره فصل کارتون چه بود؟

این دوره از فصل کارتون، اولین دوره آن بود و به نظرم مشارکت گسترده کارتونیست ها از سراسر کشور نکته جالب آن بود.

چه توصیه‌ای برای کارتونیست شدن یا طراحی کارتون‌های بهتر دارید؟

برای کارتونیست شدن چند نکته به نظرم مهم است؛ اول بالا بردن سطح سواد فکری، اجتماعی و سیاسی، روانشناسی و جامعه شناسی، دوم این که کارتونیست باید آرشیو تصویری و ذهنی خود را غنی کند و در آخر روند خلاقیت خود را با تمرین و تکرار روزانه و اتود زدن نسبت به مسائل اجتماعی آماده کند.

سخن پایانی

به نظرم جای خالی این جشنواره کارتونی در کاریکاتور کشور حس می‌شد و امیدوارم که کارتونیست ها با مشارکت خود به اینگونه برنامه‌ها تداوم ببخشند.

کد خبر 500652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.