زمزمه حذف اصلاح‌طلبان!

حمایت اصلاح طلبان از عبدالناصر همتی، واکنش گسترده به سخنان وزیر پیشین اطلاعات درباره جلسه رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی و اظهارات مدیر روابط عمومی ستاد امر به معروف و مسعود ده‌نمکی علیه اصلاح‌طلبان از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز - سه شنبه ۲۵ خردادماه- است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تأثیر نظرسنجی‌ها در حمایت اصلاح طلبان از همتی» به بررسی حمایت اصلاح طلبان از عبدالناصر همتی پرداخت و نوشت: سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای شهر و روستا سه روز دیگر یعنی ۲۸ خرداد برگزار خواهد شد اما هنوز هم به اذعان بسیاری از فعالان سیاسی و کارشناسان فضای جامعه به آن صورت انتخاباتی نیست و فضای داغ تبلیغات را شاهد نیستیم. به قرائت برخی شاید به دلیل این که مردم با خود فکر می‌کنند برنده انتخابات از پیش معلوم است چندان نگاه مثبتی به انتخابات و کاندیداها ندارند و لذا فضای سردی بر فضای حاکم بر انتخابات قالب است، اما برخی اظهار نظرها و صحبت‌ها در جریان مناظرات باعث شد تا حداقل در فضای مجازی شاهد برخی تحرکات پیرامون انتخابات باشیم.

چنان که در نظر سنجی‌های صورت گرفته طی روزهای اخیر از سبد رأی سید ابراهیم رئیسی کاسته شده و درصد رأی آوری عبدالناصر همتی بالاتر رفته است. آنچه مسلم است مردم باید بدانند که با رأی ندادن و قهر از صندوق رأی نه تنها چیزی عایدشان نخواهد شد بلکه فرصت حق تعیین سرنوشت خود و سپردن زمام امور کشور به دست افراد با صلاحیت و توانا را از دست خواهند داد. لذا با وجود همه مسائل و مشکلات اقتصادی و معیشتی، و نارضایتی‌های اجتماعی و… بازهم نباید از نهاد انتخابات ناامید شد و هنوز هم امید به تغییر را در صندوق رأی جست و جو کرد.

قدر مسلم مشارکت مردم در انتخابات می‌تواند هر غیر ممکنی را ممکن سازد و بر خلاف آنهایی که رأی مردم را زینتی و کاهش مشارکت را بی‌اثر می‌دانند نشان دهد که هنوز هم این جمهور مردم هستند که برای حفظ جمهوریت و حق رأی خود به صحنه می‌آیند. تجربه ثابت کرده که مردم ایران همیشه پدیده بوده‌اند و فرصت آفریده‌اند. بهزاد نبوی رئیس جبهه اصلاحات ایران می‌گوید: «خواهش من این است که برای نجات ایران و برای اینکه کشور دچار سرنوشتی نشود که راه برگشت نداشته باشیم، در انتخابات شرکت کنید. در هر انتخاباتی که مردم حضور پیدا نکرده‌اند، قبلاً هم شکست خورده‌ایم و الان هم اگر مردم حضور پیدا نکنند، شکست خواهیم خورد. اگر مردم در صحنه آمدند، هم در انتخابات شورا برنده‌ایم و هم در انتخابات ریاست‌جمهوری مانع تحقق سناریوی طراحی‌شده خواهیم شد.»

زمزمه حذف اصلاح‌طلبان!

روزنامه همدلی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مصلحتی که مصلحی دید» به بررسی واکنش گسترده به سخنان وزیر پیشین اطلاعات درباره جلسه رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی پرداخت و نوشت: ساعت‌های پایانی روز ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ نقطه عطفی در حیات سیاسی جمهوری اسلامی و البته آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی بود؛ خبری شوک‌آور در فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور پیچید و آن رد صلاحیت نفر دوم نظام جمهوری اسلامی به لحاظ سوابق و نزدیکی به بنیانگذار جمهوری اسلامی بود. در میان اسامی نامزدهای تأیید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان، نامی از هاشمی رفسنجانی نبود.

پیش از آن علی لاریجانی از سوی شورای نگهبان مأمور شده بود که نظر منفی شورای نگهبان را به‌هاشمی برساند تا او پیش از آنکه ماجرا علنی شود «برای حفظ احترام خود» و «جلوگیری از تبلیغات سوء علیه نظام» از نامزدی در انتخابات کناره‌گیری کند، که او البته نپذیرفت.

هاشمی رفسنجانی تا پیش از آن، در سه دوره انتخابات مجلس، دو دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنج دوره انتخابات مجلس خبرگان حضور پیدا کرده و در همه دوره‌های انتخابات - به جز انتخابات مجلس ششم که نفر آخر تهران شد – هم تأیید صلاحیت شد و هم با اقتدار برنده انتخابات می‌شد و از این نظر صاحب رکوردی رشک‌برانگیز در میان سیاستمداران جمهوری اسلامی بود.

او اما پس از انتخابات ۸۸ در وضعیتی بود که بسیاری از سنگرهای خود در نظام جمهوری اسلامی را از دست داده بود، نماز جمعه تهران، تولیت دانشگاه آزاد و ریاست مجلس خبرگان از جمله این موقعیت‌ها بود. اما رد صلاحیت او برای بسیاری از ناظران مسائل ایران غیرمنتظره بود. او البته توانست از خاکستر آن آتش برخیزد و از آن شکست برای خود و هوادارانش پیروزی بسازد. با ساماندهی سیاسی بدنه رأی اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا پشت سر حسن روحانی یک پیروزی تاریخی برای خود به ثبت رساند و تا روزی که درگذشت منویات سیاسی‌اش را از طریق دولت دنبال کرد.

اما ماجرای رد صلاحیت اش پشت پرده‌ای داشت که ابتدا خودش روایتی از آن را به رسانه‌ها داد. او ابتدا دو روز قبل از انتخابات در دیدار با جمعی از جوانان فعال دانشجویی در مورد احراز نشدن صلاحیتش گفت: «یک مقام ارشد امنیتی، برخلاف عرف و قانون، شخصاً در جلسه بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان حضور یافت که ابتدا مورد اعتراض برخی از اعضای شورای نگهبان نیز قرار گرفت و نهایتاً به اعضای شورای نگهبان گفت: که حضور هاشمی در انتخابات می‌تواند موجب پیروزی قاطع و با رأی بالای مردم شود که با راه و رسم آن‌ها سازگار نیست و لذا این شورا را متقاعد کرد که به بهانه شرایط جسمی رأی به عدم احراز صلاحیت بنده دهند.»

در مهر ۹۴ نیز در گفت‌وگویی، از جزئیات بیشتری از رد صلاحیت اش پرده برداشت و با اشاره به حضور مصلحی وزیر اطلاعات دولت احمدی‌نژاد در جلسه شورای نگهبان گفت: «مصلحی در جلسه آنها گفته که ما صبح و ظهر و شب به طور مرتب آرای آقای هاشمی را رصد می‌کنیم که ساعت به ساعت بالا می‌رود و الان به هفتاد درصد رسیده است و در این چند روز تا انتخابات اگر همین‌طور بالا برود، ایشان از ۹۰ درصد بالاتر می‌رود و ما مصلحت نمی‌دانیم. چون اگر ایشان بیاید، همه‌ی رشته‌های دوره‌های ما را پنبه می‌کند.»

همان موقع عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان طی سخنانی، به روایت هاشمی واکنش نشان داد و گفت: «اگر این ادعا (که شورای نگهبان به اصرار مصلحی صلاحیت هاشمی را رد کرده است) صحت داشته باشد، یعنی شورای نگهبان نداریم و در عوض افرادی داریم که نه خدا سرشان می‌شود، نه قانون و نه شرع.»

زمزمه حذف اصلاح‌طلبان!

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «زمزمه حذف اصلاح‌طلبان!» به بررسی اظهارات مدیر روابط عمومی ستاد امر به معروف و مسعود ده‌نمکی علیه اصلاح‌طلبان پرداخت و نوشت: بسیاری شرایط سیاسی این روزها و انتخابات امسال را مشابه انتخابات سال ۱۳۸۴ می‌دانند. فرایندی که جریان‌های سیاسی و کنشگران آن سال‌ها طی کردند به خروجی محمود احمدی‌نژاد رسید و نتیجه آن به نفع راست سیاسی شد. این خروجی و نتیجه با وجود بسیاری از تأثیرات در فرآیند کشورداری باعث کنار گذاشته شدن بسیاری از نیروها و نخبگان سیاسی شد که به واسطه گرایش سیاسی‌شان از گردونه مدیریتی کنار گذاشته شدند. روندی که سال ۸۸ نیز با توجه به شرایط سال‌های پس از انتخابات دوره دهم ریاست‌جمهوری تشدید شد و البته توأم با برخوردهای امنیتی و قضائی بود.

حالا در آستانه برگزاری دوره سیزدهم انتخابات ریاست‌جمهوری و مشابهت‌های موجود، برخی معتقدند همین روند در قبال بسیاری از گروه‌های نخبگانی رخ خواهد داد. اما امسال علاوه بر این گروه‌هایی که عمدتاً تندرو تلقی می‌شوند و نزدیکی‌ها و قرابت‌های جدی با جریان اصولگرایی دارند پیش از مشخص شدن نتیجه اظهارات تند و تیزی علیه اصلاح‌طلبان داشتند. اظهاراتی که این را به ذهن متبادر می‌کند، در صورت انتخاب کاندیدای اصولگرا احتمالاً باید منتظر سخت‌تر شدن فضای تنفس سیاسی برای این جریان سیاسی و البته بدنه اجتماعی آنها بود.

مسؤول روابط‌عمومی ستاد امر به معروف و نهی از منکر یکی از چهره‌هایی است که دیروز از حذف اصلاح‌طلبان از فضای سیاسی کشور گفت و در توییتی با ادبیاتی خارج از شئون یک مسؤول نهاد حاکمیتی به اصلاح‌طلبان تاخت. توییتی از الیاس قنبری، مدیر روابط عمومی ستاد امر به معروف و نهی از منکر در فضای رسانه‌ای منتشر شد که نوشته شده بود: «کاش همیشه رقابت و بحث و جدل بین انتخاب امثال رئیسی و جلیلی باشد و اصلاح‌طلبان نجس برای همیشه گورشان را از سیاست ایران گم کنند.» در حالی که تصویر این توئیت در رسانه‌ها موجود بوده و هست اما در صفحه توئیتر او به نظر می‌رسد که حذف شده است.

زمزمه حذف اصلاح‌طلبان!

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «‌تصمیم ناگزیر اصلاح‌طلبان» به بررسی سیاست انتخاباتی اصلاح طلبان پرداخت و نوشت: روز گذشته بهزاد نبوی، رئیس نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان، در پیامی گفت: «ممکن است کاندیداهای قوی‌تر ما را رد صلاحیت کرده باشند اما به اندازه کافی در شوراها کاندیدا داریم. در هر انتخاباتی که مردم حضور پیدا نکرده‌اند، شکست خورده‌ایم و الان هم اگر مردم حضور پیدا نکنند، شکست خواهیم خورد. ما برای نجات ایران می‌گوئیم که در انتخابات شرکت کنید تا کشور دچار سرنوشتی نشود که هیچ‌کدام راه برگشت نداشته باشیم و افسوس بخوریم وقتی فرصت داشتیم، جلوی خطر را نگرفتیم. اگر مردم در صحنه آمدند، هم در انتخابات شورا برنده‌ایم و هم در انتخابات ریاست‌جمهوری و مانع تحقق سناریوی طراحی‌شده خواهیم شد. تقاضای من این است تا جایی که می‌توانیم مردم را پای صندوق بیاوریم، مردم به هر که می‌خواهند رأی بدهند اما پای صندوق بیایند».

از سوی دیگر محمدجواد ظریف هم در پیامی گفت: «جمعه روزی است که از طریق صندوق رأی می‌توانیم دریچه‌های روشنایی و امید را برای آینده خود و فرزندانمان باز نگه داریم. کمبودها، کاستی‌ها و اشتباهات کم نبوده و نیستند و من به سهم خود شرمنده سختی‌ها و ناروایی‌هایی هستم که کام مردم را تلخ کرده است؛ اما قهر با صندوق رأی قطعاً راه‌حل نیست و اگر به مشکلات نیفزاید از آنها نخواهد کاست. ملت توسعه‌خواه ملتی است که هیچ فرصتی را -حتی ظاهراً کوچک- برای اصلاح و پیشرفت از دست نمی‌دهد. مردم ما مؤثرترین ضامن آزادی، امنیت، سربلندی و پیشرفت کشورند. مشارکت هوشمندانه و گسترده مردم -‌در داخل و خارج‌- در تعیین سرنوشت خود قدرت ملی را رقم می‌زند، منافع ملی را در سطح جهانی پاسداری می‌کند و پشتوانه اصلی برای تعامل سازنده بین‌المللی است. مشارکت مردم نه‌تنها لغو تحریم‌ها را تسریع می‌کند و بنیان جنگ اقتصادی علیه ملت دلاور ایران را در هم خواهد شکست، بلکه تحریم‌های آینده را نیز خنثی می‌کند. افزایش مشارکت به ناامیدی تندروهای بیرونی و درونی، صهیونیست‌ها و تروریست‌های اقتصادی -که با ایران‌هراسی و برجام‌ستیزی چشم طمع به شکست تعامل و افزایش تحریم‌ها دوخته‌اند- خواهد انجامید. مردم ایران همیشه پدیده بوده‌اند و فرصت آفریده‌اند. امیدوارم در انتخابات ۱۴۰۰ نیز مردم فرصت تازه‌ای برای حرکت به سوی ایرانی آباد، آزاد و توسعه‌یافته خلق کنند. دست در دست هم، ۲۸ خرداد را به جشنواره ملی امید برای همه ایرانیان تبدیل کنیم».

این پیام‌های دعوت از سوی اصلاح‌طلبان در حالی مطرح می‌شود که نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان تا لحظه تنظیم این گزارش موضعش ارائه نکردن نامزد انتخاباتی بوده است؛ هرچند بناست این نهاد نظر خود را درباره حمایت یا عدم حمایت از نامزدها اعلام نهایی کند که در میان اعضای حقیقی و حقوقی نهاد اجماع‌ساز هم صدای واحدی بر حمایت تشکیلاتی از مهرعلیزاده یا همتی وجود ندارد و برخی معتقدند به‌دلیل رد صلاحیت نامزدهای اصلی اصلاح‌طلبان باید روش مشارکت غیرفعال را در پیش گرفت و از هیچ نامزدی حمایت نکرد و برخی نیز مانند حزب کارگزاران و ندا می‌گویند که می‌شود از میان همین دو نامزد یکی را برگزید. افزون بر این به نظر می‌رسد باید در این بین میان تحریم انتخابات و مشارکت غیرفعال تفکیک قائل شد؛ به‌نحوی‌که هیچ‌یک از اصلاح‌طلبان حتی آنها که باور دارند نباید از نامزدی حمایت کرد، سخن از تحریم انتخابات نزده‌اند و صرفاً می‌گویند اعتبار تشکیلاتی خود را هزینه نامزدهای حداقلی نکنیم وگرنه هر فردی می‌تواند در انتخابات شرکت کند.

زمزمه حذف اصلاح‌طلبان!

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «وقتی دستگاه قضا دنبال ابر بدهکاران بود بانک مرکزی چه می‌کرد؟!‌» و نوشت: عبدالناصر همتی که به نمایندگی از دولت-اصلاحات نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شده، به‌جای آدرس غلط دادن در خصوص ابر بدهکاران بانکی باید پاسخگوی عملکرد خود در مدیریت اقتصاد کشور باشد و بگوید که چرا و چگونه با مصوبه ارز ۴۲۰۰ تومانی ،۱۸ میلیارد دلار از مجموع ذخایر ارزی کشور بر باد رفت؟

در جریان سومین مناظره تلویزیونی نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، عبدالناصر همتی برای زیر سوال بردن عملکرد رئیسی در «مبارزه با فساد»، لیست اسامی ۱۱ ابر بدهکار بانکی را به حجت‌الاسلام رئیسی داد و گفت: «لیست ۱۱ نفر از بدهکاران بانکی را به آقای رئیسی می‌دهم تا ایشان اگر صلاح بدانند قرائت کنند و به مردم اطلاع بدهند.»

رئیسی هم در واکنش به این اقدام همتی گفت: «درباره لیست بدهکاران بانکی که آقای همتی داد، این سوال پیش می‌آید که اگر ایشان می‌بایست این لیست را بدهد چرا تا زمانی که مسئولیت داشت نداده و چرا باید در مناظره این کار را انجام دهد؟»
هنوز ساعاتی از پایان مناظره نگذشته بود که مدعیان اصلاحات در فضای مجازی سعی کردند با برجسته‌سازی اقدام همتی، رئیسی را به عدم شجاعت در خواندن نام ۱۱ ابر بدهکار بانکی و فرار وی از محاکمه کردن آنها متهم کنند.

همزمان، رئیسی هم پس از برگزاری سومین دور مناظره‌ها در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ما با دانه‌درشت‌ها قطعاً برخورد می‌کنیم، گفت: این لیست ۱۱ نفره‌ای که [آقای همتی] ادعا کرد و گفت می‌خواهم به فلانی بدهم را نگاه کردم؛ خیلی برای ما عجیب است. ما در قبال این ۱۱ نفر اقدام کردیم ولی او می‌ترسد که اسامی آنها را اعلام کند. نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: ما برخی از این ۱۱ نفر را زندانی کردیم، پول‌های آنها را گرفتیم. از یکی از آنها ۳ هزار میلیارد تومان گرفتیم، از یکی ۵۰۰.۲ میلیارد تومان و از برخی دیگر دلار و یورو گرفتیم.

رئیسی تأکید کرد: ما ۹۰ هزار میلیارد تومان از بدهکاران بانکی گرفتیم؛ ما این کار را انجام دادیم اما این آقا (همتی) می‌ترسد اسامی آنها را اعلام کند.

زمزمه حذف اصلاح‌طلبان!

کد خبر 500615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.