بررسی نگاه جوانان به انتخابات ۱۴۰۰ در مناظره با نمایندگان دو جناح ‌سیاسی کشور

خبرگزاری ایمنا، مناظره‌ای بین فعالان سیاسی جوان استان اصفهان با موضوع «نگاه جوانان به انتخابات ۱۴۰۰» برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا مهمانان شب چهارم مناظرات انتخاباتی ایمنا، علی قزوینی دبیر سابق کمیته جوانان شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اصفهان، میلاد قصری عضو حزب ندای ایرانیان شعبه اصفهان، مهدی شاکران سخنگوی جمعیت پیشرفت و عدالت اصفهان و سجاد جان نثاری معاون جوانان جمعیت پیشرفت و عدالت اصفهان بودند.

سوال اول: در شرایط فعلی که مشارکت در انتخابات یکی از مسائل مهم کشور است، شاهد وجود فضای مأیوس کننده انتخاباتی در میان مردم به خصوص جوانان هستیم، جوانانی که تا سال ۹۶، در روزهای انتخابات تا پاسی از شب با شور و اشتیاق مشغول فعالیت‌های انتخاباتی بودند؛ دلایل این رخوت را چه می‌دانید؟

مهدی شاکران، سخنگوی جمعیت پیشرفت و عدالت اصفهان: این واقعیتی است که در جامعه با آن رو به رو هستیم و باید علت آن ریشه‌یابی شود؛ زیرا در صورت بررسی نکردن علت، ممکن است روند مأیوس شدن از مشارکت در جمهوری یک نظام، هر سال ادامه یابد. باید دید چه اتفاقی افتاد که باعث شد افرادی که در سال ۹۶ با شور اشتیاق در انتخابات شرکت کردند، اکنون دلایلی از جمله نبود امید به تأثیر رأی برای شرکت نکردن در انتخابات دارند. مأیوس شدن مردم ناشی از وعده‌های انتخاباتی است که در سال ۹۶ داده شد، نه تنها عملی نشد بلکه شرایط نیز در این مدت با شیب بسیار تندی بدتر شد؛ بنابراین یاس ایجاد شده در بین مردم ناشی از شرایط موجود کشور است.

بخشی از این وضعیت و عدم اقبال برخی افراد به انتخابات این است که نماینده تفکر آنها در بین کاندیداها نیست؛ باید اهمیت مشارکت در انتخابات به این افراد توضیح داده شود. در چنین شرایطی نخبگان سیاسی باید برای رفع این مشکل اقدام کنند، باید تبیین شود که راهکار برای تغییر شرایط موجود وجود دارد، به طوری که مردم بدانند بن بست‌هایی که برای اقتصاد کشور ایجاد شده پایان راه نیست؛ البته زمان انتخابات ریاست جمهوری در کشور ما نیز محدود است به طوری که از زمان تأیید صلاحیت کاندیداها تا زمان انتخابات، زمان کمی وجود داشته و امکان فراهم کردن شور انتخاباتی وجود ندارد. وظیفه تمام گروه‌های سیاسی این است که به میدان آمده و علت شرایط کنونی را تبیین کرده و راهکار تغییر آن را بیان کنند.

میلاد قصری، عضو حزب ندای ایرانیان شعبه اصفهان: اگر بخواهیم فضای سرد کنونی جامعه را بررسی کنیم، باید به دلایل گرم شدن فضای انتخابات در سال‌های ۹۲ به بعد توجه کنیم. از سال ۸۴ تا ۹۲ دولتی سرکار آمد که در پایان آن شرایط جدیدی در کشور ایجاد شده بود که از جمله آن می‌توان به تحریم‌های شورای امنیت و رکود تورمی و شرایط سیاسی ویژه پس از انتخابات ۸۸ اشاره کرد. در سال ۹۲ امید به تغییر در سیاست خارجه، اقتصاد و شرایط فرهنگی بین مردم ایجاد شده بود،. دولت اول روحانی نیز چهار سال برای ایجاد این تغییرات فعالیت کرد که منجر شد شور انتخابات سال ۹۶ بیشتر نیز شود.

درست است که وعده‌های رئیس جمهور عملی نشد، اما دلیل آن نیز باید بررسی شود. ساختارهایی در کشور وجود داشته و افرادی از اصلاح وضع موجود جلوگیری کردند؛ البته ضعف عملکرد دولت نیز در چهار سال دوم بی تأثیر نبوده است. رضایت نداشتن مردم فقط از عملکرد دولت ناشی نشده است. شرایط بین‌المللی سال ۹۶ باید در نظر گرفته شود؛ پس از خروج ترامپ از برجام جنگ اقتصادی تمام عیاری علیه دولت آغاز شد و دو قوه دیگر نیز در مقابل دولت قرار گرفتند.

اگر مردم از عملکرد جناح سیاسی راضی نباشند در انتخابات بعدی به جناح مقابل رأی خواهند داد، اما امروز مردم خواستار رأی دادن به جناح مقابل دولت کنونی نیستند و معتقد هستند که هیچ راهی برای اصلاح وضع موجود وجود ندارد علاوه بر این دلایل برخی از رد صلاحیت‌ها برای مردم مشخص نشده است.

سوال دوم: یکی از مشکلاتی که همیشه گریبانگیر دولت بوده، مسئله فیلترینگ است؛ مسئله‌ای که همیشه تمامی مسئولان شعار مخالفت با آن را می‌دهند، اما همیشه گلوی فضای مجازی را فشرده است؛ فضای مجازی که کسب و کار بسیاری از جوانان در آن قرار دارد. نظر شما در مورد فیلترینگ چیست؟

علی قزوینی، دبیر سابق کمیته جوانان شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اصفهان: به طور کلی در خردادماه و زمان انتخابات، اتفاقات عجیبی می‌افتد. بسیاری از افراد در زمان انتخابات تغییر می‌کنند. کاندیداهای ریاست جمهوری حرف‌هایی می‌زنند که به آن‌ها هیچ اعتقادی ندارند؛ از جمله این سخنان می‌توان به FATF و برجام اشاره کرد که همین افرادی که اکنون کاندیدای انتخابات هستند و پیش از این مخالفت خود را با این موارد اعلام کرده بودند، اکنون موافقت خود با آن را اعلام کرده و وعده انجام آن را می‌دهند.

مشخص نیست آیا کاندیداها معیشت مردم را گرو گرفته بودند تا اکنون با چنین وعده‌هایی رأی آنها را جذب کنند؟ همچنین مسئله حذف یارانه‌های پنهان که شامل نان تا بنزین می‌شود، کارشناسی نشده و امکان ناپذیر است. فیلترینگ فقط گریبانگیر دولت روحانی بوده است. در دوران احمدی نژاد نیز سرعت اینترنت محدود شد و آن را امر زائدی می‌دانستند که فقط باید در اختیار دانشگاهیان باشد. اینترنت 4G و 5G در همین دولت ایجاد شد. با نگاهی به تیم تبلیغاتی کاندیداها می‌بینیم اینها همان کسانی هستند که اینترنت کم سرعت را برای کشور کافی می‌دانستند.

سجاد جان نثاری، معاون جوانان جمعیت پیشرفت و عدالت اصفهان: روحانی در سال ۹۶، حرف از فیلترینگ و فضای باز زد، اما با اینکه صراحتاً اعلام کردند دستشان نباید روی دکمه فیلترینگ برود، شاهد فیلتر تلگرام بودیم زیرا پس از سال ۹۶ احساس خطر کردند.

هرگاه شخصی از مشارکت در کاری احساس سود نکند، در آن شرکت نخواهد کرد. مردم ناامید شده‌اند؛ زیرا اساساً دغدغه هیچ کدام از کاندیداها دغدغه اصلی مردم نبوده و اصل مسئله غلط تعریف شده است.

یک جریان سیاسی همواره سعی در تغییر مسئله و حواس‌پرت کردن داشته است؛ زیرا جوابی برای آن نداشته است. وجود تبعیض و نبود عدالت مسئله امروز کشور ما است و آقایان در زمان اداره شهر، مسئله آن را به تغییر نام خیابان و دوچرخه سواری بانوان محدود می‌کنند اساساً هیچ گاه مسئله عدالت و توسعه مطرح نمی‌شود.

در بعد ملی نیز موضوعاتی همچون حضور بانوان در ورزشگاه و حجاب، برای حواس‌پرتی مطرح می‌شود؛ البته برای همین موارد که مسئله اصلی کشور نیست نیز هیچ فعالیتی انجام نداده‌اند، به طوری که اگر فیلترینگ و آزادی‌های اجتماعی که به نظر من در اولویت دوم قرار دارد، را بررسی کنیم خواهیم دید که در دولت روحانی اقدام ویژه و اثر بخشی برای این دو موضوع انجام نشده است.

از طرفی قسمتی از ناامیدی مردم به این دلیل است که دولتمردان با مسئولیت ناپذیری نامحدود صحبت می‌کنند و هنوز هم حاضر نیستند مسئولیت کارهایشان را بپذیرند و آن را بر گردن دولت نهم و دهم می‌اندازند. به عنوان نمونه همواره دلایل مشکلات را به روابط خارجی و تحریم‌ها نسبت می‌دهند. هر دولتی در طول چهار سال نقدینگی را در دوران خوش برجام چهار برابر کرده بود، در چهار سال بعد با انفجار اقتصادی مواجه می‌شد.

سوال سوم: برجام یکی از مسائلی است که همیشه مورد بحث جریانات مختلف سیاسی کشور است، مذاکراتی که در زمان مدیریت سعید جلیلی عملاً متوقف شد، اما با سر کار آمدن دولت یازدهم با تحولات بسیاری از جمله لغو تحریم‌ها مواجه شد. این توافق مقوله‌ای است که جریان اصولگرا کاملاً مخالف آن بوده و آن را مخالف منافع ملی می‌دانست، اما امروز می‌بینیم که تمامی کاندیداها با آن موافقت می‌کنند و وعده ماندن در آن را می‌دهند. دلیل این اقدام را چه می‌دانید؟

میلاد قصری، عضو حزب ندای ایرانیان شعبه اصفهان: از سال ۸۲ و مذاکرات سعد آباد، در سال‌های ۸۳ و ۸۴ در دولت خاتمی، مذاکراتی با سه کشور انجام شده و پرونده ایران در شورای حکام نگه داشته شد، اما دولت بعد با بیان این نکته که قطعنامه‌ها کاغذ پاره است، همه تلاش دولت خاتمی را از بین برد و کشور را در چاه تحریم‌ها انداخت.

در سال ۹۲ بحث برجام با چنین شرایطی مطرح شد و از طرفی راهکار خروج از رکود و تورم به عقیده بسیاری از اقتصاددانان، سیاست‌های انقباضی و تزریق سرمایه از خارج بوده که نیازمند توافقات بین‌المللی است. امروز بعد از برکناری ترامپ و شروع به کار دولت بایدن، اصولگرایان نیز نمی‌توانند ادعا کنند برجام حل کننده مشکلات نیست و همه بر این عقیده هستند که تا زمانی که نتوانیم مشکل سیاست خارجی را حل کنیم، مشکلات اقتصادی حل نخواهد شد.

اقتصاد کشور ما در حال کوچک شدن است و تا زمانی که نتوانیم توسعه صادرات و توسعه ثروت را عملی کنیم حل شدن مشکلات اقتصادی امکان پذیر نیست. مسئله اصلی کشور فیلترینگ نیست، زیرا اینها مسائل ابتدایی و ساده‌ای است که در یک جامعه باید فراهم باشد. زمانی که حقوق اولیه ملت ضایع می‌شود، اعتراض ملت نیز امری طبیعی است.

گفته شد که مدیریت شهری درگیر نامگذاری خیابان و دوچرخه سواری بانوان بوده است، گویا دوستان در این شهر زندگی نمی‌کنند. در چهار سال گذشته به اندازه ۱۴ سال قبل در این شهر فعالیت عمرانی انجام شده است. در طول سه سال ۱۳ ایستگاه مترو ساخته شد، در حالی که در مدیریت ۱۴ ساله اصولگرایان یک خط مترو راه اندازی و افتتاح نشد. پروژه شهید سلیمانی، بزرگترین تقاطع غیر هم سطح اصفهان، ظرف ۲۰ ماه افتتاح شده و شش کیلومتر اتوبان تابان در ۱۴ ماه اجرایی شده است. این دوره از مدیریت شهری نسبت به عملکرد خود آنقدر حرف برای گفتن دارد که امروز هیچ کدام از افراد طیف مقابل نیز حرفی برای گفتن در برابر اقدامات این دوره مدیریت شهری ندارند.

مهدی شاکران، سخنگوی جمعیت پیشرفت و عدالت اصفهان: آزادی از جمله ابتدایی‌ترین حقوق مردم است، اما امروز حتی ابتدایی‌ترین نیازهای معیشتی نیز برای مردم تأمین نشده است. توافق نکردن بهتر از توافق بد کردن است؛ زیرا هزینه مقاومت بیشتر از هزینه توافق بد است. این چه توافقی است که ظریف به هشدارها توجه نکرد، توافقی که به راحتی زیر پا گذاشته می‌شود، ضعیف است. بر اثر برجام اکنون تحریم‌ها از ۷۰۰ مورد به هزار مورد رسیده است.

دولت روحانی حتی از فرصت برجام نیز استفاده نکرد و درآمد فروش نفت صرف زیرساخت‌های داخلی و توانمند سازی تولید کننده داخلی نشد. همه افتخار ان، حضور برخی شرکت‌ها از جمله توتال در کشور بود، اما همین شرکت نیز ایران را ترک کرد. کشور باید در موضع قدرت مذاکره کند.

اگر بتوانیم تولید داخل و اقتصاد را قوی کنیم، می‌توانیم با قدرت مذاکره کنیم. فرصتی که نظام در اختیار دولت روحانی قرار داد، به هیچ کدام از دولت‌ها داده نشده بود. شش سال کشور معطل راه افتادن یک خط اعتباری شد در حالی که می‌توانستیم در این مدت میلیاردها دلار مبادله تجاری با همسایگان انجام دهیم. هیچ وقت مخالفتی با مذاکرات وجود نداشته، اما مذاکره باید بر مبنای قدرت و نگاه به فرصت‌های موجود در داخل کشور انجام شود؛ در چنین شرایطی سرمایه گذار خارجی نیز در کشور سرمایه گذاری خواهد کرد و دشمنان دیگر نمی‌توانند همانطور که در زمان احمدی نژاد کشور را به تحریم بنزین و حمله نظامی تهدید می‌کردند، عمل کنند؛ زیرا در این زمینه‌ها قدرت لازم را به دست آورده‌ایم.

باید ابتدا از درون، ضعف‌ها بررسی و سپس مذاکره انجام شود. باید دولت‌ها به آنچه بر مبنای اقتدار و منافع ملی است عمل کنند.

سوال چهارم: یکی از مشکلات اصلی اقتصاد کشور، مسئله فساد و وجود دست‌های آلوده در اقتصاد کشور است. رئیسی که امروز یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری است و فساد را رقیب خود می‌داند، سال‌ها در مسند نهادی بوده که وظیفه‌اش مبارزه با همین فساد است. به نظر شما رئیسی چقدر در مبارزه با فساد موفق عمل کرد؟

علی قزوینی، دبیر سابق کمیته جوانان شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اصفهان: نحوه مقابله با فساد یکی از مسائلی است که باید به آن توجه کرد که در سال‌های اخیر نسبت به چند دهه گذشته وضعیت بهتری در این زمینه داشته‌ایم. در این دوره با افرادی که سال‌ها همه معتقد بودند فاسد هستند مقابله شد، اما مسئله فساد درست شناخته نشده و برخورد با آن علمی نبوده است. دنیا برای مقابله با فساد اداری و اقتصادی به راهکارهایی رسیده که تا حدودی جواب داده است؛ رفتار انسان با ساز و کارهایی که دولت ایجاد می‌کند شکل داده می‌شود.

متأسفانه در سال‌های اخیر از این روش‌ها استفاده نشد. شاید به نظر برسد همتی و رئیسی با یکدیگر مقابله می‌کنند، اما به عقیده من در دو سال گذشته، دو بال مقابله با فساد اقتصادی در کشور بوده‌اند. بانک مرکزی اقدامات مشخصی برای مقابله با فساد و پولشویی انجام داد که از جمله آن می‌توان به قانون چک صیادی اشاره کرد که از طریق آن مشخص می‌شود چه کسی از چه کسی پول گرفته است. پولشویی حلقه‌ای از فساد است که اگر از بین برود، میزان فساد به اندازه قابل توجهی کاهش می‌یابد. اگر FATF در همان سال‌هایی که گفته شد اجرا می‌شد، شاید آن سه هزار میلیارد از کشور خارج نمی‌شد.

سجاد جان نثاری، معاون جوانان جمعیت پیشرفت و عدالت اصفهان: همه جناح‌ها اکنون اتفاق نظر دارند که رئیسی در موضوع مبارزه با فساد به خوبی عمل کرده‌اند. البته باید بگویم که خاوری آن سه هزار میلیارد تومان را نتوانست از کشور خارج کند. شفافیت معجزه می‌کند، اما می‌تواند در داخل باشد و مردم می‌توانند در برابر دولت و دولت در برابر مردم شفاف باشد. اولویت اول در شفافیت نباید شفافیت بانکی برای یک ارگان خارجی باشد.

بخش زیادی از مبارزه با فساد باید در دولت و مجلس پیگیری می‌شود. متأسفانه در طول این سال‌ها با فسادهایی با حجم زیاد رو به رو بوده‌ایم؛ ارز ۴۲۰۰ تومانی فساد آفرین بوده است. به گفته بانک مرکزی توزیع این ارز با روش‌های ناصحیح انجام می‌شود. به نظر می‌رسد اگر بخواهیم فساد را در کشور کم کنیم، باید بر مسئله منشأ فساد تمرکز کنیم. متأسفانه امروز افرادی در پی پرت کردن حواس‌ها از منشأ فساد و تبعیض هستند و مفسدان بیشترین سود را از این مناقشات می‌برند. امروز مردمی‌ترین حرکت، تمرکز بر رفع فساد است.

سوال پنجم: همتی در آخرین مناظره خود گفت که اگر رئیسی رأی بیاورد، تفکر علم الهدی در کشور حاکم می‌شود؛ تفکری که با کنسرت، حضور زنان در جامعه، تجمعات و آزادی بیان مخالف است. نظر شما در مورد این تفکر چیست؟

مهدی شاکران، سخنگوی جمعیت پیشرفت و عدالت اصفهان: اینکه در سال ۹۶ گفته می‌شد با رئیس جمهور شدن رئیسی دلار به پنج هزار تومان می‌رسد، اکنون به تبلیغی برای ایشان تبدیل شده است. اگر قرار بود محدودیتی ایجاد شود، باید توسط قوه قضائیه انجام می‌شد؛ بیان چنین مطالبی تغییر اولویت‌ها و حواس‌پرتی از مسائل اصلی است.

کشور قانون اساسی داشته و سیاست‌های آن نیز مشخص است و هر کسی نمی‌تواند برخی کارها را انجام دهد. هر قدمی که در راه مبارزه با فساد برداشته شود، مورد تأیید است. بسیاری از مسائل در سال‌های اخیر شفاف شده که مسئولانی تصمیماتشان منجر به فساد می‌شود؛ به عنوان نمونه ارز ۴۲۰۰ تومانی تصمیمی فسادزا بود. در دوره‌ای که پیش بینی می‌شد کشور در معرض تحریم‌های جدی قرار بگیرد، بیش از ۲۰ میلیارد دلار ارزپاشی در بازار انجام شد و یا آخوندی اعلام می‌کند مسکن مهر مزخرف است که همین گفته منجر به سوداگری و هشت برابر شدن قیمت مسکن شد.

شفافیت باید اتفاق بیفتد و از مبدا جلو فساد گرفته شود. FATF برای کشوری که تحت شدیدترین تحریم‌ها است، راهگشا نیست. در شرایطی که گلوگاه‌های دور زدن تحریم‌ها هر لحظه بسته می‌شود، مشخص نیست این اطلاعات از چه روشی به دشمنان رسیده است. بسته شدن صرافی‌هایی که در سال‌های ۹۶ و ۹۷ در امارات برای ایران تأمین ارز می‌کردند، ناشی از ۳۹ بند اجرا شده FATF است. اجرای یک کنوانسیون باید با در نظر گرفتن نتایج آن انجام شود. FATF دستورالعمل است و کشور را به اجرای تعهداتی ملزم می‌کند و سپس نتیجه آن را بررسی می‌کند؛ بنابراین FATF برای کشور ما راهگشا نیست.

میلاد قصری، عضو حزب ندای ایرانیان شعبه اصفهان: هر کس تصمیمی می‌گیرد باید مسئولیت آن را هم بر عهده بگیرد. در موضوع FATF، دولت معتقد است اگر این پیمان بسته نشود، گلوگاه‌های اقتصادی کشور بسته می‌شود؛ مجلس دهم نیز این طرح را مصوب کرد، اما مجمع تشخیص مصلحت نظام دخالت کرده و با آن مخالفت کرد و مسئولیت آن را نیز بر عهده نمی‌گیرد؛ چرا هیچ یک از اعضای مجمع تشخیص درباره گرانی پاسخگو نیستند و دولت باید پاسخگو باشد.

شفافیت مهم‌ترین عامل مقابله با فساد بوده و بخشی از شفافیت، رسانه‌ها و فیلترینگ است که گروه مقابل ادعا می‌کند مسئله مهمی نیست. شفافیت رسانه‌ها می‌تواند از فساد جلوگیری کند. از دهه‌های گذشته جریان اصولگرا عادت به مقابله با رسانه‌های آزاد و برخورد با فعالان رسانه‌ای را بر عهده داشته است.

آخوندی با وجود مخالفت با طرح مسکن مهر بیش از یک میلیون مسکن در چهار سال ابتدایی دولت روحانی ساخت.

دوستان معتقدند دولت آمریکا برجام را عملی نکرده و این در حالی است که در سال‌های ۸۵ تا ۹۰ که در تحریم قرار نداشتیم نیز فقط بیانیه خواندیم و هیچ کاری نکردیم؛ از آن پس کشور وارد تحریم‌های جدی شد و تازه در این زمان انتظار توافق خوب داشتیم. تضمین اجرای برجام توسط ما اجرایی نشد، تضمین اجرای برجام سرمایه گذاری کشورهای خارجی در ایران بود که از آن جلوگیری شد؛ زیرا افرادی به سفارت عربستان حمله کردند و همین اتفاق باعث شد برجام به نتیجه‌ای که باید می‌رسید نرسد.

سوال ششم: بسیاری از مسئولان فعلی، عامل مشکلات امروز کشور را تحریم و جریان رقیب دلایل آن را نحوه مدیریت کشور می‌دانند؛ از نظر شما کدام تفکر درست بوده و ریشه اصلی آن چیست؟

علی قزوینی، دبیر سابق کمیته جوانان شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اصفهان: سالانه ۴۵ میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم و اکنون این درآمد به پنج میلیارد دلار رسیده است. اداره کشور در چنین شرایطی سخت‌تر خواهد شد، البته همه مشکلات ناشی از تحریم نیست. ما نیز قبول داریم که دلار ۴۲۰۰ تومانی فساد زا بود. نهادی ایجاد شده که برای ارائه آن تصمیم گرفته شده و این تصمیم توسط شورای سران سه قوه گرفته شده است، اما مسئولیت نتیجه بد آن فقط بر عهده دولت افتاد.

این ارز رانتی بود که توزیع آن فساد آفرین بود. برای بنزین نیز همین اتفاق افتاد. شورای عالی امنیت ملی تصمیم‌گیری کرده و دولت باید پاسخ می‌داد. مردم نگاه می‌کنند که رأی داده‌اند، اما دائماً درخواست‌های دولت برای اجرای مبالغی از جمله FATF با مخالفت رو به رو می‌شود و برای اولین بار در این موضوع مجمع تشخیص مصلحت نظام در نقش قانون گذاری قرار می‌گیرد که بر خلاف رأی مردم بود.

جالب است که اعضای این مجمع اکنون وعده حل شدن این موضوع را می‌دهند. به نظر می‌رسد دوستان چهار سال انتخاب مردم را گروگان گرفتند تا امروز با بیشترین میزان رأی پیروز میدان شوند.

سجاد جان نثاری، معاون جوانان جمعیت پیشرفت و عدالت اصفهان: در زمان تصویب ارز ۴۲۰۰ تومانی، شورای سران سه قوه هنوز ایجاد نشده بود و این تصمیم توسط شخص جهانگیری گرفته شد. همتی هم دو سال پیش گفت FATF هیچ تأثیری در قیمت ارز ندارد. بانک، امنیت شغلی، پیگیری صادرات با کشورهای مختلف نادیده گرفته شد و دوستان مشکلات اقتصادی را به نبود آزادی مطبوعاتی وصل می‌کنند.

نقدینگی در دولت اول روحانی چهار برابر شده و نمی‌توان تورم را به محقق نشدن FATF ربط داد. کسی که نرخ بهره بانکی را بدون دلیل بالا می‌برد تا تورم را به طور مصنوعی کنترل کند، گروگان‌گیری کرده است. گروگان‌گیری واقعی نیز توسط آنهایی انجام شد که نرخ سود بانکی را بالا بردند تا بتوانند تورم را کنترل کنند و نزدیک انتخابات با اعلام تورم تک رقمی رأی جمع کنند. اگر دوستان معتقدند افرادی از اجرای برجام جلوگیری کرده‌اند، اکنون نیز نباید وعده احیای برجام را بدهند.

سوال هفتم: وضعیت به‌کارگیری جوانان در بدنه مدیریت کشور و جریان‌های سیاسی و همینطور تصمیم‌گیری‌ها و تعیین اولویت‌های نظام را چگونه می‌بینید؟ آیا رسیدن به نقش و جایگاه واقعی جوانان عطا کردنی است یا گرفتنی؟

مهدی شاکران، سخنگوی جمعیت پیشرفت و عدالت اصفهان: گفته شد آخوندی یک میلیون و ۵۰ هزار مسکن در طول چهار سال ساخت و این در حالی است که کشور به ساخت سالانه یک میلیون مسکن نیاز دارد؛ همین موضوع تورم مسکن را به دنبال داشته است. ایشان مفسد اقتصادی است و باید محاکمه شود. شخص روحانی گفت ارز مال دولت است و قیمت آن را دولت تعیین می‌کند و علیرغم همه هشدارها تصمیم ارز ۴۲۰۰ تومانی در آن زمان گرفته شد.

جوانان ایرانی باید در رده‌های مدیریت کشور به کار گرفته شوند؛ زیرا پتانسیل زیادی دارند. فضا برای رشد جوانان در این ۴۰ سال به اندازه کافی فراهم نبوده و بسیاری از مشکلات کشور توسط جوانان حل شده است؛ اکنون مانند زمان جنگ که جوانان در خط مقدم جبهه‌ها بودند، در عرصه‌های علمی فعال هستند. باید میدان‌ها باز شده و اجازه دهیم جوانان مشکلات را حل کنند. اگر در زمان گشایش برجام به جای آنکه از رفت و آمد هواپیماهای خارجی ذوق زده شوند، بازارهای جهانی را برای جوانان فراهم می‌کردند، اکنون بازار برای جوانان نوآور در کشورهای جهان فراهم شده بود.

در شرایط کرونا شاهد ایجاد خط تولید ماسک توسط جوانان خودمان بودیم. رویکرد و نگاه به جوانان باید به گونه‌ای باشد که جوانان در اولویت تصمیم‌گیری‌ها و تولیدات باشند و به جوانان اهمیت داده شود.

میلاد قصری، عضو حزب ندای ایرانیان شعبه اصفهان: در هر دو جناح شاهد هستیم که بزرگان به دلیل علایقی که به صندلی‌های خود دارند حاضر به میدان دادن به جوانان نیستند.

جریان اصلاحات کاندیدای آنچنانی ندارد که وعده دهد، همتی نیز کاندیدای جبهه اصلاحات نیست و این جریان پاسخگوی صحبت‌های همتی نخواهد بود. از ۹ نفری که برای نامزد شدن در انتخابات در جبهه اصلاحات ایران انتخاب شدند، همگی رد صلاحیت شدند. ما نگاه به درون داریم، اما معتقدیم مشکلات امروز کشور قبل از حل مسئله سیاست خارجی قابل حل نیست و سیاست خارجی شرط لازم برای حل مشکلات کشور است.

مسکن مهر یکی از بدترین طرح‌های اقتصادی جمهوری اسلامی بوده و از سال ۸۴ تا ۹۲ تورم مسکن سه برابر تورم کشور بوده است که دلیل آن دولتی شدن اقتصاد مسکن بود. نقدینگی در دولت احمدی نژاد نزدیک به هشت برابر شد و سیاست انبساطی وی منجر به افزایش نقدینگی شد. مؤسسات مالی و اعتباری بر اساس آمار بانک مرکزی ۳۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی به کشور اضافه کردند که از سال ۸۵ ایجاد شد.

سوال هشتم: شعار ایران برای همه ایرانیان تا چه اندازه محقق شد؟

علی قزوینی، دبیر سابق کمیته جوانان شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اصفهان: متأسفانه این شعار محقق نشده است. ۲۰ سال است رأی‌گیری به صورت قومیتی انجام می‌شود و نقشه رأی ثابت است. هر بار نظری درباره اهل سنت مطرح شده و رأی می‌آورد که نشان می‌دهد اصول اولیه در بین مردم ثابت مانده است. اصولگرایان برای سیستان و بلوچستان و کردستان اقدام ویژه‌ای انجام نداده‌اند. شاهد آن هستیم که استاندار زمان خاتمی در سیستان و بلوچستان در زمان سیل این استان همچنان فعالیت می‌کند و پس از ۱۲ سال هنوز مورد اعتماد و محبوب مردم است.

ایران برای همه ایرانیان نبوده و تبعیض به صورت عینی اتفاق می‌افتد. آن‌ها از عدالت صحبت می‌کنند و این در حالی است که قالیباف که یکی از اصولگرایان است، مهم‌ترین تبعیض و بی عدالتی را در تهران پایه گذاری کرد. ادعا می‌کنند مدیریت شهری اصلاح طلب در دوره اخیر هیچ فعالیتی در شهر انجام نداده است؛ ما نیز قبول داریم، شهرداری اصفهان در این دوره در مرکز شهر فعالیت نکرده بلکه با دیدگاه عدالت افزایی به مناطقی همچون منطقه ۱۴ رسیدگی کرده و با راه اندازی رینگ چهارم عدالت را در بین مردم شهر گسترش داد.

سجاد جان نثاری، معاون جوانان جمعیت پیشرفت و عدالت اصفهان: هشت سال دولت در اختیار اصلاح طلبان بوده و عدالت محقق نشده است. اتفاقاً دولت احمدی نژاد اولین دولتی بود که به روستاییان توجه ویژه داشت، اما در دوران روحانی فقط به یک اقلیت اهمیت ویژه داده شد. روحانی اقلیت فقیر را به اکثریت تبدیل کرد.

خود ما نیز به عملکرد قالیباف منتقد هستیم، اما بهترین اصلاح در ضریب جینی در زمان احمدی نژاد اتفاق افتاده است. اصولگرایان تنها جریانی هستند که می‌توانند از عدالت صحبت کنند؛ زیرا رئیسی و احمدی نژاد از این جریان نماد عدالت در بین مردم هستند.

مردم امروز فقط از رد صلاحیت شدن احمدی نژاد ناراحت هستند و رد صلاحیت اصلاح طلبان دغدغه اکثریت مردم نیست. شورای نگهبان به اصلاح طلبان لطف کرد که نامزدهای آنان را رد صلاحیت کرد تا امروز بهانه دیگری برای مظلوم نمایی داشته باشند.

مهدی شاکران، سخنگوی جمعیت پیشرفت و عدالت اصفهان: باید دید چه کسانی اکنون در دل مناطق محروم به درد مردم رسیده‌اند؛ رئیسی به وضع کارخانه‌های کردستان رسیدگی کرد در حالی که این کار وظیفه دولت بود.

در بخش آخر، هر چهار میهمان پنج دقیقه فرصت دارند تا درباره موضوعات مورد اختلاف جمع بندی کرده و اظهار نظر نهایی خود را بیان کنند

سجاد جان نثاری، معاون جوانان جمعیت پیشرفت و عدالت اصفهان: امروز مسئله ما برقراری عدالت و رفع تبعیض است. باید تمرکز کشور بدون توجه به جریانی که پیروز انتخابات می‌شود، بر این موضوع باشد. باید همه مردم در تصمیم‌گیری‌ها در نظر گرفته شوند. بیش از یک میلیون دانش‌آموز کشور اکنون حتی گوشی موبایل در اختیار ندارند، اما جریان مقابل نگران فیلترینگ است.

مهدی شاکران، سخنگوی جمعیت پیشرفت و عدالت اصفهان: کشور ما در شرایط بسیار حساسی قرار دارد. نظام جمهوری اسلامی به برکت تلاش‌هایی که در تمام دولت‌ها انجام شده، در شرایطی از نظر امنیتی قرار گرفته است که دشمنان نمی‌توانند تهدیدمان کنند.

در گلوگاه عبور از جنگ اقتصادی قرار گرفته‌ایم که برای حل آن نیازمند دولت قوی و باور به ظرفیت‌های درون هستیم. انتخابات و شرایط کشور به گونه‌ای است که انتخاب اصلح و مشارکت حداکثری الزامی است. باور داشته باشیم با روی کار آمدن دولت مردمی شرایط تغییر می‌کند. شرایط کشور قابل تغییر بوده و ظرفیت‌های زیادی در بین جوانان وجود دارد که می‌تواند شرایط را به نفع مردم تغییر دهد.

تغییرات نقدینگی در بازه‌های مختلف تأثیرات متفاوتی دارد و قابل مقایسه نیست؛ ممکن است در روزهای باقی مانده تا زمان انتخابات فرافکنی‌ها، اطلاعات غلط و ناامیدی در بین مردم ایجاد شود تا اولویت مردم را از اقتصاد قوی و دولتی که کار کند تا شرایط را به نفع مردم، مسکن جوانان و فشار اقتصادی تغییر دهند.

علی قزوینی، دبیر سابق کمیته جوانان شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اصفهان: قبول دارم که جریان اصلاحات باید پاسخگوی اشتباهات و بد عهدی‌های دولت روحانی باشد. قرار بود بازار آزاد در دولت ایشان انجام شود، اما شاهد قیمت گذاری دستوری بودیم. در شرایط فعلی اعتقادی به توان مردم وجود ندارد، شرایطی که در چهار سال گذشته شاهد آن بودیم و ناامیدی از ابتدا به مردم تزریق شد.

رأی مردم در مجلس و ریاست جمهوری محدود شده و در تصمیمات مهم، رأی مردم با اختیارات ویژه محدود شد. در همین شهر اصفهان مردم به شخصی رأی دادند و به مجلس راه نیافت. مردم در مسند امور نیستند، این نشان می‌دهد جریان مقابل به توانایی تصمیم‌گیری مردم اعتقاد ندارد.

اعتقاد جریان اصلاحات این است که حق همه مردم یکسان بوده و باید اختیار داشته و بتوانند تصمیم بگیرند. مجلس دهم حتی بودجه را نیز تصویب نکرد، همین موضوعات مردم را دلسرد کرده است.

میلاد قصری، عضو حزب ندای ایرانیان شعبه اصفهان: مشکل اصلی کشور ما امروز این است که تصمیم گیران، تخصص کافی ندارند. "ایران برای همه ایرانیان" پیشروترین مطالبه این ۴۰ سال بوده و به معنای حقوق برابر در رأی دادن و کاندیدا داشتن است. عدالت را نباید فقط در قالب توزیع عادلانه ثروت تعریف کرده و قدرت نیز باید عادلانه توزیع شود. محور اصلی عدالت و ایران برای همه ایرانیان برگزاری انتخاباتی است که همه گروه‌ها در آن نامزد داشته باشند.

باید واقعیت را بپذیریم. روحانی کاندیدای حداکثری جریان اصلاحات نبوده و همتی نیز کاندیدای این جریان نیست.

کد خبر 500598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.