وزیر بهداشت: مجوز مصرف واکسن ایرانی کووبرکت صادر شد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مجوز مصرف واکسن ایرانی کووبرکت دیروز (یکشنبه) صادر شده است.

به گزارش ایمنا، سعید نمکی روز دوشنبه در آئین بیست و نهمین پویش ره سلامت و افتتاح پروژه‌های بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی اراک، اظهار کرد: امروز ایران اجازه مصرف اضطراری واکسن ایرانی کووبرکت را اخذ کرده و مجوز واکسن پاستور هم هفته آتی صادر می‌شود.

وی افزود: واکسن پاستور دارای ۲ نقص پرونده کتبی بوده که با تکمیل آن هفته آتی مجوز مصرف آن صادر می‌شود و در آینده نزدیک تزریق واکسن رازی و فخرا نیز به جمع واکسن‌های مصرفی اضافه می‌شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: زیرساخت‌های تولید واکسن داخلی به گونه‌ای فراهم شده که بودن و نبودن هر فردی در روند تزریق واکسن مشکلی ایجاد نشود.

نمکی تصریح کرد: با ظرفیت ایجاد شده در داخل کشور همه جمعیت هدف ایران تا پایان پاییز امسال واکسینه می‌شوند.

وی گفت: روند واکسیناسیون از هفته جاری و آتی در کشور تسریع می‌شود و مشکل کندی حل می‌شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: قول داده بودیم که تا پایان بهار مجوز واکسن ایرانی به شبکه تزریق برسد که این وعده عملیاتی شد.

نمکی اظهار کرد: روی همه قول‌هایی را که دادیم بودیم را عملیاتی کردیم و قول دادیم که در پیک چهارم هیچ بیمار بدون تخت در کشور سرگردان نشود و بیماران برای داروهای خاص و تجهیزات پزشکی با همه تحریم‌ها دچار مشکل نشوند.

وی تصریح کرد: اگر کشور در زمینه پذیرش بیماران کووید ۱۹ و دارو دچار مشکل بود، تلویزیون‌های خارجی پوست ایران را می‌کندند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: تا دقیقه آخر هرجا باشم، سربازم و وظیفه خود را انجام می‌کنم و در این مسیر با خدا معامله کرده‌ام.

نمکی اضافه کرد: پارسال و با مشاهده نخستین مورد ویروس کرونا، مباحثی بود که اعلام این خبر می‌تواند در حضور مردم در انتخابات تأثیرگذار باشد اما من اعلام کردم که مسئول انتخابات نیستم و مسئول گفتمان درست با مردم هستم.

وی تصریح کرد: برخی قضاوت‌ها جای تأسف دارد، زیرا راهی که در راستای تولید واکسن داخلی در یک سال اخیر طی شد، باید در ۲۰ سال انجام می‌شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: با افتخار بیان می‌کنم که واکسن ایرانی کم عارضه‌ترین، مؤثرترین و بی‌خطرترین واکسن دنیا است.

نمکی اظهار کرد: از زمانی که بحث واکسن در دنیا مطرح شد خرید آن دنبال شد و پیش پرداخت‌های لازم نیز در دستور کار بود.

وی گفت: تعهد واکسن کواکس برای ایران ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز بودن که تعداد اندکی را ارسال کردند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: واکسن از کشور هند نیز خریداری شد اما دادستان این کشور دستور توقف داد و ایران با روس‌ها نیز قرارداد ۶۹ میلیون دوز داشت که یک میلیون دوز آن بیشتر وارد کشور نشده است.

نمکی خاطرنشان کرد: ایران برای خرید واکسن با کشور چین ۲۰ میلیون دوز قرارداد داشته اما چهار تا پنج میلیون دوز وارد شده است.

وی گفت: اضافه شدن واکسن ایرانی به مجموعه واکسن‌های تزریقی افتخار بزرگی برای نظام‌جمهوری اسلامی است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: ایران از همان ابتدا مذاکرات و مکاتبات را با کشورهایی که تکنولوژی ساخت واکسن را به دست آوردند انجام داد و زمانی‌که که به فاز تحقیقات رسیدند، خواستند که در ایران تست شود اما زیر بار نرفتیم و اجازه ندادیم مردم ایران تحت آزمایش هیچ کشوری قرار گیرند.

۲۶ طرح بهداشتی و درمانی با اعتباری بالغ بر ۱۴۵ میلیارد تومان طی "پویش ره سلامت" با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در استان مرکزی، همزمان به صورت وبینار به بهره‌برداری رسید.

استان مرکزی با یک میلیون و ۴۱۴ هزار نفر جمعیت با ۱۲ شهرستان دارای ۲۰ بیمارستان فعال با یک‌هزار و ۹۴۵ تخت مصوب و ۷۵۰ تخت فعال در قالب ۸۵ بخش درمانی است.

منبع: ایرنا

کد خبر 500504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.