منظر فرهنگی چهارباغ نمونه تاثیر دیدگاه سیاسی بر شهرسازی است/ با شهر انسان‌محور فاصله داریم

"این ادعا که رویکردهای سیاسی اجتماعی متفاوت، چندان در پروژه‌های شهرسازی و عمرانی تاثیرگذار نیست را قبول ندارم، اگر چنین بود هیچ گاه پروژه‌ای مثل منظر فرهنگی چهارباغ با این سرعت به اتمام نمی‌رسید چرا که ظاهراً عده‌ای از تفریح مردم، زیست شبانه، کافه‌ها و رستوران‌ها و جمع و شادی مردم واهمه دارند."

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرهای امروز به دنبال تحقق معیارهای انسان‌محور هستند تا ساخت‌وسازها و توسعه کالبدی شهر با اولویت‌های زیست‌محیطی و صیانت از حقوق مردم مغایرتی نداشته باشد. یقیناً این موارد برای سنجش برنامه نامزدهای انتخابات شورای شهر در دوره ششم می‌تواند حائز اهمیت باشد. احمد سعادت، یکی از نامزدهای لیست اصلاح‌طلبان با عنوان "تن‌ها برای مردم" است که در گفت و گویی به سوالات خبرنگار ایمنا در این زمینه پاسخ داده است که متن آن را در ادامه می‌خوانید:

ابتدا از سوابق خود و آنچه باعث شد پا در عرصه انتخابات بگذارید شرح کوتاهی بدهید

من احمد سعادت متولد ١٣۵۵ اصفهان هستم. کارشناسی عمران را از دانشگاه کاشان گرفتم و در دانشگاه لنجان مشغول به تحصیل کارشناسی ارشد در رشته سازه هستم. از سال‌های ۷۹ بعد از تحصیل وارد بازار کار شدم حدود یک سالی را در شرکت ذوب‌آهن و در طرح توسعه صبا مشغول به کار بودم، بعد از آن در یک شرکت ساختمانی حدود سه سال مشغول کار بودم. در شهرهایی مانند خمینی شهر، کاشان، اصفهان و بهارستان در پروژه‌های مختلف کار کردم و بعد از آن به شرکت توسعه مسکن وابسته به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایران پیوستم و ۱۴ سال انجام وظیفه کردم. بعد از آن در شرکت توسعه گردشگری سپاهان وابسته به شهرداری اصفهان مشغول به کار شدم و از سه سال پیش تاکنون به عنوان رئیس اجرایی پروژه نمایشگاه اصفهان در مجاورت بزرگراه شرق اصفهان مشغول خدمت گذاری هستم. عرصه انتخابات را عرصه رقابت نخبگان برای انجام وظیفه و تکلیف شرعی و اجتماعی خودشان می‌دانم تا شهر به سمت توسعه و آبادانی هدایت کند از این رو بنا بر توانمندی‌هایی که در خودم دیدم و تیمی که من را همراهی می‌کنند تصمیم گرفتم که در این عرصه شرکت کنم.

چرا "تن‌ها برای مردم"؟

چون نامزد شدن ما در راستای تکمیل نیازهای شهر است و سود رشد و پیشرفت شهر برای مردم است. اصلاح‌طلبان در دوره مدیریت فعلی شهری نشان دادیم که برعکس گذشتگان به توسعه زیرساخت‌ها مانند مترو، فضای سبز، راه سازی، ساختمان‌سازی مدرن و فضای تفریحی بها می‌دهیم و عمل می‌کنیم.

تفاوت این لیست با دو لیست شاخص دیگر در انتخابات را چه می‌دانید؟ افراد شاخص‌تری دارد یا برنامه‌های اولویت‌دارتر؟

تفاوت اصلی این لیست رزومه افراد آن در مدیریت قوی، توانمند و در عین حال پاک‌دستی است. این لیست در جای جای مدیریت شهری هم افراد شاخص و با رزومه دارد و فرآیند انتخابی آنها در لیست، حاصل یک فرآیند تشکیلات محور بوده و همه کاندیداها با برنامه و مطالعات وارد آن شده‌اند و اگر افراد این لیست راهی شورای شهر شوند، با تکیه بر تجربه و تحقیقات و برنامه‌ها می‌توانند موفق باشند.

پیوست‌های زیست محیطی برای پروژه‌های شهر اصفهان چه اهمیتی دارند؟ برنامه‌هایتان در این زمینه چیست؟

قطعاً سازگاری زیست محیطی در سازه‌های شهری مهم و الزامی است همچنین باید الزام استانداردهای بین‌المللی در این خصوص مدنظر قرار گیرد؛ چیزی که ما در آینده پیش رو داریم برنامه مدون برای اجرای هر چه بیشتر و بهتر این استانداردها و ساز و کارها در عملیات‌های عمرانی ساختمانی شهر اصفهان است.

آیا این ادعا را قبول دارید که رویکردهای سیاسی اجتماعی متفاوت، چندان در پروژه‌های شهرسازی و عمرانی با یکدیگر تفاوت ندارد و در همه دوره‌های مدیریت شهری، به یک اندازه در اصفهان طرح و پروژه اجرا شده است؟

اصلاً این ادعا را قبول ندارم، اگر چنین بود هیچ گاه پروژه‌ای مثل منظر فرهنگی چهارباغ با این سرعت به اتمام نمی‌رسید چرا که ظاهراً عده‌ای از تفریح مردم، زیست شبانه، کافه‌ها و رستوران‌ها و جمع و شادی مردم واهمه دارند. من احساس می‌کنم اجرای بعضی از پروژه‌ها یا عمداً کند شده بود یا به دلیل فسادهای مالی گسترده زمینگیر شده بود، به عنوان مثال پروژه نمایشگاه بین‌المللی یک دهه بود که سرعت بسیار اندکی داشت و گاهاً متوقف شده بود اما مدیریت اصلاح طلبانه با درک درست از نیاز این شهر به این پروژه سرعت بخشید.

شورا و شهرداری چگونه می‌توانند مقابل فساد و تضییع حقوق مردم در حوزه ساخت و سازها را بگیرند؟

شهرداری با رسانه‌هایی که در اختیار دارد و تقویت ارتباط با فضای مجازی و راه اندازی فضای مطالبه گری در بین مردم و رسانه‌های دیگر باید خود را در معرض یک فضای کاملاً شفاف و پاسخگو قرار دهد، من معتقدم تمامی مدیران شهری باید به مردم، در هر حال پاسخگو باشند.

مدیریت شهری چه سازوکاری باید بیندیشد که تحقق درآمدهای شهرداری کمترین فشار را بر مردم تحمیل کند؟

با تمرکز بر درآمدهای غیر متمرکز و ظرفیت‌های هر منطقه نسبت به ظرفیت‌های موجود در مناطق پانزده گانه؛ به عنوان مثال این شهر می‌تواند در هر منطقه با توجه به ظرفیت‌های گردشگری، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی درآمد زایی کند و تمرکز را از عمده درآمد خود در حوزه ساخت و ساز بردارد این باعث کاهش فشار سنگین پرداختی‌ها برای مردم خواهد شد و میان تمام شهروندان توزیع خواهد شد.

به نظر شما دوره کنونی و دوره‌های گذشته شهرداری کدام یک بیشتر از حقوق مردم صیانت کرده‌اند؟

مسلماً در این دوره به فضاهای مغفول مانده شهری، مسائل زنان، افزایش زیرساخت‌ها و گسترش امکانات شهری در تمام حوزه‌ها همچنین مباحث فرهنگی بیشتر بها داده شد؛ پس مدیریت فعلی توانسته از حقوق قانونی مردم بهتر و بیشتر از گذشتگان صیانت کند.

رواداری در برنامه‌های شما چه جایگاهی دارد؟ به کدام یک از اقدامات گذشته در حوزه فرهنگی انتقاد دارید؟

قطعاً آن چیزی که باید در نظر گرفته شود همزیستی و همراهی بین همه نظرات، تفکرات و ابعاد در یک ساختار است خصوصاً در یک جهان‌شهری مثل اصفهان که شهری متمرکز و متکثر از عقیده و اندیشه‌های مختلف است، باید در امور شهری هم نسبت به این ویژگی حساسیت ویژه‌ای دیده شود. قطعاً هر سیستم مدیریتی نقاط ضعف و قوتی دارد و نقدهایی به عملکرد آن وارد است. لازم نمی‌بینیم که به نقاط ضعف و نقاط قوت گذشته مدیریت شهری اشاره کنم و بیشتر رویکردم بر این است که آن چیزی را که در گذشته احساس کردیم ضعیف عمل شده به صورت قوی و منسجم در آینده ولی با راهکارهای علمی و عملیاتی در مسیر صحیح پیش ببریم.

چگونه می‌توان در راستای ارتقای بهره‌وری نیروهای انسانی در بدنه شهرداری اقدام کرد؟

در تمامی ادارات گاهاً ورودی پرسنل با توجه به نیاز دستگاه‌ها اتفاق افتاده نه صرفاً با تکیه بر تخصص و علایق افراد؛ سعی خواهیم کرد افراد با توجه به سوابق کاری، تحصیلاتی و علاقه مندی و با تصویب قانونی در شورا جذب شده و شرایط انتقال افراد را به جایگاه صحیح و واقعی خود فراهم کنیم

تحقق شهر انسان‌محور را در چه می‌دانید؟ آیا عملکرد مدیریت شهری فعلی قابل قبول است؟

قطعاً با معیارهای جهانی فاصله زیادی داریم و شهر انسان محور می‌تواند یک رؤیا باشد، رؤیایی که انسان در راه رسیدن به آن است، این رؤیا محقق نمی‌شود مگر با همت مدیران و مردم این شهر تا این که ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی به سمت و سویی سوق پیدا کند و حاصل آن یک شهر انسان محور باشد. عملکرد مدیریت فعلی را بسیار موفق می‌دانم خصوصاً که به تامین  آسایش و آرامش شهروندان بسیار توجه شد.

کد خبر 500417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.