۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
ماجرای ناتمام‌ آبان ۹۸‌

دلایل به وجود آمدن ابر بدهکاران بانکی در اقتصاد ایران و اختلاف در اردوگاه اصولگرایان و پاسخ دولت به ابهامات مطرح‌شده در مناظره سوم از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز - دوشنبه ۲۴ خردادماه- است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پدیده ابربدهکاران نتیجه عدم شفافیت» به بررسی دلایل به وجود آمدن ابر بدهکاران بانکی در اقتصاد ایران پرداخت و نوشت: رایزنی‌های هیئت ایرانی در سطح معاونان و مدیران سیاسی به صورت فشرده و مستمر در وین ادامه دارد. عباس عراقچی درباره روند مذاکرات گفت: «هنوز موارد فنی زیادی برای رسیدن به توافق نهایی وجود دارد که باید حل شود.»

سیدعباس عراقچی رئیس هیئت مذاکره کننده ایران در وین در گفت و گو با شبکه پرس تی وی گفت: «سایر طرف‌های برجام باید به جمهوری اسلامی ایران اطمینان دهند که آنچه در گذشته اتفاق افتاد (خروج آمریکا از توافق) در آینده تکرار نخواهد شد.» رئیس هیئت مذاکره کننده ایران در وین ادامه داد: برای رسیدن به این منظور، ما نیازمند بحث و رایزنی‌های زیاد سیاسی، فنی و قانونی هستیم و تا هر زمان که لازم باشد به این گفت‌وگوها ادامه خواهیم داد. عراقچی تاکید کرد: هنوز موارد فنی زیادی برای رسیدن به توافق نهایی وجود دارد که باید حل شود.

عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه و رئیس هیئت مذاکره کننده کشورمان روز شنبه به منظور ازسرگیری مذاکرات برجام وارد وین پایتخت اتریش شد. ششمین دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ درباره لغو تحریم‌های آمریکا و بازگشت احتمالی این کشور به برجام با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین آغاز شد. چندین نشست دوجانبه و چندجانبه در سطح معاونان و مدیران سیاسی و کارشناسی با هیئت‌های مختلف برگزار شده و جلسات به صورت فشرده و مستمر ادامه خواهد داشت. مذاکرات نمایندگان ایران و ۱+۴ برای احیای برجام از سیزدهم فروردین ماه جاری آغاز شده است. دور نخست این نشست به صورت آنلاین برگزار شد و نشست‌های بعد با حضور نمایندگان کشورها در وین برگزار شد. آمریکا در این نشست به صورت غیرمستقیم حضور دارد.

چین: آمریکا مردد است

در همین حال وانگ ثون، نماینده دائمی جمهوری خلق چین در دفتر سازمان ملل و سایر سازمانهای بین‌المللی در وین و در دور جدید گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و تلاش برای بازگرداندن برجام گفت: ایالات متحده باید به تردید خود پایان دهد و با قاطعیت به سمت لغو کامل تحریم‌ها حرکت کند. این دیپلمات چینی این خبر را پس از آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام که با حضور نمایندگانی از چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و ایران برگزار شد، اعلام کرد. به گزارش اسپوتنیک، وانگ ثون گفت که مذاکرات وارد هفته یازدهم شد و در آخرین مرحله است اما بحث در مورد لغو تحریم‌ها و موضوعات مربوط به آن طولانی شده و زمان بر است. وی با اشاره به اینکه برای بازگرداندن انطباق کامل با برجام، ایالات متحده ابتدا باید تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را از جمله اقدامات محدود کننده علیه اشخاص و اشخاص شخص ثالث را لغو کند، اظهار کرد: «نگرانی های ایران در این مورد مشروع و موجه است.» این دیپلمات چینی افزود: «تحریم تسلیحاتی علیه ایران که با توافق هسته‌ای و قطعنامه‌های مربوط به شورای امنیت سازمان ملل / شورای امنیت مغایرت دارد نیز باید به طور کامل برداشته شود.»

ماجرای ناتمام‌ آبان ۹۸‌

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مناقشه برسرماندن یا کناره گیری این ۴ نفر» به بررسی اختلاف در اردوگاه اصولگرایان پرداخت و نوشت: پرونده مناظره‌های انتخابات ۱۴۰۰ بسته شد و حال آنچه انتظار می‌رود کناره‌گیری نامزدهای پوششی است؛ نامزدهای اصولگرایی که به نظر می‌رسید برای ضربه‌گیری ابراهیم رئیسی در مناظرات حاضر شده‌اند؛ چرا که هم از لحاظ فکری به رئیسی نزدیک هستند و هم در مناظره‌های عملاً برنامه‌ای ارائه نداده‌اند و جز حمله به دولت و عبدالناصر همتی، سخن دیگری نزده‌اند. چندان که پوششی بودن این نامزدها در مناظره‌های بارها از سوی عبدالناصر همتی مطرح شده و به همین علت هم پرسش‌های علیرضا زاکانی را بی‌پاسخ می‌گذاشت. با این حال آنچه به نظر می‌رسد نوعی انفکاک در اردوگاه اصولگراست؛ چراکه از سویی کاندیداهای پوششی‌ماندن تا آخر انتخابات را بر انصراف‌دادن ترجیح داده‌اند و از سوی دیگر برخی از چهره‌های اصولگرا مخالف این کنش هستند و معتقدند انصراف دست‌کم دو کاندیدا می‌تواند موجب پرکردن سبد آرای کاندیدای اصلی اصولگرایان یعنی سیدابراهیم رئیسی شود.

ساعاتی پس از پایان مناظره سوم، خبری منتشر شد مبنی‌بر اینکه علیرضا زاکانی در تپه نورالشهدا غرب تهران از ادامه رقابت انتخابات به نفع «ابراهیم رئیسی» انصراف داده است. اما این خبر روز گذشته توسط مالک شریعتی، سخنگوی ستاد انتخاباتی زاکانی تکذیب شد. شریعتی این خبر را تکذیب کرد و بر ادامه حضور زاکانی در عرصه انتخابات تاکید کرد. او همچنین عنوان کرده است: «حضور دکتر زاکانی در برنامه شب گذشته تپه نورالشهدا به مناسبت جشن میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) و پاسخ به احساسات مردم بود و بحث دیگری در این مراسم مطرح نشد».

شایعه کناره‌گیری از انتخابات تنها محدود به زاکانی نماند و بحث انصراف سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی هم پس از مناظره سوم مطرح شد که او درباره این شایعه در صفحه خود در توئیتر نوشت: «پس از استقبال گسترده مردم از سخنان این فرزندشان در مناظره سوم، موج دروغی در فضای مجازی راه انداخته‌اند؛ همانطور که قبلاً گفتم بار دیگر با قاطعیت می‌گویم خود را اصلح می‌دانم، انصراف نداده‌ام و نخواهم داد و به حول‌و قوه‌الهی تا آخر ایستاده‌ام. پیش به سوی دولت سلام». همچنین حامد تیموری، سخنگوی ستاد مردمی قاضی‌زاده انصراف وی از صحنه انتخابات را تکذیب کرد و گفت: «اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر انصراف آقای قاضی‌زاده کذب محض است و ایشان با قدرت در حال پیگیری برنامه‌های انتخاباتی خود هستند. حضور با برنامه آقای قاضی‌زاده‌هاشمی در برنامه‌های مناظره تلویزیونی و ارائه راهکارهای واقعی و اجرایی باعث شده است که اقبال بین مردم و نخبگان به این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری افزایش داشته باشد و همین افزایش اقبال در بین مردم هم باعث افزایش تخریب‌ها علیه ایشان شده است.» تیموری همچنین خبر داد که قاضی‌زاده روز یکشنبه به استان سیستان و بلوچستان سفر می‌کند و قرار است که در شهر زاهدان هم سخنرانی در بین مردم داشته باشد.

ماجرای ناتمام‌ آبان ۹۸‌

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جنگ دیپلمات‌ها در وین» به بررسی وضعیت مذاکرات وین پرداخت و نوشت: مکان: گراند هتل وین، زمان: ۱۲ ژوئن ۲۰۲۱: صدای فلاش دوربین عکاس‌ها با فریاد معدود خبرنگاران حاضر که سوال می‌کنند: «از مذاکرات چه خبر؟» یکی می‌شود. خودروهای تشریفات سیاه رنگ یک به یک مقابل درب ورودی هتل می‌ایستند تا دیپلمات‌هایی از ایران، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان در حالی که کیف‌های حامل اسناد مذاکرات را حمل می‌کنند با عبور از در شیشه‌ای از تیررس نگاه خبرنگاران خارج شوند.

ششمین دور از رایزنی‌ها در وین برای احیای برجام در حالی آغاز شده که ادبیات مذاکره‌کنندگان به شکل محسوسی تغییر کرده است. در حالی که دیپلمات‌ها دورهای چهارم و پنجم مذاکرات را با این جمله حاکی از خوش‌بینی آغاز کردند که این دور می‌تواند دور پایانی باشد حالا همه چیز تغییر کرده و رؤسای هیأت‌های مذاکره‌کننده ایران و روسیه می‌گویند، دور ششم قطعاً نمی‌تواند به جمع‌بندی نهایی در رایزنی‌ها منتهی شود. حتی میخائیل اولیانوف، رئیس هیأت مذاکره‌کننده روسیه که به چهره رسانه‌ای این مذاکرات تبدیل شده پس از پایان نشست کمیسیون مشترک به خبرنگاران گفت که رسیدن به تفاهم به حداقل چند هفته دیگر زمان نیاز دارد. عبارتی که با سخنان اولیانوف در دور چهارم و زمانی که از بسیار نزدیک بودن توافق سخن گفت در تضاد کامل است. هیچکدام از این فراز و فرودهای خبری برای اهل فن و ناظران روند مذاکرات هسته‌ای برای تولد برجام و حتی پیش از آن عجیب و غریب نیست. در حالی که افکار عمومی پیگیر مذاکرات می‌گوید از جمله‌بندی‌های تکراری هیأت مذاکره‌کننده ایرانی و سایرین به ستوه آمده و برخی نیز هیأت مذاکره‌کننده را به مخفی‌کاری متهم می‌کنند، سخنان عباس عراقچی رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران در آغاز ماراتن ششم مذاکراتی در وین و پس از ۹۰ دقیقه رایزنی با هیات‌های ۱+۴ سرنخ‌های خوبی از اختلاف‌های باقیمانده ارائه کرد.

هر دور رایزنی‌های فنی و حقوقی برای احیای برجام در وین به شکل سنتی در دو ماه گذشته با یک جلسه کمیسیون مشترک میان ایران و ۱+۴ آغاز و با جلسه جمع‌بندی همین جمع به پایان می‌رسد. شامگاه شنبه به وقت تهران، عراقچی در گفت‌وگو با خبرنگار صدا و سیما در وین در توضیح آنچه در جلسه کمیسیون مشترک گذشت از عزم و اراده طرف‌ها برای سرعت بخشیدن به کار خبر داده و گفت: قرار شد با سرعت بیشتر در جلسات متعدد کارشناسی و سیاسی، موضوعاتی که کماکان مورد اختلاف است را مورد بحث قرار دهیم تا راه‌حل‌های لازم برای آنها پیدا شود.

ماجرای ناتمام‌ آبان ۹۸‌

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ماجرای ناتمام‌آبان ۹۸‌» به بررسی پاسخ دولت به ابهامات مطرح‌شده در مناظره سوم پرداخت و نوشت: «اصلاح قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی» یا به بیان راحت‌تر «افزایش قیمت بنزین» که در آبان‌ماه سال ۹۸ اتفاق افتاد، همچنان می‌تواند محملی باشد برای تاختن به دولت حسن روحانی؛ اتفاقی که باعث اعتراضات فراوانی در کشور شد و خسارات جانی و مالی زیادی را به بار آورد. مناظره سوم نامزدهای ریاست‌جمهوری فرصتی شد تا مخالفان دولت دوباره آن روزها را به یاد رقبای خود بیاورند، هرچند دولت نیز ساکت ننشست و به آن پاسخ داد. در آخرین مناظره که روز شنبه برگزار شد، محسن مهرعلیزاده موضوع قیمت‌گذاری بنزین را به یاد آورد و خطاب به دیگر نامزد انتخاباتی، گفت: «آقای رئیسی که جز سران سه قوه هستند مگر در مسئله بنزین نبود که تصمیم بدی گرفته شد و به بدی هم اجرا شد». همین باعث شد تا رئیسی در پاسخ به او بگوید: «مسئول طرح بنزین دولت بود. آن بخشی که در جلسه سران قوا مطرح شد فقط محل هزینه‌کرد آن بود. برای اینکه بدانند مقصر کیست هم گزارش دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و هم گزارش مسئولان عالی‌رتبه قضائی وجود دارد. در اجرای آن بی‌تدبیری شد. اگر کسی قرار است پاسخ‌گو باشد آقای روحانی است. تمام بازداشتی‌ها هم مدت‌هاست که مورد عفو قرار گرفته‌اند مگر آنهایی که ارتباط خارجی داشته‌اند». ابراهیم رئیسی همچنین در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی در ۱۹ خرداد، درباره جزئیات جلسه سران قوا درمورد افزایش قیمت بنزین این‌گونه گفته بود: «در رابطه با افزایش قیمت بنزین، آقایان این مسئله را به جلسه شورای هماهنگی آوردند و ما گفتیم که این موضوع ارتباطی به جلسه شورای اقتصادی ندارد. من در آن جلسه سه بار به این موضوع اعتراض کردم. ولی آقایان گفتند ما دو موضوع را به جلسات شورای هماهنگی می‌آوریم؛ بعضی موضوعات را از باب هماهنگی قوای سه‌گانه برخی دیگر را از باب تصویب که این مورد [افزایش بنزین] از باب هماهنگی قوای سه‌گانه است».

او ادامه داد: «بنابراین تصمیم افزایش قیمت بنزین را اساساً از باب هماهنگی در جلسه مطرح کردند و این موضوع پیش از این به تصویب دولت رسیده بود. البته این [افزایش قیمت حامل‌های انرژی] قانون است منتها اشکال دولت این بود که این قانون را پنج سال اجرا نکرد و به جای اینکه این قانون را با یک شیبی اجرا کند که در جامعه تنش اتفاق نیفتد این قضیه را یک‌باره اجرا کرد و جامعه را دچار شوک کرد؛ بنابراین آنچه که حلقه مفقوده این قضیه بود مدیریتی بود که انجام نشد».

ماجرای ناتمام‌ آبان ۹۸‌

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اصلاح‌طلبان نامزد دارند ولی روی دفاع از آنها را ندارند!» به بررسی پرداخت و نوشت: چهار روز بیشتر تا برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باقی نمانده و با مشخص شدن اسامی نامزدهای قطعی این دوره از انتخابات از چند هفته قبل، عرصه رقابت این افراد مهیا شده است تا با ارائه برنامه‌های خود، ضمن تشویق مردم به حضور گسترده در پای صندوق‌های رأی، امکان انتخابی شایسته را نیز فراهم کنند. از این رو مسائلی چون راهبردها و تاکتیک‌های انتخاباتی جریان‌های سیاسی، رصد موضع‌گیری‌ها و اظهارنظرهای نامزدهای انتخابات، در صدر توجه مردم و ناظران است.

در حالی که انتخابات ۱۴۰۰ روزهای سرنوشت‌ساز خود را سپری می‌کند و نامزدها و همراهان آنها از هر فرصتی برای اعلام و ارائه برنامه‌های خود استفاده می‌کنند، اما اصلاح‌طلبان همچنان بازی فریبکارانه در دو نقش را در قبال انتخابات پیش می‌برند.

این طیف با تعیین نسبت به اینکه مردم از عملکرد دولت مورد حمایت آنها به شدت ناراضی هستند، ابتدا با ادعای اینکه «رئیس‌جمهور تدارکاتچی است» و سپس «نامزد نداریم»، ظرف چند ماه گذشته کوشیدند از پاسخگویی درباره عملکرد هشت ساله دولت شانه خالی کنند و این در حالی است که همزمان نهاد اجماع‌ساز آنها فعالیت خود را آغاز کرده بود. این طیف (و از جمله جبهه اصلاحات و نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان) پس از بررسی صلاحیت نامزدها نیز ادعا کرده‌اند نامزدی در انتخابات ندارند.

این در حالی است که ترکیب نهایی کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری حاکی از این بود که اصلاح‌طلبان دو گزینه را برای ورود به عرصه انتخابات در دست دارند؛ محسن مهرعلیزاده معاون رئیس دولت اصلاحات و استاندار دولت روحانی و عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی دولت روحانی و فرد نزدیک به حزب کارگزاران سازندگی.

ماجرای ناتمام‌ آبان ۹۸‌

کد خبر 500399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.