پاویون‌ها؛ سازه‌هایی برای افزایش تعاملات اجتماعی شهروندان

پاویون‌ها، ساختارهای موقت به حساب می‌آید که در نقاط مختلف یک شهر نصب می‌شود و برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ طراحان در بسیاری از نقاط دنیا، از این سازه‌های زیبا برای افزایش تعاملات اجتماعی شهروندان بهره می‌گیرند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، افزایش باور نکردنی جمعیت شهرها باعث شده هر روز آسمان‌خراش‌های بتنی بیشتری برای سکونت دادن به مردم احداث شود و در نتیجه جای زیادی برای فضاهای عمومی و پارک‌ها باقی نماند. بدیهی است که وجود فضاهای عمومی نقش مهمی در ایجاد روابط بین ساکنان یک منطقه ایفا می‌کند این در حالی است که در شهرهای مدرن امروزی، با کمترین فضای سبز عمومی، تعاملات بین شهروندان به حداقل رسیده است. البته مدیران شهری با طراحی خلاقانه شهرها، ضمن اختصاص بیشترین فضا به سکونت مردم برای سازگاری هر چه بیشتر با افزایش جمعیت، می‌توانند مکان‌هایی هر چند کوچک برای تقویت روابط بین ساکنان یک شهر، که از اهمیت بسیار بالایی هم برای مردم و هم خود شهر برخوردار است به وجود آورند.

پاویون‌ها؛ سازه‌هایی برای افزایش تعاملات اجتماعی شهروندان

پاویون‌ها، فضاهای عمومی کوچکی هستند که در بسیاری از شهرهای دنیا به عنوان محلی برای افزایش تعاملات بین انسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه به معرفی پاویون‌هایی در نقاط مختلف دنیا پرداخته می‌شود که با طراحی منحصر به فرد خود توانسته است روابط بین شهروندان منطقه محل نصب خود را تقویت کند.

پاویون زرد در پریشتینا

افزایش چشمگیر جمعیت در کلانشهر پریشتینا، پایتخت کشور تازه استقلال یافته کوزوو، باعث شده است هر روز بر آمار احداث آسمان‌خراش‌های بدون مجوز قانونی ساخت، افزوده شود به همین دلیل وجود فضاهای عمومی در آن به حداقل رسیده است. گروهی از معماران خلاق این شهر، پاویون‌هایی از جنس آهن و به رنگ زرد در یکی از خیابان‌های بسیار پویای پریشتینا به نام Rexhep Luci ایجاد کردند تا از این طریق نه تنها مردم شهر را از نو با یکدیگر پیوند دهند، بلکه با ایجاد فضایی عمومی در میان سازه‌های غیرقانونی پایتخت کوزوو، ارتکاب جرم در این مناطق را که به وفور اتفاق می‌افتاد به حداقل برسانند.

پاویون‌ها؛ سازه‌هایی برای افزایش تعاملات اجتماعی شهروندان

تا پیش از نصب پاویون‌های زرد که با اندازه‌های متفاوت در نقاط مختلف خیابان احداث شده است کودکان به ندرت در محیط اطراف دیده می‌شدند و حتی نبود امنیت کافی در این منطقه باعث شده بود تعداد مردانی که در Rexhep Luci به تردد می‌پرداختند، به مراتب بیشتر از زنان باشد. با این حال پس از نصب پاویون‌ها، زنان و مردان در کنار یکدیگر به رفت و آمد می‌پردازند، با یکدیگر در محیطی امن به برقراری ارتباط مشغول می‌شوند و کودکان نیز بدون ترس از تعدی افراد شرور یا تردد خودروها، فعالیت‌های فردی و گروهی انجام می‌دهند.

جالب است بدانید که هر یک از پاویون‌های زرد پریشتینا در نزدیکی یکی از مراکز عمومی محبوب شهر نظیر سینما، مراکز خرید یا حتی ادارات نصب شده است و امکان تردد ایمن مردم به سمت این مکان‌ها را فراهم می‌آورد.

پاویون‌ها؛ سازه‌هایی برای افزایش تعاملات اجتماعی شهروندان

مکعب واسطه کاراکاس

کاراکاس، پایتخت کشور ونزوئلا، میزبان پاویون‌هایی به مساحت ۶ متر مربع در نقاط مختلفی از شهر است که پس از یک سال تلاش شبانه‌روزی توسط گروهی از معماران شهر و هنرمندانی از بریتانیا بالاخره طراحی و احداث شد. این اتاقک‌های زیبا که از مواد پیش‌ساخته ایجاد شده است، هر یک به مدت تنها سه ماه در نقطه‌ای از شهر نصب می‌شود و به عنوان فضایی عمومی برای افزایش ارتباطات اجتماعی بین ساکنان منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پاویون‌ها؛ سازه‌هایی برای افزایش تعاملات اجتماعی شهروندان

مردم کاراکاس در این پاویون‌های کوچک به برقراری تعاملات آموزشی و فرهنگی با یکدیگر می‌پردازند و برای بهبود هر چه بهتر محل زندگی خود با هم تلاش می‌کنند.

مکعب‌های واسطه کاراکاس که مانند یک میانجی برای افزایش تعاملات بین شهروندان عمل می‌کند از ساختاری قابل انعطاف برخوردار است در نتیجه قابلیت تغییر ظاهر برای سازگاری هر چه بیشتر با محیط جدید را دارد.

پاویون‌ها؛ سازه‌هایی برای افزایش تعاملات اجتماعی شهروندان

گنبد چوبی استکهلم

طراحان اهل استکهلم در کشور سوئد، پاویونی نسبتاً بزرگ در محوطه باز یکی از اداره‌های شهر احداث کرده‌اند که به عنوان مکانی برای استراحت کارکنان، ایجاد تعامل غیر کاری بین آنان و حتی برقراری رویدادهای اجتماعی بین سایر مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پاویون‌ها؛ سازه‌هایی برای افزایش تعاملات اجتماعی شهروندان

این پاویون زیبا به طور کامل از چوب ساخته شده و فضایی به مساحت ۴۶ متر مربع را در بر گرفته است و در نتیجه می‌تواند به عنوان مکانی برای گردهمایی‌هایی با جمعیت بیشتر نیز مورد استفاده قرار گیرد. جالب است بدانید که تمام ستون‌ها و بخش‌های سازه، ساخته دست بشر است و به همین دلیل، نوعی اثر هنری نیز به حساب می‌آید. این پاویون کروی شکل، به خاطر ظاهر دایره‌ای خود، گنبد چوبی نام گرفته و نیمکت‌هایی رنگارنگ از جنس چوب نیز در داخل خود جای داده است.

پاویون‌ها؛ سازه‌هایی برای افزایش تعاملات اجتماعی شهروندان

کد خبر 500394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.