عرضه بسته کرونایی بومی ایران به کنیا

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی از اهدای بسته حمایتی کرونایی ایران به کنیا خبر داد و گفت: در زمان همه‌گیری ویروس کرونا، در ایران شرکت‌های دانش‌بنیان توانستند کشور را بی نیاز از واردات این اقلام کنند و در این زمینه وزارت بهداشت به شرکت‌های دانش‌بنیان متکی است.

به گزارش ایمنا، سیاوش ملکی‌فر امروز در رویداد " یکشنبه‌های صادراتی" با موضوع پذیرش هیأت تجاری و فناوری در حوزه کشاورزی از کشور کنیا که به صورت مجازی در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، با بیان اینکه این صندوق برنامه مفصلی برای شرکت‌های دانش بنیان برای حضور در بازارهای بین المللی دارد، اظهار کرد: در حال حاضر و بر اساس آخرین آمارها ۶ هزار و ۳۳ شرکت دانش بنیان در کشور ایجاد شده که در حوزه‌های مختلفی چون تولید دارو، تجهیزات پزشکی، نانو، زیست فناوری، نفت و پتروشیمی و فناوری اطلاعات و ارتباطات فعال هستند.

وی یادآور شد: در ایران صرفاً شرکت‌هایی می‌توانند دانش‌بنیان معرفی شوند که از حداقل‌های توسعه تکنولوژی برخوردار باشند و طی فرآیند ارزیابی، دانش بنیانی آنها محرز شود. عمده شرکت‌های دانش‌بنیانی که در ایران راه اندازی شده است، در لبه تکنولوژی مشغول به کار هستند.

ملکی‌فر با بیان اینکه این شرکت‌ها توسط تعداد زیادی نهادهای پشتیبان، مورد حمایت قرار دارند، اظهار کرد: در حال حاضر هزار دانشگاه و ۴۵ پارک علم و فناوری در کشور فعال هستند که میزبان حدود شش هزار و ۴۸۰ شرکت دانش بنیان هستند، ضمن آنکه حدود ۲۰۰ مرکز رشد و حدود ۲۰۰ شتاب دهنده و یا مرکز رشد خصوصی از این شرکت‌ها حمایت می‌کنند.

معاون توسعه فناوری صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به میزان صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان، ادامه داد: براساس آخرین آمارها ۴۵۰ شرکت دانش‌بنیان یعنی ۱۰ درصد از کل دانش‌بنیان‌ها، به صادرات حدود یک میلیارد دلار دست یافته‌اند.

ملکی‌فر، صندوق نوآوری و شکوفایی را یکی از نهادهای تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان توصیف کرد که با ۶۰ ابزار و سرویس مالی از شرکت‌ها حمایت می‌کند، ادامه داد: این صندوق به طور مستقیم زیر نظر رئیس جمهوری فعالیت دارد و به لحاظ جایگاه در نظام اداری کشور، بسیار بالا دیده شده است و از سوی دیگر صندوق نوآوری برای توسعه همکاری‌های بین‌المللی شرکت‌های دانش‌بنیان از ابزارهای متنوعی بهره می‌گیرد که یکی از آنها دیدار این شرکت‌ها با هیأت‌های تجاری و شرکای همکار است.

وی افزود: در همین راستا در بهمن ماه سال گذشته خانه نوآوری ایران در کنیا راه‌اندازی شد و هیأتی از شرکت‌های دانش‌بنیان با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به این کشور اعزام شدند و امیدواریم با هماهنگی‌های انجام شده از سوی دو طرف میزبان هیأت‌های مختلف از هر دو کشور باشیم.

معاون توسعه فناوری صندوق نوآوری و شکوفایی در خصوص حمایت‌های این صندوق از شرکت‌های دانش‌بنیان برای حضور در بازار بین‌المللی، گفت: اگر شرکت ایرانی برای ورود به بازارهای خارجی و فروش محصولات خود نیاز به اخذ گواهینامه‌هایی چون ایزو و یا استاندارد CE اروپا داشته باشد، می‌تواند از کمک‌های بلاعوض صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده کند.

وی با بیان اینکه شرکت‌ها همچنین می‌توانند برای ثبت مالکیت فکری از حمایت‌های صندوق نوآوری برخوردار شوند، افزود: ثبت اختراع در ایران، اروپا و آمریکا هیچ حفاظتی در کشور ثالث مثل کنیا به عمل نمی‌آورد؛ از این رو شرکت‌هایی که می‌خواهند در کنیا سرمایه‌گذاری کنند، لازم است "نشان تجاری"، "لوگو" و "برند" خود را در این کشور به ثبت برسانند.

ملکی‌فر با بیان اینکه صندوق در زمینه ثبت اختراع، نشان تجاری و طرح صنعتی از شرکت‌ها حمایت خواهد کرد، ادامه داد: این صندوق در حوزه کشاورزی که شاید نیاز به ثبت طرح صنعتی باشد، کمک و حمایت می‌کند.

ملکی‌فر با اشاره به اینکه بسیاری از شرکت‌ها حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را یکی می‌دانند، گفت: حمایت‌های در نظر گرفته شده در هر دو نهاد جدا و متفاوت است و شرکت‌ها می‌توانند از حمایت هر دو نهاد استفاده کنند.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به راه‌اندازی خانه نوآوری در کنیا، تاکید کرد: این خانه ظرفیت خوبی برای حضور شرکت‌های ایرانی در بازار خارجی است و شرکت‌ها می‌توانند با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی در کنیا صاحب دفتر شوند.

وی با اشاره به ارسال اقلام لازم برای مقابله با کرونا به وزارت بهداشت کنیا اظهار کرد: این محصولات تماماً بومی ایران هستند، ضمن آنکه در دوران همه گیری کرونا در ایران، ونتیلاتور، کیت‌های تشخیصی و مواد مصرفی مورد نیاز برای مقابله با این ویروس توسط شرکت‌های دانش‌بنیان تولید شد و ایران را از واردات این اقلام در زمانی که همه کشورها نیاز داشتند، بی نیاز کردند و نظام سلامت ما به طور مطلق در این زمینه متکی به دانش‌بنیان‌ها است.

منبع: ایسنا

کد خبر 500256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.