زیرساخت‌های مورد نیاز برای اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک فراهم نیست

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درخصوص چالش‌های اجرای طرح نسخه‌های الکترونیک و کافی نبودن زیرساخت‌ها و سخت افزارها برای اجرای آن توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طاهره چنگیز در نشست خبری با موضوع نسخه نویسی الکترونیک، اظهار کرد: یکی از تکالیف و قانون برنامه ششم توسعه، اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک است که به طور جدی اجرا نشده و تاکنون به طور مختصر اجرایی شده است و این طرح تنها در برخی داروخانه‌ها و درمانگاه‌ها برای دریافت برخی از کدها انجام می‌شده است.

وی ادامه داد: باید برای اجرایی شدن اصولی نسخه الکترونیک از ابتدای تیرماه اقدامات اساسی بشود که تاکنون صورت نگرفته است. نسخه نویسی الکترونیک وسیله‌ای برای بهره مند شدن از خدمات الکترونیک و تسهیل امور است این در حالی است که تا کنون نتوانسته امور را تسهیل کند و چالش‌های فراوانی را نیز برای کادر درمان و دانشگاه علوم پزشکی ایجاد کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه نباید کار حوزه درمان را در شرایط فعلی مضاعف و سخت‌تر کنیم، افزود: اگر با اجرای این طرح قرار باشد دوباره کاری صورت بگیرد و ارائه خدمات درمانی تحت الشعاع آن باشد قطعاً اجرای این طرح مفید واقع نمی‌شود چرا که خدمات الکترونیک باید در خدمت درمان قرار بگیرد نه اینکه درمان در خدمت خدمات الکترونیک باشد.

وی با توضیح اینکه لازم است روندی یکسان برای نسخه نویسی الکترونیک وجود داشته باشد، تصریح کرد: این طرح در بیمارستان‌ها بر اساس اچ آی اف است بنابراین نیاز است که ابزارهایی را از جمله ابزارهای سخت افزاری و نرم افزاری را به بیمارستان‌ها اضافه کنیم و در حال حاضر علی رغم تمام گلایه‌ها از نحوه انجام کار مجبور به اجرا و انجام این طرح هستیم چرا که اگر این طرح را انجام ندهیم ترک فعل محسوب می‌شود و ترک فعل برای مدیران اجرایی جرم است همچنین اگر طرح نسخه نویسی الکترونیک انجام نشود عملاً مطالبات ما از طرف بیمه پرداخت نخواهد شد و برخی از اشکالات در این طرح از حوزه استانی خارج و باید در سطح کشوری رفع شود.

تأمین رایانه مورد نیاز برای اجرای طرح در بیمارستان‌ها هزینه زیادی دارد

چنگیز خاطرنشان کرد: این کار اشکالات نرم افزاری و سخت افزاری فراوانی دارد و تأمین تعداد رایانه مورد نیاز برای اجرای این طرح در بیمارستان‌ها هزینه زیادی دارد و پولی برای تأمین این هزینه به دانشگاه داده نشده است، اکنون که بیمه مبلغی از مطالبات ما را پرداخت کرده هم می‌خواهند تا آن را برای تأمین رایانه هزینه کنیم.

وی با توضیح اینکه در شرایط سختی هستیم و تعلل در این کار آسیب بیشتری به مجموعه درمان خواهد زد، اضافه کرد: برای تهیه کامپیوتر ارزیابی‌هایی شده تا سخت افزارهای مورد نیاز تأمین شود چرا که برای انجام نسخه نویسی الکترونیک باید سخت افزاری تأمین شود که برای انجام این طرح کارآمد باشد، همچنین مشکلات دیگری از جمله قطع و وصل شدن مکرر اینترنت این طرح را با مشکل مواجه خواهد کرد اگر ایرادات این طرح رفع نشود با چالش‌های عمیق رو به رو خواهیم شد و ممکن است به اهداف آن نزدیک نشویم. از جمله دیگر مشکلاتی که این طرح دارد یکسان نبودن رابط کاربری، دسترسی نداشتن پزشکان و بیمارستان‌ها به دیتاهای وارد شده و دسترسی صرف بیمه‌گذاری‌ها به این سامانه بعد از ورود اطلاعات می‌توان اشاره کرد.

چنگیز افزود: مجموعه فعالیت‌هایی که برای اجرای این طرح در حال انجام است به صورت جزیره‌ای پیش می‌رود و تقریباً هر کس کار خود را می‌کند و این امر موجب شده تا پزشکان به جای صرف وقت برای درمان درگیر بروکراسی اداری و اشکالات طرح نسخه نویسی الکترونیک شوند.

به گزارش ایمنا، در این نشست مدیرکل بیمه سلامت اصفهان و رؤسای بیمارستان‌ها و مراکز آموزشی-درمانی استان به صورت مجازی حضور داشتند.

کد خبر 500241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.