شهرهای ژاپنی در لیست زیست‌پذیرترین‌های سال ۲۰۲۱

واحد اطلاعات اکونومیست هر ساله بر اساس شاخص‌های خاصی، زیست‌پذیرترین شهرهای جهان را به ترتیب مشخص می‌کند؛ معیارهای انتخاب بهترین شهرهای جهان از نظر کیفیت زندگی طی دوران کرونا تغییر پیدا کرد و اوساکا و توکیو در ژاپن را بالاتر از شهرهای اروپایی قرار داد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، توانایی مدیریت وضعیت بحرانی کرونا، اوکلند نیوزلند را در صدر جدول زیست‌پذیرترین شهرهای جهان قرار داد و پس از آن شهرهای ژاپنی اوساکا و توکیو را به ترتیب به جایگاه دوم و چهارم این جدول نائل کرد. بدیهی است که تا پیش از این، همیشه شهرهای اروپایی در لیست پنج شهر زیست‌پذیر جهان قرار می‌گرفت، اما عملکرد نسبتاً ضعیف آن‌ها برای از میان برداشتن ویروس کرونا باعث شد این شهرها، نسبت به سال‌های گذشته در رده‌های پایین‌تری قرار گیرد. این در حالی است که مقامات اوکلند در مبارزه با بیماری کووید -۱۹ بسیار موفق عمل کردند، خدمات درمانی را به میزان لازم در اختیار شهروندان خود قرار دادند و با اعمال قرنطینه‌های سختگیرانه اما به موقع، توانستند در مهار ویروس کرونا بسیار موفق عمل کنند.

شهرهای ژاپنی در لیست زیست‌پذیرترین‌های سال ۲۰۲۱

شهرهای ژاپنی نیز در ارائه خدمات درمانی و فراهم آوردن زیرساخت‌های مناسب برای از میان برداشتن شیوع بیماری کووید -۱۹ توانستند از سایر رقبای خود در شهرهای اروپایی پیشی بگیرند که همین امر باعث شد، جایگاه‌های بالاتر زیست‌پذیرترین شهرهای جهان را از آن خود کنند. در این بین، اوساکا در رده دوم و توکیو در جایگاه چهارم قرار گرفت و تنها مولفه‌هایی که این دو شهر را در رده‌های پایین‌تری از اوکلند قرار داد، سطح بالای آموزش و فرهنگ همچنین کیفیت محیط زیست کلانشهر نیوزلندی بود از سوی دیگر مهار بیماری کووید -۱۹ در اوکلند، طی همان ماه‌های اولیه شیوع بیماری باعث شد محدودیت‌های اعمال شده بر فعالیت‌های تجاری به حداقل برسد و اقتصاد شهر زیان قابل توجهی را تجربه نکند که این اتفاق، مؤلفه دیگری در انتخاب این شهر به عنوان زیست‌پذیرترین نقطه دنیا به حساب آمد.

با این حال، شهرهای اروپایی به علت عملکرد ضعیف خود در واکنش به کرونا، نسبت به سال‌های گذشته جایگاه‌های پایین‌تری از زیست‌پذیرترین شهرهای جهان را به خود اختصاص دادند به عنوان مثال وین اتریش که به مدت چند سال پی در پی به عنوان بهترین شهر دنیا برای زندگی برگزیده می‌شد در سال ۲۰۲۱ به جایگاه دوازدهم نائل شد و بدتر از آن، کلانشهر هامبورگ در آلمان بود که رده چهل و هفتم جدول را از آن خود کرد اما چیزی که در این بین بیش از همه باعث شگفتی همگان شد این که هونولولو شهری در مرکز ایالت هاوایی در ایالات متحده آمریکا توانست خود را از جایگاه چهل و ششم به رده چهاردهم زیست‌پذیرترین شهرهای جهان برساند که البته موفقیت این شهر مدیون اقدامات مقامات آن برای مهار بیماری کووید -۱۹ است.

شهرهای ژاپنی در لیست زیست‌پذیرترین‌های سال ۲۰۲۱

اوساکا، دومین شهر زیست‌پذیر دنیا

واحد اطلاعات اکونومیست، کلانشهر اوساکا در ژاپن را به عنوان دومین شهر زیست‌پذیر جهان در سال ۲۰۲۱ برگزید که مهم‌ترین مؤلفه سهیم در این انتخاب، اقدامات هوشمندانه مقامات آن در ارائه خدمات درمانی و توانایی مهار ویروس کرونا در همان مراحل اولیه شیوع بیماری بود البته پیش از این نیز یعنی در سال ۲۰۱۸ اوساکا به عنوان سومین شهر با کیفیت جهان انتخاب شد که البته ویژگی‌های خاص این شهر که در ادامه به شرح هریک پرداخته خواهد شد، اوساکا را به این جایگاه نائل کرد.

امنیت: جرایم و خشونت‌ها تقریباً جای خاصی در کلانشهر اوساکا ندارد که این امر می‌تواند مدیون ممنوعیت قانونی استفاده از سلاح گرم و اعمال قوانینی سختگیرانه بر مهاجرت باشد که به کاهش چشمگیر ترور کمک کرده است.

مراقبت سلامت: مردم ژاپن اغلب از طول عمری طولانی برخوردار هستند که این دستاورد تا حد زیادی به مراقبت سلامت و ارائه خدمات درمانی به میزان کافی در آن نسبت داده شده است.

فرهنگ: فرهنگ نقش مهمی در انتخاب یک شهر به عنوان منطقه زیست‌پذیر ایفا می‌کند. اوساکا شهری معروف به "بهشت خوراکی" است که در آن، رستوران‌ها وکافه‌های مجلل بسیاری در سراسر شهر پراکنده شده و روزانه پذیرای جمعیت زیادی از شهروندان و گردشگران است علاوه بر این مردم شهر از شانس کافی برای شرکت در رویدادهای فرهنگی و ورزشی بسیاری برخوردار هستند که هر روزه، در گوشه و کنار شهر برگزار می‌شود. فرهنگ تردد سالم در میان مردم شهر به طور گسترده‌ای ترویج یافته و همین امر، گردشگران اوساکا را نیز به رفت و آمد پاک سوق داده است.

آموزش: واحد اطلاعات اکونومیست، بر اساس کیفیت آموزش مراکز خصوصی و عمومی نیز به انتخاب شهرهای زیست‌پذیر دنیا می‌پردازد که البته اوساکا از مراکزی با بیشترین سطح کیفیت آموزشی برخوردار بوده است.

زیرساخت: خیابان‌های عمومی و سایر زیرساخت‌های شهری در اوساکا، تردد را برای تمام کاربران ایمن کرده است به طوری که اغلب مردم حتی در بزرگراه‌های شهر به رفت و آمد از طریق دوچرخه یا پیاده‌روی می‌پردازند علاوه بر این وجود تونل‌های بیشمار در سراسر شهر، تردد در یک مسیر مستقیم و اغلب سبز را برای کاربران بسیار خوشایند کرده است.

شهرهایی با کمترین کیفیت زندگی در جهان

اغلب در مورد زیست‌پذیرترین شهرهای جهان سخن به میان می‌آید با این حال، گزارش‌های متعدد در بیشتر موارد شهرهایی با کمترین کیفیت زندگی را مورد بحث قرار نمی‌دهد. شاید اگر کیفیت زندگی در این گونه شهرها بیشتر مورد توجه رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی قرار گیرد آنگاه این احتمال وجود دارد که مدیران آن‌ها به اعمال اقداماتی برای بهبود هر چه بیشتر کیفیت زندگی در آن‌ها بپردازند. دمشق در سوریه، لاگوس نیجریه، پورت مورسبی پایتخت کشور پاپوآ گینه نو، داکا در بنگلادش، الجزیره، طرابلس پایتخت لیبی، کراچی در پاکستان، هراره پایتخت زیمباوه، دوالا در کامرون و کاراکاس پایتخت ونزوئلا ۱۰ جایگاه آخر شهرهای زیست‌پذیر جهان در سال ۲۰۲۱ را از آن خود کردند.

شهرهای ژاپنی در لیست زیست‌پذیرترین‌های سال ۲۰۲۱

کد خبر 500169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.