بررسی مدیریت ۲۲ ساله شهر در مناظره انتخاباتی نصراصفهانی و حاج‌رسولی‌ها

"شهر زندگی" عنوان سلسله برنامه‌های مناظره انتخاباتی شورای اسلامی شهر اصفهان است که به میزبانی خبرگزاری ایمنا و با حضور نامزدهای دو لیست "تن‌های برای مردم" از جبهه اصلاح‌طلبان و "حق اصفهان زندگی است" از مجمع نیروهای انقلاب اسلامی، در سه شب برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهمان‌های شب دوم، علیرضا نصراصفهانی، رئیس فعلی شورای اسلامی شهر اصفهان از لیست اصلاح‌طلبان و عباس حاج‌رسولی‌ها از لیست مجمع نیروهای انقلاب هستند.

سوال اول: منابع شهرداری‌ها از جیب مردم تهیه می‌شود، از طرفی وضعیت معیشتی مردم چندان مطلوب نیست، شما برای کسب درآمد پایدار شهرداری چه برنامه‌ای در نظر دارید؟

علیرضا نصراصفهانی، رئیس فعلی شورای اسلامی شهر اصفهان: در هر دوره مدیریت شهری، وظیفه شورا، اداره شهر به بهترین شکل ممکن است، مردم نیز انتظار دارند اصفهان در بین سایر کلانشهرها پیشرو باشد، بنابراین لازم است راهکارهایی برای تأمین منابع در نظر گرفته شود. بودجه معمولاً منابع نامحدود برای تقاضاهای نامحدود تعریف می‌شود، مردم فکر می‌کنند همه منابع درآمدی پولی است که از مردم گرفته می‌شود، اما این موضوع حقیقت ندارد، به عنوان نمونه، مالیات بر ارزش افزوده که اکنون به هزار میلیارد تومان رسیده به شهرداری پرداخت می‌شود. یکی دیگر از منابع مالی شهرداری که در سال‌های گذشته مورد غفلت بوده، منابع مالی در قالب اوراق مشارکت است، دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت و وام‌های قابل توجهی در دوره پنجم دریافت شد، ۵۰ درصد این اوراق را دولت پرداخت می‌کند که با دریافت آن می‌توان سرعت پروژه‌ها را بیشتر کرد. حق تفکیک، تراکم، عوارض سالیانه و دیگر موارد نیز از جمله روش‌های کسب درآمد در شهرداری‌ها است، اگر قرار باشد شهر اصفهان شهر زندگی باشد، مردم باید علاوه بر کمک به هزینه‌های شهر در کنار مدیریت شهری باشند؛ اکنون مجموع پولی که سازندگان به شهرداری پرداخت می‌کنند فقط هفت درصد هزینه کل ساختمان است

بودجه دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی سال ۹۶، اکنون به ۹ هزار و ۵۷۰ میلیارد تومان برای سال ۱۴۰۰ رسیده که با آن می‌توان پروژه‌های عمرانی را با جدیت دنبال کرد، علاوه بر این با انبوه سازان توافق شده و پیش از هر اقدامی با سازندگان و سرمایه گذاران در شهر مشورت می‌شود.

عباس حاج‌رسولی‌ها، رئیس اسبق شورای اسلامی شهر اصفهان: شهر هزینه‌هایی دارد که باید توسط مردم شهر پرداخت شود، شهرداری و شورا باید مدل درآمدی مناسب را برای هزینه‌های جاری و عمرانی شهر طراحی کنند. پیش از شروع به کار شوراها این کار بر عهده وزیر کشور بود و ۷۰ درصد درآمد شهرداری، هزینه جاری و مابقی هزینه‌های عمرانی شهرداری‌ها را تشکیل می‌داد، در شورای اول بودجه شهرداری ۳۰ میلیارد تومان بود، در آن زمان مدل تأمین بسیاری از کشورها بررسی شد، بر این اساس هر ساخت و سازی که می‌شد، بر اساس طرح جامع شهر، ۱۲۰ درصد تراکم رایگان به همه داده و از دو طبقه به بالا با فرمول در آمدی در مناطق مختلف که هزینه‌های متفاوتی داشت، درآمد کسب می‌شد که این در آمد برای اجرای پروژه‌های شهری هزینه می‌شد.

بر این اساس از این طریق توسعه شهر اصفهان آغاز شد، در آن زمان بیش از ۷۵ درصد بودجه شهرداری صرف هزینه‌های عمرانی شد، این مدل عادلانه بود و بر اساس برخورداری مناطق شهر هزینه و عوارض در آن تعیین می‌شد، در آن زمان عملیات اجرایی ۱۵۰ خیابان اصلی هنوز آغاز نشده بود، اما با شروع به کار شورا، این کار رونق گرفت. از طرفی برنامه‌ای برای اصفهان ۱۴۱۴ تعریف شد که در قالب آن موضوعات توسعه شهر عنوان شد.

سوال دوم: تأثیر انضباط مالی در اداره شهر چیست؟ چه برنامه‌ای برای چهار سال آینده دارید؟ و شهرداری در کدام دوره موفقیت بیشتری داشته است؟

علیرضا نصراصفهانی، رئیس فعلی شورای اسلامی شهر اصفهان: انضباط مالی ضرورت هر سیستمی است و باید راهکارهایی برای آن در نظر گرفته شود، ایجاد خزانه داری در شورای شهر و راه‌اندازی سامانه‌های مرتبط و شفاف سازی‌ها از جمله اقداماتی هستند که به گفته برخی از مدیران مالی با سابقه، این طرح در قالب صندوق ذخیره از زمان مهندس عظیمیان در حال پیگیری بوده و اکنون با موفقیت انجام شده است. همچنین ظرفیت‌های هوشمند سازی نیز در این دوره مورد توجه شورای اسلامی شهر بوده است، چرا که با شفاف سازی اطمینان خاطر مردم را نسبت به شهرداری بیشتر خواهیم کرد و در دوره جدید نیز باید تلاش کرد تا نقاط ضعف بر طرف و نقاط قوت تقویت شود، البته در ادامه راه باید شرایط بهتری برای شهر اصفهان رقم زده شود و شرایط به گونه‌ای باشد که اطمینان مردم به شهرداری بیشتر شود، چرا که مردم به شهرداری‌ها اعتماد زیادی ندارند، بنابراین باید سعی کنیم مبادلات پولی و سیستمی شفاف شود تا زمینه سو استفاده در این زمینه نیز کاهش یابد و دلالان نتواند در شهرداری‌ها جولان دهند.

رفتار اعضای شورای شهر باید به گونه‌ای باشد که قضاوت‌های ناروا اتفاق نیافتد، البته این موضوع به دلیل بی اطلاعی مردم است و شفاف‌سازی و مدیریت سیستمی از قضاوت‌های نادرست جلوگیری کرده و عملکرد شهرداری‌ها را به خوبی نشان می‌دهد، گاهی برخی قضاوت‌های نادرست شایسته شهرداری اصفهان نیست و این موارد باید اصلاح شود تا به اعتمادسازی بین شهروندان و پیشرفت شهر کمک کند.

عباس حاج‌رسولی‌ها، رئیس اسبق شورای اسلامی شهر اصفهان: برای انضباط مالی ساختار پاسخگویی می‌تواند روان تر باشد و سرعت عملیات در شهرداری‌ها افزایش یابد، کاهش سرعت عملیات‌هایی مانند صدور پروانه می‌تواند ارزش افزوده برای شهرداری ایجاد کند و اکنون این سیستم روان نیست و به درآمد شهرداری آسیب وارد کرده و هزینه‌های پروژه‌ها را افزایش داده است، پس با حل این موضوع بر اساس فرمولی که در دوره مدیریت شهری قبلی تهیه کرده‌ایم و سیستم هوشمند سازی می‌تواند برای شهرداری درآمد پایدار ایجاد کند.

قطعاً شفاف شدن درآمدها نیز می‌تواند کمک کننده باشد، شهرداری‌ها باید بودجه‌ای مستقل داشته باشند و بهتر است شهرداری‌های مناطق محروم بودجه بیشتری دریافت کنند تا اقدامات مؤثرتر داشته باشند و پروژه‌های کلیدی‌تر مانند مترو در شهرداری‌های توانمندتر رقم بخورد، همچنین مناقصات باید با رعایت ضوابط در اتاق‌های شیشه‌ای برگزار شود، همچنین لازم است درآمد و هزینه شهرداری همزمان مدیریت شود و در این زمینه انضباط مالی اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت و قطعاً در شورای شهر آینده، انضباط مالی یکی از موضوعات کلیدی است که با کاهش هزینه‌ها و شفافیت‌سازی انجام خواهد شد تا بتوان گام‌های مؤثری را برای اداره شهر برداریم.

سوال سوم: یکی از انتقاداتی که به دوره چهارم شورای شهر وارد شده، ورود حجم زیادی از نیرو در پایان این دوره به شهرداری بود، عملکرد شهرداری در این مورد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

علیرضا نصراصفهانی، رئیس فعلی شورای اسلامی شهر اصفهان: تعداد پروانه‌های صادر شده در سال ۱۳۹۶، چهار هزار و ۸۸۲ مورد بوده که در سال ۹۹ به پنج هزار و ۶۸۲ پروانه رسیده است، درصد پروانه‌های صادر شده در کمتر از ۳۰ روز در سال ۹۶، ۴۳ درصد و در سال ۹۷ به ۷۰ درصد رسیده و در سال ۹۸ نیز به ۶۷ درصد و در سال ۹۹ به ۶۰ درصد رسیده است، همچنین میانگین مدت زمان صدور استعلام‌ها در سال ۹۶ حدود ۲۱.۹۲ درصد بوده و در سال ۹۹ به ۱۸.۴۲ درصد رسیده است که نشان می‌دهد، مدیریت شهری تلاش کرده تا مدت زمان صدور استعلام‌ها را کاهش دهد و زمان صدور پروانه‌ها را نیز کاهش داده است، دفاتر کارگزاری نیز برای تسهیل امور مردم و سرعت بخشی به بازدیدها در دوره چهارم تشکیل و در نهایت در قالب دفاتر پیشخوان دولت احیا شد، نیروهای انسانی این بخش که به بخش خصوصی واگذار شد یکی از معضلات شهرداری در آن زمان بوده است.

همچنین در خصوص واگذاری کارهای امانی به پیمانکاری باید نیروهای این کارها تقلیل یابند و بر اساس آمار موجود در طول ۱۴ سالی که تیم آقای حاج رسولی‌ها مسئولیت شهرداری را بر عهده داشت، حدود چهار هزار و ۲۰۰ نفر نیرو وارد شهرداری شده و این در حالی است که در کل دوره پنجم فقط ۴۰۲ نیرو وارد شهرداری شده که ۱۸۰ نفر نیز با مجوز وزارت کشور برای آتش‌نشانی استخدام شده‌اند، گاهی اخلاق در ارائه آمارها رعایت نمی‌شود و با اغراق گفته می‌شود تعداد زیادی نیرو در این دوره شورای شهر به شهرداری وارد شده است، اما این یک باور غلط است.

عباس حاج‌رسولی‌ها، رئیس اسبق شورای اسلامی شهر اصفهان: شهرداری علاوه بر ساختار خود، سازمان‌هایی نیز دارد البته شهرداری خواستار واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی بود، در این راستا سازمان مشارکت‌ها نیز تشکیل شد. همچنین آغاز پروژه‌های امانی را نیز در دوره چهارم شورا داشته‌ایم که باعث شد حجم زیادی از نیرو پس از اتمام این پروژه‌ها شغل خود را از دست بدهند و این اتفاق خوبی نیست، چرا که به دلیل ویژگی‌های شهرداری و اهمیت سرعت در انجام پروژه‌ها، این نوع عملکرد موجب تورم نیرو در آن دوره از شورای شهر و مدیریت شهری شد، هزینه‌های اجرایی شهرداری نسبت به هزینه‌های عمرانی نیز نسبت کمی داشت و قراردادهای آن زمان نیز یک ساله بود و پس از آن تمدید نشد که این مورد نیز مطلوب نبود.

قطعاً حقوق‌های شهرداری متناسب با سایر دستگاه‌ها است و هزینه زیادی را به شهرداری تحمیل نکرده است، چرا که حجم کاری شاغلان شهرداری زیاد است و نمی‌توان به استخدام نیروی انسانی در شهرداری خرده گرفت و گفت که این استخدام نیروی انسانی مازاد بوده است.

سوال چهارم: دلیل تعلل ۱۸ ساله در راه اندازی خط یک مترو چیست و چرا شوراهای پیشین به دنبال تحقق بودجه تصویبی برای مترو نبوده‌اند؟

علیرضا نصراصفهانی، رئیس فعلی شورای اسلامی شهر اصفهان: در همه دوره‌های مدیریت شهری اقداماتی برای مترو انجام شده است و بخشی از دلایل کند شدن احداث خط یک مترو به نبود تجربه و مسیر سخت آن و برخورد با میراث فرهنگی بوده است، اما در حال حاضر سرعت در احداث خط دو مترو قابل قبول است، همچنین در آن زمان شهرداری به تعهدات خود نسبت به پروژه مترو عمل نکرد دلیل بخشی از کند شدن پروژه خط یک مترو عمل نشدن به بودجه مصوب بوده است. باید بدانیم بهترین مدل حمل و نقل عمومی مترو است و اکنون هر کیلومتر قطار شهری بیش از هزار میلیارد تومان هزینه دارد و هزینه‌های آن نیز به دلیل ساختار پروژه است، البته به دلیل عمر ۱۵۰ ساله و ایمنی آن، سرمایه‌گذاری در مترو توجیه اقتصادی دارد و گامی مؤثر در پیشرفت شهر خواهد بود، اما به نظر می‌رسد در دوره‌های قبلی توجه لازم به مترو انجام نشده و حتی بودجه شهرداری در پروژه مترو نیز کاملاً محقق نشده است.

در حال حاضر خط دو مترو از دو جبهه دارک و زینبیه و خیابان کهندژ آغاز به کار کرده است و ۱۳ ایستگاه از خط مترو در زیر زمین بدون هیچ اختلالی در رفت و آمد مردم در حال اجرا و پیشرفت است و حتی مشکلات ترافیکی در بخشی از تونل خط یک مترو با روش‌های مدرن برطرف شد.

عباس حاج‌رسولی‌ها، رئیس اسبق شورای اسلامی شهر اصفهان: هفت کیلومتر از خط یک مترو از ایستگاه کاوه به ملک شهر در زمان شورای چهارم ایجاد و در ایستگاه کاوه نیز ۴۰۰ خانه آزادسازی شد، البته من از ابتدا مشاهده کردم که دولت اعتقادی به پرداخت بودجه مترو به اصفهان نداشته، در حالی که ۷۰ درصد بودجه مترو باید توسط دولت تأمین شود، حتی گفته شد این هزینه ۵۰ درصدی توسط دولت و شهرداری پرداخت شود که همان مقدار نیز پرداخت نمی‌شود، همچنین برای پروژه رینگ سوم خیابان صیاد شیرازی که حدود ۳۰ سال معطل مانده بود، ۱۴۷ گذر و خیابان در آن زمان آزادسازی شد چرا که زندگی مردم درگیر این پروژه بود، باید بدانیم در حال حاضر احداث مترو آسان شده، به طوری که می‌توان واگن‌ها و تجهیزات ساخت مترو را در اصفهان ساخت و آزادسازی‌هایی که در آن زمان انجام شد قابل تقدیر است، زیرا اگر انجام نمی‌شد، ادامه پروژه نیز امکان‌پذیر نبود و بزرگترین قراردادهای خرید واگن در زمان مدیریت شهری آن زمان بسته شد که اکنون نیز مدارک آن موجود است.

سوال پنجم: یکی از موضوعاتی که شهردار اصفهان بارها در دوره فعلی اعلام کرده است، این است که اهالی میدان امام علی (ع) با شهرداری قهر هستند، تا چه این گفته را قبول دارید و عملکرد شهرداری را در این پروژه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

علیرضا نصراصفهانی، رئیس فعلی شورای اسلامی شهر اصفهان: پروژه میدان امام علی کار بزرگی بود اما تجربه نشان داده است که مدیریت شهری باید بهره برداری از پروژه‌ها را به بخش خصوصی واگذار کند.
پروژه جهان نما و میدان امام علی (ع)، در بهره برداری با شکست مواجه شد، می‌توان از تجربه سایر کلانشهرها در این زمینه بهره گرفت، این دو پروژه قابل دفاع نیستند، هر دو پروژه بعد از سالیانی که از بهره برداری آن می‌گذرد هنوز رونق نگرفته است. در این پروژه‌ها و مترو که آقای حاج رسولی‌ها اشاره کردند، هزینه در مترو از هزینه برای آزادسازی خانه‌های مردم جلوگیری می‌کرد، اما من معتقدم ردیف بودجه قطار شهری نباید در سایر مکان‌ها هزینه شود. همچنین ورود مدیریت پنجم به دریافت وام و اوراق مشارکت نیز ستودنی بود، البته لازمه آن این بود که بر خلاف شعارهایی که در بیلبوردهای شهری نصب شده است، شهر از اداره، اداره نشود، در این دوره مدیریت شهری، شهردار و معاون مالی هر دوشنبه به تهران سفر می‌کردند و برای دریافت وام دوندگی می‌کردند تا پروژه‌های عمرانی شهر متوقف نشود. اگر می‌خواستیم در اداره، شهر را اداره کنیم فقط ۳۰ درصد مقدار کنونی اوراق، جذب می‌شد اما برای پیشرفت پروژه‌ها، کار میدانی توسط مدیران شهری انجام شد.

عباس حاج‌رسولی‌ها، رئیس اسبق شورای اسلامی شهر اصفهان: اگر حق کسی در پروژه میدان امام علی (ع) ضایع شده باشد، می‌تواند اقدام کند و حق او حتماً پرداخت خواهد شد، اگر در آن مجموعه‌ها کارشناس تأیید کند که حقی ضایع شده است، پیگیری خواهد شد و حق افراد پرداخت خواهد شد، شورای شهر موظف به پرداخت حق و حقوق مردم است. همین جا اعلام می‌کنم هر کسی در این معابر مشکلی داشته است هنوز هم می‌تواند برای آن مراجعه کند، پرونده‌های این پروژه هنوز باز است، شورای شهر نمی‌تواند حق کسی را پرداخت نکند، میدان امام علی پروژه‌ای است که اگر اجرایی نشده بود انجام آن، امروز امکان پذیر نبود. قیمت زمین نسبت به تجهیزات عمران ۱۰ برابر بیشتر رشد می‌کند، زمین‌هایی که در آن زمان آزادسازی شد اکنون ۵ هزار برابر آن زمان قیمت دارد، یکی از موفقیت‌های دوره مدیریت بنده، باز شدن ۱۴۷ گذر، احیای میدان امام علی و گسترش خط یک مترو بوده است. البته هنوز معتقدم دولت‌ها باید هزینه مترو را پرداخت کنند و هزینه‌ها بر عهده مردم کلانشهرها نباشد.

سوال ششم: رویکرد شما در افزایش نشاط اجتماعی چیست‌؟

علیرضا نصراصفهانی، رئیس فعلی شورای اسلامی شهر اصفهان: در همه دوره‌ها تلاش شده مطالبات مردم مورد توجه قرار بگیرد، در دوره چهارم نشاط و شادابی مطالبه اول مردم بود و مدیریت شهری ملزم به رعایت دیدگاه‌های مردم در اداره شهر است، بنابراین باید به طور جدی به این موضوعات ورود می‌کردیم و در دوره پنجم پمپاژ نشاط و شادابی در اولویت قرار گرفت و این طرح در دو سال ابتدایی با برنامه‌هایی که در شهر اجرایی شد موفق بود و علاوه بر این به جای اجرای برنامه‌های متمرکز، طرح محله‌های عمودی با مشارکت مردم اجرایی و در مجتمع‌های بزرگ با مشارکت مردم برنامه‌های نشاط‌آور اجرا شد و برخی مردم از بالکن‌های خانه‌های خود شاهد این برنامه‌ها بودند، اما در دو سال اخیر این برنامه‌ها به دلیل شیوع کرونا ویروس متوقف شد در حالی که در این زمان بیش از گذشته به نشاط اجتماعی در سطح شهر نیاز بود.

اگر با دوران کرونا برخورد نکرده بودیم، مدیریت شهری قصد داشت شهر را به طور کلی در جشن فرو ببرد، البته این جشن‌ها در چهارچوب قالب‌های نظام اجرایی می‌شد، البته در دوره شیوع کرونا قالب برنامه‌ها تغییر کرد و از طریق شبکه‌های اجتماعی برنامه‌ها را دنبال کردیم، البته این اعتقاد وجود دارد که تشکیل این برنامه‌ها با حضور خانواده‌ها تأثیر بیشتری در نشاط شهروندان خواهد داشت. اگر به دنبال برطرف کردن خشونت‌ها، تندخویی‌ها و ناسازگاری‌ها هستیم باید زمینه تخلیه هیجانی جوانان و نوجوانان را فراهم کنیم، زیرا این‌ها فرزندان و خانواده‌های همین سرزمین هستند، همچنین نباید نسبت به جشن نشاط و شادابی حساسیت وجود داشته باشد و این موضوع را نباید با بی‌بند و باری در یک سطح قرار داد.

عباس حاج‌رسولی‌ها، رئیس اسبق شورای اسلامی شهر اصفهان: بخشی از ساختمان جهان‌نما شامل چهار سینما، هتل و استخر هنوز زمین مانده زیرا ریشه سندی این ساختمان مشکل داشت و وقفی بود و لازم است پروژه‌هایی با این قالب تکمیل شود، مردم اصفهان از چنین ساختمان‌هایی استقبال نمی‌کنند بنابراین بخش‌های خدماتی آن باید راه‌اندازی می‌شد، همچنین راه‌اندازی شهر رویاها، مانند قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین انجام شد بدون اینکه شهرداری هزینه‌ای در این زمینه پرداخت کند، این شهر بازی محیط مناسبی برای شادی آفرینی ایجاد کرد و باید بدانیم پیش از این پارک صفه به شکل کنونی وجود نداشت و با اقدامات انجام شده در این منطقه این مجموعه برای شهروندان ایجاد نشاط می‌کند.

همچنین ۴۵ مرکز فرهنگی در زمان ما در شهر اصفهان ایجاد شد، زیرا مصوب شده بود هر شهرداری باید در سال یک زمین رو باز ایجاد کند و احداث باغ‌های بانوان نیز در دستور کار بود که قطعاً باید ادامه‌دار باشد، آکواریوم ناژوان نیز در زمان ما راه‌اندازی شد و تله سیژ، تله کابین، پروژه‌هایی است که اوقات فراغت مردم را پوشش می‌دهد و علاوه بر این در بسیاری از محلات توسعه مساجد در جهت ایجاد نشاط در جوانان انجام شد، البته بارها به دنبال احداث ورزشگاه‌های بزرگ بوده‌ایم و تعداد زیادی پروژه ورزشی در اطراف ورزشگاه نقش جهان پیش بینی شده که زمین مانده و شهرداری می‌تواند در راستای ایجاد نشاط اجتماعی در اجرای این پروژه‌ها ورود کند.

سوال هفتم: یکی از موضوعاتی که به آن نقد شده این است که سن شما به حدی رسیده که نمی‌توانید در شورا حضور داشته باشید، آیا این موضوع را می‌پذیرید؟

علیرضا نصراصفهانی، رئیس فعلی شورای اسلامی شهر اصفهان: ترکیبی از توان، پتانسیل و نشاط جوانان در کنار تجربیات باید در شورا ایجاد شود. شوراها سیاست گذار هستند، هر کسی برای شورا ثبت نام کرد بداند که شبانه روز باید تلاش کند و خستگی در آن معنا و مفهومی ندارد، اگر کسی نتواند وظایف خود را انجام دهد و کرسی را کسب کند به مردم ظلم کرده است. هنوز احساس جوانی می‌کنم و می‌توانم وظایف خود را انجام دهم. لیستی که در آن حضور دارم محدودیت داشت و بزرگان جبهه اصلاحات اصفهان نگران آبروی خود بودند که شاید مورد کم لطفی قرار گیرند.

فرصت‌های زیادی در این شهر از دست رفته است، امسال تیم آقای حاج رسولی‌ها زودتر از موعد به تبلیغات ورود کردند، اما ما هنوز نتوانسته‌ایم بنر تبلیغاتی نصب کنیم زیرا تا آخرین لحظات درگیر تأیید صلاحیت بودیم. دامن زدن به این مسائل امر پسندیده‌ای نیست و هر شهروندی در اصفهان زندگی می‌کند حق اظهار نظر دارد.

عباس حاج‌رسولی‌ها، رئیس اسبق شورای اسلامی شهر اصفهان: بر اساس قانون شوراها حداقل سن، ۲۵ سال است، من اطلاعاتی در همه بخش‌های شهرداری دارم که برای شهرداری می‌تواند مفید باشد، با این تجربه ما حتی تا ۲۰ سال آینده نیز توان فعالیت داریم البته برای کارهای اجرایی باید جوانان را به کار گرفت، اما در شورا افراد باید حداقل پنج سال سابقه مدیریتی داشته باشند. ترکیبی از تجربه و نیروی جوان می‌تواند برای شورا مناسب باشد. اگر احساس نمی‌کردم که این داشته‌ها می‌تواند به نفع شهر باشد به این دوره ورود نمی‌کردم این توان وجود دارد که کارخانه واگن سازی در دوره آینده در اصفهان راه اندازی شود، برای این کار اعضای شورای شهر باید تجربیات لازم را داشته باشند البته همزمان از حضور جوانان نیز در شورا استفاده خواهد شد. مخالفان حضورم در شورا تعداد اندکی هستند و ممکن است اصلاح طلبان شهر باشند، من به دلیل توان، تجربه و وظیفه شرعی خود وارد این انتخابات شده‌ام و به این موضوعات توجهی نمی‌کنم.

سوال هشتم: مؤلفه شهر زندگی چیست و آیا اصفهان را شهر زندگی می‌دانید؟ برنامه شما برای تحقق این امر چیست؟

علیرضا نصراصفهانی، رئیس فعلی شورای اسلامی شهر اصفهان: در این تعاریف باید تفاوت زنده بودن و زندگی کردن دیده شود، لازمه لذت بردن از زندگی توجه به همه اقشاری است که در شهر زندگی می‌کنند، بخشی از اینکه شهر برای زندگی مهیا شود وظیفه مدیریت شهری است در راستای توسعه اصفهان شهرداری از وظایف ذاتی خود عبور کرده و به برخی موضوعات فرهنگی و اجتماعی ورود کرده و موفق نیز بوده است. در سال‌های گذشته متولیان اموری از جمله ورزش و کتابخانه به اندازه شهرداری موفق عمل نکرده‌اند، بارها تاکید کرده‌ایم شهر دارای دو جز کالبد و مردم است، شرف هر مکان به ساکنان آن است، اگر می‌خواهیم شرف این شهر رعایت شود، مردم باید زندگی خوبی داشته باشند، این موضوع زمانی محقق می‌شود که به کرامت، حرمت و حقوق آنها توجه شده و از حقوق مسلم خود در شهر محروم نشوند. باید نیازهای مردم شناسایی شده و شرایطی فراهم شود که مردم در کنار هم به خوبی زندگی کنند و از حضور یکدیگر لذت ببرند، هر گاه در شهری مردم رابطه خوبی با هم نداشته باشند نشان دهنده اغتشاش در زندگی شهری است. همه موظف به انجام این مأموریت هستیم و باید شهر را زیست پذیر کنیم، عدالت فضایی و توزیع عادلانه خدمات در دوره پنجم انجام شد و امروز شهرداری منطقه ۱۴ که از جمله شهرداری‌های محروم بود، اکنون برخوردار شده و مردم آن منطقه از زندگی در آن لذت می‌برند.

عباس حاج‌رسولی‌ها، رئیس اسبق شورای اسلامی شهر اصفهان: در برنامه استراتژیک ۱۴۱۴ شهر زندگی با در نظر گرفتن فرصت‌ها و تهدیدها دیده شده و بسیاری از پروژه‌ها برای نشاط شهر در این طرح تعریف شده بود. حاشیه نشینی شهر را خسته می‌کند بنابراین باید به این مناطق رسیدگی شود برای ایجاد نشاط به دنبال طراحی مرکز تفریحی در پل شهرستان بودیم، امید است در آینده بتوان این پروژه را طراحی و اجرا کرد. معنویت در شهر نیز باید افزایش یابد تا در نتیجه آن مردم به یکدیگر احترام بگذارند؛ هر کس سلیقه‌ای دارد و بر اساس آن سلیقه نشاط اجتماعی در شهر ایجاد خواهد شد. یکی از مشکلات اصفهان آلودگی هوا بوده که اصفهان را از شهر زندگی بودن دور کرده است؛ در شورای چهارم اعتبار یک میلیارد و ۷۰۰ هزار تومانی برای تشخیص دلایل آلودگی هوای اصفهان در نظر گرفته شد چراکه باید هوای شهر اصفهان تمیز باشد، آب اصفهان باید جاری باشد، خستگی و کسالت از جمله نتایج آلودگی هوا و جاری نبودن زاینده رود است. همچنین افزایش ورزشگاه‌ها و مراکز فرهنگی در دوره آینده شورای شهر حتماً ادامه خواهد یافت.

در پایان دو میهمان برنامه در موضوعاتی که اختلاف نظر داشتند به بحث و تبادل نظر پرداختند.

علیرضا نصراصفهانی، رئیس فعلی شورای اسلامی شهر اصفهان: راه اندازی هتل و سینمای جهان نما در دوره‌های قبلی به ناجا واگذار شده و رها شده بود، در این راستا توافقی با نیروی انتظامی انجام و این قرارداد برداشته شد. در خصوص شهربازی رویاها نیز معتقدم شهر رویاها، طرح ناموفقی بوده است، این مجموعه کارآمدی لازم را ندارد و از دسترس مردم خارج است، سالیانه هزینه‌هایی در این مکان پرداخت می‌شود، شاید بخش خصوصی می‌توانست این پروژه را نیز با موفقیت به بهره برداری برساند. در برنامه هر یکشنبه یک افتتاح، مراکز ورزشی و فرهنگی و حتی دو سینما راه اندازی شد، در نظام اسلامی نباید از ایجاد چنین فضاهایی ابا داشته باشیم زیرا اعتقاد به نشاط و شادابی مردم داریم.

عباس حاج‌رسولی‌ها، رئیس اسبق شورای اسلامی شهر اصفهان: در ابتدا باید بگویم تعدادی از اعضای حزب ما نیز در این انتخابات رد صلاحیت شدند و اما میدان امام علی (ع) یکی از زیباترین پروژه‌های دنیا است که مهندسان آن شبانه روزی فعالیت می‌کردند، فقط مشکلاتی در بهره برداری آن ایجاد شد، حتی در بهره برداری از بدنه سازی چهارباغ نیز مشکلاتی ایجاد شد. منطقه‌ای که میدان امام علی (ع) در آن احیا شد مخروبه بود؛ حتی اجسادی نیز در این میدان یافت شد، این پروژه شاخص بود و نباید از آن به عنوان غیر موفق یاد کرد.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 500115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.