شاهد حضوری پرشور، سالم و قانونی برای انتخابات خواهیم بود

وزیر کشور با بیان اینکه تمامی مقدمات، ظرفیت‌ها و امکانات برای برگزاری انتخابات سالم و قانونی در کشور فراهم است، گفت: در روز ۲۸ خرداد ماه شاهد حضور پرشور مردم و شرایط امن، سالم و قانونی برای انتخابات در کشور خواهیم بود.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، عبدالرضا رحمانی فضلی در حاشیه نشست مشترک امروز ستاد انتخابات کشور و هیات اجرایی مرکزی انتخابات با حضور حجج اسلام محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور، سید محمود علوی وزیر اطلاعات و سایر اعضای حقوقی و حقیقی هیات اجرایی مرکزی انتخابات به صورت مشترک با اعضای ستاد انتخابات کشور، در محل وزارت کشور برگزار شد با بیان اینکه ستاد انتخابات کشور از نزدیک همه موضوعات مرتبط با انتخابات را رصد و کنترل می کند، گفت: در نشست امروز، موضوع اطلس امنیتی انتخابات؛ رعایت پروتکل های بهداشتی و مساله مشارکت انتخاباتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وزیر کشور با بیان این موضوع که امنیت انتخابات از اولویت های بسیار مهم ستاد انتخابات کشور است، گفت: در جلسه امروز گزارش‌های مرتبط با انتخابات درحوزه امنیت انتخابات که از دی ماه سال گذشته با تشکیل ستاد امنیت انتخابات پیگیری شده، ارائه شد.

رحمانی فضلی با اشاره به گزارش های ارائه شده از سوی ستاد امنیت انتخابات کشور، گفت: در شرایط جاری مواجه با موضوع امنیتی خاصی در زمان انتخابات نخواهیم بود. البته مسائل مستحدثه قابل پیش بینی است که این مورد را کاملاً رصد می‌کنیم و آمادگی پیشگیری در موارد احتمالی را داریم.

وزیر کشور در خصوص دیگر دستور کار جلسه امروز که به موضوع کرونا و مسائل بهداشتی لازم در زمان تبلیغات و روز رای گیری اختصاص داشت، گفت: در این خصوص هم تعداد شعبه ها و هم ساعات رای‌گیری افزایش یافته و همچنین تلاش بر این است که شرایط مطلوب بهداشتی در تمام شعبه ها محقق شود.

فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا تصریح کرد: در کنار تلاش برای رعایت حداکثری پروتکل های بهداشتی، با هماهنگی وزارت بهداشت و جمعیت هلال احمر، شاهد حضور ناظرین بهداشتی در شعبه ها خواهیم بود.

وزیر کشور با اظهار این موضوع که همه این اقدامات با هدف حفظ سلامتی و ایمنی مردم صورت می گیرد، گفت: امیدواریم با تمهیدات مختلف اندیشیده شده، حداکثر رعایت اصول بهداشتی را در انتخابات داشته باشیم.

رحمانی فضلی در بخش دیگری از صحبت هایش در خصوص برخی نگرانی های مطرح شده در مورد روز رای گیری نظیر کمبود تعرفه و یا قطعی برق هم گفت: همه پیش بینی های لازم در این خصوص انجام گرفته و جای هیچ گونه نگرانی نیست.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه به هر دو وزارتخانه نیرو و ارتباطات اعلام شده که در روز رای گیری نباید هیچ قطعی برق و ارتباطات در کل کشور اتفاق بیفتد، گفت: مسئولان این وزارتخانه ها قول داده اند قطعی صورت نخواهد گرفت.

وزیر کشور در خصوص موضوع تعرفه ها هم گفت: تعرفه‌ها به اندازه کافی بلکه ۱۰ درصد بیش از آن توزیع شده است و هیچ مشکلی وجود ندارد.

موضوع دستگاه‌های احراز هویت الکترونیک از دیگر محورهای مورد اشاره وزیر کشور بود که در این خصوص گفت: همه این دستگاه ها مجهز به باتری و آفلاین هستند و برای همین نگرانی در مورد هک این دستگاهها مطلقاً وجود ندارد.

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه ستاد انتخابات کشور تمام ابزارهای لازم را برای برگزاری انتخاباتی کاملاً سالم و بی عیب به کار خواهد گرفت، گفت: با قاطعیت و صراحت می‌گویم که در فرآیند رای‌گیری از ابتدای حضور مردم در شعبه‌ها، ثبت‌نام و رای گرفتن و رای دادن تا مرحله شمارش نهایی که شامل تجمیع نهایی هم خواهد شد، با اطمینان عرض می کنم که به هیچ وجه در این فرآیند امکان هیچگونه تخلف و تقلبی واقعاً وجود ندارد.

وزیر کشور با اشاره به تجربه دوره قبل انتخابات گفت: در دوره قبل هم برخی شکایت ها از عوامل مطرح شد که همه اینها در قوه قضاییه رسیدگی شد و تقریباً بیش از ۹۰ درصد آنها منجر به تبرئه شد و بقیه هم در فرآیند مرتبط با رای نبوده است و مثلاً مربوط به جانبداری در قالب صحبت و کلام بوده است. این احکام هم که قوه قضائیه صادر کرد بحمدا… موجب روسفیدی همه عزیزانی شد که در مراحل مختلف به ما کمک می کنند.

بررسی شرایط مشارکت در انتخابات دیگر دستور کار جلسه امروز نشست مشترک عوامل هیات اجرایی مرکزی با ستاد انتخابات کشور بود و در این خصوص وزیر کشور خاطر نشان کرد: مشارکت موضوع مهمی است اما در شرایط کرونایی فعلی کانون‌های مشارکت آفرین در کشور با کندی و عدم فعالیت مواجه هستند.

وزیر کشور با اشاره به مدارس و دانشگاه ها و مساجد که از مهم ترین کانون های مشارکت آفرین انتخابات در کشور طی دوره های گذشته انتخابات بوده اند، گفت: این مراکز اکنون به خاطر کرونا تعطیل هستند دانشگاه‌ها از نظر مشارکت سیاسی بسیار مهم هستند اما اکنون تعطیل است؛ مساجد هم که محل برگزاری اجتماع و نماز هستند در حال حاضر با تعداد اندکی فقط در حد نماز فعال هستند.

رحمانی فضلی همچنین به فعال نبودن ستادهای نامزدها در مراکز استان ها و شهرستان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر اکثر نامزدها در شهرستان‌ها و استان‌ها هنوز ستادی ندارند و علی القاعده وقتی ستاد ندارند، فعالیتی هم ندارند.

وی گفت: ستاد انتخابات کشور برای برگزاری میتینگ‌ها با شرط امکان استفاده از ۳۰ درصد فضا مجور داده است اما تا امروز میتینگی هم برگزار نشده است.

رحمانی فضلی درخواست کرد: در شرایط کنونی باید همه دستگاه‌ها، مردم و کانون‌های سیاسی و اجتماعی که توان تأثیرگذاری دارند، فعال شوند و به پرشور شدن انتخابات کمک کنند.

وزیر کشور به آغاز تبلیغات انتخابات شوراهای شهر و روستا به عنوان زمینه ای برای پرشور شدن فضای انتخابات در کشور اشاره کرد و گفت: امیدواریم با شروع تبلیغات انتخابات شوراهای شهر، این تبلیغات در افزایش مشارکت و گرمی بازار تبلیغات موثر باشد.

رحمانی فضلی در خصوص مسائل مطرح شده در خصوص مناظرات و برنامه تبلیغاتی نامزدها هم گفت: برخی اعضا درباره بهبود مناظره‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی کاندیداها پیشنهاداتی داشتند که این پیشنهادات در جلسه فردای کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: تمامی مقدمات، ظرفیت‌ها و امکانات برای برگزاری انتخابات سالم و قانونی در کشور فراهم است و در روز ۲۸ خرداد ماه سال جاری شاهد حضور پرشور مردم و شرایط امن، سالم و قانونی برای انتخابات در کشور خواهیم بود.

کد خبر 500100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.