گزارش ایمنا از آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰

آخرین مناظره هفت نامزد انتخابات ریاست جمهوری از ساعت ۱۷ آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آخرین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با حضور ۷ داوطلب تأیید صلاحیت شده شامل سیدابراهیم رئیسی، محسن رضایی، سعید جلیلی، محسن مهرعلیزاده، عبدالناصر همتی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی زاده در رسانه ملی در حال برگزاری است.

این مناظره قرار است با موضوع «دغدغه‌های اصلی مردم» برگزار شود.

عبدالناصر همتی که قرار بود در ابتدای این مناظره به مدت شش دقیقه به اتهامات مطرح شده علیه وی در مناظره قبلی پاسخ دهد، اعلام کرد که از این وقت استفاده نخواهد کرد؛ همچنین به دولت نیز هشت دقیقه فرصت داده شده بود تا به اتهامات وارد شده پاسخ دهد که به دلیل کوتاه بودن فرصت، از آن صرف نظر کرد.

در ابتدای این مناظره، کاندیداها پس از پاسخ به سوالات خبرنگاران وارد ساختمان معاونت سیمای جمهوری اسلامی ایران شدند.

صداوسیما اعلام کرده که نحوه مناظره را تغییر داده است.

ترتیب صندلی نامزدها در مناظره دوم انتخابات ریاست جمهوری بر اساس قرعه‌کشی مشخص شد:

صندلی شماره یک: سعید جلیلی

صندلی شماره دو: علیرضا زاکانی

صندلی شماره سه: عبدالناصر همتی

صندلی شماره چهار: ابراهیم رئیسی

صندلی شماره پنج: محسن مهرعلیزاده

صندلی شماره شش: امیرحسین قاضی زاده هاشمی

صندلی شماره هفت: محسن رضایی میرقائد

در ادامه مناظره، کاندیداها به سوالات مجری برنامه پاسخ دادند.

در مرحله اول مناظره، کاندیداها به این سوال که «دولت آینده برآمده از شما چه ویژگی‌هایی دارد؟» پاسخ خواهند داد.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی

ابتدا لازم هست که دغدغه‌های مردم ریشه‌یابی شده و روش اصلاح این دغدغه‌ها نیز مطرح شود؛ متأسفانه در حال حاضر با عدم توازن در بخش مسکن و آموزش مواجه هشتیم.

علیرغم اینکه افزایش تولید مسکن داشته‌ایم، اما این مسکن‌ها در چند استان محصور است و باعث مهاجرت و تغییر ترکیب جمعیتی کشور شده است.

منابع کشور به صورت نادرست در حال توزیع شده و ساختارها استضعاف‌گر هستند. مردم این مشکلات را از چشم مدیریت ناکارآمد مسئولان می‌دادنند؛ چرا که ما در پنجره طلایی هستیم، ولی وضعیت کشور دچار قفل و انسداد شده است.

بر همین اساس، بی اعتمادی به دولت‌ها شکل گرفته است. در کرونا مردم به شدت گرفتار شدند و یک سال است که بین نان و جان مانده اند.

خطاب به مسئولان و آقای روحانی می‌گویم، در این جمع که کسی حاضر نیست عملکرد دولت را گردن بگیرد، شما از دفترتان خارج شده و در صداوسیما حاضر شوید تا در موضوع کرونا و باقی موضوعات با شما مناظره کنم.

در گرانی بنزین مشخص نشد که چه کسی مسئول است؛ نهایتاً مقام معظم رهبری مجبور شدند میان کار بیایند، چون مسئولان عذرخواهی نکردند یا استعفا ندادند.

مساله ما در دولت حتماً مساله گرانی و مسکن است. مساله اصلی نظام دیوان سالاری کشور بوده که ۷۰ سال است تغییر نکرده و باعث شده مردم روز به روز مستضعف‌تر شوند و عده‌ای که به رانت و قدرت وصل هستند، برخوردار شوند.

موضوع این است که سازوکارهای اداره کشور باید تغییر کند، باید طرز تفکر مدیران تغییر کند. ما روز به روز مردم را از میدان خارج کرده‌ایم. حاج قاسم سلیمانی می‌گفت هر جا مردم در عرصه بودند، در آن عرصه موفق بوده‌ایم.

پیش بینی کرده‌ایم که دولت را به مردم واگذار کنیم و برخی اختیارات اجرایی به فرمانداران و شورای برنامه‌ریزی شهرستان واگذار کنیم. اختیار عزل و نصب مدیران را هم به مردم واگذار کرده‌ایم. همه شهرستان‌ها از نظر ما پایتخت و هیئت وزیران هستند.

محسن رضایی

این دغدغه‌هایی که صداوسیما تهیه کرده را قبول دارم، اما این دغدغه‌های مردم بسیار بیشتر شده اند، اما باید توجه داشت که اینکه این دغدغه‌ها یک منظومه‌ای را شکل می‌دهند که باید ببینیم چرا تاکنون حل نشده اند،

۵۰ سال است ما بیکاری و گرانی و نقدینگی و عدم رشد اقتصادی داریم؛ چرا این مسائل حل نمی‌شود؟ در همین مدت می‌بینیم که ایران اقتدار خود را پس از ۳۰۰ سال به دست آورده و در زمینه دفاعی و امنیتی پیشرفت کرده است.

وقتی مردم اینها را می‌بینند مقایسه می‌کنند و متوجه می‌شوند یک اشکالی وجود دارد. من می‌خواهم در این جلسه رونمایی کنم که چرا این مشکلات و دغدغه‌ها بر طرف نشده است، اما وقتی چادر مشکی و گوشت و ذرت در اختیار یک عده‌ای خاص است و آن طرف آقازاده‌ها و مافیا هستند.

پس دولت و مدیران کشور کجا هستند؟ آن‌ها در جنگ زرگری جریان‌های سیاسی مشغولند؛ هر چند وقت یک موضوعی مثل حجاب، فیلترینگ، حضور در سوریه مطرح می‌شود و همه به یک سو می‌روند و مشغول می‌شوند، اما جامعه آن را خاتمه می‌دهد، اما دوباره از سر گرفته می‌شود.

چنین تاخت و تازهایی اجازه نمی‌دهد تمرکز دولت و مردم روی حل این مشکلات مهم باشد. دولت‌های پیشین نباید دوباره تکرار شود. ما باید درون قدرت را اصلاح کنیم و این به جراحی احتیاج دارد و نوع حکمرانی باید تغییر کند.

اقتصاد ایران باید یک معماری نوین را تجربه کند. بیایید و برای گرانی و تورم پیشنهاد بدهید. وقتی زمین اقتصاد ایران یک زمین گرمی است، برفی در آن نمی‌نشیند و بخار می‌شود.

برنامه ما بکارگیری تمام اقوام و شایستگان و تمامی بانوان و همه ظرفیت‌هایی مثل اهل تسنن و اقلیت‌ها درست مثل انقلاب و دفاع مقدس است تا دولتی قوی و مسئولیت پذیر را ایجاد کنیم؛ این دولت از داخل باید اصلاحاتی را انجام دهد. از موسساتی که تحت نظر رهبر انقلاب هستند، اما برای دولت کار می‌کنند تا سایر قوا که باهم دست به یقه هستند تا دیوان سالاری و وزارتخانه‌ها از بالا تا پایین را اصلاح خواهیم کرد.

ما برای اقتصاد در سه سطح اقتصاد زندگی و استانی و کشوری برنامه‌ریزی کرده‌ایم. من یارانه ۴۵۰ هزارتومانی می‌دهم؛ نگران منابعش نباشید، اگر دزدی و رانت از بین برود منابعش تأمین می‌شود.

ما به زنان خانه دار حقوق می‌دهیم؛ مسکن ارزان و صنعت نفت ملی را اجرایی می‌کنیم. ما برای تک تک استان‌ها برنامه‌ریزی کرده‌ایم. در سطح اقتصاد ملی ما چهار مگا پروژه را برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا در تمام سطوح، اقتصاد ملی ایران را باز معماری کنیم تا این مشکلات ۵۰ ساله را در بسته‌ای اساسی حل و فصل کنیم.

ابراهیم رئیسی

ما نشست‌های زیادی با مردم داشتیم و در دستگاه قضائی ارتباط بسیاری با مردم داشتم و به دلیل ارتباطم با مردم برای مهمترین آن‌ها راهکار پیدا کردم‌، اگر رأی مردم به بنده تعلق گرفت.

برنامه اقتصادی در سه بخش عبارتند از اصلاح دولت و مبارزه با فساد و حمایت از خانواده‌ها و اقشار محروم و جهش در تولید. یکی از مشکلات مردم مساله فساد است و ما در دستگاه قضائی با مفسد برخورد کردیم، اما برخورد با فساد در دولت است. افرادی که آلوده باشند جایشان در دولت نیست؛ باید سامانه جامع اقتصادی ایجاد کرد.

ایجاد سامانه شفافیت در دولت ضروری است که تمام قراردادها در سامانه و پشت ویترین قرار گیرد و من ۳۵ الی ۴۰ شرکت را در زمانی که در استان قدس بودم در اختیار مردم گذاشتم و این امر باعث افزایش اعتماد عمومی می‌شود.

شفافیت مهم است و اگر شفافیت اجرا شود زمین خواری و قاچاق کالا و فرارهای مالیاتی کنترل می‌شود. در تحول ساختاری باید تحول در نظام بانکی صورت گیرد.

باید اصلاح نظام مالیاتی صورت گیرد و ایجاد سامانه هوشمند برنامه‌ای جدی است. کاهش مالیات از ۲۵ به ۱۰ درصد قابل انجام است. تحول در ادارات قابل انجام است.

باید بسترهای فساد از بین برود و خیلی از نظارت‌های پیشینی باید پسینی شوند. بیش از ۵ میلیون بیکار داریم و ایجاد ۴ میلیون شغل در ۴ سال امر دست یافتنی است. همچنین اولین مساله کنترل گرانی قابل انجام است.

باید بسترهای فساد از بین برود و خیلی از نظارت‌های پیشینی باید پسینی شوند. بیش از ۵ میلیون بیکار داریم و ایجاد ۴ میلیون شغل در ۴ سال امر دست یافتنی است. همچنین اولین مساله کنترل گرانی قابل انجام است.

ما بانک‌ها را یکی از موانع تولید می‌دانیم. معوقات بانکی باید به طور جدی پیگیری شود و روندهای بانکی اصلاح شود. تورم ۳۲۰ درصدی در هشت سال اصلاً قابل قبول نیست. مردم این وضعیت را چگونه تحمل کنند؟ تورم باید به سمت یک رقمی شدن حرکت کند. همچنین مدیریت بازار ارز و رفع وابستگی سفره مردم به قیمت ارز باید به طور جد در دستور کار باشد. نظارت بر بازار باید افزایش یابد و حداقل معاش مردم باید با کارت خرید سه دهک پایین تأمین شود.

علیرضا زاکانی

ام‌المصائب کشور گرانی و تورم به ویژه در حوزه خوراک و پوشاک است که مردم را بیچاره کرده تورم در سال ۱۳۹۰، ۱۹ درصد و در سال ۱۳۹۹، ۳۹ درصد بود که تورم نقطه به نقطه ۵۲ درصد است این فاجعه را دولت آقای روحانی درست کرده است.

اساس کار دولت این بوده که از جیب مردم خود را اداره کرده و با تورم ارتزاق کند. دولت اقدام و اصلاح در کوتاه مدت با کنترل نرخ ارز و بهره بانکی و در میان مدت با اصلاح ساختار بودجه و اصلاح نا ترازی بانکی در سال دوم کاری‌اش سقف تورم موجود را به نصف می‌رساند.

من صدای مظلومان و غارت شدگان هستم با فساد و بی‌عدالتی مقابله می‌کنم، همان طور که پیش از این با گردن کلفت‌هایی همچون وزرای وقت نفت و اطلاعات، معاون رئیس جمهور و برادر رئیس جمهور مقابله کردم ریشه فساد را خشک می‌کنم قبلاً هم با دستان خود مقابل مفسدان ایستادم و این راه را ادامه می‌دهم.

جهش تولید و تسهیل در صدور مجوز و مقررات زدایی را در دستور کار دارم در حوزه شفافیت و مقابله با رانت‌خواری هم به سمت تمرکززدایی و هویت دادن به شهرستان‌ها می‌روم. برای ۴۵۱ شهرستان برنامه دارم تا آنها را از تمرکز زدایی درآورم وعده می‌دهم تا پایان سال اول دولت اقدام و اصلاح دولت الکترونیک مستقر می‌شود.

من یارانه پنهان انرژی وسوق دادن یارانه آشکار انرژی به سمت مردم ساماندهی می‌کنم. دولت اقدام و اصلاح کاری می‌کند که مردم غیر از درد بیماری درد دیگری نداشته باشند. ۷۰ میلیون بن کالای ۴۰ هزار تومانی داده می‌شود پول نقد به سه دهک به میزان ۵۰، ۱۵۰ و ۲۰۰ هزار تومان می‌دهم که همه آنها در بودجه آنها است و حواله به غیب نمی‌دهم.

من شش میلیون و ۷۰۰ هزار شغل ایجاد می‌کنم. برای تأمین مسکن علاوه بر یک میلیون مسکن تکلیفی مجلس شورای اسلامی سالانه ۳۰۰ هزار مسکن ساخته می‌شود که پایان سال دولت اقدام و اصلاح، پنج میلیون و۲۰۰ هزار مسکن می‌سازیم که یک میلیون و ۲۰۰ هزار عدد آن حمایتی است؛ یعنی ۶۰۰ هزار مسکن برای زوج‌های جوان و ۶۰۰ هزار خانه برای نیازمندان ساخته می‌شود.

سعید جلیلی

در اینجا دغدغه‌های درستی مطرح شده است. دغدغه مردم این است که چرا این موضوعات حل نمی‌شود؟ چرا این مسائل و مشکلات که شناخته شده است حل نمی‌شود؟ این دغدغه مردم است.

متوسط نرخ تورم در دنیا ۲.۵ درصد است و بیش از ۱۰۰ کشور تورم را زیر ۵ درصد آوردند. چرا در ایران تورم حل نشده است؟ گفته می‌شود زمین و مصالح و نیروی انسانی داریم، اما چرا مشکل مسکن حل نمی‌شود؟

سوال مردم این است چرا دولت‌ها عقب هستند؟ کشوری با این همه ظرفیت می‌تواند جهش پیدا کند، ولی سوال این است که چرا ابتدایی‌ترین مسائل را حل نمی‌کنید؟

دولت می‌گوید تورم را سه سال کنترل کردیم، ولی چرا نگرانی وجود دارد که تورم سال آینده چقدر می‌شود؟ سال بعد هم فنر تورم در می‌رود و گرانی می‌شود. مردم می‌گویند چرا مسائل دیگری به جای این دغدغه‌ها مطرح می‌شود؟

کار رئیس جمهور با وزیر فرق می‌کند و وی باید بر برنامه اداره کشور و مسائل و دغدغه‌های مردم اشراف داشته باشد. برنامه که یک شبه نوشته نمی‌شود. برنامه که با سفارش به اندیشکده نوشته نمی‌شود. رئیس جمهور باید بر مسائل کشور اشراف داشته باشد. رئیس جمهور از روزی که مسئولیت را بر عهده می‌گیرد چقدر زمان را مغتنم می‌شمارد مردم می‌بینند چهار یا هشت سال می‌گذرد، ولی اتفاقی نمی‌افتد.

اگر کسی منصف باشد از آن‌ها عذرخواهی می‌کند در غیر این صورت طلبکار مردم می‌شود. رئیس جمهور ایران با تمام ظرفیت‌هایش است. حل کردن یک یا دو مسئله که حداقل کار است. باید برنامه‌ای فراتر از اینها داشته باشیم.

دغدغه مردم این است که آیا تعارفات کنار گذاشته می‌شود؟ آیا کار نمایشی انجام می‌شود یا واقعی؟ آیا مصلحت مردم توسط رئیس جمهور پیگیری می‌شود؟ مردم می‌خواهند آینده قابل اطمینانی داشته باشند که کارها مبتنی بر برنامه و جدی و با نتیجه پیگیری شود.

عبدالناصر همتی

در ارتباط با بحث امروز باید اشاره کنم که بدون افزایش رشد اقتصادی تا حداقل پنج درصد نمی‌شود معضل بیکاری را حل کرد یا اشتغال ایجاد نمود. بدون سرمایه گذاری اساساً رشد اقتصادی معنا ندارد.

دوستان امروز آمده‌اند و درباره‌ی روبنا صحبت می‌کنند در حالی که ما در اقتصاد موضوعات زیربنایی را مورد توجه قرار می‌دهیم و علم اقتصاد به ما می‌گوید در مورد وضعیت اقتصادی جامعه باید شرایطی را به وجود آورد و حکومت اقتصاد را به سمتی ببرد که امکان سرمایه گذاری امن ایجاد شود تا رشد سرمایه گذاری از طریق آن به وجود آید و نتایج آن میان مردم تقسیم شود.

آقای رئیسی از گرانی صحبت می‌کنند و می‌گویند می‌خواهند با آن مبارزه کنند. اما آقای رئیسی گرانی وجود ندارد، آنچه عامل گرانی است تورم است به جای این‌که معلول را بیابید دنبال علت باشید. چرا خودتان را به راه دیگری می‌زنید بدانید که تحریم، معادلات اقتصادی ما و دنیا را بهم زده است و این موضوع در همه مشکلات اقتصادی ما تأثیر خود را گذاشته است. شما یک کشور نشان دهید که با تحریم رشد اقتصادی داشته است.

من برای مسکن جوانان، اشتغال آنان، کنترل تورم و افزایش رشد اقتصادی برنامه دارم. مردم بدانند این جریانی که در برابر من ایستاده است می‌خواهد ما بدون دنیا زندگی کنیم. اولاً شما بلد نیستید بدون دنیا زندگی کنید و ثانیاً نتیجه زندگی بدون دنیا می‌شود این‌که رشد اقتصادی هشت درصدی به صفر کاهش می‌یابد و هزینه آن را هم مردم از جیب خود می‌پردازند.

وضعیت تجارت خارجی ما را ببینید ما داریم سالی ۱۶ میلیارد دلار هزینه نبود تجارت خارجی را می‌دهیم در این شرایط استقلال و پرسپولیس حتی نمی‌توانند پول خود را از afc بگیرند و ما نمی‌توانیم یک کشتی با پرچم خود روی آب بفرستیم.

آقای رئیسی به مردم صریح بگویید شما اگر روی کار بیایید برای برجام چه اتفاقی خواهد افتاد آیا آن را پیگیری خواهید کرد؟ من به مردم بگویم که این تحریم‌ها و کاسبان آن ضرر ۳۵۰ هزار میلیاردی به کشور وارد کرده‌اند و دولت امروز دچار کسری بودجه است؛ چرا که سالی چند ده میلیارد از درآمد دولت کاسته شده است.

کاسبان تحریم و شخص ترامپ در همکاری با هم زیر میز برجام زدند. اینگونه شد که ما به وضعیت فعلی رسیدیم، اما می‌گویم می‌توان در دولت بعدی تحریم را شکست و برجام را اجرا کرد. ما اگر بتوانیم چند سال سرمایه وارد کشور کنیم آن وقت برای جوانان هم شغل ایجاد خواهد شد این دغدغه مردم است و ما این را اجرا خواهیم کرد.

اما آنهایی که در برابر من قرار دارند؛ یعنی آقای رئیسی و چهار کاندیدای دیگر که وی را همراهی می‌کنند اینها مخالف برجام و تصویب fatf هستند. آنها سال‌ها رابطه با خارج کشور را معطل کرده‌اند به خاطر این‌که به رابطه با دنیا اعتقادی ندارند.

ما برای سیاست خارجی برنامه داریم و به دنبال حل مشکلات هستیم در سیاست خارجی دولت من عربستان و عمان دشمن نیستند ما به دنبال حمایت از خودروسازی داخلی هستیم اما معنایش این نیست که خودروی داخلی را به قیمت خودروی آمریکایی به مردم بفروشیم.

آقای رئیسی شما تا این مدت گل به خودی زدید و در زمین ترامپ بازی کردید این موضوع را مورد توجه قرار دهید و بدانید که تعامل با دنیا اصل سیاست خارجی است.

محسن مهرعلیزاده

برنامه دولت زندگی برنامه اقتصاد محور است که هم به توسعه اقتصادی کار دارد هم به تأمین اجتماعی و معیشت مردم. پنج برابر کردن یارانه‌ها از دیگر برنامه‌های این دولت است. یکی از دغدغه‌های اصلی را مساله از بین رفتن اعتماد به مدیران و دولت می‌دانم، احساس می‌کنم مردم عدم صداقت و رفتار و گفتار مدیران حس می‌کنند و بر اساس این بی اعتمادی به مجموعه عملکردها نگاه می‌کند که باعث شده که مردم کار خوب را هم نبینند.

یکی از این مسائل به همین صداوسیما برمی‌گردد. کاری شده که مرجعیت رسانه از تهران به لندن انتقال یافته است؛ کمتر از ده درصد مردم اخبارشان از رسانه ملی دنبال می‌کنند. امروز صداوسیما متأسفانه نماینده اقلیت اقلیت هم نیست. ریشه این مشکلات در روش‌ها و بینش‌هاست.

نگاه ارباب رعیتی باید عوض شود. برخی می‌خواهند همه جا باشند و همه‌کاره باشند و همه جا دخالت کنند. امروز اقتصاد و معیشت ما هم دچار این فضای سیاست زدگی سنگین است و هیچ التزامی به قانون و برنامه ندارند. افسوس که هیچ التزامی به اجرای قانون نیست. افسوس که هیچ الزامی به اجرای قانون نیست بلکه مشکل از عملکردها و ساختارها است؛ چرا کوچک‌ترین مشکل اجتماعی از جمله بارش باران و زلزله و افزایش قیمت بنزین در اسرع وقت به بحران تبدیل می‌شود؟

این موضوعات راه‌حل‌هایی دارند که مردم می‌دانند، اما برخی راه‌حل‌هایی غیر واقعی ارائه می‌دهند اشکنه خوردن راه حل نیست. می‌توانیم بحران‌ها را کنار بگذاریم و بر اساس برنامه‌ای که ارائه کرده‌ام مشکلات را کنار بزنیم؛ اگر باهم باشیم این مشکلات حل می‌شوند.

امروز جوانان ایرانی در مراکز بین‌الملل کار می‌کنند. اگر جوانان را فراری نمی‌دادیم امروز این مشکلات را داشتیم؟ اگر پرونده‌هایی مثل پرونده آقای عیسی شریفی که به شهردار وقت وصل بود و الان چهار سال است خاک می‌خورد و رانت و اختلاسی چند میلیاردی است و هیچ کسی با آن کاری ندارد؛ اگر مسأله بابک زنجانی مشخص و مساله طبری‌ها ریزتر و دقیق‌تر مشخص می‌شد، مردم اعتماد می‌کردند.

مردم می‌پرسند که آیا کرونا خطرناک است و باید در خانه‌ها و کسب و کارمان تعطیل شود و باید در خانه بمانیم؟ اگر خطرناک است، چرا آقای رئیسی در خوزستان در وضعیت بسیار خطرناک در زمینه کرونا، دارد تبلیغات می‌کند و هزاران نفر از جوانان را دور هم جمع کرده است؟ مردم می‌پرسند و می‌گویند که ما به چه چیزی اطمینان کنیم؟ من می‌ترسم آقای رئیسی به جای سید محرومان به سید مرحومان تبدیل شوند.

در فارس عده‌ای از سیستم قضائی واکسن زندند؛ من می‌پرسم که آیا اینها قانون بوده است؟

در بخش بعدی مناظره، کاندیداها به دفاع از مواضع خود پرداختند.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی

سپردن درمان و حل مسائل امروز به بانیان وضع موجود، مانند سپردن درمان مالاریا به دست پشه مالاریا یا سپردن درمان کرونا به دست ویروس کرونا ست. آقایان سابقه ۳۰ ساله و ۴۰ ساله ذکر می‌کنند. کمترین فردی که در حوزه‌های موجود نقش آفرین بوده من هستم که به عنوان نماینده منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی فعالیت کردم.

رهبری اختیار فوق‌العاده به دولت داده‌اند، اما دولت فرصت مذاکره را از بین برد کدام دولت اختیاری که در مذاکره مستقیم با آمریکا را داشته تجربه کرده است؟ دولت هشت سال وقت مذاکره داشت آنها بد مذاکره کردند کدام دولت این فرصت را داشته است. مشکلات، نهادی و ساختاری است. اگر بلد نبودید کشور را اداره کنید و ساختار استضعاف گر بود و جوانان و فن‌آوران و زنان کنار گذاشته شده است، چرا اقدام نکردید؟

همه مسائل و مشکلات در تهران جمع شده است و هم زنان و صنعتگران و جوانان کنار مانده اند. راه‌حل امروز تغییر نسل سیاستمداران است تا از وضع موجود خارج شویم. دغدغه مردم این است که چرا مسائل حل نمی‌شود و مزمن می‌ماند؛ زیرا عده‌ای با پرت کردن حواس‌ها به جای جراحی و برداشتن تومور کار دیگری می‌کنند.

دولت‌ها ضد مردمی ریاستی و متعلق به یک طبقه خاص و فرزندانشان شده است و تبار گرایی، قومیت‌گرایی و حزب‌بازی به وجود آمده است؛ مردم این را می‌بینند و ناراحت هستند.

۲۰ برنامه و۲۰ پروژه را طراحی کرده‌ام. راهش آمدن جوانان و تغییر مدل حکمرانی است. جوانان پای کار هستند و سواد و تجربه آموخته‌اند و می‌توانند این کار را انجام دهند.

علیرضا زاکانی

مردم بدانند مشکل ما ندانستن، نخواستن و نتوانستن در کشور است که تام و تمام آن را می‌توان در دولت آقای روحانی و کسانی که در این دولت کار کردند دید. اگر واقعاً پینوکیوی در عالم واقع پیدا می‌شد باید دماغش چند دور دور زمین می‌چرخید، اگر قرار بود در کسوت این آقایان قرار گیرد؛ چرا با مردم صادق نیستید و دروغ می‌گوئید این خیلی زشت است، صداقت داشته باشید.

آقای همتی آبان ۹۸ اعلام کرد که نرخ بنزین در اقتصاد کشور تأثیر ندارد و تأثیرگذاری‌اش تنها چهار واحد درصد است؛ البته بعداً آقای همتی اعلام کرد که با افزایش قیمت بنزین مخالف بوده و آن را بدترین اقدام دانست، اما چرا آقای همتی به مردم دروغ می‌گوئید. نامه رسمی شما موجود است که در ۳۱ شهریور سال ۹۸ درخواست کردید که قیمت بنزین لیتری پنج هزار تومان و قیمت نفت و گاز هزار تومان شود تا دولت کسری بودجه‌اش را جبران کند. مردم نگذارید کلاه سرتان بگذارند. گذشت دورانی که کلاه سر مردم می‌گذاشتید.

بعد همین آقایان می‌گویند کی بود، کی بود، من نبودم. موضوع بعدی هم نحوه مواجهه با صندوق بین‌المللی پول است که اسرار مملکت را به این صندوق دادی که بزرگترین خیانت بود. اقدامی که نتیجه آن ایجاد چالش‌های جدی بود. پس به مردم دروغ نگویید که دروغ گفتن اقدام بسیار زشتی است. دوران این حرف‌ها گذشته است.

اقدام بعدی بی کفایتی در اجرای افزایش قیمت بنزین بود که بعد هم رئیس جمهور اعلام کرد که تازه صبح جمعه این موضوع را فهمیده است. آیا بی کفایتی از این بالاتر وجود دارد.

آقای مهر علیزاده صحبت‌هایی درباره دولت اصلاحات کرد، حال آنکه کرسنت ۵۳ میلیارد دلار عدم نفع و چند ده میلیارد دلار خسارت داشته است؛ یا اطلاع ندارید یا واقعاً معلوم نیست که کجای کره زمین زندگی کردید و این حرف‌ها را می‌زنید.

کارت سوخت را برداشتند و ۱۵۰ هزار میلیارد تومان یعنی سه برابر مسکن مهر ضرر زدند. حرف سیاسی مشکلی را حل نمی‌کند، اگر می‌خواهید حرف سیاسی بزنید پیش ما بیایید تا یادتان دهیم که چه بگویید و گرفتار نشوید، ما استاد حرف سیاسی هستیم.

ما کسی را از مجلس بیرون کردیم، اما دوباره معلوم شد که ۸۵ میلیون تومان ماهانه از بیمه سرمد حقوق گرفته، آقای همتی چه کسی می‌خواهد پاسخ این وضعیت را بدهد. ما با سکه حقوق، دلار، اختلاس و نقدینگی نجومی و این بار با پررویی نجومی مواجه هستیم. مگر کهکشان راه شیری است که هر کسی هر چیزی دلش بخواهد بگوید.

محسن رضایی

این نزاع سیاسی که ابتدا داخلی بود و بعد نفوذی‌ها آمدند و سوار شدند و امروز عملاً فضای سیاسی کشور را دارند و مدیریت می‌کنند یا اینها ناآگاه هستند یا آگاهانه دارند وقت و انرژی ملت و دولت ایران را می‌گیرند و رهبر بزرگوار انقلاب بارها وارد شدند که این مشکل را حل کنند و سیاست‌های اصل ۴۴ و اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کردند، اما در مجلس خیلی از این سیاست‌ها تبدیل به قانون نشد و اگر می‌شد ریل اقتصاد راه می‌افتاد، یا در مذاکرات هسته‌ای رهبری با خط مشی نرمش قهرمانانه یک امکانی را به دولت دادند و جانانه حمایت کردند و قرار شد اقدام تبدیل به یک شاهکار در بحث رفع تحریم‌ها شود اما تحریم‌ها که برطرف نشد تحریم‌های سنگینی ایجاد شد و این نشان می‌دهد که مساله این طور درست نمی‌شود باید زد زیر میز یا روی میز. کشور نیاز به جراحی بزرگ دارد.

دولت ما با اقتدار و قانون نظم و آرامش را در جامعه مستقر می‌کند و سیاست‌های نظام را عملیاتی می‌کند و حق شما را از گردن کلفت‌ها می‌گیرد و خواسته‌های شما را عملیاتی می‌کند و این نفوذی‌ها و آلودگی‌های امنیتی که پشت صحنه با نمایش و دعوای زرگری انرژی شما و نگاه و وقت شما و توانایی دولت‌ها را به انحراف می‌کشانند از پس پرده بیرون می‌کشیم. اجازه نمی‌دهیم با انتشار یک نواری یکی را برد و یکی را آورد. مگر می‌شود سرنوشت ملت بزرگ را این طور اداره کرد.

ما نیاز به اقتدار برای اجرای برنامه داریم. اما اقتدار هم کافی نیست باید عقلانیت را برگردانیم، اینکه عقلانیت فردی و جناحی جای عقلانیت جمعی نشسته است از بزرگترین خسارت‌های ماست. باید گفت‌وگو را با مردم و نخبگان راه اندازیم. تا هواپیما تأخیر می‌شود می‌گویند "همینی که هست این بی احترامی به مردم است اگر تعامل داخلی را ایجاد کنیم تعامل بیرونی بی فایده است اگر کرامت مردم و نخبگان را رعایت نکنیم خسارت می‌بینیم، لذا دولت ما دولت شایستگان است.

سعید جلیلی

یکی از نکاتی که بسیار برای اقتصاد و حکمرانی مهم است وجود ثبات در سیاست‌هاست. تحریم یک واقعیتی است که وجود دارد. مهم‌تر از تحریم بهانه تحریم است. عده‌ای می‌خواهند ناکارآمدی خود را گردن تحریم بیندازند. رئیس جمهور باید فهم صحیح از صحنه جهانی داشته باشد. کسانی متأسفانه حداقل فهم را از این مسئله ندارند و می‌خواهند نسخه بپیچند.

اگر می‌گوئیم جهش تولید، یعنی اقتصاد مقاومتی. دوستان تعامل با جهان را به دو سه کشور خلاصه کرده اند. طرف خارجی با پررویی می‌گوید مسائل دیگری هست و ما اهرم تحریم داریم.

دغدغه و مشکلات مردم مثل کرونا ناشناخته نیست. باید بگویید برنامه شما برای تحریم چیست؟ چگونه می‌شود تحریم را بی اثر کرد و دشمن را از تحریم پشیمان کرد؟ باید گفت من نه تنها تحریم را بی اثر می‌کنم بلکه با سیاست‌های آفندی و پدافندی دشمن را پشیمان می‌کنم.

من تعامل گسترده و سازنده با جهان را چگونه شکل می‌دهم. اقتصاد ما نباید معطل فلان گفت‌وگو بماند. ۸۰۰ تحریم الان شده ۱۵۰۰ تحریم، دلار ۳ هزار تومانی شده ۳۰ هزار تومان؛ شما نتوانستید در مذاکره نتیجه بگیرید.

باید از فرصت‌ها حداکثری استفاده کرد و تهدیدها را به حداقل رساند. شما بگویید از هزار میلیارد دلار بازار کشورهای اطراف چقدر سهم گرفته‌اید؟ برای تبادلات بانکی ما ۱۱ طرح داریم که می‌توانیم با وجود تحریم‌ها کار کنیم. بانک مرکزی یک طرح بیاورد و نشان بدهد که چه کار کرده است؟ رئیس جمهور باید بداند صحنه بین‌المللی به چه شکل است. برجام یک چک بلامحل بود.

عبدالناصر همتی

آقای جلیلی می‌گویند ما چرا با دو سه کشور مناظره می‌کنیم؟ آقای جلیلی شما که کشور را یک دهه با بیانیه خواندن معطل کرده‌اید و در این مدت GDP کشور ضربه خورد؛ الان بهترین کشورهای حامی ما نیز می‌گویند باید مذاکرات را به نتیجه برسانیم تا بعد بتوان با شما کار کرد. دنیا بدون حل مشکل تحریم با ما کار نمی‌کند.

آقای زاکانی هم به عنوان پلیس بد ورود کردند و مسائلی را مطرح کردند که من به ایشان جواب نمی‌دهم و آن حرف‌ها نیز تقطیع شده بود. بانک مرکزی در موضوع بورس نقشی نداشت. من تا به حال این نکته را نگفتم اما الان به دلیل بی اخلاقی‌هایی که برخی انجام دادند و نیز وزیر اقتصاد به آن اشاره کرده است، توضیح می‌دهم که من نامه‌ای را مدت‌ها قبل به دفتر رئیس جمهوری و به مقام معظم رهبری نوشتم و به صورت خصوصی هشدار دادم که مردم را به حضور در بورس تشویق نکنید و رهبر نیز در حاشیه آن نامه تاکید کردند که آقای رئیس جمهور ایشان فرمودند آقای رئیس جمهور تذکر جناب رئیس کل مهم است.

کسان دیگری هم شبیه آن را مطرح کرده اند، مقتضی است فکر جدی شود، اما بعدش بازهم مردم را دعوت به بورس کردند. چند هزار میلیارد تومان عده‌ای در بورس سود بردند. مشکل بورس هیچ ربطی به بانک مرکزی ندارد. در طول یک سال سه بار رئیس سازمان بورس را عوض کردند. من می‌خواهم به شما بگویم در مورد موضوع بورس ماجرا ربطی به بانک مرکزی نداشت. من الان لیست ۱۱ نفری که ۱۵ سال پیش وام‌های کلان به میزان ۹۰ هزار میلیارد گرفتند را به آقای رئیسی می‌دهم و ایشان برود و اگر تشخیص داد خودش این اسامی را اعلام بکند.

محسن مهرعلیزاده

این‌که امروز کشور با بحران اعتماد اجتماعی مواجه است؛ علی‌رغم توصیه‌های مکرر مسئولین و تبلیغات شبانه‌روزی و پوسترهای رنگارنگ هنوز فضای انتخابات سرد و بی‌روح است. به دلیل بی‌اعتمادی مردم به میزان تأثیرگذاری آنان و ناامیدی از رویاهایی است که داشتند و برآورده نشده است.

در طی سال‌های گذشته موضوعاتی مانند زنان، جوانان، اقوام و مذاهب مفاهیم اصلی خود را از دست داده‌اند. امروز همچنین آنقدر عرصه بر جوانان تنگ شده است که به جای نشستن بر روی صندلی‌های مدیریتی روی صندلی‌های هواپیما بنشینند و کشور را ترک کنند؛ جوانانی که هزاران دلیل برای رفتن دارند و یک دلیل برای ماندن ندارند.

امروز علی‌رغم توصیه‌های زیبای حفظ وحدت، اهل سنت را بی‌دلیل از حضور در عرصه‌های مدیریتی بازداشته‌ایم و حتی از مراکز فرهنگی آنها دچار محدودیت‌هایی هستند. امروز تبلیغ زندگی اشرافی مسئولان و همچنین اکتشاف اختلاس‌های چند هزار میلیاردی نهال امید را در دل محرومان و مستضعفان خشکانده است.

برنامه من در دولت زندگی بازگرداندن اعتماد به مردم و دمیدن روح امید در کالبد جامعه است. توجه به زنان و جوانان فراهم کردن شرایط برای ایفای بخش مؤثر و عادلانه ایشان در مدیریت کشور؛ ایفای نقش‌هایی نظیر مریم میرزاخانی‌ها و مریم بختیاری‌ها.

توجه به اهل سنت و همچنین شهرهای مرزی در برنامه‌های من است. در دولت زندگی خود را موظف به جبران کمبودهای گذشته می‌دانم و بهره‌گیری از وضعیت نخبگان اهل سنت را در سطوح عالی مدیریتی کشور مورد توجه قرار می‌دهم.

توجه کردن به کرسنت خوب است، اما باید به FATF توجه شود؛ به جای دیوارنوردی‌های مختلف و آب در آسیاب ترامپ ریختن، به گشایش‌ها و وضعیت کشور در دولت اصلاحات نیز اشاره کنیم.

ابراهیم رئیسی

در صحبت‌ها به موضوع سفر خوزستان اشاره شد باید بگویم مجری قانونی در این رابطه ستاد ملی مقابله با کرونا است که از این ستاد اجازه گرفته شد و همچنین از ستاد کرونا استان هم اجازه گرفته شد؛ همچنین دانشگاه علوم پزشکی اهواز هم پروتکلی برای این اجتماع نوشت؛ بر همین اساس همه مقدمات برای این سفر انجام شد.

ما که به حرف‌های کارشناسان گوش کردیم چندین ماه است می‌خواهم به این استان سفر کنم و خوزستان یکی از استان‌هایی بود که به آن بدهکار بودیم. ما که به حرف گوش کردیم شما چرا آنقدر ناراحتید؟ چرا در مورد کسانی که به حرف کارشناسان و وزیر بهداشت گوش نکردند حساس نشدید؟

در نوروز سال ۹۹ در جلسات آقایان مسؤول بهداشت و درمان گفتند باید محدودیت ایجاد شود، اما آقای روحانی قبول نکرد و باعث خسارات شد و این کار در نوروز ۱۴۰۰ هم تکرار شد و صدای همه بلند شد و کار به رسانه‌ها کشید و باعث خسارت شد. تازه از ۲۰ فروردین محدودیت‌ها اعمال شد، اما آقای روحانی توجه نکرد.

خیلی عجیب است چرا آن زمان حساس نشدید؟ شما می‌توانید بپرسید بخشی که بیشترین همکاری به وزارت بهداشت دارد ما هستیم. نکته دیگر اینکه اسامی که ایشان نام برند در مورد متهمین فساد مالی آیا ما به این پرونده‌ها رسیدگی کردیم یا نه آیا نتایج آن را اعلام کردیم یا خیر؟

نظر من درباره fatf را از کجا ذهن‌خوانی کردند که نظر من چیست؟ اگر منافع ملت در قراردادی تأمین شد ما هیچ مشکلی نداریم، وگرنه نمی‌توانیم منافع مردم را به حراج بگذاریم. از رئیس قبلی بانک مرکزی پرسیدند که منافع برجام چیست پاسخ داد هیچ؛ حداقل به مواضع خودتان پایبند باشید.

اقتدار خارجی امتداد اقتدار داخلی است. شما وقتی جوجه کُشی و صف مرغ دارید نمی‌توانید برجام را اجرا کنید. برجام یک قراردادی است که با شروط خود در کشور تصویب شده، برجام را یک دولت مقتدر می‌تواند اجرا کند.

اسامی ۱۱ بدهکار بانکی را به مردم اعلام می‌کنیم تا مشخص شود که ما به پرونده آنها در دستگاه قضائی رسیدگی کردیم.

قاضی‌زاده هاشمی

برای اصلاح امور باید نگاه منظومه‌ای داشت. وقتی از مهار تورم به عنوان ام‌المسائل حرف می زنیم به این معناست که تورم باعث فقر و بیکاری و نابرابری و ایجاد مهاجرت شده است. تورم سن ازدواج را بالا برده است. وقتی به ساختار ایجاد تورم نگاه می‌کنیم همه نهادها در آن نقش داشته اند. مسئله بانک‌های دولتی و خصوصی و بودجه، نقدینگی نظام توزیع و زیرساخت‌های تولید کشور همه در این خصوص نقش داشته اند.

موانع زیادی در مقابل رسیدن کالای ارزان به مصرف کننده است. ما ارز یارانه ای داده ایم، اما مشخص نشد تکلیف این ارزها چیست و چگونه به مردم رسید. مجموعه مبدا تا مقصد باید مدیریت شود؛ از زمان واردات تا سفره مردم یا صادرات، این زنجیره کلان باید نظارت شود.

دولت ما مشارکت جو است و کارها را به مردم واگذار می‌کند و از طریق شرکت‌های عمومی که نهادهایی مدنی هستند، اجازه می‌دهد بر دولت نظارت شود. دولت فقط در سه وجه دخالت خواهد کرد، توانایی اتحادیه‌های موجود در کشور توانمند است و می‌تواند به جای دولت مدیریت کند.

در مسئله مرغ، ما ۲.۵ برابر ظرفیت مصرف داخلی، توان تولید داریم؛ در این زمینه اتحادیه‌ها گفتند اجازه بدهید ما خودمان مدیریت کنیم.

من خیلی سریع ۲۰ برنامه دولت سلام را می گویم؛ تورم را زیر پنج درصد برسانیم، ۴.۵ میلیون مسکن بسازیم، ایران را بدون سوءتغذیه می‌کنیم، وزارت خانواده تشکیل می‌دهیم، صندوق اعتبار خانواده شکل می‌دهیم و به زوج‌های جوان ۵۰۰ میلیون کمک می‌کنیم، نظام یک پارچه مالیاتی و حمایتی، توزیع منابع مدل شهر-کشوری را پیاده می‌کنیم، مدل نظام شایستگی را اجرا می‌کنیم، طرح قنات ملی ایران را اجرا می‌کنیم، سهمی از سهام شستا و صندوق ذخیره فرهنگیان را به کارگران و معلمان ارائه می‌دهیم، مسئله بورس را حل می‌کنیم.

سیدابراهیم رئیسی

این نامزد درباره کرونا و برنامه‌هایش در پساکرونا گفت: در نظام سلامت دو مشکل داریم، علی رغم اینکه زحمات زیادی کشیده شده است؛ این خدمات ارزشمند کادر درمانی را ارج می نهم. در وزارت خانه زحمات زیادی کشیدند، اما مردم زیادی هم در این کرونا دچار آسیب شدند و کسب و کارها دچار آسیب جدی شده است. مشکلی در نظام سلامت وجود دارد که یکی بحث تعارض منافع است، مثلاً کسی مسئول مسکن می‌شود خودش هم پیمانکار است، تصمیم گیری ها در تعارض منافع سخت می‌شود. برای برخی تصمیمات در نظام سلامت باید منافع را کنار گذاشت یا تعارض منافع را منتفی کنیم یا به حداقل برسانیم، دوم مساله انحصار است، ما باید دسترسی به پزشک را برای همه کشور ایجاد کنیم. ما باید دسترسی به متخصصان را آسان کنیم، عزیزان زیادی در کرونا آسیب دیدند، کسب وکارهایی حوزه گردشگری آسیب زیادی دید، مستأجران آسیب دیدند. این ۱۶ ماه که کشور درگیر کرونا شده است باید به پساکرونا فکر کنیم و مردم احساس کنند که یک فکر اساسی برای آسیب دیدگان کسب و کارها شده است.

ا ینجا لیستی را به من دادند اگر آقای همتی لیست بدهکاران بانکی را قبلاً داشته پس چرا آن را ارائه نداده است؟ ما بارها از بانک مرکزی خواستیم لیست ارزهای صادراتی را به ما بدهد. ۲۵ میلیارد دلار ارز بوده که ما هرچه پیگیری کردیم هفت میلیارد دلار را بیشتر اعلام نکردند، بعد هم دولت فهمید که باید خودش مشکل را حل کند و به قوه قضائیه نفرستد.

محسن مهرعلیزاده

وی در خصوص وضعیت بورس و ضرر و زیاد برخی سهامداران اظهار کرد: بورس یکی ا ز بهترین بازارها برای جلب سرمایه گذاری است چرا که این پول به سمت تولید می‌رود و یکی از مشکلات کشور ما تولید و رونق تولید است، اتفاقی که سال گذشته رخ داد این بود که متأسفانه دولت در بورس دخالت کرد و صاحبان سهام‌های عمده که تأثیر قابل توجهی در تعیین قیمت سهام خود دارند. در یک هماهنگی با دولت وارد معرکه شدند و کاری کردند که با تشویق مردم برای خرید سهام، پول مردم را جمع کردند، اما این به سمت تولید نرفت و تنها قیمت سهام به صورت حبابی رشد کرد و این رشد حبابی هم به منتفع شدن سهام داران عمده ختم شد و وقتی این حباب از میان رفت و مردم متضرر شدند و این همان چیزی است که قبلاً هم گفتم که یک چیز کوچک پتانسیل تبدیل شدن به بحران را دارد به یک بحران تبدیل شد. در این میان دولت مجبور شد از صندوق ذخیره ارزی برداشت کند و جبران خسارت کند که هر سه امر نادرست بود. به نظر من باید کار بورس را به بورس سپرد و نقش سهامداران عمده را به حداقل رساند. از سوی دیگر اگر ۷۵ درصدی که دست دولت است را حل کنیم و این سهامداران عمده که وابسته به دستگاه‌های نظامی و غیر نظامی است دخالت نکنند قطعاً بورس وضعیت مطلوبی خواهد داشت.

من یک مطلبی را درباره افزایش سرمایه عرض کنم که در حال حاضر تولید ناخالص داخلی ما ۵۰۰ میلیارد دلار است حال سوال این است که چگونه ما می‌توانیم رشد سرمایه داشته باشیم، تولید و فروش در بازار بین المللی داشته باشیم، اما اینها مستلزم آن است که با دنیا رابطه خوبی داشته باشیم، اقتصاد ما دچار سیاست زدگی شده است و سیاست بر اقتصاد حاکم شده است.

محسن رضایی

درباره ازدواج جوانان و شرایط ازدواج آسان: جوانان فرشتگان نجات ایران و مهمترین سرمایه ملی ما هستند، هر جا به جوانان اهمیت دادیم و مشکلاتشان را حل کردیم و میدان دادیم کارهای بزرگی انجام دادند. امروز جوانان ما به شدت با مشکلات عظیمی روبه‌رو هستند، شغل ندارند، نمی‌دانند چه آینده‌ای دارند، می‌خواهند ازدواج کنند مسکن و شغل ندارند. در سردرگمی هستند. دولت ما ترکیبی از جوان‌گرایی و تجربه گرایی است، تجارت نسل دوم را با استعداد جوانان ترکیب می‌کنند و با یک تیر دو نشان می زنیم، هم یک انرژی عظیم را آزاد می‌کنیم تا مشکلات جوانان و کشور را حل می‌کنیم، هم از نسل سوم و چهارم زمامداران آینده را تربیت می‌کنیم.

در همه استان‌ها مدرسه تربیت زمامداران آینده را درست می‌کنم، جوانان نیازمند شغل و مسکن هستند، مسکن جوانان را در نهضت مسکن سازی حل می‌کنیم. همه بانک‌ها را موظف می‌کنم به هر زوج جوانی که ۱۰ درصد آورده بیاورد تا ۴۰ یا ۵۰ سال وام بدهد، زمین مجانی می‌دهیم و با طولانی کردن قسط می‌توانند وضعیت را درست کنند. دولت ما حتماً مساله برجام را جدی خواهد گرفت و آمریکا را با دیپلماسی واقعی نه کاغذی به سمت اجرای تعهداتش می‌کشانم. کشور را معطل مذاکرات نمی‌کنم.

سعید جلیلی

این نامزد در خصوص برنامه‌هایش برای رفع مشکلات بروکراسی و پیچیدگی‌های اداری برای مردم عنوان کرد: من در روز اول انتخاب آقای روحانی در جلسه‌ای به او گفتم باید ماشین دولت را راه بیاندازد، زیرا کندی در ماشین دولت شما را به مقصد نمی‌رساند. ما باید سازوکارها را فعال کنیم، البته دو رویکرد اداره روزمره کشور یا رویکرد جهش وجود دارد. اگر برای دستگاه‌های مختلف مأموریت و دستورالعمل تعریف شود، آن دستگاه فعال می‌شود، مثلاً اگر برای دستگاهی تعریف شود که چند میلیون شغل باید درست کند آن دستگاه خود را موظف می‌داند که به مأموریت خود بپردازد.

قاطعانه اعلام می‌کنم امکان تعامل سازنده با جهان وجود دارد ولی اینها نمی‌توانند. ما با عراق ۱۲ میلیارد دلار تعاملات تجاری داریم. ۱۰ میلیارد دلار که مربوط به بخش خصوصی است در حال انجام است، دو میلیارد دلار که مربوط به بخش دولتی است که نمی‌توانند آن‌ها آن را انجام دهند. من در جلسه‌ای با اتحادیه‌ها داشتم که آن‌ها اعلام کردند مشکلی برای روابط اقتصادی با سایر کشورها نداریم اگر دولت بگذارد. من با قاطعیت عرض می‌کنم امضای کنوانسیون‌های بین المللی هیچ فایده‌ای برای کشور ندارد و حاضرم در این زمینه مناظره کنم. FATA می‌گوید اگر این لایحه را امضا کنید او گام‌های بعدی را برای شما تعریف می‌کند. برجام سند طلبکاری ملت است نه بدهکاری. ما هزینه‌های برجام را داده ایم و الان باید طلبکار باشیم.

رئیس جمهور باید به مسائل داخلی و خارجی مسلط باشد، من از پایین‌ترین سطح وارد سیستم شده ام و می دانم دستور رئیس جمهور وقتی به پایین می‌رسد چه سرنوشتی پیدا می‌کند. من می دانم اگر هماهنگی نباشد چه اتفاقی می‌افتد. سیاست خارجی در چهار سال آینده باید اقتصاد محور باشد و در صادرات کشور نقش داشته باشد والا یک بهانه هم برای کار نکردن کافی است. هیچ بهانه‌ای نه این بهانه که فلان کنوانسیون چه بود و یا اینکه چه کسی رئیس جمهور آمریکا می‌شود نباید مانع پیشرفت کشور شود. در داخل هم کسی نباید مانع پیشرفت کارها شود.

عبدالناصر همتی

در خصوص تعادل میان فعالیت اقتصادی زنان و ارزش‌های خانواده اظهار کرد: بحث زنان و فعالیت‌هایشان مهم است و باید توجه بکنیم. ۵۰ درصد جمعیت کشور زنان هستند. آن حدی که باید شأن و جایگاه آن‌ها رعایت نمی‌شود. خیلی‌هایشان تحصیل کرده و جویای کار هستند. باید امنیت اجتماعی لازم را فراهم بکنیم و فرصت‌های برابر بدهیم تا در اجتماع حضور داشته باشند. مشکل ما در این زمینه این است که تعداد فرصت شغلی‌ها برابر نیست و حتی ۳۰ درصد هم نیست. من این کار را خواهم کرد. زنان تحصیل کرده ای که می‌خواهند اشتغال آفرینی کنند، ما به آن‌ها وام‌های خرد خواهیم داد.

زنان سرپرست خانوار مشکلات زیادی دارند، من به سه دهک پایانی جامعه خانواده‌ای یک میلیون تومان کمک خواهم کرد. زنان باید خط مقدم فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی باشند، اما نکته‌ای را درباره سخنان آقای رئیسی بگویم، ما این اسامی را قبلاً به قوه قضائیه دادیم و خودتان اطلاع دارید که چرا پرونده‌ها پیش نمی‌رود، این اسامی مربوط به زمان گذشته است و ارتباطی به دوران مسئولیت من ندارد. در مورد آقای جلیلی هم بگویم که ایشان حتماً شوخی می‌کنند، یعنی ۲۰۰ کشور نمی‌دانند اف ای تی اف به چه دردی می‌خورد و فقط شما و کره شمالی می‌دانید که به درد نمی‌خورد. این برای جلوگیری از پولشویی و تروریسم است، چرا کاری می‌کنید که تاجران ما را به عنوان تروریست و پولشو معرفی می‌کنند؟ بگذارید کشور نفس بکشد. من فرصت زیادی برای تبلیغات انتخابات نداشته‌ام اما، آقای رئیسی الحمدلله دو سال است دارند تبلیغ می‌کند، حالا من از ایشان سوال می‌کنم، چراکه ایشان در سخنان‌شان به اینترنت امن و طبقه بندی شده اشاره کردند، مردم می‌خواهند بدانند اینترنت امن یعنی چه؟ یعنی اینستاگرام بسته شود و چند میلیون شغل از بین برود و هرکس برای فعالیت‌هایش بیاید و مجوز بگیرد، اینترنت طبقه بندی شده یعنی چه؟ مردم را نباید صغیر فرض کنیم. اینجا کره شمالی نیست آقای رئیسی، چرا آقای آذری جهرمی، این وزیر شجاع را هر روز قضات شما به دادگاه می‌کشانند؟ چرا نماینده شما در کمیته فیلترینگ رأی به بسته شدن اینستاگرام دادند؟ چرا دوستان آقای طبری را شما نگرفتید؟

جوری از حقوق زنان می‌گوئید که انگار مردم مواضع شما را نمی‌دانند. نسبت شما با مواضع آقای علم الهدی در خصوص زنان چیست؟ شما در مناظره قبل هم نگفتید که با گشت ارشاد مخالفید، لطفاً صراحتاً بگویید با گشت ارشاد مخالفید یا نه؟

علیرضا زاکانی

این نامزد درباره بی اثر کردن تحریم‌ها اظهار کرد: اولین کارم این است که رویکرد غلط دولت کنونی را ادامه ندهم. تکیه بر پتانسیل‌ها و توانمندی‌های داخلی را مد نظر قرار داده و از همه فرصت‌های منطقه‌ای و جهانی استفاده می‌کنم. کشور ما توانمندی‌ها و امکانات بی نظیری دارد که از جمله آن می‌توان به زیرساخت‌ها، نفت و گاز و پتروشیمی اشاره کرد، اینکه کشور ما به این وضعیت افتاده دلیلش در این است که آقایان بلد نبودند یا نخواستند و نتوانستند.

دولت اقدام و اصلاح براساس تولید داخل کشور را اداره کرده و عملاً تحریم‌ها را بی اثر می‌کند، لذا هر چه در مربوط به حوزه تولید باشد همچون بحث کشاورزی و روستایی یا صنایع دریایی را مد نظر قرار خواهیم داد. عده‌ای از این آقایان علاقه ندارند با من بحث کنند چون یاد داده اند که با من بحث نکنند. یک بار به ایشان گفتم که حاضرم که در کلاس درس حضور پیدا کنم و بگویم که تنها یک بار حرف درست زدی و آن هم این بود که آقای روحانی همه چیزش خوب است جز اینکه اقتصاد بلد نیست، من هم این را قبول دارم چون روحانی اقتصاد بلد نبود که شما را رئیس بانک مرکزی کرد.

FATF تبدیل به گلوگاه ما خواهد شد، ما به جای آنکه با دلار تبادل مالی کنیم با پول کشورها تبادل مالی می‌کنیم و آن زمان FATF بی اثر می‌شود. مردم بدانند که آقایان دلشان نمی‌خواهند کار کنند و نمی‌توانند کشور را اداره کنند. در این بین این دولت فقط به اطرافیانش توهین می‌کند که ظاهراً مسری هم هست که من را پلیس بد می‌خوانند. اینجا کسانی هستند که جز با توهین کار خود را پیش نمی‌برند. من آمده ام تا فریاد اعتراض مردمی باشم که در صف گرفتن سبد کالا تحقیر شده و گرانی‌ها را تحمل کردند و در مقابل عده‌ای نورچشمی با ارز ۴۲۰۰ واردات انجام دادند. آمده ام صدای مردم سیستان و بلوچستان باشم.

امیرحسین قاضی زاده

مسئله بورس و سهام عدالت را حل می‌کنیم، اشتغال سریع ظرف دو سال برای جوانان ایجاد می‌کنیم. کرونا را با واکسیناسیون تا ۲۲ بهمن حل می‌کنیم، افراد بالای ۷۰ فرانشیز رایگان خواهند داشت، نظام جامع شفافیت ایجاد خواهد شد، دیپلماسی عمومی و اقتصادی مبنای کار خواهد بود، وزیر خارجه‌ای انتخاب می‌کنیم که تاجر بین المللی باشد.

آموزش و پرورش نوین شکل می‌دهیم تا عمر فرزندانمان تلف نشود و مهارت یاد بگیرند، کنکور را حذف می‌کنیم و سربازی حرفه ای را در تعامل با نیروی‌های مسلح شکل می‌دهیم. در خصوص فضای مجازی ما داریم دچار انحراف در بحث می‌شویم. فضای مجازی مسئله حکمرانی است. اگر دولت الکترونیک و اقتصاد دیجیتال و شفافیت را می‌خواهیم به فضای مجازی نیاز داریم. اگر توسعه مشاغل استارتاپی را می‌خواهیم به فضای مجازی نیازمندیم. در بهداشت و درمان و کشاورزی به فضای مجازی نیاز داریم.

دولت سلام پاسدار حقوق همه مردم خواهد بود حتی آن افرادی که رأی ندهند. ما به دنبال پاسداری از حقوق معلمان، ایثارگران، کارگران خواهد بود. گاهی مردم به ما می‌گویند کاش بیدار شویم و ببینیم این هشت سال یک خواب بوده است، این ما هستیم که باید تصمیم بگیریم که این مسیر واقعاً تمام بشود و تکرار نشود.

محسن مهرعلیزاده

معتقدم که اگر سیطره سیاست را از اقتصاد برداریم، همه مسائل برطرف می‌شود. واقعیت در جامعه امروز این است که با دیوارنوردی ها، معطل کردن FATF و ایجاد مشکل در مذاکرات کشور ما به یک نقطه‌ای رسیده است که آنچه را درمی آوریم فوقش همان را می‌خوریم. حداکثر درآمد هر ایرانی شش هزار دلار است که همان را می‌خوریم و ریالی برای سرمایه گذاری نداریم. امروز ریالی برای سرمایه گذاری در داخل وجود ندارد. در حالی که ایرانیان خارج از کشور سرمایه دارند؛ امروز ما هفت میلیون ایرانی خارج از کشور داریم که حداقل پنج میلیون نفر آنها افرادی متخصص و دارا هستند و باید فضای امنی برای سرمایه گذاری آنها ایجاد کنیم.

سرمایه در غرب و چین و ژاپن و کره و هند است و تکنولوژی هم در همین جا هاست؛ اما تا زمانی که بخواهیم دنبال تنش و ماجراجویی در دنیا باشیم، وضعیت همین‌گونه هست که امروز هست، حال اگر بخواهیم دولت قبل را محکوم کنیم یا خیر را من نمی دانم، آقای رئیسی که جزو سران سه قوه هستند مگر در مسأله بنزین نبود که تصمیم بدی گرفته شد و به بدی هم اجرا شد. امروز آقای رئیسی از اینکه اینستاگرام و تلگرام دارند صحبت می‌کنند در حالی‌که موضوع فیلترینگ هم در کشور مطرح است. یک مقداری باید نگرانی‌ها را کاهش دهیم و فقط حرف نزنیم‌. آقای رئیسی حالا که با مردم مهربان شده‌اید، همین الان لطف کنید و دستور بفرمائید که فیلترینگ‌ها برداشته شود. در ماجرای آبان ۹۸ عده زیادی دستگیر شدند یا کشته شدن همین الان درخواست عفو از رهبری داشته باشید تا آنها که داغدار و نگران هستند این نگرانی‌ها را کاهش داد. فقط حرف نزنیم.

محسن رضایی:

برنامه جزئی از مدیریت است و نمی‌شود کسان دیگر بنویسند و به مدیر سنجاق کنند، مدیر خودش باید برنامه داشته باشد، اما با ستادش برنامه را نهایی می‌کند وگرنه می‌شود اوضاعی که در این دولت‌ها تاکنون داشتیم.

نکته مهم این است هر کسی که می‌خواهد مجموعه‌ای را مدیریت کند هم مشکلات فعلی را باید ببیند، هم تصویری از چشم انداز آینده داشته باشد و دوستان ما باید بگویند که در هشت سال آینده چه می‌بینند؟ برای مشکلات آینده و فعلی چه راهکارهایی در پیش می‌گیرند، من هشت سال آینده را جزو مهم‌ترین دوران آینده ایران می‌بینم.

یعنی دوران سرنوشت است از یک طرف تهدید داریم و از طرفی با فرصت‌های زیادی رو به رو هستیم اگر دولت‌های گذشته تکرار شود ایران با خطرات بزرگی مواجه می‌شود، اما اگر از فرصت‌ها استفاده کنیم روی بلندترین قله‌های منطقه می‌ایستیم.

آینده پژوهی که نباشد به روزمرگی می‌افتیم و یکی از مشکلات دولت‌های گذشته نبود آینده پژوهشی است و به همین علت است که مساله جمعیت، کاهش آب‌های زیرزمینی و فناوری‌های بسیار نوین را پیش بینی نمی‌کنند و برنامه‌ای که می‌نویسند با نگاه به پشت سرشان است در حالی که باید نگاه به آینده هم باشد در غیر این صورت کشور نمی‌تواند از فرصت‌های طلایی استفاده کند. شرایط کنونی کشور شرایطی نیست که حتی یک ثانیه را از دست بدهیم.

زاکانی:

امام علی (ع) فرمود حکومت امانت است و طعمه نیست. امام خمینی (ره) فرمود فرق رژیم طاغوت با ما این ایست که ما باید خدمت کنیم و اگر نکنیم، ما هم طاغوت هستیم. اگر انقلاب نبود، هیچکدام اینجا نبودیم و در جایگاه‌هایی بودیم که نسبتی با وضع فعلی ما نداشت، پس ما مثل سناتورها نباید بنشینیم و با هم حرف بزنیم، ما حق نداریم در استخر آن‌ها شنا کنیم و در فضای آن‌ها تنفس کنیم، چراکه امام (ره) گفت آن روز، روز مرگ ماست. من ریشه فساد را خشک خواهم کند. من ریشه دروغ را خواهم کند.

آقای همتی می‌گوید از بانک مرکزی اخراج شده، اما آقای واعظی آن را خلاف بیان می‌کند یا اینکه در واکنش به صحبت من که در انتهای سال ۹۸، ۱,۲۰۰ میلیارد تومان از بانک صادرات به بانک پاسارگاد به صورت غیر عادی منتقل شده می‌گوید که درست نیست، اما وزیر اقتصاد آن را تأیید می‌کند یا اینکه درباره نامه اش برای تعیین نرخ بنزین ۵۰۰۰ تومانی و نفت و گاز ۱۰۰۰ تومانی هم آن را رد می‌کند حال اینکه نامه رسمی وجود دارد.

آقای همتی شما در حالی صحبت از فیلترینگ می‌کنید که چندی پیش کامنت های زیر پست‌های صفحه اینستاگرام خود را بسته بودید و تازه باز کردید. شما حتی جرأت روبه‌رو شدن با مردم را ندارید.

آقایان جنگ اقتصادی را به جنگ شادی تبدیل کردند و صبح جمعه به ریش مردم خندیدند. با کفش به چادر زلزله زده‌ها رفتند. رئیس جمهور محترم با ماشین خارجی به کارخانه خودروسازی داخلی رفت. ریشه ناکارآمدی را که مثل اختاپوس ۴۰ سال است به جان مردم افتاده را خشک خواهیم کرد.

سعید جلیلی:

نگاه ما در چهار سال آینده نگاه فرصت محور است زیرا این مشکلات با اداره روزمره کشور حل نمی‌شود. ما معتقدیم جهش و استفاده حداکثری از فرصت‌ها یک ضرورت است، اما برای رسیدن به این جهش باید در زمینه‌های مختلف از جمله نظام بانکداری و نظام سلامت برنامه داشت و دنبال رفع موانع تولید بود، نه تنها قطعی برق نداشت بلکه صادرات برق داشت. ۲۷ درصد جمعیت کشور در روستاها ساکن هستند، باید زمینه‌ای ایجاد کنیم که روستاها جهش پیدا کنند، روستاها باید سلول جهش کشور باشند، صحبت‌هایی که آقای همتی کردند جابه جا کردن مرزهای ادبیات بود. برای جهش باید برای تک تک دستگاه‌ها مأموریت تعریف کنیم. به طور مثال برای ارز آوری باید به تمام دستگاه‌ها مأموریت داد.

فقط نباید طرح مسئله شود، می‌گویند ۲۰۰ کشور عضو FATF هستند، خوب ایران هم عضو آن است و از ۴۱ بند، ۳۹ بند آن را اجرا کرده است، شما حتی این را هم نمی‌دانید. به جای طلبکاری از FATA از داخل طلبکار شده‌اید. آیا بیان این مسئله می‌شود اهانت به روستا؟ با اداره روزمره کشور، مشکل بیکاری حل نمی‌شود. اینکه بگوییم برای حل مشکل مطالعه خواهیم کرد، مشکل را حل نخواهد کرد.

رئیسی:

نمی‌دانم اگر من نبودم آقایان در جلسه چه می‌خواستند بگویند؟ اینجا جای برنامه دادن است. چرا از اقبال مردم به من ناراحتید؟ اگر شک دارید بروید بین مردم و نظرشان به خودتان را ببینید. من از مردم سوال کرده‌ام، بروید بپرسید مشکل مردم با دولت چیست که با صندوق قهر کرده‌اند؟ چگونه عمل کردید که مردم ناراضی اند. این دولت با مردم و جوانان چه کرده است. نگاه مردم به من این است که حرف صادقانه می‌زنم. هیچ فیلتری در قوه قضائیه در دوران من صادر نشده است. من گفتم دسترسی به اینترنت برای همه مردم آسان و بعضاً رایگان باشد و هیچ روزنامه و رسانه‌ای در زمان من مسدود نشده و این باور من است. مردم همه چیز را می‌بینند، عملکردها را هم دیده‌اند. شما از مردم ناراحتید؟ مردم به شما اقبال ندارند. مردم دیدند بانک‌ها هرکدام برای خودشان رفتار می‌کنند. می‌خواهید دو قطبی راه بیندازید؟ ولی موفق نخواهید شد.

همتی:

در این مناظرات دیدیم که جای صدای روستاییان بی‌صدا خالی است، وقتی آن مشاور جناب رئیسی که شهر به شهر برایشان تبلیغ می‌کند و آقای جلیلی ترک موتورش می‌نشیند به روستاییان عزیز توهین می‌کند چه انتظاری می‌توانیم داشته باشیم؟ نگاه مشاور آقای جلیلی به روستاییان مثل نگاهی بود که جلسه قبلی آقای رئیسی به کارمندان داشتند. انگار روستایی و کارمند واژگان تحقیرآمیز هستند.

مردم عزیز نگذارید این نگاه ارباب رعیتی در ایران حاکم شود. مردم روستا از شما گندم را هم خوب نمی‌خرند چرا که بودجه آن را برای قیر رایگان به رانت خوارها دادند. مردم روستا من برای شما و توسعه روستا برنامه جامع دارم. تضمین می‌کنم که گندم و محصولات شما را به نرخ روز بخرم نه نرخ تحمیلی که معمولاً رایج است. آقای رئیسی گفتند که بانک مرکزی نمی‌تواند سود بانکی را پایین بیاورد، اما من با ابزار قوه قضائیه می‌توانم باید پرسید که چرا پایین نیاوردید؟ اقتصاد مثل دادگاه نیست آقای رئیسی، سود بانکی را در زمان تورم پایین بیاورید آن پیرزن و پیرمرد بازنشسته که پول خود را در بانک گذاشته‌اند و سود آن را می‌گیرند تا زندگیشان بچرخد چگونه باید زندگی کنند؟ کشور و اقتصاد را نمی‌شود مثل زندان اداره کرد. آقای قاضی زاده هاشمی جلسه پیش گفتند که من به زنان بیشتر از شما احترام می‌گذارم و رئیس ستاد من یک خانم است، من عرض می‌کنم خانمی که در ستاد شما است همان شخصی نیست که گفته بود بیل گیتس با واکسن کرونا می‌خواهد ۱۵ درصد جمعیت دنیا را بکشد؟ با این تفکر می‌خواهید کشور را اداره کنید؟ واکسیناسیون رایگان و همگانی را تا پایان سال عملی می‌کنم و در زمینه این امر سامانه‌ای را فراهم خواهم کرد.

محسن رضایی:

همانطور که گفتم هشت سال آینده بسیار تعیین کننده برای مردم، نظام و جمهوری اسلامی است عقب ماندگی از ترکیه برای ما ننگ است وضعیت معیشتی مردم برای ما ننگ است. دولت ما مصصم است و از زمانی که برنامه مُد نبود برنامه‌ای را برای هشت سال آینده تدوین کرده است یارانه ۴۵۰ هزار تومانی سر جایش است و منابع آن مشخص است.

حقوق زنان خانه دار جدی است کسب و کار را گسترش می‌دهم. سهام صنعت ملی نفت را ۳۰ درصد به مردم می‌دهیم. مسکن ارزان قیمت را با قسط‌های ۴۰، ۵۰ سال به مردم می‌ده. به این قانع نیستم و نباید قانع باشیم. منطقه‌ای و ایالتی کردن اقتصاد ایران از برنامه‌های ما است که طبق اصل ۱۲۷ قانون اساسی مردم سپرده‌هایشان را همان استان و شهر سرمایه گذاری کند نه تهران.

باید همه ایران، را ایران بدانیم و فقط به تهران توجه نکنیم، اختیارات را از مرکز گرفته و به استان‌ها می‌دهیم. دولتی که تشکیل می‌دهم از تمام اقوام ایران و تمام مذاهب شیعه سنی و غیره است. در زمینه پروژه‌های ملی، ۱۴ پروژه ملی را شروع خواهیم کرد. اگر من نتوانم به وعده‌هایم عمل کنم زودتر اعتراف می‌کنم و در برابر مردم تعظیم می‌کنم. مردم رأی شما رویش است نه پوشش، نه روکش است نه پیشکش. پروژه‌هایی از قبیل همسان سازی حقوق بازنشستگان و بیمه تأمین اجتماعی کشاورزان را دنبال خواهم کرد.

همتی:

مردم همه با هم علیه غارتگران قیام کنیم که امروز وقت قیام است. سر ما را عده‌ای مسئولان کلاه گذاشته و با شناخت باید علیه آن‌ها قیام کرد. دولت ما شایسته سالاری و صداقت با مردم را سرلوحه کارش قرار می‌دهد، یک ساله فقر مطلق را ریشه کن کرده و سلامت را در کشور برقرار می‌کنم به گونه‌ای که هیچ بیماری به غیر از درد بیماری درد دیگری به خصوص بی پولی را نکشد. تمرکززدایی و توجه به شهرستان‌ها و همچنین آباد کردن روستاها و مهاجرت معکوس یکی دیگر از برنامه‌هایم است. قریب به ۱۰ سال بر روی برنامه‌هایم کار کردم و به آن باور دارم. از تمام ظرفیت‌های کشور به بهترین شکل استفاده می‌کنیم از اقوام و مذاهب بهره خواهیم گرفت و مواد مختلف قانون اساسی همچون توجه به آزادی‌های مدنی، اشتغال، خانواده، تأمین اجتماعی، آموزش و تعلیم و تربیت و مسکن را پیاده سازی خواهیم کرد.

همچنین با مقررات زدایی به سمتی می‌رویم که مبتنی بر برنامه‌ها بهترین وضعیت را در کشور داشته باشیم. به مردم دروغ نمی‌گوییم و دولت را از محل تورم اداره نمی‌کنیم. به جای گردش مدیران از شایستگان استفاده خواهیم کرد و از فامیل خود در پست‌های مدیریتی بهره نمی‌گیریم. مشکلات داخلی را محول به خارج نمی‌کنیم و دیپلماسی اقتصادی و قانون مداری و استفاده از دانشمندان و کارشناسان را سرلوحه کار قرار می‌دهیم تا در دولت اقدام و اصلاح قانون مداری و صداقت پیاده شود.

رئیسی:

مسئول طرح بنزین دولت بود. آن بخشی که در جلسه سران قوا مطرح شد فقط محل هزینه‌کرد آن بود. برای اینکه بدانند مقصر کیست هم گزارش دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و هم گزارش مسئولان عالی رتبه قضائی وجود دارد. در اجرای آن بی تدبیری شد. اگر کسی قرار است پاسخگو باشد آقای روحانی است. تمام بازداشتی‌ها هم مدت‌هاست که مورد عفو قرار گرفتند مگر آن‌هایی که ارتباط خارجی داشته‌اند. دولتی که می‌خواهد اجرای عدالت کند باید بتواند همه ظرفیت‌های کشور را استفاده کند و قدرت اجماع سازی داشته باشد و توان اجرایی قوی داشته باشد. ما برنامه‌هایی مثل برنامه توسعه پنجم و ششم داریم که دولت به بسیاری از آنها عمل نکرده است. لذا برنامه وجود دارد و کارنامه موید برنامه است و برنامه بدون کارنامه امر شعاری است. مردم بدانند که رئیس جمهور نسبت به همه مردم نگاه یکسان دارد و هر ایرانی حقش تضمین شده و شیعه سنی معلم کارگر کشاورز همه اقلیم‌ها و گویش‌ها یکسانند و مردم نسبت به او حق دارند و دولت هم وظیفه دارد.

قاضی زاده هاشمی:

باید تبعیض نباشد و فقیر و غنی نباشد. دولت سلام، دولت جوانان گام دومی در مقابل آنانی که آرامش جامعه را به گروگان گرفتند خواهد ایستاد. اولین ویژگی جوان نترسیدن است. ما پرونده‌هایی که به دلیل حکمرانی بد و سیاست زدگی و انتخاب‌های غلط باز مانده اند را خواهیم بست. بزرگترین درد مردم این است که چرا در این کشور همه چیز باید در بند پ خلاصه شود. پول داشته باش، مدرسه خوب برو، رتبه خوب در کنکور داشته باش، سفر و تفریح برو، خانه و ماشین خوب داشته باش و سربازی نرو. پارتی داشته باش، وام میلیاردی بگیرد، مفسد اقتصادی هم که باشی از تو حمایت می‌کنند، استخدام شو و مشکل اداری نداشته باشد.

دولت سلام، دولت جوانان می‌آید تا بند غ یعنی غیرت را جایگزین کند. اگر یک جو غیرت بود دختر جوان ما بی جهیزیه نمی‌ماند. از هنرمند فقط برای سیاست استفاده نمی‌شد. ورزشکار ما دستفروش نمی‌شد. در بورس جیب مردم زده نمی‌شد و اگر فرزند مسئولی در خارج از کشور بود خودش از مسئولیت کناره گیری می‌کرد. غیرت یعنی همه مردم ایران باید سر سفره انقلاب بنشینند. دولت سلام با غیرتش برای مردم ثبات و آرامش می‌آورد. غیرت همان است که وقتی پیکرش که مظهر غیرت است به کشور برگشت همه ایران نه، همه جهان برای او ایستاد.

غیرت یعنی جوان دستفروشی که دروازه بان جهانی می‌شود و جوان ترکی که در بازی والیبال غیر ممکن را ممکن کرد. جوان گام دومی با غیرت محال‌ها را امکانپذیر می‌کند. مردم اگر یک جو غیرت ببینند مانند حاج قاسم پاسدار و دوستدار خواهند بود. اگر مردم دلگیرند چون در مسئولین غیرت و دلسوزی ندیده اند. دولت سلام، دولت جوانان و زنانی است که با غیرت شأن غیر قابل تصورها را قابل تصور می‌کنند. مردم ایران فرزندان شما آمده اند تا ایران را آباد کنند به آنها اعتماد کنید.

زاکانی:

مردم همه با هم علیه غارتگران قیام کنیم که امروز وقت قیام است. سر ما را عده‌ای مسئولان کلاه گذاشته و با شناخت باید علیه آن‌ها قیام کرد. دولت ما شایسته سالاری و صداقت با مردم را سرلوحه کارش قرار می‌دهد، یک ساله فقر مطلق را ریشه کن کرده و سلامت را در کشور برقرار می‌کنم به گونه‌ای که هیچ بیماری به غیر از درد بیماری درد دیگری به خصوص بی پولی را نکشد. تمرکززدایی و توجه به شهرستان‌ها و همچنین آباد کردن روستاها و مهاجرت معکوس یکی دیگر از برنامه‌هایم است. قریب به ۱۰ سال بر روی برنامه‌هایم کار کردم و به آن باور دارم. از تمام ظرفیت‌های کشور به بهترین شکل استفاده می‌کنیم، از اقوام و مذاهب بهره خواهیم گرفت و مواد مختلف قانون اساسی همچون توجه به آزادی‌های مدنی، اشتغال، خانواده، تأمین اجتماعی، آموزش و تعلیم و تربیت و مسکن را پیاده سازی خواهیم کرد. همچنین با مقررات زدایی به سمتی می‌رویم که مبتنی بر برنامه‌ها بهترین وضعیت را در کشور داشته باشیم. به مردم دروغ نمی‌گوییم و دولت را از محل تورم اداره نمی‌کنیم. به جای گردش مدیران از شایستگان استفاده خواهیم کرد و از فامیل خود در پست‌های مدیریتی بهره نمی‌گیریم. مشکلات داخلی را محول به خارج نمی‌کنیم و دیپلماسی اقتصادی و قانون مداری و استفاده از دانشمندان و کارشناسان را سرلوحه کار قرار می‌دهیم تا در دولت اقدام و اصلاح قانون مداری و صداقت پیاده شود.

مهرعلیزاده:

شش روز دیگر انتخابات انجام می‌شود؛ انتخاباتی که می‌تواند با نتیجه‌ای از پیش تعیین شده به پایان برسد یا اینکه معجزه‌ای انفاق بیفتد و نتیجه‌ای غیر از خواست انحصارطلبان رقم بخورد. قرار بود جمهوریت جمهوری اسلامی حفظ شود و مردم در رأس امور باشند؛ قرار بود مردم در اینکه چه می‌پوشند، چه می‌خورند و چه می‌اندیشند و در یک کلام در انتخاب سبک زندگی آزاد باشند؛ می دانم امروز با این قرارها فاصله داریم اما امروز دو راه پیش روی ماست؛ راه اول این است که با صندوق‌های رأی قهر کنیم و در انتخابات شرکت نکنیم و راه دوم این است که با امید به آینده درخشان و برای عزت ایران و ایرانیان و نیز برای خط بطلان کشیده روی صحنه آرایی خطرناک، با امید به آینده، جهت جلوگیری از به خطر افتادن ایران‌مان در آینده، بر سر صندوق‌ها حاضر شویم.

در خرداد ۷۶ نیز ابر و باد و مه و خورشید و فلک برای انتخاب یک فرد به میدان آمده بودند، لکن قدرت خواست مردم نتیجه دیگری را رقم زد و تشکیل دولت اصلاحات به عنوان کارآمدترین دولت پس از پیروزی جمهوری اسلامی را به ارمغان آورد.

قدرت انتخاب بین شادی و نشاط و اندوه و ناامیدی یا عدالت یا تبعیض و ظلم؛ شرکت در انتخابات حق مردم است لکن عدم شرکت محروم ساختن بیش از حد خویشتن است. بیایید با استفاده از حق قانونی خود به زندگی سلام دوباره دهید و با رأی به دولت زندگی ایرانی بسازیم برازنده ایرانی؛ بیایید همه با هم و در کنار هم برای حکمرانی خوب و ساختن ایران آزاد، آباد و مستقل تلاش کنیم. این بار لحظه انتخابات لحظه تغییر قرن است.

کد خبر 500082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.