بدون تعارف با فساد در شهرداری مبارزه می‌کنیم/کارمندان دستگیر شده سوابق بالایی داشتند

حراست شهرداری اصفهان، یکی از اداره کل‌های پرتلاش و گمنامی است که نیروهای خدمتگزار آن در بـیـشـتـر محیط‌های شهرداری حضور دارند، اما به جهت نوع فعالیت خود هیچگاه نتوانسته‌اند بهره‌وری خود را مطرح یا رسانه‌ای کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محور اصلی نظارت در اداره کل حراست شهرداری اصفهان مبتنی بر چهار اصل پیش بینی، پیشگیری، اصلاح و اقدام سلبی است و این اصول به دنبال کاهش هزینه‌های مادی و معنوی پرسنل و سازمان است. برای آگاهی از اقدامات و فعالیت‌های انجام شده در اداره کل حراست شهرداری طی چهار سال گذشته گفت و گویی را با «رسول امینی» مدیر کل حراست شهرداری اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

اداره کل حراست شهرداری چه وظایفی بر عهده دارد؟

ابتدا تشکر می‌کنم از اینکه که توفیقی حاصل شد ساعتی در این مجتمع مطبوعاتی بازدیدی انجام دهم و از نزدیک سلام و خدا قوتی خدمت همکاران محترم رسانه و خبرگزاری ایمنا داشته باشم. مجموعه اداره کل حراست شهرداری اصفهان، یکی از اداره کل‌های فعال، پر تلاش و در عین حال گمنام است که نیروهای خدمتگزار این مجموعه در اکثر محیط‌های شهرداری حضور دارند ولی به واسطه نوع کاری که انجام می‌دهند، هیچ زمانی نتوانسته‌ایم اقدامات خودمان را بیان یا رسانه‌ای کنیم.

محورهای اصلی نظارت اداره کل حراست شهرداری را خدمت شما عرض خواهم کرد. حراست شهرداری وظایفی مثل حفاظت پرسنلی، حفاظت اسناد، حفاظت فیزیکی و حفاظت it و قسمت آموزش و ستاد خبری را بر عهده دارد که جز وظایف ذاتی و تصریحی ما است که حراست‌های محیط‌های ما هم، همین وظایف را در محیط‌های خود به منظور حفظ سلامت شهرداری و حفظ و صیانت از پرسنل و حفاظت از اماکن و تجهیزات سرمایه‌ای شهرداری اصفهان دنبال و انجام می‌دهند.

به اقدامات انجام شده در طول ۴ سال اخیر اشاره‌ای داشته باشید.

اما در مدت این چهار سال در چهارچوب وظایف مطرح شده اقدامات خوبی انجام شده که بخشی از این اقدامات که قابل بیان است را خدمت شما عرض خواهم کرد.

در حوزه پرسنلی اقدامات انجام شده عبارتند از پیگیری برای اصلاح ساختار اداره کل حراست شهرداری اصفهان که متأسفانه ساختار فعلی هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی مشکلاتی دارد که دنبال اصلاح آن هستیم. مصاحبه‌های ارشادی و تذکری و شناسایی افراد متخلف و برخورد با تخلفات و جرایم آنها از طریق مبادی ذی‌ربط؛ در حوزه شناسایی و برخورد با متخلفان در آینده نزدیک آماری را ارائه خواهیم کرد که از شهریورماه سال ۹۶ تاکنون چه میزان در راستای مبارزه با فساد و رانت‌خواری در شهرداری با تخلفات و جرایم، رشوه خواری و اختلاس برخورد کردیم و در این راه مصمم هستیم و با کسی تعارف نداریم و با هر فردی که نخواهد در مسیر درست قرار بگیرد، برخورد لازم صورت خواهد گرفت.

تحویل کارت‌های شناسایی کارکنان شهرداری از دیگر اقدامات انجام شده است؛ زمانی که در این دوره مدیریت شهری فعالیت را آغاز کردیم، کارت‌های شناسایی کارکنان تمدید نشده بود از این رو کارت شناسایی جدید صادر و به منظور صرفه‌جویی در هزینه‌ها کارت شناسایی و خدمات رفاهی را در قالب یک کارت ارائه کردیم.

نکته دیگر پیگیری و رسیدگی به شکایات مردمی نسبت به بعضی از اقدامات شهرداری یا کارمندان شهرداری و پاسخگویی به ارباب رجوعان بود؛ هرچند مرجع پاسخگویی به شکایات مردمی، بازرسی شهرداری است، اما گاهی فرد علیرغم مراجعه به بخش‌های مختلف پاسخ نمی‌گیرد و در نهایت به حراست متوسل می‌شود. که بعضاً رسیدگی به یک شکایت، هفته‌ها زمان نیاز دارد تا چنانچه حقی از شهروندی ضایع شده، احصاء شود یا اگر حق با شهرداری است، توجیه شود. که در این راستا دیدگاه ما این بوده که بتوانیم میزان رضایت‌مندی مردم را در شهرداری افزایش دهیم زیرا معتقدیم با این اقدام میزان وفاداری آنها نسبت به نظام و انقلاب افزایش پیدا خواهد کرد.

پیگیری و نظارت بر دریافت و ارسال فرم‌های خروج و ورود به کشور کارمندان شهرداری، پیگیری برای تشکیل پرونده‌های پرسنلی و به روز رسانی آنها و پیگیری و پاسخ به استعلامات مدیران و کارکنان شهرداری و بخشی از پیمانکاران از دیگر وظایف در این بخش است.

چه اقداماتی در حوزه حفاظت اسناد انجام شده است؟

در حوزه اسناد اقدامات انجام گرفته عبارتند از راه‌اندازی سیستم جامع نظام مکاتبات دارای طبقه بندی شهرداری؛ در حال حاضر یک اتوماسیون در اداره کل حراست شهرداری وجود دارد که تمام مکاتبات طبقه‌بندی شده از طریق این اتوماسیون انجام می‌شود، ضمن اینکه این اتوماسیون محرمانه با تمام محیط‌های شهرداری لینک است و چنانچه خواستیم نامه محرمانه‌ای را به مدیری ارائه کنیم از طریق همین اتوماسیون ارجاع داده خواهد شد.

پیگیری و نظارت بر میزان دسترسی کارکنان به اسناد طبقه بندی و گردش اسناد فوق در محیط‌های شهرداری و کشف عناوین جعل اسناد، مدارک تحصیلی و… همچنین پیگیری از مراجع مربوطه برای برخورد قانونی از دیگر اقدامات انجام شده است.

نکته بعدی در بحث اسناد، دریافت پاکت مزایده و مناقصه و ارسال به اداره کل حقوقی بود که ساماندهی شده است؛ قبلاً در بحث مزایده‌ها و مناقصه‌ها هرکدام از قسمت‌های شهرداری این پاکت‌ها را به جایی تحویل می‌دادند که در اقدامی منسجم این فرایند در دبیرخانه حراست‌ها قرار گرفت.

اسکن و پالایش و الکترونیکی کردن پرونده‌های پرسنل از دیگر اقدامات انجام شده اداره کل حراست شهرداری است؛ حدود ۱۵ هزار پرونده پرسنلی در حراست شهرداری اسکن و پالایش شده است.

اقدام انجام شده بعدی، جمع آوری و امحاء بیش از یک‌هزار مهر بلااستفاده در محیط‌های مختلف شهرداری بود، مهرهایی که می‌توانست مورد سو استفاده قرار گیرد و ساخت مهرهای جدید با سازوکار جدید نسبت به درخواست‌ها ساخته می‌شود.

از دیگر اقدامات انجام شده می‌توان به پیگیری برای دریافت مجوزهای لازم برای برنامه‌های مختلف طبق بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های حفاظتی و امنیتی، صدور کارت‌های شناسایی پرسنل شهرداری و دریافت، صدور و ارسال نامه‌های محرمانه اشاره کرد.

در این دوره مدیریت شهری برای حفاظت فیزیکی چه اقداماتی انجام شد؟

در حوزه حفاظت فیزیکی اقدامات بسیار خوبی همچون ساماندهی و سازماندهی پرسنل انتظامات (در مناطق، سازمان‌ها، معاونت‌ها و....) به منظور جذب و به‌کارگیری نیروهای کارآمد و متخصص انجام شده است.

اجرای آموزش نیروهای انتظامات از دیگر موارد است؛ برای مثال از چهارم خردادماه تا ۱۲ خردادماه امسال حدود هشت هزار نفر -ساعت کلاس آموزشی برای افزایش کارایی و توانمند سازی نیروها و بهره‌مندی از دانش روز جهت بهره‌وری بیشتر و کارآمدی بیشتر حوزه حفاظت فیزیکی این اداره کل برگزار شد.

پیگیری جهت اجرا و نصب و راه اندازی مرکز مانیتورینگ حفاظت فیزیکی شهرداری که به زودی با حضور شهردار اصفهان افتتاح و به بهره برداری خواهد رسید. پیگیری برای راه اندازی ارتباطات بی سیمی، پیگیری برای ارتقا و افزایش دوربین‌های نظارتی در محیط‌های مختلف شهرداری، راه‌اندازی گشت برای بازدید و سرکشی از پست‌های انتظامات در طول شبانه روز از دیگر اقدامات این حوزه است.

تهیه شناسنامه محیطی از اماکن تحت نظارت حفاظت فیزیکی، پیگیری جهت ادغام بعضی از ساختمان‌ها و انبارها به منظور صرفه‌جویی در به‌کارگیری نیرو، پیگیری برای تجهیز اماکن شهرداری به تجهیزات اعلام و اطفا حریق، پیگیری جهت متحد الشکل کردن لباس و فرم و آرم و علائم نیروهای انتظامات این مجموعه، پیگیری جهت تهیه و نصب نرم افزار ثبت ورود و خروج مراجعه کنندگان به شهرداری مرکزی و گزارش گیری روزانه و پیگیری جهت تهیه و نصب نرم افزار نظارتی به منظور کنترل و نظارت بر نیروهای انتظامات و گزارش گیری عملکردی از آنها از دیگر اقدامات انجام شده است.

اقدامات صورت گرفته در حوزه حفاظت IT کدام است؟

در حوزه حفاظتIT اقدامات انجام شده شامل: ارتقا و ایمن سازی، آنتی ویروس اختصاصی حراست شهرداری اصفهان، مشاوره و ارائه راه حل به کلیه سازمان‌ها و مناطق تابعه شهرداری اصفهان، بازدید و بازرسی فنی از محیط‌ها و سازمان‌های تابعه، نظارت بر تأمین تجهیزات حوزه فناوری اطلاعات و موارد امنیتی آنها، نظارت بر قراردادهای حوزه فناوری اطلاعات و نظارت تصویری و کارشناسی امور مربوطه، نظارت بر ورود و خروج و کنترل تجهیزات فناوری اطلاعات در محیط‌ها، ارائه گزارشات جرایم رایانه‌ای به مبادی مربوطه، نظارت دوره‌ای از روند تهیه نسخه پشتیبان، تعیین صلاحیت پیمانکاران و مشاوران برای انجام خدمات حوزه فناوری اطلاعات قبل از انعقاد قرارداد، پیگیری تشکیل کمیته راهبردی امنیت اطلاعات و حضور در آن کمیته به عنوان عضو، نظارت بر روند اعطای دسترسی پیمانکاران و هماهنگی با سایر حوزه‌های نظارتی در مسائل فناوری اطلاعات بوده است.

در بخش آموزش نگاه ما به مجموعه حراست یک نگاه علمی و منطقی است، بنابراین برای انجام بهتر کار، آموزش‌های تخصصی و عمومی مختلفی را برای همکاران حراست برگزار کردیم و حتی موافقت کردیم تعدادی از آنها در همین شاخه تحصیلات دانشگاهی شرکت کنند و ادامه دهند. البته در حوزه آموزش همگانی پرسنل شهرداری، ضعیف عمل کردیم که امسال جز برنامه‌های حراست برای آگاهی بخشی به پرسنل شهرداری قرار دارد، اگر شرایط کرونایی اجازه بدهد این مهم برگزار خواهد شد.

محورهای اصلی نظارت شما در این مجموعه در چه بخش‌هایی خلاصه می‌شود؟

محور اصلی نظارت ما در اداره کل حراست شهرداری اصفهان مبتنی بر چهار اصل پیش بینی، پیشگیری، اصلاح و اقدام سلبی است، چراکه با این اصول به دنبال کاهش هزینه‌های مادی و معنوی پرسنل و سازمان هستیم.

محور اصلی اول «پیش بینی» است بدان معنا که تمام گلوگاه‌هایی که احساس می‌شود امکان خطا، مفسده، رانت در آن وجود دارد را پیش بینی می‌کنیم؛ در ادامه محور دوم ما «پیشگیری» است تا بتوانیم پس از شناسایی گلوگاه‌ها اقدامات پیشگیرانه را انجام دهیم.

محور اصلی بعدی «اصلاح» است، احتمال دارد علیرغم انجام اقدامات پیشگیرانه، فردی دچار خطایی بشود از این رو سعی ما بر این بوده که فرد را اصلاح کنیم و در نهایت پس از این سه مرحله اگر دیدیم راهکاری باقی‌نمانده، اقدامات سلبی و بازدارنده را انجام می‌دهیم.

آیا اداره کل حراست شهرداری اصفهان اقدامات دیگری هم انجام داده که بیان نکرده باشید؟

بله، اما همان طور که در ابتدای صحبتم عرض کردم به واسطه محرمانه بودن بخشی از اقدامات ما، مواردی که قابل بیان بود عرض شد ولی اقدامات دیگری که خارج از این پنج حوزه انجام شده را خدمت شما عرض می‌کنم.

تشکیل کمیته حراست و به‌کارگیری کارشناسان مربوطه این اداره کل جهت انجام اقدامات اجرایی مربوطه در جشنواره‌های فیلم کودک و نوجوان، تشکیل کمیته حراست و به‌کارگیری کارشناسان مربوطه این اداره کل جهت انجام اقدامات اجرایی مربوطه در ستادهای سفر نوروزی، شرکت در جلسات و کمیسیون‌های مختلف شهرداری، بازدیدهای رسمی و غیر رسمی از بخش‌های مختلف شهرداری در طول سال و ارسال نقاط ضعف و قوت مجموعه به مدیران مربوطه برای اصلاح، راه اندازی سایت حراست شهرداری اصفهان به آدرس herasat.isfahan.ir، راه‌اندازی تلفن گویا به شماره ۳۴۰۹۹ جهت ضبط و ثبت گزارشات مردمی به صورت ۲۴ ساعته، جلوگیری و کنترل تجمعات برخی از کارکنان شهرداری در مقاطع مختلف، شناسایی و تهیه شناسنامه دلال‌های مناطق و جلوگیری از فعالیت‌های خارج از عرف و قانونی آنها و پیگیری جهت دریافت مجوزهای تصویر برداری هوایی و نور افشانی مدیریت‌های مختلف شهرداری از مراجع مربوطه صورت گرفت.

در خصوص دستگیری تعدادی از کارمندان شهرداری که در فضای مجازی هم مطرح شد، توضیح دهید؟

با توجه به برخی اخبار منتشر شده در فضای مجازی در خصوص بازداشت تعدادی از کارکنان شهرداری باید عرض کنم ما در سال‌های ۹۷ و ۹۸ گزارشات اولیه‌ای از سو استفاده برخی از افراد به دستگاه‌های ذی‌صلاح ارسال کردیم که این دستگاه‌ها با بررسی اولیه و جمع آوری اطلاعات مورد نیاز و فنی، تعدادی از افراد را بازداشت که برخی از آنها بعد از اظهارات اولیه فعلاً آزاد شدند و چند نفری همچنان بازداشت هستند و پرونده‌های آنها در حال رسیدگی است.

همه این اقدامات در راستای مبارزه با فساد بوده، البته ما موارد دیگری از برخورد با افرادی که رشوه گرفته بودند یا اختلاسی انجام داده بودند داریم که آنها نیز به مبادی ذی‌ربط معرفی شدند و برای برخی از آنها احکام قضائی صادر شده، بخشی در حال رسیدگی در مراجع قضائی است؛ در آینده آمار برخورد با تخلفات و جرایم در شهرداری اصفهان، سازمان‌ها، معاونت‌ها و شرکت‌ها را اعلام خواهیم کرد.

آیا این کارمندان در این دوره مدیریت شهری وارد شهرداری شده‌اند؟

خیر؛ هیچکدام از این افراد در این دوره مدیریت شهری وارد شهرداری نشده‌اند و بعضی از این کارکنان سوابق بالایی دارند حتی چند نفر بازنشسته شده‌اند که تا نتیجه نهایی مشخص نشود نمی‌توان به صورت قطعی اظهار نظر کرد. تمامی سعی و تلاش ما در مجموعه حراست، مبتنی بر حفظ سلامت شهرداری و حفظ و صیانت از پرسنل و حفاظت از اماکن و تجهیزات سرمایه‌ای شهرداری اصفهان است که امیدوار هستم با همکاری همه کارکنان و مدیران محترم بتوانیم اقدامات خوبی را در این راستا انجام دهیم.

کد خبر 499940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.