یک کودک شصت ساله، مردی برای تمام فصول

حمید جبلی، چهره شناخته شده سینما و تلویزیون، به تازگی خاطرات دوران کودکی خود را در قالب کتابی با عنوان "پسربچه شصت ساله" به نگارش درآورده است. چاپ اول این کتاب در زمان کوتاهی پس از انتشار، به اتمام رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کتاب خاطرات "پسربچه شصت ساله" مجموعه داستان‌های کوتاهی از حمید جبلی است که ماجراهای دوران کودکی او را پیش از تولد تا دوران دبستان در بر می‌گیرد.

در پشت جلد این کتاب آمده است: " پیش خودمان باشد، بیشتر این قصه‌ها واقعی است. شاید نتوانسته باشم چنان که باید غم‌ها و شادی‌های آن دوران را بیان کنم اما غصه خراب شدن ماشین قرمز اسباب بازی ام از ناراحتی امروزم برای یک ماشین واقعی بیشتر بود و یک ریالی هایی که جیبم را قلمبه می‌کرد، شادی اش خیلی بیشتر از حساب بانکی امروز بود. "

یک کودک شصت ساله، مردی برای تمام فصول

در کتاب پسربچه شصت ساله چه می‌خوانیم؟

حمید جبلی با کتاب پسر بچه شصت ساله ما را به دنیای کودکی اش می‌برد، دوره‌ای که خاطرات آن از تولد او آغاز می‌شود و تا پیش از دبستان ادامه پیدا می‌کند. جبلی اگر چه بسیار کم درباره فعالیت‌هایش خبررسانی می‌کند و به ندرت تن به مصاحبه مطبوعاتی می‌دهد، اما با این کتاب، مخاطب را به خلوت خود راه می‌دهد.

این کتاب علاوه بر نوستالژیک بودن، تصویر درستی از مشکلات و دغدغه‌های یک پسر بچه ارائه می‌دهد همین سبب می‌شود تا بدبختی‌های او برای بزرگسالان امروز، مفرح و خنده دار به نظر آید و این مفرح بودن به خوبی قابل درک است. ما همراه با بزرگترهای داستان به مشکلات کودکانه این پسربچه که هنوز به مدرسه نرفته می‌خندیم ولی جاهایی هم پا به پای او بغض می‌کنیم و اینجاست که پی می‌بریم جبلی اصلاً بزرگ نشده است چرا که او کودکی را از پس نگاه بزرگسالانه روایت نمی‌کند بلکه راوی این خاطرات، یک کودک است.

جبلی پیش از این درباره آدم‌های نوشته‌هایش گفته بود: " همیشه در محدوده دانسته‌ها و تجربیات خودم نوشته ام. هرگز فراتر نمی‌روم یا اینکه مثلاً دو تا آدم خارجی وارد داستانم کنم. چون وقتی آنها را نمی‌شناسم باور کردنی نمی‌شوند. در سینما و تئاتر علاوه بر دیالوگ، رفتار و لباس و… هم هست ولی در ادبیات، دیالوگ خیلی مهم است. یعنی نمی‌توانیم دیالوگی را که برای یک پرسوناژ می‌نویسیم همان را برای ده نفر دیگر هم به کار ببریم و همه مثل هم حرف بزنند. هر یک از ما در روزمره هم به شیوه‌های مختلفی دیالوگ می‌گوئیم. "

آدم‌های خاطرات او نه سیاه مطلق هستند و نه سفید مطلق، هم مهربان هستند و هم توهین‌های زیر لبی دارند، هم با مرام و با معرفت هستند و هم خطا کار و گاهی ریاکار. اما همه آنها واقعی و پذیرفتنی هستند، از جنس خود خواننده‌های کتاب. جبلی قصد داشت خاطره‌های خود را در قالب سه جلد منتشر کند،اما ناشرش می‌گوید بعدتر به این نتیجه رسیدند جلد دوم و سوم این خاطرات که مربوط به دوران مدرسه است در قالب یک جلد و با بیش از ۲۰۰ صفحه منتشر شود.

انتشارات پریان، پیش از این دو نمایشنامه از جبلی با نام‌های "دوستان با محبت" و "عشق روی خرپشته" را منتشر کرده است. هر دو نمایشنامه سال‌ها پیش در مجموعه تئاتر شهر اجرا شده اند و انتشار آنها با فاصله زمانی نسبتاً طولانی رخ داده است.

یک کودک شصت ساله، مردی برای تمام فصول

جبلی، مردی برای تمام فصول

حمید جبلی بازیگر، صداپیشه، نویسنده، کارگردان و مدرس بازیگری و فیلمنامه نویسی است که مخاطبان، بیشتر او را با خلق عروسک‌های کلاه قرمزی و پسرخاله به یاد می‌آورند. جبلی در کنار ایرج طهماسب، یکی از موفق‌ترین زوج‌های هنری را تشکیل دادند که حاصل آن تولید مجموعه‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی پرفروش و پر مخاطب بوده است. وی فعالیت خود را از سال ۱۳۵۱ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرد و در سال ۱۳۵۷ در تئاتر نیز مشغول فعالیت شد. جبلی حضور در تلویزیون را از اوایل دهه شصت با بازی در مجموعه تلویزیونی "محله بروبیا" آغاز کرد.

او از سال ۱۳۹۵ به عنوان استاد دانشگاه، رشته نمایش عروسکی را در پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران، تدریس را آغاز کرد. در سال ۹۶، یک نمایشگاه نقاشی با عنوان کابوس‌های شیرین و در سال ۹۷ نمایشگاه عکس ماسوله ۶۷ را در گالری آبتین برپا کرد و نمایشگاه‌های عکسی نیز در کانادا و انگلستان داشته است.

جبلی در طول سال‌های فعالیت حرفه‌ای خود، ۹ بار با ایرج طهماسب، ۹ بار با فاطمه معتمدآریا، ۸ بار با حمیده خیرآبادی، ۸ بار با اکبر عبدی و ۵ بار با میرصلاح حسینی، در عرصه بازیگری همکاری داشته است.

گربه آوازه خوان، دیگه چه خبر؟، دلشدگان، یک مرد، یک خرس، کلاه قرمزی و پسرخاله، خواب سفید، دختر شیرینی فروش، کلاه قرمزی و سروناز، زیر درخت هلو، شهر موش‌ها و مادر از جمله مهم‌ترین فیلم‌های سینمایی حمید جبلی هستند که در آنها به ایفای نقش پرداخته است.

این بازیگر در دوره‌های مختلف جشنواره فیلم فجر، برای بازی در فیلم‌های سایه خیال، شیرک، مرد آفتابی و خواب سفید، نامزد دریافت سیمرغ بلورین بوده است.

کد خبر 499787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.