صنایع دستی یعنی دمیدن روح لطافت به زندگی انسان

شهردار میبد به مناسبت گرامیداشت روز جهانی صنایع دستی گفت: در روزگاری که دنیای ما دنیای صنعتی، تکنیکی و فناور محور شده‌است؛ صنایع دستی یعنی دمیدن روح لطافت به زندگی انسان. انسان تا هست زیبایی و لطافت را می‌جوید و صنایع دستی این نیاز مبرم را برآورده می‌سازد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا نقوی در اینستاگرام خود نوشت:

"پیام شهردار میبد و رئیس مجمع شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی ایران

الله جمیل و یحب الجمال

در روزگاری که دنیای ما دنیای صنعتی، تکنیکی و فناور محور شده‌است؛ صنایع دستی یعنی دمیدن روح لطافت به زندگی انسان. انسان تا هست زیبایی و لطافت را می‌جوید و صنایع دستی این نیاز مبرم را برآورده می‌سازد. از زمان کشیدن نخستین تصاویر بر دیواره غارها روزگاری می‌گذرد به درازای تاریخ از همان سرآغاز طرح‌های خام و مبهمی‌که در ضمیر انسان تداعی می‌شد و شکل می‌گرفت همه نشان از تلاش‌ها و بی‌قراری‌های روح او برای گریز از ظلمت و تباهی‌های زمان داشت.

در پیوستگی تاریخ از دوران گذشته تا به حال این نیاز در هر دوره‌ای به نوعی جلوه‌گر شده و هنرمند، دم‌های غنیمت عمر و لحظات گذرای زندگی خویش همواره خاطرات لذت بخش را زنده ساخته و آن را آراسته و پیراسته و اثری را به جای نهاد که یادآور تأثرات او از نمایش‌های هستی است. نقش و اهمیت صنایع دستی به عنوان هنری ستودنی، صنعتی مستقل بومی و اصیل با جنبه‌های قوی کاربردی از منظر هنری، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی بر همگان آشکار است. صنایع دستی حاصل روح ملت‌ها و آئین فرهنگ ملی کشورهاست که به شکلی با رجوع به آن می‌توان به روحیه‌ی مردمان سرزمین‌های دنیا پی برد. ایران پر افتخار ما با ثبت چهارده شهر و روستای جهانی صنایع دستی گوی سبقت را از دیگر کشورهای جهان ربوده است و این میسر نشده مگر به همت هنر، ذوق و تعهد هنرمندان ایران اسلامی و عزیزمان؛ بازتاب ذوق سرشار، اندیشه خلاق هنرمندان پرمایه و بی‌ادعا باعث شده که شورای جهانی صنایع دستی از سال ۱۳۹۴ نگاهی نو و موشکافانه به این مرز و بوم داشته باشد و شاهد گشوده شدن پرونده‌های متعددی در راه ملی و جهانی شدن شهرها و روستاهای ایران‌مان باشیم.

تشکیل مجمع یا شبکه شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی ایران اقدامی‌است در جهت هم‌اندیشی، هم‌افزایی و همکاری‌های بین بخشی متولیان امر و ایجاد فرصتی نو و دوباره در جهت معرفی هنر و صنعت ایران در عرصه داخلی و خارجی و بهره‌گیری از این صنایع به عنوان سفیران فرهنگ و هنر جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی.

اینجانب فرارسیدن روز جهانی صنایع دستی را به تمام هنرمندان والا مرتبه که نقشی مهم در حفظ احیا و معرفی آئین‌ها و سنت‌های نیک مردمان این سرزمین ایفا می‌کنند، تبریک عرض کرده و وظیفه خود می‌دانم از تمام فعالان این عرصه که با تلاش ایثارگونه خود سعی در انتقال هنر اصیل ایرانی به نسل آینده داشته قدردانی نمایم. امیدوارم در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها بتوانیم قدمی برای توسعه‌ی صنایع دستی برداریم. "

صنایع دستی یعنی دمیدن روح لطافت به زندگی انسان

کد خبر 499736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.