فرش دستباف ایرانی صاحب نشان جهانی شد

رئیس مرکز ملی فرش ایران از ثبت یک نشان برای فرش دستباف کشورمان در سازمان جهانی مالکیت معنوی وای پو خبر داد و گفت: از این پس فرش دستباف با این نشان مشخص صادر می شود تا اصالت و هویت هنر صنعت ایرانی در عرصه بین الملل حفظ شود.

به گزارش ایمنا، فرحناز رافع با بیان اینکه هزینه تمام شده فرش دستباف در همه استان‌ها بالا است، اظهار کرد: اکنون در رقابتی نفس‌گیر از زنجیره ارزش تولید فرش که دچار مشکل اساسی شده، عقب مانده‌ایم.

وی با بیان اینکه تشکیل کارگروه فرش به صورت مصوب انجام شده است، اضافه کرد: در برخی استان‌ها کمیته فرش تشکیل شده است و در زیرمجموعه شورای برنامه‌ریزی قرار گرفته تا بتوان از تسهیلات کم بهره استفاده کرد.

حاکمیت توجه ویژه‌ای به فرش نداشته است

رافع با بیان اینکه حدود دو میلیون نفر در هنر- صنعت فرش فعالیت دارند و بیش از ۱۱۵ هنرستان فرش در مدارس کار و دانش داریم که پنج هزار و ۵۰۰ دانش‌آموخته دارند، گفت: حاکمیت توجه ویژه‌ای به فرش نداشته اما در این ۱۵ ماه، اقداماتی برای حل مشکلات انجام شد که از جمله آن می‌توان به بازدید حضوری در استان‌ها و کارگاه‌ها اشاره کرد.

وی با اشاره به تعریف سه هدف اساسی در مرکز ملی فرش، ادامه داد: تولید، صادرات و کارآفرینی سه هدف مرکز است و برای رسیدن به این اهداف انجمن‌هایی در استان‌ها تشکیل شده تا صدای رسای بافنده‌ها باشند و با کمک آنها بتوان برای بافندگان درآمدزایی کرد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران خاطرنشان کرد: برای توسعه بازار و ارتقا جایگاه فرش دستباف با صندوق کارآفرینی امید تفاهم‌نامه امضا و چند استان به عنوان پایلوت این طرح انتخاب شده است، این طرح در ابتدا برای حامیان سلامت، کارکنان استانداری، کارکنان اداره صمت و کارکنان صندوق کارآفرینی امید است و در قالب آن در هر استان فروش اقساطی انجام خواهد شد.

تعیین علامت تأیید برای فرش دستباف

رافع با بیان اینکه با هماهنگی قوه قضائیه و وزارت دادگستری علامت تأییدی از گل شاه عباسی، نشان صلح و دوستی و سرو، برای فرش دستباف مشخص شده است، افزود: مسئله برند سازی برای فرش، به هویت ایرانیان تبدیل شده است اما متأسفانه برای بازاریابی و برندینگ آن اقدامات لازم انجام نشده است، در همین راستا پروژه شناسنامه دار کردن فرش‌ها در حال انجام بوده و مجوز کارگزاری به برخی از استان‌ها داده می‌شود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به اینکه دانش نظری فرش دستباف از ایران به جهان صادر می‌شود، گفت: بنابراین لازم است جوانان در این مسیر حمایت شده و خانه‌های خلاق، مراکز شتاب دهنده و مرکز رشد راه‌اندازی و از کسب و کارهای نوپا حمایت شود.

رافع با بیان اینکه تمامی وظایف حوزه فرش به عهده مرکز ملی فرش است، اظهار کرد: تمامی نهادهایی که قبلاً در این حوزه فعالیت کردند مانند جهاد کشاورزی باید اموال این حوزه را به نام مرکز ملی فرش کنند.

پیگیری مشکلات بیمه بافندگان فرش در بودجه ۱۴۰۰

رئیس مرکز ملی فرش ایران مطرح کرد: بیش از شش سال بود که حوزه فرش تسهیلاتی دریافت نکرده بود اما اکنون این تسهیلات مجدد پرداخت شده و مرکز ملی فرش آماده ارائه تسهیلات بدون سقف است.

وی با بیان اینکه ستاد عالی راهبردی فرش دستباف راه اندازی شده است، گفت: هشت نفر از بخش خصوصی و هفت نفر هم از بخش دولتی در این شورا حضور دارند که پنج کمیسیون تخصصی در این شورا تشکیل شده که اگر مشکلات موجود در این کمیسیون حل شد، ستاد عالی که معاون اول رئیس جمهور در آن حضور دارد، برای حل مشکلات ورود می‌کنند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران در پایان خاطرنشان کرد: در بودجه ۱۴۰۰ برای بیمه گروهی که فرش‌بافان هم جز این گروه هستند مشکلاتی ایجاد شده که قابل حل است و به دنبال رفع این موارد هستیم.

منبع: ایسنا

کد خبر 499499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.