بورس امروز چهارشنبه ۱۹ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

شرکت پتروشیمی شیراز در ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۹ توانسته هفت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از محصولات خود را به فروش برساند که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۸۲ درصدی داشته است، هزینه‌های عملیاتی شرکت در سال ۱۳۹۹ معادل سه هزار میلیارد تومان بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۶۱ درصدی داشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _چهارشنبه ۱۹ خردادماه_ را اینگونه تحلیل می‌کند:

نمای کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با کاهش ۸.۸۲۴ واحدی به سطح ۱.۱۵۱.۸۴۰ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با کاهش ۳.۲۰۲ واحدی در سطح ۳۸۰.۷۴۷ واحد قرار گرفت. شاخص کل بازار کاهش ۰.۷۶ درصدی و شاخص هم وزن رشد ۰.۸۳ درصدی را تجربه کردند.

نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۱۷۵ واحدی به سطح ۱۷.۴۸۴ واحد رسید.

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۶۲.۲۲۲ و ۸۸.۳۱۹ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۸.۴۴۲B و ۲.۰۴۵B بود.( B به معنای میلیارد و M به معنای میلیون است)

پتروشیمی شیراز

بورس امروز چهارشنبه ۱۹ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نگاهی به عملکرد شرکت شراز

بورس امروز چهارشنبه ۱۹ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

این شرکت در ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۹ توانسته هفت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از محصولات خود را به فروش برساند که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۸۲ درصدی داشته است، هزینه‌های عملیاتی شرکت در سال ۱۳۹۹ معادل سه هزار میلیارد تومان بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۶۱ درصدی داشته است.

سود ناخالص شرکت با رشد ۱۰۲ درصدی به چهار هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

پس از اضافه و کسر نمودن سایر درآمدها و هزینه‌های عملیاتی و غیر عملیاتی شرکت به سود سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی قبل از مالیات دست یافته که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۱۶ درصدی داشته است.

شرکت ۱۷۶ میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده است و به سود خالص سه هزار میلیارد تومانی دست یافته که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۴۰ درصدی داشته است.

سود به ازای هر سهم معادل ۶۰۷ تومان می‌باشد که منجر به پی بر ای ۸.۵ واحدی سهم شده است.

تولیدات شرکت

بورس امروز چهارشنبه ۱۹ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تغییرات حقوق مالکانه

بورس امروز چهارشنبه ۱۹ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

شرکت‌های سرمایه پذیر

بورس امروز چهارشنبه ۱۹ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تابلوی معاملات

بورس امروز چهارشنبه ۱۹ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

آغاز بازارگردانی برای فروی از شنبه ۲۲ خرداد

بورس امروز چهارشنبه ۱۹ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

استقلال و پرسپولیس در بازار پایه فرابورس درج می‌شوند

به گفته اسماعیل‌زاده، معاون پذیرش فرابورس ایران، طی جلسات مشترک برگزارشده با وزارت ورزش و سازمان خصوصی‌سازی، مقرر شده است که این شرکت‌ها با توجه به سهامی عام بودن و مصوبه شورای عالی بورس، در بازار پایه فرابورس درج شوند و از این طریق سهام آنها برای عموم مردم ارائه شود.

انتشار صورت‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار برای مشاهده عموم و همچنین فراخوان این سازمان برای صدور مجوز تأسیس شرکت کارگزاری دو تغییر مهم در این سازمان است.

سازمان بورس فراخوانی را به منظور صدور مجوز تأسیس شرکت کارگزاری صادر کرده است، درواقع به موجب اختیارات حاصله از بندهای ۲ و ۶ ماده ۷ قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذر ماه سال ۱۳۸۴ و به منظور توسعه و تقویت جایگاه نهادهای مالی در بازار سرمایه و ارائه خدمات بهتر به سرمایه گذاران در بازار سرمایه، با توجه به تقاضای فعالان بازار سرمایه در خصوص تأسیس شرکت کارگزاری، دستورالعمل صدور مجوز تأسیس و فعالیت کارگزاری در تاریخ دهم خردادماه ۱۴۰۰ به تصویب هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسید.

بر این اساس، همه متقاضیان تأسیس شرکت کارگزاری می‌توانند درخواست‌های خود را بر اساس دستورالعمل مذکور جهت بررسی به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال کنند. در این راستا متقاضیان تأسیس شرکت کارگزاری از تاریخ ۲۲ خردادماه می‌توانند درخواست و مدارک مورد نیاز را به دبیرخانه سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال کنند.

انتشار صورت‌های مالی سازمان

تغییر مهم دیگر در سازمان بورس و اوراق بهادار، انتشار صورت‌های مالی این سازمان برای نخستین مرتبه است. به گفته محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، در راستای ارتقای شفافیت، صورت‌های مالی سازمان برای نخستین بار برای عموم مردم و فعالان بازار منتشر خواهد شد.

بدین ترتیب، در چند روز آینده صورت‌های سازمان برای اولین بار منتشر خواهد شد و از این طریق فعالان بازار، نهادهای مالی، اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند گزارش سازمان عملکرد آن را مشاهده کنند. با این اقدام، سازمان بورس و اوراق بهادار نیز مانند هر نهاد عمومی دیگری که باید اصل شفافیت را رعایت کند، عملکرد مالی‌اش در عملکرد دید و قضاوت عموم مردم قرار خواهد گرفت و در این ساختار بر میزان شفافیت بازار سرمایه افزوده خواهد شد.

در گزارش بانک مرکزی آمده "با توجه به پیش‌بینی بانک مرکزی از وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی، موضع عملیاتی بانک مرکزی در این هفته جذب نقدینگی بود. از این رو، بانک مرکزی به اجرای عملیات بازار باز در قالب توافق بازخرید معکوس به مبلغ ۶۳.۷ هزار میلیارد ریال با سررسید هفت روزه با حداکثر نرخ ۱۸ درصد مبادرت کرد و معاملات مربوط به این عملیات در روز دوشنبه ۱۷ خرداد ماه انجام شد." این موضوع به علت کاهش حجم نقدینگی در بازار منجر به اصلاح کوتاه مدت می‌شود که در روز جاری شاهد آن بودیم.

اخبار شرکت‌ها

در مجمع فرآور مطرح شد: برنامه ما در سال قبل فروش ۱۴۰۰۰ تن بود. ما دیدیم حاشیه سود ما به دلیل افزایش قیمت دلار و روی هر روز در حال افزایش است؛ در نتیجه تصمیم گرفتیم حداقل فروش را داشته باشیم و دپو کنیم. برنامه صادرات ما ۱۴ هزار تن برای امسال است. ۲۰ هزار تن خاک ترکیه قرار داد بستیم. ۵ هزار تن اول در حال حمل است قسمتی از آن در گمرک زنجان، قسمتی در قبال وجه نقد و بخشی تهاتر با خاک تخلیه شده است.
 

این شرکت اعلام کرده به دنبال خرید معدن بوده اما معدن مناسب پیدا نکرده است. سرمایه فعلی شرکت در حال حاضر ۲۵۰ میلیارد تومان است. دو مرحله افزایش سرمایه داریم. اولین مرحله از محل تجدید املاک به مبلغ هزار و ۴۱۹ میلیارد تومان است که احتمالاً تا یک ماه دیگر مجمع آن برگزار خواهد شد. تلاش ما این است که در دولت فعلی این کار انجام‌شود. افزایش سرمایه مرحله دوم از محل مطالبات است که سرمایه شرکت را به هزار و ۹۴۰ میلیارد تومان خواهد رساند.

شبندر در مجمع گفت " اسفند سال قبل بدون سرمایه گذاری جدید ۳۰ هزار بشکه در روز ظرفیت شرکت را افزایش دادیم. این باعث شد محصولات ما چهار هزار و ۷۰۰ هزار لیتر در روز افرایش یابد. از ابتدای امسال ظرفیت ما روی ۳۵۰ هزار تا تثبیت شده است. در این راستا باید ظرفیت ذخیره سازی هم افزایش یابد."

وگردش: این بانک ۲۰ درصد کارگزاری آگاه را به شرکت ویستا سامانه آسا واگذار کرد. مقدار فروش ۴۶۰ میلیارد تومان می‌باشد که ۴۵۳ میلیارد تومان آن سود خالص می‌باشد.

فسرب: علت تأخیر در تأیید گزارش توجیهی افزایش سرمایه توسط حسابرس مربوط به تک برگی نمودن اسناد مالکیت بوده که اسناد مذکور در مورخ ده خرداد ۱۴۰۰، به طور کامل از اداره ثبت اسناد تحویل گرفته شده است.

افق: این شرکت در سال مالی گذشته مبلغ ۱۵.۲ هزار میلیارد تومان فروش داشته است که نسبت به مدت مشابه رشد ۶۷ درصدی را تجربه کرده است و همچنین بهای تمام شده نیز ۱۲.۲ هزار میلیارد تومان شد که نسبت به مدت مشابه رشد ۶۴ درصدی را داشته است. سود خالص شرکت هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان می‌باشد که تقریباً هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان آن ناشی شده از عملیات اصلی شرکت نمی‌باشد. سود هر سهم شرکت با رشد ۲۱۲ درصدی به مبلغ ۵۳۵ تومان رسید.

فلوله: هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده در خصوص افزایش سرمایه هزار و ۲۸۰ درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها، پیشنهاد داد.

شپنا: این شرکت ۱۶.۶۷ درصد شسپا را خریداری کرد.

وبهشر: افزایش سرمایه شرکت به تعویق افتاد.

ثنور: واگذاری ۱۰ درصد شرکت سازه و بنای دشت توس و شناسایی سود ۵۲ میلیارد تومانی. این شرکت به طور مستقیم و غیر مستقیم ۳۰ درصد سهام شرکت سازه و بنای دشت توس را در حال حاضر، دارا می‌باشد. این شرکت تابعه وارد ساخت پروژه برج‌های مسکونی سبز کوثر در مشهد شده است. که کارشناسان پیش بینی می‌کنند با قیمت‌های روز، این پروژه هزار میلیارد تومان سودآوری داشته باشد که ۳۰۰ میلیارد تومان آن با توجه به سهامداری ثنور در شرکت سازه و بنای دشت توس، به ثنور خواهد رسید.

فارس: شرکت پتروشیمی کارون که فارس سهامدار ۹۹.۹۷ درصدی آن می‌باشد، فروشنده محصولات متنوعی از جمله TDIمی‌باشد. شرکت در سال ۱۳۹۸ ،۴۲۲ میلیون ریال زیان به ازای هر سهم ساخته است که در سال ۱۳۹۹ به سود ۶۹۸۳ میلیون ریالی رسیده است.

جم: شرکت مهندسی جم صنعت کاران تهران که پتروشیمی جم مالک ۹۹.۹۲ درصد آن می‌باشد، در مقایسه با سال گذشته سود آن ۳ برابر شده است و به مبلغ ۲۷۶,۸۴۳ میلیون ریال رسیده است.

بازارهای جهانی

پلنر نوشت: در پی عدم قطعیت تصمیم دولت چین در خصوص برگشت مالیات صادرات، صادرکنندگان ارسال محموله‌های خود در ماه می را کاهش دادند. مجموع محموله‌های محصولات نهایی ارسال شده در طی ماه می با ۳۳.۹ درصد کاهش به ۵.۲۷ میلیون تن رسید.

دلیل این افت شایعاتی مبنی بر احتمال کنسل شدن برگشت مالیات صادرات در اواخر ماه فوریه و ابتدای اوریل بود که در آن زمان اکثر قراردادهای حمل ماه می امضا شده بودند. صادرکنندگان قصد داشتند مشتریان خود را با ریسک این معاملات شریک کنند که این امر بر تمایل خریداران تأثیر منفی گذاشت. با این حال اگرچه حجم صادرات در طی این ماه کاهش یافت اما نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹.۸ درصد بالاتر بوده است. در مجموع، میزان صادرات فولاد چین در طی ماه ژانویه تا می، ۳۰.۹۲ میلیون تن بود که نسبت به سال قبل ۲۳.۷ درصد بالاتر است.

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز چهارشنبه ۱۹ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز چهارشنبه ۱۹ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نقشه بازار بورس

بورس امروز چهارشنبه ۱۹ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

کد خبر 499466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.