تیم ملی در نیمه نخست هم عملکرد مهمی داشت/ مشکل حاج‌صفی با تغییر پست حل شد

یک آنالیزور حرفه ای فوتبال به بررسی عملکرد شاگردان اسکوچیچ در بازی دوشنبه شب برابر بحرین و نقاط ضعف و قوت آن‌ها پرداخته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تیم ملی در دومین گام خود از دور برگشت رقابت‌های مقدماتی جام جهانی موفق به پیروزی مقتدرانه در دیدار حساس بحرین شد تا حالا با ۱۲ امتیاز شانس بیشتری برای صعود به مرحله بعدی داشته باشد. شاگردان اسکوچیچ دو نیمه کاملاً متفاوت را به نمایش گذاشتند و در ۴۵ دقیقه دوم، با برنامه و هماهنگ ضرب‌آهنگ بازی خود را بر حریف تحمیل کردند. خط دفاع نیز اگر چه بی نقص نبود و باز هم اشتباهات پرتعدادی از سوی مدافعین تماشا کردیم ولی توانست از این آزمون سربلند بیرون آمده و دروازه تیم ملی را بسته نگه دارد. عملکرد تیم ملی مقابل بحرین و رموز این پیروزی ارزشمند توسط امید بندی داریان، دارنده مدرک آنالیزوری فوتبال از باشگاه بارسلونا اسپانیا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا بررسی شده که در ادامه می‌خوانیم:

دو نیمه متفاوت از شاگردان اسکو

عملکرد متفاوت شاگردان اسکوچیچ در ۴۵ دقیقه این برتری سه گله را رقم زد. اگر چه در نیمه نخست هم ملی‌پوشان از حریف خود بهتر بودند ولی علیرغم داشتن چند موقعیت خوب، بازیکنان در زدن ضربات آخر دقت کافی را نداشتند. نیمه مربیان با تعویض هوشمندانه اسکوچیچ آغاز شد و آمدن قدوس به زمین و رفتن حاج صفی به دفاع چپ، آتشبار ایران را به راه انداخت.

تیم ملی در نیمه نخست هم عملکرد مهمی داشت/ مشکل حاج‌صفی با تغییر پست حل شد

آنالیز: مسئله مهمی باید اشاره کنم این است که عملکردهای مهمی از سوی تیم ملی در نیمه اول صورت گرفت که به نظرم در نیمه نخست هم ایران موفق بوده و فقط در زدن ضربات آخر و ضد حملات ملی‌پوشان بی دقت بودند. استراتژی بحرین بر این پایه بود که در ۲۰ دقیقه ابتدایی بازی یک گل به ثمر برساند یا نهایتاً نیمه اول را با برتری به رختکن برود چون آنها به برد این بازی نیاز داشتند. پیروزی بحرین در نیمه نخست می‌توانست باعث شود تا این تیم در نیمه دوم سیستم دفاعی خودش را اجرا کند و ضد حملات خطرناک بزنند که اتفاقاً در آن بسیار موفق هم هستند. تیم ملی ایران در نیمه اول اجازه پیش رفتن این نقشه را نداد که اگر چنین اجازه‌ای می‌داد، کار در نیمه دوم بسیار سخت‌تر می‌شد. این که شما شرایطی را برای بحرین ایجاد نکردید که به دفاع فشرده روی بیاورد؟ کار بزرگی بود که شاید از نگاه هواداران به آن توجه نشده است. این ایران بود که رفته رفته در نیمه اول در ضد حملات زهردار نشان داد و در نیمه دوم کنترل بازی برای گل زدن به بحرین را در دست گرفته و پر تعدادتر در حملات شرکت کردند همچنین ملی‌پوشان پرس و محدود کردن فضا را در زمین خود داشت که اجازه بازی سازی و اجرای تاکتیک را به بحرین ندادند. با به ثمر رسیدن گل اول، ایران توانست فضای‌های بیشتری برای نفوذ از مرکز دفاع بحرین را داشته باشد.

تغذیه خوب زوج طارمی-آزمون توسط وحید

یکی از نکات امیدوار کننده تیم ملی در نبرد دوشنبه شب، راه افتادن دوباره زوج طارمی و سردار در پیکان خط حمله بود. دو لژیونر پرآوازه کشورمان پس از آن که مقابل هنگ کنگ و چند دیدار دوستانه و رسمی قبل از آن نتوانسته بودند انتظارات را بر طرف کنند، با زدن هر سه گل این مسابقه که دو گل آن کاملاً روی همکاری این دو شکل گرفت، همه را به آینده با حضور سردار و طارمی امیدوار کردند. البته به نظر می‌رسد بازی خوب وحید امیری، سامان قدوس و علی قدوس در تغذیه خوب این دو مهاجم زهر دار بی تأثیر نبوده باشد.

تیم ملی در نیمه نخست هم عملکرد مهمی داشت/ مشکل حاج‌صفی با تغییر پست حل شد

آنالیز: سیستم بازی که متشکل شده از شرح وظایف بازیکنان می‌شود، نسبت به بازی هنگ کنگ متفاوت بود و تا زمانی که وحید امیری در زمین حضور داشت، توپ رسانی را به خوبی برای طارمی و آزمون انجام داد و مثلث خوبی را در جلوی هجوم تیم بحرین تشکیل داده بودند علاوه بر آن مثلثی بزرگ با وجود آزمون و وینگرها هم داشتیم که نقش حمایتی داشتند و بالای ۱۵ بار ضد حمله در طول بازی و انتقال مثبت با سرعت استاندارد را از تیم ملی ایران شاهد بودیم.

کاپیتان تیم ملی در وسط میدان خوب عمل نکرد

کاپیتان نخست تیم ملی فوتبال کشورمان یعنی احسان حاج صفی اگر چه پس از نیمکت نشینی مقابل هنگ کنگ از ابتدا در ترکیب مقابل بحرین قرار گرفت اما با انتقادات فراوانی روبرو شد. حاج صفی که نیمه اول را در نقش هافبک و بازی ساز برای تیم ملی بازی کرد، در سانترها و پاس‌هایش دچار مشکل بود و همین امر، کیفیت عملکردش را پایین آورد. او نیمه دوم بعد از مدت‌ها جانشین میلاد محمدی در پست دفاع چپ شده و عملکردش کمی بهبود یافت ولی باز هم انتقادات از او ادامه یافت.

تیم ملی در نیمه نخست هم عملکرد مهمی داشت/ مشکل حاج‌صفی با تغییر پست حل شد

آنالیز: ببینید مسلماً کیفیت بازیکنان در این سطح مناسب است ولی مسئله اصلی اینجا است که از آنها به چه نحوی بازی بگیرید؟ یعنی در کجا و چه وظایفی برای آنها تعیین کنید؟ حاج صفی در وسط میدان خوب عمل نکرده و ضربات کاشته خوبی هم نزد. این موضوع از نگاه کادر فنی پنهان نماند و به سرعت در نیمه دوم پست او تغییر کرد و عملکرد بهتری از جمله گردش توپ و حفظ توپ در زمین خودی را به خوبی با دیگر مدافعان اجرا کرد. به عقیده‌ام مشکل حاج صفی با تغییر پست حل شد.

کد خبر 499436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.