فضاپیمای "جونو" در کنار قمر سیاره مشتری

"گانیمد"، قمر غول‌پیکر "مشتری" در جدیدترین تصاویر ثبت شده توسط فضاپیمای جونو که در تاریخ ۷ ژوئن ۲۰۲۱ گرفته شده به خوبی قابل مشاهده است.

به گزارش ایمنا، ناسا با انتشار تصاویری از جدیدترین از قمر "گانیمد" سیاره مشتری رونمایی کرد. یکی از نزدیک‌ترین پروازهایی که یک فضاپیما به بزرگترین قمر مشتری در بیش از ۲۰ سال گذشته انجام داده است در این تصاویر نشان داده شده است. جونو در نزدیک‌ترین حالت خود در فاصله ۶۴۵ مایلی (۱۰۳۸ کیلومتری) سطح گانیمد قرار داشت.

عکس‌ها توسط تصویرگر JunoCam مدارگرد مشتری و دوربین ستاره‌ای Stellar Reference Unit ثبت شده و سطح گانیمد در این عکس‌ها با جزئیات قابل مشاهده است. برای مثال می‌توان دهانه‌ها، ناهمواری‌های تاریک و روشن و ویژگی‌های ساختاری که احتمالاً به گسل‌های تکتونیکی مرتبط هستند را مشاهده کرد.

از ۲۰ مه سال ۲۰۰۰ تاکنون این نزدیک‌ترین فاصله‌ای است که یک فضاپیما با بزرگ‌ترین قمر منظومه‌ی شمسی تجربه می‌کند. گانیمد از سیاره "عطارد" نیز بزرگ‌تر است و تنها قمر در منظومه‌ی شمسی است که مگنتوسفر خاص خود را دارد. مگنتوسفر منطقه‌ای حباب شکل، دارای ذرات بارداری است که این قمر را احاطه کرده‌اند.

تجهیزات این فضاپیما سه ساعت پیش از رسیدن به نزدیک‌ترین فاصله از "گانیمد" جمع‌آوری اطلاعات را آغاز کرد. این تجهیزات شامل طیف سنج ماوراءبنفش(UVS) و ابزار نقشه‌برداری مادون قرمز(JIRAM) بود؛ همچنین رادیومتر میکروویو (MWR) این فضاپیما پوسته یخی "گانیمد" را بررسی و اطلاعاتی در مورد ترکیبات و دمای آن جمع‌آوری کرد.

فضاپیما در روزهای آینده تصاویر بیشتری را از پرواز نزدیک خود به گانیمد ارسال خواهد کرد.

فضاپیمای "جونو" در کنار قمر سیاره مشتری

منبع: ایسنا

کد خبر 499411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.