شرایط رویت هلال ماه ذی‌القعده ۱۴۴۲ + جزئیات

بهترین زمان رویت هلال ماه ذی القعده جمعه ۲۱ خرداد ماه ساعت ۲۰ و ۱۵ دقیقه و ۴۶ ثانیه اعلام شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پدیده هلال ماه ذی‌القعده در مختصات ۲۷.۶۶۱ درجه شمالی و ۵۴.۳۲۲۹ درجه شرقی (لارستان) رخ خواهد داد. طلوع ماه جمعه -۲۱ خردادماه- ساعت ۶:۲۶:۲۰ ثانیه و غروب آن ساعت ۲۰:۴۹:۰۷ ثانیه است. طلوع خورشید جمعه -۲۱ خردادماه- ساعت ۶:۰۰:۴۵ ثانیه و غروب آن ساعت ۱۹:۴۴:۱۶ ثانیه خواهد بود. در مورد آخرین وضعیت رؤیت هلال ماه ذی‌القعده ۱۴۴۲ با فاطمه فخرایی فرد، کارشناس تیم علمی رصد خانه لارستان گفت و گویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

رصد هلال ماه قمری به چه عواملی بستگی دارد؟

رصد هلال در هر ماه قمری به عوامل مختلفی مانند موقعیت ماه در مدار زمین، جدایی زاویه‌ای از خورشید، اختلاف سمت ماه و خورشید، ارتفاع، سمت، سن ماه، درصد روشنایی ماه، مدت زمان مکث ماه و ضخامت هلال ماه بستگی دارد. موقعیت ماه در مدار زمین یعنی قرار گرفتن آن در اوج یا حضیض مداری است. جدایی زاویه‌ای از خورشید نیز در واقع میزان اختلاف سمت ماه و خورشید یا اختلاف زاویه بین ماه و خورشید در لحظه غروب خورشید است.

ارتفاع به زاویه بین یک جرم سماوی و خط افق گفته می‌شود و بین صفر تا ۹۰ درجه متغیر است. "سمت" جهت جرم سماوی نسبت به شمال است و بین صفر تا ۳۶۰ درجه متغیر است. "سن ماه" مدت زمان گذشته از لحظه مقارنه ماه است؛ "مقارنه" حالتی است که دو جرم سماوی در آسمان به نزدیک‌ترین فاصله از یکدیگر برسند. (زمانی که ماه نو می‌شود با خورشید در حالت مقارنه قرار می‌گیرد)

شرایط رویت هلال ماه ذی‌القعده ۱۴۴۲ + جزئیات
مختصات رؤیت پذیری هلال ماه ذی‌القعده ۱۴۴۲

چرا گاهی اوقات هلال اول ماه قابل رؤیت نیست؟

درصد روشنایی ماه یا همان "فاز ماه" نسبت درخشندگی قرص ماه به ماه بدر یا ماه شب ۱۴ است و عدد آن بین صفر تا ۱۰۰ درصد متغیر است. "مدت زمان مکث" فاصله بین غروب خورشید و غروب ماه است و ضخامت هلال ماه به ضخامت بخش میانی مربوط است. عوامل ذکر شده و چندین شاخصه دیگر در ابتدای هر ماه قمری شرایط متفاوتی را برای رصد دارد از این رو گاهی هلال اول یک ماه به آسانی با چشم غیر مسلح رؤیت می‌شود در حالی که ممکن است هلال اول ماه دیگر با استفاده از تلسکوپ‌های خیلی قوی نیز به دشواری قابل تشخیص باشد.

رصد ماه در طول تاریخ علم چه اهمیتی داشته است؟

در طول تاریخ علم رؤیت هلال ماه نو (تنها قمر شگفت‌انگیز زمین) برای دانشمندان مسلمان قابل توجه بوده است و تلاش آن‌ها برای دریافتن پاسخ بسیاری از سوالات مرتبط با شرایط ماه در آسمان شب سبب پیشرفت مسلمانان در علوم مختلف مانند نجوم، ریاضیات و جغرافیا شده است. ماه از خود هیچ نوری ساطع نمی‌کند و درخشندگی آن به دلیل انعکاس نور خورشید است که با توجه به موقعیت نسبی زمین خورشید و ماه مقادیر مختلفی از هلال روشن می‌شود.

شرایط رویت هلال ماه ذی‌القعده ۱۴۴۲ + جزئیات
سن هلال ماه ذی‌القعده ۱۴۴۲ در زمان رؤیت براساس مناطق مختلف

ویژگی‌های مربوط به هلال ماه ذی‌القعده ۱۴۴۲ چیست؟

سن ماه طی این رویداد نجومی ۲۸.۸۹ ساعت یا یک روز و چهار ساعت و ۵۳ دقیقه است. ارتفاع ماه ۶.۵۵۴ درجه یا ۶ درجه و ۳۳ دقیقه و ۱۵ ثانیه قوسی است. سمت ماه ۲۵۹.۴۴۴ درجه یا ۲۹۵ درجه و ۲۶ دقیقه و ۳۹ ثانیه قوسی خواهد بود. درصد روشنایی ماه ۱.۳۷ درصد است.

ارتفاع خورشید منفی ۶.۱۴۳ درجه یا منفی ۶ درجه و هشت دقیقه و ۳۵ ثانیه قوسی خواهد بود، سمت خورشید ۳۰۰.۱۶۴ درجه یا ۳۰۰ درجه و ۹ دقیقه و ۴۹ ثانیه قوسی است. فاصله زاویه‌ای ماه از خورشید ۱۳.۴۲۵ درجه یا ۱۳ درجه و ۲۵ دقیقه و ۲۹ ثانیه قوسی است و مکث ماه تقریباً یک ساعت و ۳۸ ثانیه خواهد بود که در صورت فلکی خرچنگ قرار می‌گیرد.

بهترین زمان رؤیت هلال ماه ذی‌القعده ۱۴۴۲ چه موقع است و آیا رصد با چشم غیر مسلح امکان پذیر است؟

بهترین زمان رؤیت هلال ماه ذی‌القعده ۱۴۴۲ ساعت ۲۰:۱۵:۴۶ ثانیه است و هلال ماه در این زمان با چشم غیر مسلح و به راحتی قابل رصد خواهد بود.

شرایط رویت هلال ماه ذی‌القعده ۱۴۴۲ + جزئیات

بیشتر بخوانید: رویدادهای نجومی هفته سوم خرداد ۱۴۰۰+ جزئیات

کد خبر 499244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.