پرونده متروی چهارباغ هنوز باز است/رئیس جمهور راضی به عبور مترو از کنار میدان امام(ره) نبود

رئیس کمیسیون پایش، نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: تلاقی تونل خط یک با بعضی از عرصه‌های میراثی مانند عبور از چهارباغ که هنوز پرونده آن مفتوح است، یکی از معضلات احداث خط یک بود

به گزارش خبرنگار ایمنا، فتح‌الله معین در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که مردم هرساله با آن مواجه هستند، آلودگی هوا و استمرار آن در سال‌های مختلف است، اظهار کرد: شهروندان در روزهای زیادی از زمستان هر سال به دلیل آلودگی هوا امکان فعالیت‌های کامل در شهر را ندارند و در این سال‌ها با قطع جریان آب زاینده رود و مشکلات ناشی از آن حتی در روزهایی از خردادماه هم وضعیت هوای اصفهان از نظر آلودگی هوا برای افراد خاص زیان‌آور است.

وی با تاکید بر اینکه نخستین اولویت در کلانشهر اصفهان، مبارزه با آلودگی هوا و ایجاد شرایط مناسب زیست محیطی است، افزود: این هدف کلان ما در برنامه اصفهان ۱۴۰۵ شد و در این برنامه همه اقداماتی که می‌توانستیم برای کاهش آلودگی انجام دهیم را در اولویت ویژه قرار دادیم که اتمام خط یک مترو در این راستا به سرعت انجام و بهره برداری شد.

رئیس کمیسیون پایش، نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: اصفهان به دلیل موقعیت جغرافیایی خود همواره در مسیر عبور ناوگان‌های حمل‌ونقل مسافر و بار از جنوب به سمت مرکز یا از شرق به غرب بوده که از وسط شهر عبور و آلودگی و ترافیک زیادی را به اصفهان تحمیل می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: اجرای رینگ چهارم ترافیکی، تعریض پل شهید ستاری، تقاطع روح‌الامین و شهید کشوری و تعریض پل زندان همگی زیرمجموعه هدف کلان مدیریت شهری برای کاهش آلودگی بوده است.

معین با بیان اینکه در این دوره بیش از یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه صرف احداث خط دو قطار شهری شده است، اضافه کرد: این پروژه اکنون از دو جهت درحال احداث است و وسعت کارهای شده به قدری بزرگ است که قطع و تعطیل کردن آن غیرممکن بوده و بسیار ماندگار، حیاتی و ضروری برای شهر اصفهان قلمداد خواهد شد.

وی ادامه داد: پیشتر برای حفر تونل و احداث ایستگاه‌ها، جریان ساخت به صورت باز انجام می‌شد که همین دلیل باعث شده بود از نقطه ابتدایی خط یک مترو یعنی پایانه صفه تا شهرک قدس، تمام مسیر دچار معضلات ترافیکی به مدت ۱۷ سال شود.

رئیس کمیسیون پایش، نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: اولین کاری که در اجرای خط دوم مترو انجام شد این بود که تمام افراد و تجارب گذشته تجمیع شد تا پروژه به نحوی عملیاتی شود که به هیچ وجه منجر به بسته شدن خیابان و تغییر مسیر نشود که می‌بینید اکنون تمام ۲۴ کیلومتر خط دو مترو باز بوده و به راحتی تردد انجام می‌شود.

وی ادامه داد: عملیات احداث مترو، مظلومانه، اما ثمره آن عظیم است. مردم اصفهان در استفاده از خط یک مترو بخشی از این عظمت را دیدند که همه به دست فرزندان این مرز و بوم از یک کارگر ساده تا طراح، مهندس و نیروهای فنی شهرداری انجام شد.

معین گفت: تلاقی تونل خط یک با بعضی از عرصه‌های میراثی مانند عبور از چهارباغ که هنوز پرونده آن مفتوح است، یکی از معضلات احداث خط یک بود؛ البته همان زمان با همکاری میراث فرهنگی قرار شد چند ایستگاه پایش زیر نظر دانشگاه علم و صنعت وجود داشته باشد و هر لرزشی در مسیر چهارباغ را ثبت کند.

وی اضافه کرد: در خط دوم از این تجربه استفاده کردیم و هر ایراد و اشکالی که ممکن بود در جریان احداث خط دو رخ دهد، قبل از اینکه عملیات اجرای این خط فعال شود مدنظر بود؛ ما برای خط یک مترو در دوره شورای پنجم پذیرفتیم که ناظر مقیم از سازمان میراث فر هنگی در تمام مراحل ساخت حاضر باشد.

رئیس کمیسیون پایش، نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: یکی از طرح‌های اولیه عبور خط مترو از خیابان حافظ، ضلع شمالی میدان امام (ره)، خیابان سپه، میدان امام حسین (ع) و مجاورت مسجد باب الرحمه بود اما برای صیانت از میراث فرهنگی در این محدوده، مسیر خط دو تغییر کرد و دیگر وارد میدان امام و خیابان سپه نمی‌شود؛ هرچند شهرداری با یونسکو برای مدیریت و اعلام نظر فنی درباره این مسیر مکاتبه کرده بود.

وی افزود: یونسکو حتی عبور از شمال میدان را بلامانع دانست و این مطلب به آقای روحانی، رئیس جمهور هم گفته شد و وی گفت که من راضی نیستم حتی تا ۲۰ سال آینده یک کاشی از مسجد شیخ لطف الله به خاطر عبور مترو ترک بردارد و اطمینان داشته باشید اتفاقی متوجه میدان امام نمی‌شود.

معین اضافه کرد: مدیریت شهری آماده است که در هر مقطعی، سازمان میراث فرهنگی احساس نیاز کرد و به هر شکلی که بود، مسیر اجرای پروژه مترو را با هزینه خود ارزیابی و کنترل کند چون می‌خواهیم یک امکان جدید برای مردم ایجاد کنیم و نمی‌خواهیم که یک میراث کهن تاریخی و فرهنگی را مخدوش کنیم.

وی با اشاره به یکی دیگر از اقدامات شاخص در اجرای خط دو مترو اصفهان، گفت: پیشاپیش تمام ایستگاه‌های این خط مترو تملک شده و قبل از اینکه تونل‌ها به ایستگاه برسد کار احداث ایستگاه تمام می‌شود برخلاف اجرای خط یک که مجبور می‌شدیم بخشی از تونل را در اجرای ایستگاه خراب کنیم.

رئیس کمیسیون پایش، نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به لزوم کاهش سرفاصله خطوط مترو با خریدهای واگن‌های جدید، ادامه داد: اعمال تحریم‌های جدید باعث شد بخشی از خریدهایمان را نتوانیم تحویل بگیریم و در خرید قطار و واگن برای افزایش ظرفیت مترو با مشکل مواجه شویم.

وی تاکید کرد: شیوع کرونا هم از سوی دیگر تعداد مسافران حمل‌ونقل عمومی را حدود ۴۰ درصد تا ۶۰ درصد کاهش داد و این باعث شد که احساس نیاز اولیه به واگن‌های بیشتر برای مترو وجود نداشته باشد.

کد خبر 499040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.