نبود طرح‌های توسعه شهری، ریشه مشکلات در مراجعه به شهرداری‌ها است

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد گفت: ریشه اصلی مشکلات متعددی که در هنگام مراجعه شهروندان به شهرداری‌ها به وجود می‌آید، نداشتن طرح‌های توسعه شهری است که بتواند نیاز شهرها را پاسخ دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد هادی مهدی نیا در یک گفت و گوی بر خط با بیان اینکه بر اساس قانون شهرداری‌ها، وظیفه تهیه و تصویب طرح‌های توسعه شهری بر عهده شهرداری‌هاست، اظهار کرد: از سال ۱۳۴۵ مباحث شکل گیری طرح‌های جامع شهری زیاد شده و اجرای طرح‌های جامع در ۲۰۰ شهر از کشور به ویژه بندر لنگه و تهران آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه پس از ورود نیروهای متخصص در دهه ۸۰ به شهرداری‌ها، یکی از نکات مثبت در روند شهرسازی تمام شهرها، منطبق بودن بر طرح‌های شهری بود، افزود: تغییر و تحولاتی که در عرصه فضاهای شهری و گفتمان حوزه شهرسازی و شهرداری اتفاق افتاده، مدیریت شهری را امیدوار کرده است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: یکی از مشکلات اساسی کلانشهرهای ایران، نبود مدیریت واحد شهری است و اینکه مسئولیت شهرداری‌ها متناسب با اختیارات داده شده نیست و این موضوعات نیازمند تغییر در قوانین موجود است.

وی ادامه داد: قوانین موجود از طریق مطالبه گری نیروهای متخصصی که در بدنه اجرایی مدیریت شهری هستند بهبود می‌یابد.

مهدی‌نیا تصریح کرد: ٨٠ درصد مراجعات مردمی به شهرداری‌ها مربوط به حوزه شهرسازی است. برخی به دنبال کسب پروانه و پایان کار ساختمان هستند و برخی دیگر برای واگذاری املاک مراجعه می‌کنند.

وی تاکید کرد: ریشه اصلی مشکلات متعددی که در هنگام مراجعه شهروندان به شهرداری‌ها به وجود می‌آید، نداشتن طرح‌های توسعه شهری است که بتواند نیاز شهرها را پاسخ دهد بدین سبب این طرح‌ها باید به گونه‌ای باشد تا بتواند پاسخ بیشتر نیازهای واقعی شهر را بدهد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد افزود: شکل گیری صحیح سازمان سیما و منظر می‌تواند کمک بسیاری به پروژه‌های موردی و اجرای جداره‌های شهر کند.

وی با اشاره به کافه خیابان‌هایی که در شهر اجرا شده افزود: این اتفاق از منظر شهرسازی کمک بسیاری به سرزندگی خیابان‌ها می‌کند و اینکه چشم ناظر و تعاملات اجتماعی در خیابان باشد، به شهر رونق می‌دهد.

مهدی نیا گفت: در حوزه معماری و شهرسازی یکی از موارد مهمی که قابلیت اجرا دارد ارتباطات بین سازمانی است که در این راستا با همکاری نظام مهندسی و سازمان ثبت تعاملاتی خوبی در زمینه صدور گواهی پایان کار ساخت‌وساز شد و با طرح یک ارتباط میان سه سازمان یکی از معضلات بزرگ مدیریت شهری برطرف شد.

کد خبر 498932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.